• 0

aangifte IB ondernemers 2011 voor VOF deelnemer

Hallo experts,

 

Ben vorig jaar met mijn zoon een VOF gestart en ben nu nog steeds met mijn eerste aangifte aan het stoeien.

Gelukkig heb ik uitstel maar ik wil eea nu toch wel snel afronden.

 

Zou iemand misschien naar mijn cijfertjes willen kijken en mij willen adviseren?

 

Activa/passiva (niveau samenwerkingsverband) zijn in balans:

DEBET

vordering BTW 31/12 -98

vordering debiteuren 31/12 457 (incl. BTW)

liquide middelen (bank + cash) 345

CREDIT

schulden crediteuren 31/12 483

eigen vermogen -679 (resultaat W/V)

persoonlijke lening vader 500

persoonlijke lening zoon 400

 

W/V (niveau samenwerkingsverband) ziet er alsvolgt uit

UITGAVEN

diverse kosten 820 betaald in 2011

inkoop 483 betaald in 2012 --> schulden crediteuren

INKOMSTEN

verkoop 240 ontvangen in 2011

verkoop 384 ontvangen in 2012 --> vordering debiteuren, 457 incl. BTW

RESULTAAT W/V 2011: -679

 

Tot zover gaat het allemaal denk ik wel goed maar ik loop vast bij de vragen "Specificatie Samenwerkingsverband":

(NB: mijn zoon en ik zitten voor 50/50 in de VOF.)

 

1e: Kapitaalaandeel volgens contract:

Voer ik hier 50% van het saldo liquide middelen in? 50% * 345 = 172

of 50% van (liquide middelen - totaal persoonlijke leningen)? 50% * (344-900) = -278

of...............?

 

2e: Overig kapitaalaandeel:

Voer ik hier mijn persoonlijke lening van 500 in?

of...............?

 

3e: Vergoeding voor arbeid:

Hebben we niet aan gedaan dus 0

 

4e: Overige vergoedingen:

Hebben we niet aan gedaan dus 0

 

5e: Verdeling restant winst:

Vul ik hier 50% van het verlies (negatieve winst) volgens W/V in? 50% * -679 = -340

of...............?

 

Dan heb ik nog een vraag:

Ik heb van de belastingdienst een schrijven gehad dat ik verplicht de "Aangifte Inkomstenbelasting voor Ondernemers" moet doen. Mijn zoon heeft zo'n schrijven niet ontvangen. Moet hij dat toch doen?

 

Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij zou willen adviseren.

Zoals je uit de cijfers wel zult begrijpen is er geen ruimte voor het uitbesteden aan professionals.

 

Bij voorbaat dank en vriendelijke groet,

Jos

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

1e: Kapitaalaandeel volgens contract:

Voer ik hier 50% van het saldo liquide middelen in? 50% * 345 = 172

of 50% van (liquide middelen - totaal persoonlijke leningen)? 50% * (344-900) = -278

of...............?

 

Dit gaat over de verdeling van het eigen vermogen. Dit is volgens de balans -/- 679. Maar het eigen vermogen bestaat niet alleen uit het resultaat over het boekjaar, maar ook uit de stortingen en opnames door de vennoten. Die 500 en 400 zijn dus geen leningen (je kunt niet lenen aan jezelf of je vof), maar stortingen in het eigen vermogen.

 

Zoals je aangeeft, heb jij 500 gestort en je zoon 400. Het eigen vermogen is daardoor -679 +500 +400 = 221.

 

Dit is als volgt opgebouwd:

 

Jij: aandeel winst (-679/2) + storting 500 = 160,50

Zoon: aandeel winst (-679/2) + storting 400 = 60,50

 

Samen dus 221 euro eigen vermogen.

 

Dus eerst de "persoonlijke leningen" omzetten van lening naar eigen vermogen. Daarna bovenstaande verdeling loslaten op de vraag "overig kapitaalaandeel". Dan zou het moeten kloppen.

 

Je zoon kan de fiscus verzoeken om ook een aangifte voor ondernemers te doen. Als bovenstaande bedragen de werkelijkheid presenteren, dan zal dat wellicht niet aan de orde zijn, maar kan hij zijn winstaandeel (-679/2) aangeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Waag er in elk geval een briefje aan waarin je aangeeft dat zijn aandeel in de VOF gelijk is aan het jouwe en dat hij daarom ook een ondernemersaangifte wenst.

