• 0

Hoge BTW afdracht bij verkoop geïmporteerde goederen. Klopt dat?

Het weer eens zover. Ik kan niet slapen, mede doordat ik iets niet snap en er ook geen antwoord op kan vinden.

 

Dit is het geval:

Ik ben sinds 2 jaar ondernemer, mijn kosten bestaan grotendeels uit de huur (vrij van btw), de aflossing van de geldlening (vrij van btw) en inkoop uit het buitenland (frankrijk).

Mijn inkomsten bestaan uit: diensten met een 6% btw tarief en verkoop met 19% btw tarief van hetgeen ik uit het buitenland importeer.

En elk kwartaal moet ik flink btw betalen.

Hoe ik het voor me zie is op de volgende manier:

 

Ik ontvang veel btw voor de producten die ik verkoop van het buitenland afkomstig. Maar heb amper aftrekposten, omdat de huur en aflossing zonder btw zijn (waardoor ik minder aan huur en aflossing)

 

Bij het invullen van mijn administratie zie ik ook dat het bedrag dat ik aan verschuldige btw moet betalen gelijk is zowel voor als na het invoeren van de facturen uit het buitenland. Per saldo maakt dat geen verschil, maar klopt dat wel?

Want dat zou toch betekenen dat importeren uit het buitenland heel stom zou zijn?? Dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn.

 

Ik heb de situatie misschien wel heel zwart-wit geschetst, maar wie kan mij in jip en janneke taal uitleg geven?

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Btw levert je per saldo altijd 0 cent op (m.u.v. de kleine-ondernemersregeling). Je kunt wel mopperen dat je geen btw hebt mogen aftrekken (terugvragen), maar die heb je dan ook niet hoeven betalen. En de btw waarvan je zegt dat je het moet betalen, hoef je slechts af te dragen nadat je het voor de overheid hebt geheven bovenop je omzet.

Link naar reactie
  • 0

Stel je koopt iets in voor 50 euro (BTW vrij) en de verkoopprijs bedraagt 100 euro dan is de marge 2.0 echter moet je over die 100 euro nog 19% BTW betalen en is jou verkoopprijs dus eigenlijk 81 euro en 19 euro voor de belasting. Uiteindelijk heb je 31 euro verdient (waar je alle door jou genoemde kosten nog van moet betalen). Je draait dan een BM van 31%, het is voor jou van belang dit percentage zo hoog mogelijk te krijgen, dit betekent onderhandelen met degene waarvan jij je spullen betrekt. En dus goedkoper gaat inkopen!

 

Hoe meer BTW je moet betalen aan het einde van het kwartaal, des te beter dit dus is.

www.snowcountry.nl, trailcountry.nl, www,snowboots-shop.nl, shop.wepowder.nl

Link naar reactie
  • 0

Stel je koopt iets in voor 50 euro (BTW vrij) en de verkoopprijs bedraagt 100 euro dan is de marge 2.0 echter moet je over die 100 euro nog 19% BTW betalen

 

Dit kan ik ff niet volgen: waarom zou je BTW moeten berekenen over iets dat je BTW-vrij (zoals jij het noemt) hebt ingekocht?

&

@Mick86: als je belaste presaties (leveringen en/of diensten) verricht dan is het BTW-saldo voor een bedrijf altijd 0, zoals renep ook al zegt. De eindverbruiker betaalt de BTW aan jou. Jij draagt die af aan ome fiscus, jouw saldo 0.

 

Even simpel (zonder uitzonderingen e.d.):

Bij invoer (van buiten de EU) betaal je BTW aan de grens en die BTW trek je op je aangifte weer af. Saldo 0.

Bij inkoop in NL betaal je BTW aan je leverancier en die trek je op je aangifte ook af. Saldo 0.

Bij inkoop uit de EU wordt de BTW-heffing naar jou verlegd, jij geeft de BTW aan op je aangifte en trekt 'm als voorbelasting weer af. Saldo 0.

 

That's it. Je kunt rustig gaan slapen.

