• 0

Bedrijfje naast vaste baan

Ik heb nu momenteel een klein bedrijfe naast mn vaste baan.

 

Met wat voor kosten moet ik nu eigenlijk rekening houden.

 

Van alles wat er binnenkomt zet ik

 

-42% appart voor de belastingdienst

-19% BTW

 

Moet ik verder ook nog rekening houden met bijvoorbeeld

inkomstenbelasting premie volksverzekering, premie ziekenfondswet

aangezien mijn baas natuurlijk netjes ziekenfonds betaald voor me :)

 

Of zit er al een gedeelte (of alles) binnen die 42% ??? Ik heb namelijk al een aanslag voor 2003 ontvangen, kan ik dan nog een naheffing ontvangen voor deze kosten ???

 

En zo ja wat voor percentages moet ik dan aanhouden om redelijk uit de kosten te komen ???

 

Kan er iemand duidelijkheid geven :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

M.b.t. ziekenfonds,

 

Indien je zelfstandige bent dan krijg je te maken met de ziekenfondsgrens voor zelfstandigen. Deze is beduidend lager. Niet alleen de winst uit onderneming is hier van belang, maar ook je salaris uit dienstbetrekking! De kans is dus groot dat je je toch particulier dient te verzekeren. Wanneer je aangewezen bent op een particuliere ziektenkostenverzekering dan zul je dit door moeten geven aan je werkgever. Hij hoeft voor jou geen premie meer af te dragen en voor jezelf vervalt de nominale ziekenfondspremie.

 

Nu weet ik niet of je werkgever op de hoogte is van je aktiviteiten als zelfstandige maar je zult dit in ieder geval aan moeten geven. Check ook je AO even of je nevenaktiviteiten mag verrichten anders heb je een probleempje.

 

Voor de berekening van de IB claim kijk hier:https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=4411

 

M.b.t. de BTW:

 

Wanneer het saldo van de BTW lager is dan € 1.345,00 dan is de kleine ondernemersregeling van toepassing. Bedraagt het saldo meer dan het bovenstaande bedrag maar minder dan € 1.833,00 dan kun je een vermindering toepassen van 2,5 maal het verschil tussen € 1.833,00 en het bedrag wat je zou moeten betalen.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Mn werkgever is verder op de hoogte :)

 

Ik heb nog geen bericht gehad van de belastingdienst mbt particliere verzekering ik neem aan dat zei dit doen toch ???

 

Ik heb jammer genoeg op deze machine geen excel dus wat wordt vanavond even kijken ;)

 

Maar begrijp ik goed dat ik met een reservering van 42% (afzonderlijk van mn BTW) redelijk save zit qua kosten.

 

Binnen de 42%'s tak valt dan ook mn ZFW en de volksverzekeringen ed ???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mn werkgever is verder op de hoogte :)

 

Dan heb je daar in ieder geval geen last meer van.

 

Ik heb nog geen bericht gehad van de belastingdienst mbt particliere verzekering ik neem aan dat zei dit doen toch ???

 

Wanneer je de jaarlijkse schatting moet opgeven aan de belastingdienst dan moet je hierbij ook de inkomsten uit arbeid vermelden. Vervolgens krijg je van de fiscus bericht of je ziekenfonds of particulier verzekerd moet worden.

 

Maar begrijp ik goed dat ik met een reservering van 42% (afzonderlijk van mn BTW) redelijk save zit qua kosten.

 

Wanneer reservering inderdaad 42% is dan zit je over het algemeen goed.

 

Binnen de 42%'s tak valt dan ook mn ZFW en de volksverzekeringen ed ???

 

Wanneer je ziekenfonds verzekerd kunt blijven dan krijg je een aparte aanslag evenals de Waz. (deze laaste uitsluitend over 2003)

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je ziekenfonds verzekerd kunt blijven dan krijg je een aparte aanslag evenals de Waz. (deze laaste uitsluitend over 2003)

 

Ik neem aan alleen over het gedeelte uit mn onderneminkje wat een relatief laag bedrag is (wat is het percentage wat hiervoor gehanteerd wordt).

 

Heb ik inmiddels gevonden 8.8% ???

 

Met die aanslag die ik dus nu heb gehad ben ik er nog niet (aanalsg 2003 met verzamelinkomen ed) ???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.