• 0

factuur uit Duitsland ontvangen, excl. BTW maar zonder ons BTW nummer...

Wij hebben van een consultant een factuur ontvangen van ongeveer 10.000 euro. "de btw is verlegd"

alleen dat kan alleen als ons BTW nummer staat vermeld. Dat is niet het geval.

 

De factuur hebben we overigens conform zijn instructies betaald, maar ik denk dat we de factuur wel als "incl" BTW moeten invoeren.. (duitse Mwst 19%)

 

We hebben 2 maal verzocht een nieuwe factuur te versturen, maar die komt maar niet. Hierop heb ik gemeld dat wij de BTW zullen vorderen. Wederom geen reactie.

 

Klopt het: kunnen wij op deze factuur nu gewoon duitse BTW berekenen en bij de Nederlandse fiscus terugvorderen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom betaal je dan een ondeugdelijke factuur?

 

Dat is op zijn zachts onhandig, want achteraf is het lastig om mensen te 'dwingen'.

 

Formeel ben je nu de staat 1900,- euro verschuldigd: dat is de BTW die aan jou verlegd wordt door de Duitse ondernemer.

En je mag formeel ook geen voorbelasting hier verrekenen, want de factuur is niet goed.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dit meer als het probleem van degene die de factuur heeft uitgereikt. Jij krijgt een factuur waarop staat dat de BTW verlegd is, maar er is niet aan alle voorwaarden voldaan. Dus verleg je de BTW niet, je boekt de factuur in zonder Nederlandse of Duitse BTW, het hele bedrag gaat in je kosten.

Degene die de foutieve factuur heeft uitgereikt kan een probleem krijgen met de Duitse fiscus. Deze kan de BTW bij hem naheffen.

Als je wel de BTW naar jezelf verlegt, dan krijg je het formele probleem waar Peter op doelt: je moet de BTW dan wel afdragen, maar je mag deze niet aftrekken als voorbelasting, omdat de factuur niet aan alle voorwaarden voldoet.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Louis, wat leuk!

 

Ja, dit is inderdaad een beetje lastig (vandaar dat je beter eerst de factuur goed kan bekijken en dan pas betalen).

 

Als de leverancier helemaal niet over “BTW” en “verlegd” had gesproken op de factuur, dan ben ik met je eens dat je (misschien) het bedrag gewoon kan boeken en je ‘voor de domme’ kan houden.

Maar ik denk persoonlijk dat TS nu behoorlijk zwak staat als ooit iemand (BD) hier naar kijkt.

 

Je wordt toch geacht (heb ik althans altijd begrepen) om enige zorgvuldigheid na te streven als ondernemer.

En Nederland heeft het recht (EU afspraken) om hier BTW over te heffen.

 

Maar misschien kent iemand rechterlijke uitspraken hierover, of misschien kan de belastingdienst zelf (die de laatste tijd actief is op HL) hun visie geven?

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wij hebben van een consultant een factuur ontvangen van ongeveer 10.000 euro. "de btw is verlegd"

alleen dat kan alleen als ons BTW nummer staat vermeld. Dat is niet het geval.

 

De factuur hebben we overigens conform zijn instructies betaald, maar ik denk dat we de factuur wel als "incl" BTW moeten invoeren.. (duitse Mwst 19%)

 

We hebben 2 maal verzocht een nieuwe factuur te versturen, maar die komt maar niet. Hierop heb ik gemeld dat wij de BTW zullen vorderen. Wederom geen reactie.

 

Klopt het: kunnen wij op deze factuur nu gewoon duitse BTW berekenen en bij de Nederlandse fiscus terugvorderen?

Nee. Je boekt de factuur in zoals je die hebt ontvangen. Het BTW probleem is niet jouw probleem.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Oh?

 

quote

"Neemt u diensten af uit een ander EU-land, dan wordt de btw vaak naar u als afnemer verlegd. U berekent de btw in beide gevallen zelf en geeft deze aan in uw btw-aangifte."

De manier waarop de factuur wordt ingeboekt staat los van wat je er in de aangifte mee doet. In je boekhouding voer je in wat er op de factuur staat.

Link naar reactie
  • 1

Maar misschien kent iemand rechterlijke uitspraken hierover,

Ach, kennen, 't is niet alsof ik erbij was, maar men heeft mij verteld dat het Hof van Justitie op 8 mei 2008 in de zaak Ecotrade heeft beslist dat verlegde btw die in eerste instantie niet is aangegeven, maar later alsnog wordt nageheven, ook weer afgetrokken kan worden.

Onze vrienden van pwc hebben er een artikel aangewijd.

 

Conclusie: verleggen die btw, dus in je aangifte in rubriek 4b (dacht ik) aangeven en in 5b weer terugvragen (mits je e.e.a. voor belaste prestaties gebruikt). Volgende keer factuur terugzenden.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

is het probleem niet opgelost als wij zelf ons btw nummer vermelden op deze factuur?

Dat is het punt, ons BTW nummer staat niet vermeld op ZIJN factuur aan ONS.

Er staat op de factuur wel dat de BTW verlegd wordt.

 

Verificatie van het btw-nummer slaat op die van de leverancier ivm vooraftrek. In dit geval heeft de leverancier een probleem als Straetus de BTW niet afdraagt, bij hen ligt de bewijslast. Ik zou het aangeven zoals eerder door Marcel S geadviseerd.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

is het probleem niet opgelost als wij zelf ons btw nummer vermelden op deze factuur?

Dat is het punt, ons BTW nummer staat niet vermeld op ZIJN factuur aan ONS.

Er staat op de factuur wel dat de BTW verlegd wordt.

 

 

 

Ze faktureren dan wel met een heel slecht boekhoud/faktureerprogramma. Als ik in mijn programma geen BTW nummer invoer als de klant uit een EU land komt, wordt er altijd BTW gerekend. Pas als ik een nummer invoer wat herkend wordt als een geldig btw nummer van dat betreffende land wordt er geen BTW berekend.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

volgens mij geeft Marcel S., zoals wel vaker, het juiste antwoord: er staat 'BTW verlegd' op de factuur, dus handel je daarnaar.

Het zelf corrigeren van de factuur is niet toegestaan en niet nodig. Iemand moet de BTW berekenen en dat ben jij. De aftrek als voorbelasting is geen probleem, ook in dit geval.

 

En de volgende keer pas betalen na het ontvangen van een juiste factuur.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

bij ons is ook btw verlegd vanuit duitsland alleen was dat niet de afspraak, blijkbaar is een vermelding van 0% btw op de factuur ook gelijk aan het verleggen van de btw. Wij kwamen hier achter toen we benaderd werden door een speciale afdeling binnen de belastingdienst die dit soort transacties controleert.

 

De verkopende partij had ons btwnummer, hetgeen erg vreemd is daar wij geen btw nummer hebben. tjee ik bedenk me dat dit haast een topic op zich is, maar goed, het was niet meer te corrigeren. Dat de btw verlegd is hoeft dus niet speciaal op de factuur te staan. En tja, de factuur zelf veranderen dat mag helaas niet.

Link naar reactie
  • 0

Henneke,

De belastingdienst controleert dit soort transacties aan de hand van de BTW nummers die opgenomen worden in de "intrastat aangifte/listing" weet je zeker dat jullie geen BTW nummer hebben? want dan is het een heel vreemd verhaal? Sterker nog dan snap ik er niks van hoe de belasting dienst achter deze transactie kan komen? Want als je geen BTW nummer hebt dan heb je de goederen als prive persoon gekocht?

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.