• 0

Fiscaal vertegenwoordiger?

Onze Duitse vestiging heeft producten verplaatst naar een DHL vestiging in Nederland waar vanuit zij klanten gaat voorzien van producten. Deze voorraad blijft van de Duitse vestiging en dus in hun boeken en wordt via 3PL verzonden. Voor de BTW aangifte is er een BTW-nummer aangevraagd. Gezien de hoeveelheid van de inkopen verkopen is het handig om in aanmerking te komen voor een vergunning artikel 23 (verleggingsregeling).

Ik ben zelf werkzaam voor de Nederlandse verstiging. Is het mogelijk om de maandelijkse BTW-aangifte voor de Duitse goederen door ons (NL vestiging) te doen? Of dient dit te worden gedaan door een fiscaal vertegenwoordiger? En geldt een artikel 23 vergunning voor enkel voor een BTW nummer (NL vestiging heeft dit al namelijk), dus dient dit voor de Duitse vestiging nog aangvraagd te worden?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor je reactie. Maar de Duitse vestiging heeft hier BTW-nummer aangevraagd omdat zij ook goederen gaat importeren in NL en goederen gaat leveren zowel binnen NL, EU als de rest van de wereld. Zij is dus belastingplichtig in Nederland? Kunnen wij dan als Nederlandse vestiging de BTW aangifte doen voor de Duitse vestiging?

Bedankt weer!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hees,

Even een aantal vragen:

De voorraad is fysiek verplaatst maar in de boeken niet?

In dat geval over welke inkopen gaat het dan??

Daarnaast is een artikel 23 vergunning van toepassing voor goederen die uit een niet EU land komen maar zo als jij het nu zegt komen de goederen uit Duitsland? Of gaan jullie staks goederen importeren vanbuiten de EU?

 

Gr,

Maarten

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Maar de Duitse vestiging heeft hier BTW-nummer aangevraagd omdat zij ook goederen gaat importeren in NL en goederen gaat leveren zowel binnen NL, EU als de rest van de wereld. Zij is dus belastingplichtig in Nederland? Kunnen wij dan als Nederlandse vestiging de BTW aangifte doen voor de Duitse vestiging?

Bedankt weer!

 

Als de Duitse vestiging een NL BTW nummer heeft, dan is zij voor de BTW sowieso belastingplichtig in NL. Dus kan zij ook een vergunning artikel 23 aanvragen. Ik laat overigens even in het midden of dat terecht is, zie ook de vragen van Maarten hierboven.

 

De NL vestiging kan - als de Duitse vestiging een NL BTW nummer krijgt - inderdaad de aangiftes BTW verzorgen voor de Duitse vestiging, zolang jullie maar over alle gegevens beschikken. De NL vestiging treedt dan inderdaad op als fiscaal vertegenwoordiger van de Duitse vestiging. Bij mijn weten is daar wel een verzoek aan de fiscus voor nodig. Bovendien draagt de NL vestiging risico omdat zij aangesproken kan worden als de Duitse vestiging haar BTW niet afdraagt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Maar de Duitse vestiging heeft hier BTW-nummer aangevraagd omdat zij ook goederen gaat importeren in NL en goederen gaat leveren zowel binnen NL, EU als de rest van de wereld. Zij is dus belastingplichtig in Nederland? Kunnen wij dan als Nederlandse vestiging de BTW aangifte doen voor de Duitse vestiging?

Bedankt weer!

 

Ja dat kan. Dat doe je dan (nog) wel bij de duitse BD maar ALS Nederlands bedrijf

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Weer bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen om wat duidelijkheid te scheppen.

Het gaat inderaad om voorraad die fysiek is verplaatst maar in de boeken niet. Daarnaast gaat de Duitse vestiging goederen inkopen van binnen en buiten de EU die fysiek in NL komt te liggen. Hiervoor zal inderdaad artikel 23 voor nodig zijn.

 

De NL vestiging heeft al een art.23 vergunning, is dit ook voldoende om voor de Duitse vestiging de verleggingsregeling voor import toe te passen of dient er voor het Duitse BTW-nummer een aparte vergunning aangevraagd te worden?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hees,

 

Weet niet precies hoe jullie bedrijfs structuur in elkaar zit maar dit is m.i niet zomaar een ABC'tje en de vraag is of alles uit/op naam van de Duitse vestiging moet gebeuren en of het niet verstandig is dat zij zich ook in Nederland vestigen danwel dat de Nederlandse vestiging bepaalde activiteiten overneemt?