 

Dank voor je PM en begrip voor deze wijze van afhandeling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat jij wel een uitnodiging hebt ontvangen voor het doen van aangifte inkomstenbelasting 2011 (ondernemers). Dit in tegenstelling tot jouw zoon, met wie jij de VOF bent gestart.

Als jouw zoon als ondernemer is aangemerkt, zou hij die uitnodiging ook moeten ontvangen. Kun je ons hierover bellen, zodat we kunnen nagaan of wij dit alsnog moeten regelen? Onze telefoonnummer is: 0800 – 0543 (gratis, BelastingTelefoon).

 

Als jouw zoon voor de inkomstenbelasting als ondernemer is aangemerkt, kunnen wij alsnog een aangifte inkomstenbelasting 2011 voor hem klaarzetten op het beveiligd gedeelte van de site. Dit kan telefonisch worden opgelost.

Als jouw zoon niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting is aangemerkt, dan kan hij een particuliere aangifte inkomstenbelasting insturen. Dit formulier kan hij downloaden via de site van de Belastingdienst: http://bit.ly/AgocFU Jouw zoon kan dan de opbrengsten minus de kosten aangeven bij andere inkomsten (inkomsten uit overig werk).

 

Mocht jouw zoon niet als ondernemer zijn aangemerkt, maar is hij van mening dat hij wél ondernemer is? Dan kan hij een gemotiveerde brief voor herbeoordeling naar het belastingkantoor in zijn regio sturen: http://bit.ly/yEc34x

 

Met vriendelijke groet,

 

Elle

Webcareteam Belastingdienst

 

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

@Joost

Dank voor het advies.

Ik begrijp nu dat wat ik als een renteloze lening had gedacht in feite een storting is.

Dus zie ik het goed dat deze storting nu mijn box 1 verlaagd en later (???) weer verhoogd als ik deze storting uit de VOF haal?

 

Verder begrijp ik nu dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL"

Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in?

En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"?

Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul.

Graag hoor ik nog van je.

 

@Elle,

Eveneens bedankt.

Ik zal met de BD gaan bellen.

Wel is het zo dat ik voor mijn zoon al een aangifte gedaan heb om de door hem betaalde belasting van zijn bijbaantje terug te vragen.

De VOF is helemaal buiten deze aangifte gelaten. Temeer omdat er toch alleen maar verlies gemaakt is en omdat wij ervan uitgingen dat je alleen belasting terug kan vragen als je die eerst betaald hebt. Misschien nog een reaktie?

 

vriendelijke groeten,

Jos

Link naar reactie
  • 0

Het verlies van je zoon wordt in eerste instantie verrekend met positieve inkomsten in hetzeflde jaar. Als hij daarnaast een baan had, wordt het daarmee verrekend.

Aangezien jij 'bijbaantje' schrijft, vermoed ik dat er niet zo veel belasting afgdragen is door zijn werkgever(s) en dat er ook niet zoveel terug te halen valt, en dat dat beetje verlies dan ook niet gaat helpen.

Als jullie vennootschapscontract het toestaat, kun je er ook voor kiezen om een groter deel van het verlies bij jezelf te laten, als dat voordeliger is.

 

Maar voor deze bedragen moet je er ook niet al te lang je hoofd over breken, vind ik.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Voordat de kapitaal verdeling op de aangifte correct zal worden, heb ik toch wel verdenkingen over de ongelijkheid van het totale vof resultaat (verlies volgens V&W aan de Balans).

 

Je bent begonnen in 2011. Er zijn evenwel kosten en ontvangsten genoemd voor 2012.

Als deze betaald en ontvangen zijn klopt dan het saldo v.d bankrekening (liquide) op 31-12-2011 ?

Of zijn de privé stortingen/opnames nog per datum onjuist?

Verder staan er Crediteuren € 483 en hetzelfde bedrag aan inkoop kosten terwijl in denk dat hier wellicht een BTW verschil moet zijn.

 

In ieder geval is er nog een gat van € 196, Of staat iets door mij nog fout?

 

                     

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  

   

                  
            

   activa(d)   

   

   

   passiva©   

   

            
            

   v'dering   

   

   

   schuld   

   

      OPMERKINGEN      
      liquide middelen      

   345,00   

   

   

      

   

      op 31-12-2011 ??      
            