 

trusten en groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Staat inderdaad een beetje vreemd verwoord, maar volgens mij doelt de TS op intracommunautaire (IC) leveringen. Hierdoor betaalt hij geen buitenlands V.A.T. maar moet hij deze over de verkochte goederen wel afdragen toch? Belastingdienst

 

De leverancier uit EU, mits aan alle vooraarden is voldaan, berekent geen VAT of MwSt etc., maar verlegt die belasting naar de NL-afnemer. Die laatste geeft NL-BTW aan op aangifte en trekt het vervolgens op diezelfde aangifte als voorbelasting weer af. Zoals gezegd: saldo 0.

 

Als TS ze vervolgens in NL gaat verkopen berekent hij gewoon NL-BTW aan zijn klant en draagt die BTW af aan de fiscus.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Het weer eens zover. Ik kan niet slapen, mede doordat ik iets niet snap en er ook geen antwoord op kan vinden.

 

Dit is het geval:

Ik ben sinds 2 jaar ondernemer, mijn kosten bestaan grotendeels uit de huur (vrij van btw), de aflossing van de geldlening (vrij van btw) en inkoop uit het buitenland (frankrijk).

Mijn inkomsten bestaan uit: diensten met een 6% btw tarief en verkoop met 19% btw tarief van hetgeen ik uit het buitenland importeer.

En elk kwartaal moet ik flink btw betalen.

Hoe ik het voor me zie is op de volgende manier:

 

Ik ontvang veel btw voor de producten die ik verkoop van het buitenland afkomstig. Maar heb amper aftrekposten, omdat de huur en aflossing zonder btw zijn (waardoor ik minder aan huur en aflossing)

 

Bij het invullen van mijn administratie zie ik ook dat het bedrag dat ik aan verschuldige btw moet betalen gelijk is zowel voor als na het invoeren van de facturen uit het buitenland. Per saldo maakt dat geen verschil, maar klopt dat wel?

Want dat zou toch betekenen dat importeren uit het buitenland heel stom zou zijn?? Dat kan toch ook weer niet de bedoeling zijn.

 

Ik heb de situatie misschien wel heel zwart-wit geschetst, maar wie kan mij in jip en janneke taal uitleg geven?

Alvast bedankt!

 

Zoals hiervoor al geschreven, BTW kost je als ondernemer niets, nada, noppes. Het feit dat je huur BTW-vrij is betekent alleen maar dat je de BTW niet hoeft voor te financieren. Bij belaste huur blijft de huurprijs gelijk maar wordt daar nog eens BTW over geheven. Dus als je huurprijs nu € 100,00 zou zijn dan wordt de huurprijs inclusief € 119,00. Die € 19,00 - de BTW - krijg je terug van de Belastingdienst, maar je hebt hem wel eerst moeten betalen. Dat stapje kun je nu dus mooi overslaan, scheelt weer in de liquiditeit.

 

Datzelfde geldt voor de import van goederen. Jij kunt gord x voor € 100,00 in Frankrijk kopen. Je kunt het inkopen met de vereggingsregeling dus je betaalt er geen BTW over. Bij verkoop verkoop je het voor € 200,00 dus de klant betaalt jou inclusief BTW € 238,00. Die € 38,00 draag je af aan de Belastingdienst.

Nu koop je het goed in Nederland in, wederom inkoopprijs € 100,00. Hier dien je BTW over te betalen, je rekent dus € 119,00 af. Als je nu ht goed verkoopt voor € 200,00 betaalt de klant aan jou € 238,00 (verschilt niet an hierboven). Op aangifte omzetbelasting geef je aan: ontvangen BTW: € 38,00 / voorbelasting: € 19,00 / te betalen BTW € 19,00. Dat is mooi! Je hoeft nu maar € 19,00 te brtalen aan de fiscus.

Maar dat is alleen maar zo omdat je eerder al € 19,00 betaalt hebt aan je leverancier... je hebt dus de BTW voorgeschoten, terwijl je dat bij import uit Frankrijk niet hoeft te doen. Dus vanuit liquiditeitsoogpunt an dat voordeliger zijn dan in Nederland inkopen, zeker als de goederen niet onmiddellijk verkocht worden maar een poosje bij kou in de voorraad vertoeven. Inndat geval hoef je pas BTW af te dragen op het moment van verkoop,

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Dennis. Let wel bij import bedoeld Dennis import vanuit een ander EU land. Als je van buiten de EU importeert gaat het zoals John het al melden. Daarnaast zou als import van buiten de EU voorkomt een vergunning art 23 aangevraagd kunnen worden. In dat geval blijft de BTW per saldo ook 0 en hoef je hem niet voor te financieren.

