• 0

zelfstandigenaftrek doorschuiven?

Hoi,

 

Kunnen jullie mij helpen?

In 2010 voldeed ik niet aan het urenprincipe waardoor ik geen recht had op de zelfstandigenaftrek.

 

In 2011 voldoe ik hier wel aan. Mag ik nu de misgelopen zelfstandigenaftrek van 2010 doorschuiven naar 2011 (ondanks dat ik er in 2010 geen recht op had)? Of mag dat alleen als je er in 2010 ook echt recht op had?

 

Groeten

Anne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat tweede. Als je in 2010 recht had op de zelfstandigenaftrek, maar de zelfstandigenaftrek was hoger dan je winst, dán schuift een deel van de zelfstandigenaftrek door naar 2011.

Als je het urencriterium niet haalde, heb je geen recht op zelfstandigenaftrek, en valt er ook niks door te schuiven.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Anne,

 

De zelfstandigenaftrek wordt per jaar beoordeeld. Als je in 2010 niet voldeed aan de voorwaarden, dan houdt het daarmee op, je kunt het niet "meenemen naar een later jaar".

Vanaf 2011 voldoe je blijkbaar wel aan de voorwaarden, dus vanaf dat moment heb je recht op de zelfstandigenaftrek, uiteraard zolang je in latere jaren ook aan de voorwaarden voldoet,per kalenderjaar te beoordelen.

Als 2011 het 1e jaar is waarin je recht hebt op de zelfstandigenaftrek, dan komt daar de startersaftrek (gedurende de eerste 3 jaar) nog extra bij.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor het duidelijke antwoord.

 

Nog een vraag (voor mijn vriendin). Waar kan je in het IB-programma van de belastindienst aangeven dat je nog een deel van de zelfstandigenaftrek van voorgaande jaren wil gebruiken (uiteraard in het geval je er eerder aan voldeed).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net zelf even gebeld met de Belastingtelefoon en daar werd aangegeven dat het doorschuiven van niet-gerealiseerde zelfstandingenaftrek pas vanaf 2010 bestaat. Ofwel niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek uit 2009 niet mogelijk is en dus niet doorgeschoven kan worden.

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

In het aangifte programma van IB 2010 krijg ik deze vraag niet

(heb net in 2011 wel gekeken en daar krijg ik het inderdaad wel).

 

Enig idee hoe ik het dan toch in het aangifteprogramma van 2010 kan aangeven?

 

Groet,

Anne

 

Anne,

 

Die regeling bestond in 2010 nog niet. Toen kon je door de zelfstandigenaftrek nog een fiscaal negatieve winst krijgen. Vanaf 2011 kan dat niet meer (m.u.v. starters) en kun je door de zelfstandigenaftrek alleen nog maar op € 0,00 uitkomen, niet meer negatief. Negatieve winst ontstaat alleen maar als je daadwerkelijk verlies gemaakt hebt in een fiscaal jaar.

Dus als je vanaf 2011 op een winst van € 0,00 uitkomt en je zelfstandigenaftrek nog niet helemaal gebruikt hebt krijg je daarover een beschikking van de Belastingdienst. Bij de volgende aangifte kun je aangeven dat je nog een zelfstandigenaftrek van voorgaand ejaren over hebt (dat is het invulvak waar Marcel naar verwijst) en kun je die ruimte nog gebruiken. De zelfstandigenaftrek is gewoon mee te nemen naar toekomstige jaren.

 

Als er in 2010 sprake is van een verlies (dus ook bij een fiscaal verlies door de zelfstandigenaftrek) wordt die in eerste instantie verrekend met positief inkomen in box 1. Mocht dat er niet zijn dan kun je de inspecteur verzoeken een beschikking af te geven voor een carry-back (verrekening met positief inkomen in de voorgaande jaren - beperkt) en carry-forward (verrekening met positief inkomen in de komende jaren - ook beperkt maar veel ruimer).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.