      

   

   

      

   

            
      Debiteuren      

   457,00   

   

   

      

   

            
      Crediteuren      

      

   

   

   483,00   

   

      betaald in 2012      
            

      

   

   

      

   

            
      BTW @ inkoop      

   98,00   

   

   

      

   

      of saldo ?      
      E. vermogen      

      

   

   

   0,00   

   

      begin vader      
      E. vermogen      

      

   

   

   0,00   

   

      begin zoon      
      Privé      

      

   

   

   500,00   

   

      storting vader      
      Privé      

      

   

   

   400,00   

   

      storting zoon      
            

      

   

   

      

   

            
      Resultaat      

   679,00   

   

   

      

   

      Verlies      
            

   =======   

   

   

   =======   

   

      nog te vinden      
      Totaal      

   1579,00   

   

   

   1383,00   

   

      196      

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft dat je voor je zoon al een particuliere aangifte hebt ingestuurd.

Het is de bedoeling dat je één aangifte inkomstenbelasting instuurt waarop je alle inkomsten van dat jaar invult. Als je opnieuw aangifte doet, vermeld dan zowel de inkomsten uit de onderneming als de inkomsten van het bijbaantje.

 

Met vriendelijke groet,

 

Elle

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

dank voor de reacties.

 

@Marcel

Je hebt gelijk. Mijn zoon studeert nog en heeft alleen wat bijverdiensten waarmee hij binnen de belastingvrije voet blijft.

Het beetje belasting dat hij toch betaald heeft krijgt hij al VOLLEDIG terug.

Het klinkt interessant om het volledige verlies naar mij toe te halen.

Maar mag dat echt zomaar? Wij zijn volledige gelijke partners (50/50 met ieder volledige bevoegdheid).

En hoe zit het dan als we wel een keer winst gaan maken? Mag dan alle winst naar mijn zoon?

We hebben het idd niet over grote bedragen maar ik wil het wel graag correct doen en bovendien wil ik het ook graag snappen.

 

@Brood

We hadden twee facturen voor geleverde producten waarvan wij de betaling op 31/12 nog niet ontvangen hadden. Dat is de vordering debiteuren (384 + 73 BTW = 457).

Wij kopen in het buitenland in dus zonder BTW. Betalingstermijn was 6 maanden. Op 31/12 hadden wij deze inkoopfacturen nog niet betaald. Dat is de vordering crediteuren (483).

Het gat van 196 is te verklaren omdat wij op 31/12 nog 98 Euro aan te betalen BTW hadden staan voor het vierde kwartaal 2011, dus -98 Euro aan debet zijde.

 

@Elle

Kan ik voor mijn zoon gewoon een aangifte IB voor ondernemers over de particuliere aangifte heen sturen of moet dit aangevraagd worden?

 

Verder heb ik nog de volgende vragen openstaan (zie mijn posting van 12/7):

Ik heb van Joost begrepen dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL"

Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in?

En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"?

Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul.

Graag hoor ik of dit juist is.

 

En ook nog een aanvullende vraag:

Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen?

Misschien dat iemand dit nog kan toelichten.

 

Vriendelijke goeten,

Jos

 

 

Link naar reactie
  • 0

Begrepen, dus je hebt nog een BTW schuld staan van €98,-

Het is daarom beter dit niet als negatieve vordering te noemen. Dat misleid ieder.

 

Over het jaar heb je alleen BTW schuld € 73 + €98 = € 171 . Dit zou je ook bij een BTW aangifte (suppletie) met de KOR kunnen verrekenen. Dan komt deze € 171 wel bij de opbrengst en wordt het verlies € 508,- .

Als je alsnog van de KOR gebruik gaat maken komen er dus ook andere cijfers op de balans.

 

Link naar reactie
  • 0

@Marcel

Je hebt gelijk. Mijn zoon studeert nog en heeft alleen wat bijverdiensten waarmee hij binnen de belastingvrije voet blijft.

Het beetje belasting dat hij toch betaald heeft krijgt hij al VOLLEDIG terug.

Het klinkt interessant om het volledige verlies naar mij toe te halen.

Maar mag dat echt zomaar? Wij zijn volledige gelijke partners (50/50 met ieder volledige bevoegdheid).