 

Groet,

Maarten

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Ik herken het "probleem" en zonder ficalist te zijn zie ik het zo:

Importeren doe je niet om de BTW maar omdat de goederen daar goedkoper zijn of in Nederland er niet zijn. Daar moet het inkomen zitten, niet in de BTW.

Binnen de EU betaal je geen btw als je het aankoopt. Verkoop je het in Nederland dan moet je BTW verrekenen.

 

In mijn geval haal ik goederen uit Belgie en heb ik diensten van particulieren die ik betaal. Daar kan ik geen BTW mee verrekenen. Ik moest dus veel betalen. Maar zie de BTW als geld dat je in bruileen hebt maar niet van jou is. Het lijkt misschien winst maar dat is het niet. Zorg dus dat je een ruime marge hebt want je moet je BTW weer afstaan, het is van de belastingdienst maar het stond nog op je rekening.

 

PS: Waar blijft de reactie van de Belastingdienst? Of beginnen die pas na 9:00 uur? ;)

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Maarten aan Maarten ;)

 

Wat betreft de BTW maakt het aan het einde van de dag niet uit waar je het vandaan haalt(mits uit de EU)

Als je zoals John schreef aan de voorwaarde voldoet dat is ook bij een buitenlandse aankoop de BTW nog steeds 0? En betaal je zoals de bedoeling is alleen BTW over wat je verkoopt?

 

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Het weer eens zover. Ik kan niet slapen, mede doordat ik iets niet snap en er ook geen antwoord op kan vinden.

 

Dit is het geval:

Ik ben sinds 2 jaar ondernemer, mijn kosten bestaan grotendeels uit de huur (vrij van btw), de aflossing van de geldlening (vrij van btw) en inkoop uit het buitenland (frankrijk).

Mijn inkomsten bestaan uit: diensten met een 6% btw tarief en verkoop met 19% btw tarief van hetgeen ik uit het buitenland importeer.

En elk kwartaal moet ik flink btw betalen.

Hoe ik het voor me zie is op de volgende manier:

 

Ik ontvang veel btw voor de producten die ik verkoop van het buitenland afkomstig. Maar heb amper aftrekposten, omdat de huur en aflossing zonder btw zijn (waardoor ik minder aan huur en aflossing)

 

 

 

 

Ik heb het idee dat TS denkt dat als er geen btw op kosten zit dat dit dan geen aftrekposten zijn. En dat dat de reden is waarom hij moeilijk kan slapen.

In dat geval kan ik hem uit de drooom helpen. Wel of geen BTW op de kosten doet niet af aan de aftrekbaarheid ervan.

Link naar reactie
  • 0

Maarten weer terug aan Maarten

 

Er zit wel verschil of het vanuit Nederland is of buiten Nederland binnen de EU. In Nederland betaal ik BTW bij mijn aankoop en moet ik BTW afdragen bij verkoop. Als ik buiten Nederland (en binnen de EU) aankoop betaal ik geen BTW maar bij mijn verkoop in Nederland moet ik wel weer BTW afdragen.

 

Bedoelen we hetzelfde!?

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Je koopt iets in Nederland:

 

Inkoop euro 100,- + 19 euro btw de btw die je betaald vraag je terug saldo is bij je BTW aangifte dan 0 maar BTW heb je wel al betaald aan je leverancier product kost jouw nog steeds euro 100

 

Je koopt iets in Frankrijk

 

Inkoop euro 100,- + 0 euro btw. Bij je aangifte voer je euro 19,- op als btw en in de zelfde aangifte trek je hem ook weer af product kost jouw nog steeds euro 100,-

 

Verschil zit hem er in dat je de BTW nu niet "vooruit" betaald hebt?

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Verschil zit hem er in dat je de BTW nu niet "vooruit" betaald hebt?

