• 0

Personeel aannemen + de voorwaarden

Beste higherlevel-members,

 

voor een online concept willen wij personeel aannemen, het gaat hier om een buitendienst medewerker. De bedoeling is dat deze persoon van ons een adressenbestand krijgt en natuurlijk bijbehorende promotionele artikelen wat zijn/ haar verkoop kan bevorderen.

 

Nu vragen wij ons, hoe beginnen we hiermee? We hebben al eens een personeelslid gehad, maar deze kwam uit onze vriendengroep en is toen op Payroll basis bij ons aan het werk gegaan. Iets wat toen, in onze ogen, een vrij prijzige optie was maar wel risicoloos.

 

Nu moeten we dus een personeelslid met commercieel inzicht/ ervaring werven, wat is hiervoor de beste optie in jullie ogen? Langs uitzendbureaus of advertenties via Social Media bijvoorbeeld?

 

Ook hebben we ons wel iets verdiept in freelancers, we hebben diverse mensen aangesproken maar deze willen allemaal uurtje factuurtje zien tegen behoorlijk uurtarief en voor dat geld kunnen we in onze ogen beter iemand XX uur per week er op zetten met een contract van in eerste instantie bijvoorbeeld 3 maanden aangezien wij ook niet weten hoe het zal gaan lopen.

 

We hebben hier wel een representatieve auto staan, dus een auto van de zaak kan deze werknemer meekrijgen.

 

De concrete vragen dus:

 

1. Is het normaal om een nieuwe vertegenwoordiger een auto mee te geven van de zaak en een adressenbestand + promo materiaal en zeggen "Succes ermee!"?

 

2. Welke voorkeur of ervaringen hebben jullia qua werving van commercieel/ sales personeel?

 

3. Hoe kort/ of lang kun je een contract maken (proef periode misschien?) In princiepe zouden we na 3 maanden wel al kunnen zien of het iets is of niet denken wij.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sven

 

Soms valt een vraag buiten de attentie van iedereen die er verstand van heeft. Goed dat je dit even schopt.

Ik kan alleen je vraag 1 en 3 beantwoorden.

 

1. als het doel is dat je medewerker met de auto op pad gaat en klanten gaat bezoeken, dan lijkt me niets vreemd aan deze handelswijze. Let er wel op dat je nieuwe medewerker de informatie vertrouwelijk behandelt.

 

3. een arbeidsovereenkomst kun je altijd aangaan voor beperkte tijd. Of iemand zit te wachten op een arbeidscontract voor 3 maanden is nog maar de vraag. Bied dan bijv. een half jaar aan, dan kun je ook (max.) 1 maand proeftijd opleggen.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Ha Sven,

 

Soms slipt er wel eens een vraag tussendoor, een bumpje volstaat dan vaak ;)

 

Beste higherlevel-members,

 

voor een online concept willen wij personeel aannemen, het gaat hier om een buitendienst medewerker. De bedoeling is dat deze persoon van ons een adressenbestand krijgt en natuurlijk bijbehorende promotionele artikelen wat zijn/ haar verkoop kan bevorderen.

 

Nu vragen wij ons, hoe beginnen we hiermee? We hebben al eens een personeelslid gehad, maar deze kwam uit onze vriendengroep en is toen op Payroll basis bij ons aan het werk gegaan. Iets wat toen, in onze ogen, een vrij prijzige optie was maar wel risicoloos.

 

Als je alles reëel doorrekent is payrolling veelal net zo duur, en in sommige gevallen zelfs goedkoper, dan zelf personeel in dienst nemen. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van een aantal factoren zoals CAO en de opbouw van pensioen.

 

Nu moeten we dus een personeelslid met commercieel inzicht/ ervaring werven, wat is hiervoor de beste optie in jullie ogen? Langs uitzendbureaus of advertenties via Social Media bijvoorbeeld?

 

Nadeel van uitzendorganisaties is dat je meteen betaalt voor de werving en selectie. Als je zelf een kandidaat aandraagt btaal je alleen voor de payroll. Dus als je zelf de tijd, middelen en kennis hebt om te werven - bijvoorbeeld via social media - kun je je een hoop geld uitsparen. Maar meer zelf doen kost ook meer tijd... Via LinkedIn bijvoorbeeld kun je vrij eenvoudig een grote groep potentiële kandidten benaderen.