En hoe zit het dan als we wel een keer winst gaan maken? Mag dan alle winst naar mijn zoon?

Het Burgerlijk Wetboek (art 7A:1672 zegt hierover in prachtig oud-Nederlands:

1.Het beding, waarbij aan een der vennooten alle de voordeelen mogten toegezegd zijn, is nietig.

2.Maar het is geoorloofd te bedingen dat alle de verliezen bij uitsluiting door een of meer der vennooten zullen gedragen worden.

In enigszins normaal Nederlands: het is wettelijk toegestaan om af te spreken dat verliezen altijd volledig bij jou terecht komen. Het is NIET toegestaan om af te spreken dat winsten altijd volledig bij je zoon terecht komen.

 

Ik raad je aan om je vennootschapscontract er op na te lezen, kijk even wat er daar afgesproken is. Als daar enige flexibiliteit omtrent de winstverdeling in staat (zoals "na afloop van het boekjaar te bepalen waarbij o.a. gewerkte uren, aangeleverde klanten en andere inspanningen in ogenschouw worden genomen"), meen ik dat je bijvoorbeeld in verliesjaren al het verlies aan jou toe kan rekenen en in winstjaren 80% van de winst aan je zoon en 20% aan jou, op voorwaarde dat je daar een verhaal bij hebt. "dat scheelde belasting" is geen verhaal.

 

@Elle

Kan ik voor mijn zoon gewoon een aangifte IB voor ondernemers over de particuliere aangifte heen sturen of moet dit aangevraagd worden?

Ik zou een aangifte voor ondernemers insturen (over de particuliere aangifte heen) en er een geschreven brief achteraan doen waarin je vertelt waarom je er nog een aangifte achteraan hebt gestuurd.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik raad je aan om je vennootschapscontract er op na te lezen, kijk even wat er daar afgesproken is. Als daar enige flexibiliteit omtrent de winstverdeling in staat (zoals "na afloop van het boekjaar te bepalen waarbij o.a. gewerkte uren, aangeleverde klanten en andere inspanningen in ogenschouw worden genomen"), meen ik dat je bijvoorbeeld in verliesjaren al het verlies aan jou toe kan rekenen en in winstjaren 80% van de winst aan je zoon en 20% aan jou, op voorwaarde dat je daar een verhaal bij hebt. "dat scheelde belasting" is geen verhaal.

 

@Marcel

Misschien vreemd maar wij hebben geen vennootschapscontract opgemaakt. In feite is er alleen de KvK registratie waar wij beiden als vennoot genoemd worden met onbeperkt bevoegdheid. Laat dit ruimte om mij de verliezen te laten nemen?

 

Wie helpt mij verder met mijn overige openstaande vragen:

 

Ik heb van Joost begrepen dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL"

Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in?

En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"?

Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul.

Graag hoor ik of dit juist is.

 

En ook nog een aanvullende vraag:

Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen?

Misschien dat iemand dit nog kan toelichten.

 

Vriendelijke goeten,

Jos

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jos,

 

Hieronder nog even een reactie op je vraag van 14 juli. Als je over een aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers voor je zoon beschikt, kun je deze over de particuliere aangifte heen sturen. De nieuwe gegevens overschrijven je oude gegevens en er wordt bekeken of er een nieuwe voorlopige aanslag moet worden opgelegd.

 

Met vriendelijke groet,

 

Elle

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Misschien vreemd maar wij hebben geen vennootschapscontract opgemaakt.

Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in?

 

JA. Er is namelijk geen contract, dus er kan sowieso geen kapitaalsaandeel uit een contract voortvloeien.

De verschillende vragen omtrent kapitaalsaandelen zijn bedoeld om je kapitaal te kunnen splitsen, bij verreweg de meeste ondernemingen gaat alles gewoon in het vakje 'overig kapitaalaandeel'.

 

En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"?

Ook hier geldt dat de verschillende vragen bedoeld zijn om de verdeling van de winst uit te splitsen (het nut hiervan is mij overigens nooit geheel duidelijk geworden, maar dat volledig terzijde). Vul hier inderdaad jouw winstdeel in,

 

Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul.

Graag hoor ik of dit juist is.

Ik heb het sterke vermoeden dat dit juist is.

 

 

En ook nog een aanvullende vraag:

Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen?

Misschien dat iemand dit nog kan toelichten.

