• 0

Mag toeleverancier lopende order aanpassen?

Beste Higherlevellers,

 

Ik loop al een tijdje met dit vraagstuk rond. We hebben vorig jaar een aanvraag gehad van 300 kledingstukken op maat op basis van een reeds bestaand kledingstuk die onze klant reeds had. Mijn klant wilde het graag 1 op 1 (99,9%). Dit heb ik uitgezet bij één van mijn toeleveranciers. Deze toeleverancier heeft hier ook een origineel sample voor ontvangen, welke dan nagemaakt zou moeten worden. Op basis daarvan is een offerte uitgebracht en door ons geaccepteerd. Hier hebben we keurig een orderbevestiging van gehad.

 

Uiteindelijk is er een productiesample gekomen, echter was het een volledig verschillende stof. Dit zou worden doorgegeven aan de fabrikant en worden aangepast. Uiteindelijk, ca. 3 mnd na ontvangst van hun orderbevestiging , kwamen ze met het bericht dat de fabriek niet aan de juiste stof kon komen en dat ze het nu via een andere fabrikant moesten doen. De originele sample jas van mijn klant is ook naar deze fabrikant gegaan en op basis daarvan kreeg ik te horen dat de stuksprijs ca. 10-15% duurder zou worden, en dat anders de order zou worden geannuleerd. Met veel tegenzin en onder protest uiteindelijk hiermee akkoord gegaan. Onze klant had het gewenste aantal inmiddels verhoogd naar 400 stuks.

 

Na lange tijd kregen we een nieuwe productiesample echter was de stof nog steeds niet goed in vergelijking met het origineel. Er bleek nog een coating aan zowel binnenzijde als buitenzijde te ontbreken. Dit doorgegeven aan onze toeleverancier. Komen ze vervolgens met het bericht dat de stof niet kan, tenzij we de order verhogen naar 700 stuks.

 

Wij zijn van mening dat dit niet zomaar kan. Ze hebben een sample gehad bij de offerte aanvraag en ook de fabrikanten hebben het originele model in bezit gehad. Mag mijn leverancier de order de hele tijd herroepen en aanpassen?

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich mag dit, zolang er geen contracten getekend zijn of akkoord is gegaan met algemene voorwaarden. Stel dat dit wel gebeurd is, dan nog is het een kwestie van civiel recht, wat betekent dat jij een advocaat moet inschakelen om je gelijk te halen.

 

De wet beschermt alleen consumenten als het gaat om bestellingen.

Link naar reactie
  • 0

Op zich mag dit, zolang er geen contracten getekend zijn of akkoord is gegaan met algemene voorwaarden. Stel dat dit wel gebeurd is, dan nog is het een kwestie van civiel recht, wat betekent dat jij een advocaat moet inschakelen om je gelijk te halen.

 

De wet beschermt alleen consumenten als het gaat om bestellingen.

 

De Chinese wet beschermt ook de zakelijke afnemer, maar alleen als op specificatie besteld is en vooruit werd betaald.

Wijkt de fabrikant af van de specificatie, zonder jouw toestemming, dan kun je 150% van het vooruitbetaalde bedrag terugvorderen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.