• 0

Verdwaald in de BTW, margeregeling, globalisatie

Sinds vandaag exact sta ik ingeschreven bij de KvK met mijn eenmanszaak.

Al langere tijd hiervoor orienteerde en experimenteerde ik in de wereld van het inkopen en verkopen van 2e hands artikelen en dan met name Antiek. Dit deed ik binnenlands, met landen binnen Europa en er buiten.

Niche's heb ik niet, maar wel kennis en de juiste zoek-termen om genoeg voorwerpen te vinden waarop een redelijke winst te behalen valt. Ik koop in via het internet of op markten in binnen en buitenland.

 

Net toen ik dacht alles wel te weten over mijn product, en ik wist dat er een aardige boterham te verdienen was mits ik dit professioneel (dus via een eigen bedrijf) aan zou pakken... Ben ik nu helemaal de weg kwijt.

 

Ik ben opgeleid tot (goudsmid)Ondernemer N4, al wat men hier echter leert is het maken van een bedrijfsplan, iets wat nu dus niet aan de orde is.

 

Ik kreeg een stapel papierwerk mee naar huis en had er toch wel een goed gevoel in dit in goede banen te kunnen leiden tot ik het eerste boekje opensloeg. Toevallig het boekje ''btw bij handel in gebruikte goederen''.

Daar ik dacht alles over de margeregeling wel uitgezocht te hebben blijkt dat ik wellicht beter de ''globalisatieregeling'' toe kan passen. Dit omdat ik soms lots combineer en er dus niet vast te stellen is wat er precies per product verdient is. Nu ik dit eenmaal begreep kwam ik bij de volgende hoofdstukken die ook allemaal betrekking hebben op mijn handel. Zo betaal ik dus 6% btw over antiek geimporteerd van buiten de EU tenzij ik dit weer via de margeregeling doe. Maar dan combineer ik dus de margeregeling met de globalisatieregeling. Of dat dan weer mogelijk is...

 

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben de weg al volledig kwijt geraakt na het eerste boekje al. De eerste georganiseerde kvk & belastingdienst voorlichtingsbijeenkomst is pas eind Augustus. Dat terwijl er na een kwartaal toch al cijfers verwacht worden en ik dan dus eigenlijk pas kan beginnen. Ik wil dit alles zó graag zelf begrijpen, maar ontkom er wellicht niet aan om iemand in te huren voor deze boekhouding. Ik moet het zelf echter eerst begrijpen om te weten wat ik in kan kopen zonder er na alle heffing wellicht zelfs verlies op te draaien. Ik zit vol met vragen die waarschijnlijk niet door een en dezelfde adviseur beantwoord kunnen worden en tevens ook naarstig op zoek een overzichtelijke manier van administreren. Wat ik dacht wel even kleinschalig op te kunnen zetten blijkt mij toch ten zeerste tegen te vallen.

Wie kan mij adviseren waar te beginnen met het begrijpen van de wereld?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Tomva

 

Margeregeling/globalisatie

Eerst maar eens beginnen met de margeregeling en de globalisatieregeling. Die laatste staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de margeregeling. Als handelaar in kunst en antiek ben je verplicht deze regeling te hanteren.

 

Het komt er op neer dat je niet per verkocht item de marge vaststelt, maar dat je dat doet per periode, kwartaal vaak. Het komt er op neer dat je per tijdvak kijkt wat je in totaal omgezet hebt en wat je ingekocht hebt. Het verschil tussen beiden is je marge waar je BTW over afdraagt. Die bereken je door de marge te vermenigvuldigen met 19/119e of 6/106e.

 

Dit impliceert dus ook dat je goed moet bijhouden welke zaken onder 6 en welke onder 19% vallen!

 

Let op 2: in tegenstelling tot de winst voor de inkomstenbelasting, negeer je bij de globalisatieregeling de voorraadmutaties.

Even toelichten: bij het vaststellen van de winst voor de IB mag je alleen de inkopen als kosten meenemen van goederen die daadwerkelijk verkocht zijn (dit heet inkoopwaarde van de omzet). Bij de globalisatieregeling houd je daar geen rekening mee en bereken je de marge over de werkelijke inkopen, ook als die goederen aan het eind van het tijdvak nog op voorraad liggen.

 

Dus je boekhouding zal hierop aangepast moeten worden.

Inkopen van 6% en kiezen voor de margeregling

Goederen die je buiten de EU inkoopt waarvoor je 6% BTW betaalt, mag je alleen onder de margeregeling brengen als je daarvoor een vergunning hebt. Ik neem aan dat je die nog niet aangevraagd hebt, zodat je die inkopen buiten de margeregeling moet administreren. Als je veel klanten hebt die de BTW op jouw verkopen niet kunnen terugvragen, dan is zo´n vergunning wel een goed idee.

 

Boekhouding

je hebt dus nogal wat BTW codes te verwerken in je boekhouding. Je moet sowieso onderscheid maken tussen wel en geen margeregeling. Dat betekent dat je in je inkoopboek en verkoopboek duidelijk moet aangeven welke goederen onder de margeregeling vallen en welke niet. Veel geautomatiseerde boekhoudprogramma´s kennen dit onderscheid.

 

Vervolgens kun je aan elke inkoop een BTW tarief hangen.

 

Voorbeeld:

Inkopen --> margeregeling --> 19%

Inkopen --> regulier BTW --> 6%

 

Verkopen --> margeregeling --> 19%

 

etc.

 

Per transactie die je boekt in de administratie moet je dus aangeven of de margeregeling van toepassing is of niet en welk BTW tarief erbij hoort. Dit moet je beslist niet handmatig willen doen, want voor je het weet ben je het overzicht kwijt.

 

Qua bijhouden van het papierwerk: zorg voor een duidelijke afbakening per kwartaal. Inkopen, verkopen, voorraad, debiteuren, crediteuren, kas en bank goed splitsen. De factuurdatum is leidend!! Als je in de voorraadlijst ook al meteen noteert of een goed marge is of niet en welk tarief erbij hoort, dan kan de verwerking van de boekhouding vlot plaatsvinden.

 

Wellicht ben je goed af om wat uurtjes les in te kopen bij een boekhouder die kennis heeft van de regeling. Vraag hem-haar daar specifiek naar!

 

Succes

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tomva,

 

Ik zie dat Joost je vragen duidelijk heeft beantwoord. Mocht je desondanks nog vragen hebben, dan kun je ook bij ons terecht. De Belastingdienst biedt namelijk ook persoonlijke startersgesprekken aan. Zo'n gesprek kun je aanvragen via de BelastingTelefoon 0800-0543. Kies dan voor optie 2.

 

Met vriendelijke groet,

 

Merve

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Voor de Nederlandse belastingdienst ben ik, als handelaar in 2e hands goederen, verplicht de globalisatie-regeling toe te passen maar als ik in Belgie of Frankrijk verkoop ben ik toch verplicht een inkoopboek per land bij te houden en per verkocht artikel de BTW in het betreffende land af te dragen of vergis ik me nu? En krijg ik dan geen overlappingen, ik bedoel ik koop willekeurig in 4 verschillende landen in en ik verkoop ook willekeurig in 4 verschillende landen....

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.