Je eigen vermogen is opgebouwd uit:

+ winsten uit het verleden

- verliezen uit het verleden

+ privé stortingen

- privé opnamen.

 

Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat

- 2011 het eerste jaar van jullie onderneming was

- er wél sprake was van privé stortingen

- er wel sprake was van verliezen

- en verder niks.

Jullie gezamenlijke eigen vermogen is dan -679 (het verlies) + 500 (jouw storting) + 400 (storting zoon) = 221.

Zie de post van Joost waar hij ook op dit eigen vermogen uit kwam.

 

 

Dat je balans kloppend is, wil nog niet zeggen dat 'ie de werkelijkheid weergeeft, enkel dat je aan de debet- en creditkant evenveel hebt ingevoerd. Dat ie in evenwicht is, is overigens vaak wel een goede indicatie dat het zou kunnen kloppen hoor, daar niet van.

 

 

Misschien vreemd maar wij hebben geen vennootschapscontract opgemaakt. In feite is er alleen de KvK registratie waar wij beiden als vennoot genoemd worden met onbeperkt bevoegdheid. Laat dit ruimte om mij de verliezen te laten nemen?

Allereerst wil ik je van harte aanraden om hier iets aan te doen.

Dan: het is toegestaan om af te spreken dat alle verliezen aan jou toekomen, dus als jij dat morgenochtend met je zoon afspreekt, dan is dat een afspraak, dus die ruimte is er inderdaad.

Wil je die afspraak ook nog als de verliezen vertienvoudigen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

En ook nog een aanvullende vraag:

Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen?

Misschien dat iemand dit nog kan toelichten.

Je eigen vermogen is opgebouwd uit:

+ winsten uit het verleden

- verliezen uit het verleden

+ privé stortingen

- privé opnamen.

 

Uit jouw verhaal krijg ik de indruk dat

- 2011 het eerste jaar van jullie onderneming was

- er wél sprake was van privé stortingen

- er wel sprake was van verliezen

- en verder niks.

Jullie gezamenlijke eigen vermogen is dan -679 (het verlies) + 500 (jouw storting) + 400 (storting zoon) = 221.

Zie de post van Joost waar hij ook op dit eigen vermogen uit kwam.

 

 

Dat je balans kloppend is, wil nog niet zeggen dat 'ie de werkelijkheid weergeeft, enkel dat je aan de debet- en creditkant evenveel hebt ingevoerd. Dat ie in evenwicht is, is overigens vaak wel een goede indicatie dat het zou kunnen kloppen hoor, daar niet van.

 

Wij zijn idd 2011 gestart

Er was idd sprake van prive stortingen (900 Euro totaal)

Er was idd sprake van negatieve winst / verlies (Euro -679)

 

Maar als ik op de balans bij EV 221 ipv -679 invul dan klopt mijn balans natuurlijk niet meer. Geen idee waar ik die 900 Euro verschil dan moet zoeken..

 

Misschien vreemd maar wij hebben geen vennootschapscontract opgemaakt. In feite is er alleen de KvK registratie waar wij beiden als vennoot genoemd worden met onbeperkt bevoegdheid. Laat dit ruimte om mij de verliezen te laten nemen?

Allereerst wil ik je van harte aanraden om hier iets aan te doen.

Dan: het is toegestaan om af te spreken dat alle verliezen aan jou toekomen, dus als jij dat morgenochtend met je zoon afspreekt, dan is dat een afspraak, dus die ruimte is er inderdaad.

Wil je die afspraak ook nog als de verliezen vertienvoudigen?

Ik begrijp dat een contract beter is. Kunnen wij dit onderling op papier zetten, ondertekenen en klaar of moet dit officieel (notarieel). Volgend jaar kan alles anders zijn. Kunnen wij dan het contract naar nieuw inzicht zomaar wijzigen?

 

Bij voorbaat dank voor alle hulp en adviezen.

 

groeten, Jos

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je eindbalans per 31-12-2011 er als volgt uitzien:

 

debet: (bezittingen):

debiteuren: 457

liquide middelen: 345

totaal bezittingen: 802

 

CREDIT (schulden en eigen vermogen):

crediteuren: 483

te betalen btw: 98

eigen vermogen: -679 (het verlies) + 500 (jouw storting) + 400 (storting zoon) = 221.

totaal credit: 802.