 

Ja, daar zit hem het enige verschil in. En afhankelijk van de grote van de order kan dit een aanzienlijk voordeel opleveren in je cashmanagement en liquiditeitsbehoefte. Grote bedrijven genereren hier enorme kostenbesparingen mee.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Je koopt iets in Nederland voor 100 euro + 19% btw = 119 euro

Je verkoopt het in Nederland voor 119 euro (100 euro + 19% btw)

 

Voor de betaalde 19 euro btw krijg je 19 euro terug

Voor de ontvangen 19 euro btw moet je 19 euro afdragen

Als je dit verrekend (19 euro krijgen en 19 betalen) is het 0

 

In Frankrijk koop je in voor 100 euro (geen btw)

Je verkoopt in Nederland voor 119 euro (100 euro + 19% btw)

Je hebt dus niet voorbetaald en moet bij de aangifte 19 euro btw terugbetalen.

Zo lijkt het dus alsof dit negatiever is aangezien je nu ineens moet betalen.

Maar je hebt ook 19 euro minder kosten gemaakt dus uiteindelijk is het nog steeds een verschil van 0.

 

Belangrijk is dus je prijs minimaal 19% te verhogen als je geen verlies wil lijden (en natuurlijk meer als je winst wil maken)

 

 

Verschil zit hem er in dat je de BTW nu niet "vooruit" betaald hebt?

 

 

 

 

Ja, daar zit hem het enige verschil in. En afhankelijk van de grote van de order kan dit een aanzienlijk voordeel opleveren in je cashmanagement en liquiditeitsbehoefte. Grote bedrijven genereren hier enorme kostenbesparingen mee.

 

Inderdaad

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Wat een vlijt hier in dit draadje. Het verhaal van de TS strekt geheel niet met de titel en bovendien is er geen touw aan vast te knopen wat de TS nu eigenlijk voor probleem heeft. En toch ontstaat er dan een discussie over "mogelijke" oplossingen..... Uitermate verhelderend. ;)

Link naar reactie
  • 0

Topictitel aangepast.

 

Bovendien is er geen touw aan vast te knopen wat de TS nu eigenlijk voor probleem heeft.

IMHO geen probleem, hij begrijpt het principe van BTW simpelweg niet. Er wordt kennelijk vrij van BTW (btw verlegd) ingekocht in het buitenland, nogal wiedes dus dat het inboeken van de inkoopfacturen geen enkel verschil maakt voor de BTW aangifte.

 

En ook duidelijk dat de BTW afdracht hoog is, gewoon de volle 19%. Daar is helemaal niets mis mee: zolang jouw klanten jouw nota tijdig betalen en je niet hoeft voor te financieren, is het heel simpel: hoe hoger de btw afdracht, hoe beter!

 

Daarbij moet je uiteraard wel voldoende marge op je product maken: niet iets voor € 100,- vrij van BTW inkopen en vervolgens verkopen voor veel minder dan € 119 inclusief BTW. Maar dat heeft niets met wel of niet importeren te maken.

 

er saldo maakt dat geen verschil, maar klopt dat wel? Want dat zou toch betekenen dat importeren uit het buitenland heel stom zou zijn??

De hele BTW is helemaal niet relevant voor wel of niet importeren. Het enige dat van belang is dat jij die goederen in Frankrijk goedkoper (ex btw) kan kopen dan wat dat zelfde product jou in Nederland (ex btw) zou kosten. En dat jij dat product vervolgens voor een hogere ex btw prijs kunt doorverkopen. De hele BTW is feitelijk voor rekening van jouw klant: die betaalt jouw prijs ex btw + de BTW en jij draagt die BTW vervolgens af.

 

Mijn dringende advies aan de topicstarter: ga eens praten met een goede boekhouder of administratiekantoor. Want als je zulke basale dingen niet begrijpt, is de kans groot dat er op ander vlak in de administratie ook denkfouten gemaakt worden die je veel geld kunnen kosten. Het iets (nog) niet begrijpen is geen schande overigens, zolang je er maar passende actie op onderneemt. Het posten van jouw vraag is een goede start!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.