 

Een buitenlands bedrijf kan namelijk geen art 23 vergunning aanvragen één van de eisen om in aanmerking te komen voor die vergunning is dat het bedrijf in Nederland gevestigd(uitzonderingen op die regel ben ik nog niet tegen gekomen). Nu hebben jullie al een vestiging dus dat lijkt op een grijs gebied maar zoals je het omschrijft wil de Nederlandse vestiging niks met die import te maken hebben? Op basis daarvan heb ik het idee dat de enige juiste methode zou zijn als jullie optreden als fiscaal vertegenwoordiger voor de Duitse vestiging. In dat geval hoeft de Duitse vestiging geen BTW nummer in NL aan te vragen(neem aan dat ze die nog niet hebben). Hiervoor moet dan toestemming aan de belastingdienst worden gevraagd om als fiscaal vertegenwoordiger op te mogen treden alsmede dat de fiscaal vertegenwoordiger een zekerheid moet stellen richting de belastingdienst.

 

Maar wellicht heeft iemand anders hier nog andere ideeën over?

 

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

persoonlijk word ik een beetje duizelig van de geschetste situatie. Daarom beperk ik me tot een korte uitleg over de begrippen die hier voorbij komen.

 

Een Duits bedrijf kan maar op één manier een BTW/art.23-nummer krijgen in NL en dat is door hier een zgn. vaste inrichting te hebben. Een opslagplaats van goederen is dat niet. Google maar eens op vaste inrichting en BTW.

 

De fiscaal vertegenwoordiger komt alleen in beeld indien er goederen van buiten de EU naar binnen de EU worden geleverd (echte invoer).

 

Althans, dat is mijn mening.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Een Duits bedrijf kan maar op één manier een BTW/art.23-nummer krijgen in NL en dat is door hier een zgn. vaste inrichting te hebben.

 

 

Dit ben ik gedeeltelijk eens met John eens.

 

Met betrekking tot het Nederlandse omzetbelastingnummer

Als er sprake is van afstandsverkopen vanuit een ander EU-land naar Nederland, en de totale omzet van die leverancier naar Nederlandse afnemers die geen ondernemer zijn voor de Nederlandse omzetbelasting bedroeg in het voorgaande jaar meer dan het drempelbedrag van € 100.000,00, dan is de levering belast in Nederland. De leverancier zal dan een Nederlands BTW-nummer moeten aanvragen, ook als deze geen vaste inrichting in Nederland heeft, en de afstandsverkoop moeten belasten voor de Nederlandse BTW.

Praktijkvoorbeeld: als je via de website van de Appleshop een computer o.i.d. koopt wordt dit apparaat verkocht vanuit Ierland. Je krijgt een Ierse factuur met daarop een Nederlands BTW-nummer. Die betaalde BTW is dan ook gewoon aftrekbaar als voorbelasting (BTW wordt immers in Nederland afgedragen). Volgens mij doen ze bij Apple ook niet aan ICP-leveringen, Alles is immers belast in het land van de EU-afnemer.

 

Met betrekking tot de vergunning i.h.k.v. Art. 23

De voorwaarde voor het aanvragen van dee vergunning is dat je als brdrijf gvestigd bent in Nederland, zie hier. Hier komt m.i. de vaste inrichting wel om de hoek kijken.

 

De fiscaal vertegenwoordiger komt alleen in beeld indien er goederen van buiten de EU naar binnen de EU worden geleverd (echte invoer).

 

Ook hier heb ik een andere visie dan John. Het is heel wel mogelijk om bij leveringen binnen de EU een fiscaal vertegenwoordiger aan te wijzen. Sterker nog, bij leveringen aan Bulgarije die in Bulgarije belast zijn is het zelfs een plicht om een fiscaal vertegenwoordigervte hebben.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Eens Dennis, maar ik wilde het antwoord niet al te uitgebreid maken. Ik had erbij moeten zetten dat mijn antwoord alleen op de situatie van TS van toepassing is.

 

Dat van Bulgarije wist ik niet. Heb je daar een bron van?

 

groet,

 

John

 

 

Van één van de beste parijen op het gebied van Omzetbelasting in Nederland: even klikken op het kopje Fiscale vertegenwoordiging.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.