Volgens mij is ie dan prima in evenwicht.

 

Die 900 verschil zit 'm in dat je de privé stortingen eerst als persoonlijke lening opvoerde, maar je kunt niet iets aan jezelf lenen, dus die vloeien je eigen vermogen in.

 

mbt VOF-contract: gewoon op papier zetten, krabbelen en allebei een versie mee naar huis nemen is prima. Als je in het contract de bevoegdheid beperkt (bijvoorbeeld 'voor overeenkomsten van 5.000 en meer moeten beide vennoten tekenen) zul je dat ook bij de KvK in moeten schrijven, anders kunnen buitenstaanders dat niet zien.

 

Je zult het contract heel hard nodig hebben als je met ruzie uit elkaar dreigt te gaan. Het zou zonde zijn als je dan een slecht contract hebt dat niet voldoende afspraken bevat, zodat je alsnogmet ruzie uit elkaar gaat. Laat er dus ook even iemand naar kijken voor je krabbelt, zou ik zeggen.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Goede middag Jos,

 

Allereerst wil ik even laten weten dat ik vereerd ben dat je mij persoonlijk om een reactie hebt gevraagd.

 

Dan even mijn eerste opmerking.

Ik vrees dat je er niet mee bekend bent dat zowel aan de inkoop kant als aan de verkoop kant de BTW in de aangifte vemeld moet worden op het moment dat een factuur opgemaakt wordt. Het is niet van belang of de factuur in dezelfde periode betaald wordt of niet. Ik kan namelijk je resultaat niet herleiden. Ik vermoed dan ook dat de V & W niet correct is.

(En dan doel ik niet alleen op de Kleine Ondernemersregeling voor de BTW die natuurlijk toegepast kan/moet worden.)

 

Dus het uitganspunt van je vraag Balans en V & W zijn m.i. niet correct en maken het moeilijk om een duidelijk antwoord te geven.

Mijn voorstel is dan ook om eens goed naar de cijfers te kijken en deze, eventueel aan te passen..

 

Dan in het vervolg nog enige "belangrijke" opmerkingen !

 

 

 

dank voor de reacties.

 

@Marcel

Je hebt gelijk. Mijn zoon studeert nog en heeft alleen wat bijverdiensten waarmee hij binnen de belastingvrije voet blijft.

Het beetje belasting dat hij toch betaald heeft krijgt hij al VOLLEDIG terug.

Het klinkt interessant om het volledige verlies naar mij toe te halen.

Maar mag dat echt zomaar? Wij zijn volledige gelijke partners (50/50 met ieder volledige bevoegdheid).

En hoe zit het dan als we wel een keer winst gaan maken? Mag dan alle winst naar mijn zoon?

We hebben het idd niet over grote bedragen maar ik wil het wel graag correct doen en bovendien wil ik het ook graag snappen.

 

[ Hier is aldoor diverse personen op gereageerd.

Ik wil graag benadrukken dat het opmaken van een VOF overeenkomst geen luxe is. Met name voor de winstverdeling en zeker voor de verdeling c.q. voorwaarden bij einde VOF zijn van belang.]

 

@Brood

We hadden twee facturen voor geleverde producten waarvan wij de betaling op 31/12 nog niet ontvangen hadden. Dat is de vordering debiteuren (384 + 73 BTW = 457).

Wij kopen in het buitenland in dus zonder BTW. Betalingstermijn was 6 maanden. Op 31/12 hadden wij deze inkoopfacturen nog niet betaald. Dat is de vordering crediteuren (483).

Het gat van 196 is te verklaren omdat wij op 31/12 nog 98 Euro aan te betalen BTW hadden staan voor het vierde kwartaal 2011, dus -98 Euro aan debet zijde.

 

[ Hier lijkt het erop dat je je onvoldoende bewust bent van het feit dat ook ingevoerde goederen bij de aangifte BTW vermeld moeten worden en dat dus de BTW bij invoer afgedragen moet worden en vervolgens weer verrekend als inkoop BTW. Een en ander heeft namelijk weer wel gevolgen voor de berekening van de KOR !!!!][/u]

 

 

@Elle

Kan ik voor mijn zoon gewoon een aangifte IB voor ondernemers over de particuliere aangifte heen sturen of moet dit aangevraagd worden?

