• 0

youngtimer prive auto naar de zaak (BV)

Hallo,

in juni 2012 heeft mijn vrouw een BV opgericht waar ze directeur DGA is. Ik heb een andere dientsbetrekking, los van haar onderneming.

aangezien ze voor haar werk ook een auto nodig heeft zat ik over het volgende na te denken, na het lezen van het verhaal over de bijtelling van een youngtimer.

op dit moment heb ik 2 auto's op naam staan waarvan mijn partner (vrouw) er eentje van rijd. De auto die ze rijd is een mooie yountimer met een catalogus waarde van € 41000,- destijds. (bouwjaar 6-1997)

De andere auto is wat jonger en daarom niet interessant om in de bijtelling te nemen.

 

Mijn voorstel zou zijn om de youngtimer per 1-8-2012 over te laten nemen (aankopen) door de BV, alwaar mijn vrouw deze auto en bedrijfskosten (verzekering, onderhoud, belasting) op zou kunnen voeren.

 

Is dit mogelijk. Aangezien ik wat twijfel na het lezen van jullie berichten dat dit zou moeten geschieden bij de oprichting van de bv? Of is het zo als de BV, waar ik geheel los van sta, de auto van mij aankoopt, ben tenslotte dan toch gewoon een particulier?

 

Wat zou jullie advies in deze zijn?

 

alvast bedankt

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het haar auto zou zijn geweest die de BV in moest, had dat beter bij de oprichting moeten gebeuren, want nu zou er alsnog een accountant naar moeten kijken om te verklaren dat de prijs die de BV voor de auto betaalt redelijk is. (BW 2: 204c).

 

Maar aangezien het kennelijk NIET haar auto is waar het hier om gaat, maar de jouwe, vind ik je verhaal aannemelijk.

 

Wat doet zij in die BV, wordt daar een onderneming gedreven?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

ja er wordt een onderneming gedreven, (projectontwikkeling, beheer van onroerend goed, eigen en van derden).

 

De auto's staan op mijn naam, is zo gegroeid aangezien ik voor 2 auto's in het verleden no-claim heb opgebouwd.

 

Wat zou jou voorstel in deze zijn?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Wend

 

Verkijk je niet op het fiscale voordeel om de youngtimer aan de BV te verkopen. Kom ik hieronder op terug.

 

Het is inderdaad mogelijk om de auto tegen waarde economisch verkeer (taxatie uitvoeren, wellicht heb je die al vanwege de verzekering) te verkopen aan de BV. Jullie privé en de BV zijn strikt gescheiden, dus er is sprake van een normale handelstransactie. Let wel: er is geen BTW van toepassing op de verkoop. Jullie verkopen immers als particulieren. Dat de auto op jouw naam staat, maakt de transactie niet anders. Verkopen op papier, nota opmaken zonder BTW en de auto overschrijven bij het postkantoor op naam van de BV.

 

De auto komt in de BV tegen waarde economisch verkeer op de balans. Vervolgens schrijf je die in 5 jaar af.

Alle autokosten komen ten laste van de BV. In de verloning van je vrouw moet rekening gehouden worden met een bijtelling van 35% van de waarde economisch verkeer. Ik heb geen idee hoe hoog die ligt, maar let dus op: een fraaie youngtimer kan best een relatief hoge waarde economisch verkeer hebben. Dat zal afhangen van de staat van onderhoud en de gewildheid van de auto op de tweedehands markt. Het gaat bij deze bijtelling dus niet om de waarde waarvoor de auto in de boeken van de BV staat! Na de verkoop zal dat wellicht het geval zijn, maar als de BV de auto afschrijft in 5 jaar, terwijl de auto op basis van de handelswaarde nauwelijks in waarde daalt, dan zal de bijtelling dus toch over de actuele handelswaarde moeten plaatsvinden.

 

Vervolgens mag de BV - mits BTW plichtig - de BTW op alle autokosten (brandstof, onderhoud) terugvragen als voorbelasting. Let wel: doordat de auto ook privé gebruikt wordt, zal de BV BTW moeten afdragen aan de fiscus voor dat privé gebruik. Die afdracht is op jaarbasis 1,5% van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Die verwerk je in de laatste BTW aangifte van het jaar. In casu dus een bijtelling in de BTW van 1,5% van 41K = 615 euro. het is dus wel de vraag of er zoveel BTW in alle autokosten begrepen zit.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

hallo marcel en joost,

alvast bedankt voor de reactie, geeft mij alweer wat meer duidelijkheid.

 

Aangezien de bv weinig aftrekposten heeft, zou het interessant kunnen zijn de autokosten ten laste van de bv te brengen.

De bijtelling valt wel mee, aangezien het een wat minder gewilde auto is(saab), (wel representatief) maar is indertijd nieuw door ons gekocht en waarvan volledige onderhoudshistory bekend is.

 

Nu kwam ik onderstaande tegen op internet, bij een youngtimer verkoper:

 

Om de administratieve lastendruk beperkt te houden kan de ondernemer gebruik maken van een forfaitaire maatregel, maar als die ongunstig voor hem uitvalt, kan hij er natuurlijk ook voor kiezen om af te zien van dat forfait en het in werkelijkheid ten onrechte genoten BTW-voordeel te corrigeren.

 

Klopt dit?

Want dat zou mij beter passen dan de forfetaire correctie van 1.5%. De mogelijk zakelijk auto rijd 12000 km voor de bv en 2000 km voor prive (hier kan ik ook niet onderuit).

De overige prive km worden met de andere auto gereden, deze is nieuwer en van hetzelfde type en formaat.

 

alvast bedankt voor jullie reactie

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om de administratieve lastendruk beperkt te houden kan de ondernemer gebruik maken van een forfaitaire maatregel, maar als die ongunstig voor hem uitvalt, kan hij er natuurlijk ook voor kiezen om af te zien van dat forfait en het in werkelijkheid ten onrechte genoten BTW-voordeel te corrigeren.

 

Klopt dit?

 

Nee, voor een BV geldt dit niet. De tekst die je gelezen hebt, ziet alleen op eenmanszaken en VOF's.

De BV kent geen keuze tussen BTW zakelijk of privé. De auto is immers eigendom van de BV of niet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De heffing voor privégebruik ziet op alle (voor de btw) zakelijk geëtiketteerde auto's - dus ook/juist de auto's van de BV.

 

Ook voor werknemers geldt dat de heffing voor privegebruik plaatsvindt op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/privé. Daarvoor is uiteraard (althans, aldus de belastingdienst) een kilometeradministratie vereist. Zonder kilometeradministratie kan de forfaitaire heffing van 2,7% (1,5% voor marge-auto's) worden toegepast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.