 

Ook hebben we ons wel iets verdiept in freelancers, we hebben diverse mensen aangesproken maar deze willen allemaal uurtje factuurtje zien tegen behoorlijk uurtarief en voor dat geld kunnen we in onze ogen beter iemand XX uur per week er op zetten met een contract van in eerste instantie bijvoorbeeld 3 maanden aangezien wij ook niet weten hoe het zal gaan lopen.

 

Dat een freelancer kosten maakt is helder, en die moeten ook vergoed worden. Maar ik vind het niet reëel dt een verkopende freelancer net zoveel betaald krijgt bij succes als bij falen. Daar kan dus een variabele beloningsfactor ingebouwd worden. Dus een basis uurtarief en een provisie bij verkoop. Een goede verkoper durft die uitdaging aan.

Voor jullie geldt dat je je niet moet fixeren op de kosten boven de streep maar vooral op het resultaat onder de streep. Als je iemand met en relatief hoog uurtarief maar 10 uur hoeft te betalen waar je een (gepayrollde) werknemer voor hetzelde resultaat 40 uur moet verlonen is het de vraag wat rendabeler is.

 

We hebben hier wel een representatieve auto staan, dus een auto van de zaak kan deze werknemer meekrijgen.

 

De concrete vragen dus:

 

1. Is het normaal om een nieuwe vertegenwoordiger een auto mee te geven van de zaak en een adressenbestand + promo materiaal en zeggen "Succes ermee!"?

 

Dat ligt er aan... Bij een ervaren zelfstanige die je op uurtarief inhuurt kan dat, als de zelfstandige een idee heeft van wat hij aan de man brengt. Bij een werknemer is dat absoluut not done. Als goed werkgever moet je een werknemer inwerken, bespreken wat zijn functie is en wat van hem verwacht wordt. Werknemers zijn nogal high maintanance, vooral in het kader van de dossiervorming. Begeleiding is een absolute vereiste.

 

2. Welke voorkeur of ervaringen hebben jullia qua werving van commercieel/ sales personeel?

 

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een zelfstandig ondernemer die werkt op provisiebasis, hij moet immers ook een direct belang hebben bij het te behalen succes. Verder zou ik nooit in eerste instantie een vertegenwoordiger in loondienst hemen, zeker als deze de hele dag op de weg is - het verzuimrisico is groot. Dan zou ik echt opteren voor een payrollconstructie.

 

3. Hoe kort/ of lang kun je een contract maken (proef periode misschien?) In princiepe zouden we na 3 maanden wel al kunnen zien of het iets is of niet denken wij.

 

Ik vind drie maanden niet lang voor zo'n beoordeling... Maar puur arbeidsrechtelijk is het mogelijk om een arbeidsovereenkomst voor drie maanden aan te gaan met een proeftijd van één maand. Als je payrollt via een uitzend-cao koop je flexibiliteit: alleen betalen voor gewerkte uren en in ieder geval in de eerste anderhalf jaar een zeer korte aanzegtermijn.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel met Joost eens dat een 6maand contract met een maand proeftijd een goede optie is. Doe ik ook als ik personeel aanneem. Wat je met verkopers wel wilt is dat het vaste salaris laag is en de bonus hoog. Dus als ze weinig verkopen kosten ze weinig, en als ze het goed doen worden ze rijk, maar jij ook. Een goede verkoper wil graag een resultaat-afhankelijk salaris, een slechte zal kiezen voor een hoog vast salaris.

Link naar reactie
  • 0

Kijk, hier hebben we zeker iets aan!

 

De 3 maanden was misschien wat kort door de bocht. Maar een contract van een half jaar met 1 maand proeftijd zou zeker in de buurt komen. Natuurlijk zullen wij onze doelen/ wensen duidelijk maken naar de vertegenwoordiger en we hebben zelf ook wel wat verkoopervaring en zullen deze dus ook zeker delen.

 

Ik denk dat we maar eens een sprong in het diepe moeten gaan maken door te proberen personeel te krijgen aan de hand van eigen advertenties en deze dan op pay-roll basis eerst te laten werken.

 

Maar, kun je op pay-roll basis werken met bonussen? Volgens mij stelt het payrol bedrijf toch vast hoeveel de werknemer moet verdienen en vanaf dan is het uurtje-factuurtje?

 

Zou je dan de bonus door moeten laten werken door te zeggen, je krijgt vast 25 uur per week (bijvoorbeeld) en bij XX aantal verkoop geven we meer uren door aan het pay-roll bedrijf?

 

 

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.