 

[ Mijn advies is om de aangfite van je zoon te laten voor wat hij is. Formeel is het niet correct maar in de practijk levert dit geen enkel probleem op. Sterker ik heb in mijn praktijk nog nimmer een reactie ontvangen indien er in plaats van een P formulier een O formulier ingestuurd wordt, zonder briefwisseling vooraf.]

 

Verder heb ik nog de volgende vragen openstaan (zie mijn posting van 12/7):

Ik heb van Joost begrepen dat ik 160,50 moet opgeven bij "OVERIG KAPITAALAANDEEL"

Vul ik bij "KAPITAALAANDEEL VOLGENS CONTRACT" dan 0 in?

 

[ Ja ]

 

En wat bij "VERDELING RESTANT WINST"?

Ik neem verder aan dat ik bij "BOX 1: WINST UIT ONDERNEMING - PRIVESTORTINGEN" mijn storting van 500 invul.

Graag hoor ik of dit juist is.

 

[ Correct ]

 

En ook nog een aanvullende vraag:

Op de balans vul ik bij Ondernemingsvermogen een Eigen Vermogen in dat gelijk is aan het resultaat van de W/V 2011 (in ons geval -679). Mijn balans is kloppend dus dit zal best wel goed zijn. Maar het klinkt mij niet helemaal logisch. Waarom wordt er dan niet gewoon om de winst gevraagd (+ of -)? Of is Eigen Vermogen opgebouwd uit meerdere stukjes die bij mij (toevallig?) allemaal 0 zijn of elkaar opheffen?

Misschien dat iemand dit nog kan toelichten.

 

[ Ook hierop is reeds geantwoord. Maar voor de beeldvorming:

In een aangifte probeert men een controle in te bouwen.

Enerzijds vraagt men om het resultaat en anderzijds om een controleberkening d.m.v.

Eigen vermogen begin boekjaar +/- Eigen vermogen eind boekjaar +/- resultaat +/- prive opname / stortingen. ]

 

Vriendelijke goeten,

Jos

 

 

 

Ik hoop hiermede het beeld wat verduidelijkt te hebben.

 

Ik stel voor dat je hier of via pm eerst de V&W correct maakt en vervolgens naar de IB aangifte toe werkt.

 

Ik hoor graag van je.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij

Link naar reactie
  • 0

Begrepen, dus je hebt nog een BTW schuld staan van €98,-

Het is daarom beter dit niet als negatieve vordering te noemen. Dat misleid ieder.

 

Over het jaar heb je alleen BTW schuld € 73 + €98 = € 171 . Dit zou je ook bij een BTW aangifte (suppletie) met de KOR kunnen verrekenen. Dan komt deze € 171 wel bij de opbrengst en wordt het verlies € 508,- .

Als je alsnog van de KOR gebruik gaat maken komen er dus ook andere cijfers op de balans.

 

@Brood

Ik heb de BTW schuld van het 4e kwartaal als negatieve vordering staan omdat het bij de aangifte IB voor Ondernemers ook aan de activa kant gevraagd wordt.

Link naar reactie
  • 0

@Brood

Ik heb de BTW schuld van het 4e kwartaal als negatieve vordering staan omdat het bij de aangifte IB voor Ondernemers ook aan de activa kant gevraagd wordt.

Schulden kunnen (volgens mij beter) op passiva onder: kortlopende schulden/schuld omzetbelasting

 

Ik hoop dat je het aanbod van Jan ter harte neemt:

 

 

Ik stel voor dat je hier of via pm eerst de V&W correct maakt en vervolgens naar de IB aangifte toe werkt.

 

Ik hoor graag van je.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je eindbalans per 31-12-2011 er als volgt uitzien:

 

debet: (bezittingen):

debiteuren: 457

liquide middelen: 345

totaal bezittingen: 802

 

CREDIT (schulden en eigen vermogen):

crediteuren: 483

te betalen btw: 98

eigen vermogen: -679 (het verlies) + 500 (jouw storting) + 400 (storting zoon) = 221.

totaal credit: 802.

Volgens mij is ie dan prima in evenwicht.

 

Die 900 verschil zit 'm in dat je de privé stortingen eerst als persoonlijke lening opvoerde, maar je kunt niet iets aan jezelf lenen, dus die vloeien je eigen vermogen in.

 

mbt VOF-contract: gewoon op papier zetten, krabbelen en allebei een versie mee naar huis nemen is prima. Als je in het contract de bevoegdheid beperkt (bijvoorbeeld 'voor overeenkomsten van 5.000 en meer moeten beide vennoten tekenen) zul je dat ook bij de KvK in moeten schrijven, anders kunnen buitenstaanders dat niet zien.

 

Je zult het contract heel hard nodig hebben als je met ruzie uit elkaar dreigt te gaan. Het zou zonde zijn als je dan een slecht contract hebt dat niet voldoende afspraken bevat, zodat je alsnogmet ruzie uit elkaar gaat. Laat er dus ook even iemand naar kijken voor je krabbelt, zou ik zeggen.

 

@Marcel

Omdat het aangifteprogramma het zo vraagt heb ik de te betalen BTW als negatieve vordering aan debet zijde staan.Onze privé stortingen (die dus geen leningen blijken te zijn) heb ik uit de "Kortlopende schulden" gehaald en verrekend in het "Ondernemingsvermogen".

Resultaat blijft hetzelfde: zowel activa als passiva Euro 704. Dit moet dan zo in orde zijn.

Dank voor de correcties en suggesties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Brood / @Marcel

 

Heb nog eens beter in de aangifte gekeken en zie nu pas dat mijn te betalen BTW 4e kwartaal idd ook aan passiva kant onder kortlopende schulden opgevoerd kan worden. Hier laat het aangifteprogramma een keuze: of negatief onder activa of positief onder passiva.

Is idd duidelijker om het bij passiva te doen dus heb ik het gecorrigeerd.

Nu zowel activa als passiva Euro 802.

Link naar reactie
  • 0

@Jan

 

Dank voor de uitgebreide uitleg.

Ik denk dat de W/V wel klopt en dat ik er ook bijna wel uit ben.

 

Alleen dat verhaal van BTW opgeven over buitenlandse inkoop en deze dan weer verrekenen begrijp ik niet zo goed.

 

In ieder geval wil ik je nog even een PM sturen met onze cijfertjes.

 

vriendelijke groet, Jos

Link naar reactie
  • 0

De BTW schuld van € 98 kan ieder begrijpen, maar je geeft ook een schuld van €73. Ik heb ze toen opgeteld omdat ik veronderstelde dit te zijn als de totale BTW (afdracht + schuld) van 2011.

 

@ VNIS: Hier lijkt het erop dat je je onvoldoende bewust bent van het feit dat ook ingevoerde goederen bij de aangifte BTW vermeld moeten worden en dat dus de BTW bij invoer afgedragen moet worden en vervolgens weer verrekend als inkoop BTW. Een en ander heeft namelijk weer wel gevolgen voor de berekening van de KOR !!!!

 

 

Ik ben ook benieuwd wat VNIS met de inkoop BTW bedoelt i.v.m. meer of minder BTW totaal en of jij en hoe hij dan gebruik gaat maken van de KOR. Laat ook hier even weten.

 

Link naar reactie
  • 1

Even een aanvulling. c.q. een verduidelijking op mijn reactie.

 

Allereerst een bevestiging dat Jos58 mij de cijfers gezonden heeft en dat ik deze van commentaar heb voorzien.

Ik neem aan dat de cijfers nu duidelijk zijn voor Jos58.

 

Mijn verwarring c.q reactie was o.a. gebaseerd op de opmerking dat er wellicht sprake kan zijn van vrijval van de verschuldigde BTW door gebruik te maken van de KO regeling.

Als dit het geval zou zijn dan zijn het resultaat en dus ook de Balans niet correct.

 

De BTW staat correct in de balans omdat er over eerdere kwartalen BTW ontvangen is. Er is geen sprake van KO regeling.

 

Mijn verwijzing naar de invoer had ook te maken met de eventuele KO regeling voor de BTW.

Indien er over de invoer BTW verschuldigd is (Invoer binnen Europa) is dit ook van invloed op de KO regeling.

( Eenvoudig gezegd het bedrag van de BTW over de invoer moet minstens afgedragen worden )

Ook dan zou er geen sprake kunnen zijn van gebruik van de KO regeling.

 

Ik meen dat hiermede alle vragen van Jos58 beantwoord zijn en anders weet Jos 58 me wel te vinden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.