• 0

webshop en winkel tegelijk?

Ik heb de mogelijkheid om in een prima pandje, op een toplocatie (ik bedoel niet een toplocatie in de zin van een A locatie, maar iik bedoel dat ik de locatie top vind, om gelijk maar een hoop verwarring te zaaien) met een redelijke huur en een buurman (naaimachinewinkel) die middels waardebonnen klanten doorstuurt een stoffenwinkel te beginnen.

 

De buurman tevens eigenaar van het pand wil perse dat er een stoffenzaak komt, hij heeft nl zo n beetje de beste naaimachinewinkel van nederland, heeft ook letterlijk klanten uit heel Nederland en hij heeft er belang bij dat de winkel naast hem zijn winkel versterkt.

Er is hier geen stoffenzaak, wel in een dorp, 15 km verderop maar die is wat ouderwets. Wel zit er aan de rand van dat dorp/stadje een tricotzaak (klein) die een tijd geleden internet heeft ontdekt en sindsdien goed draait.

 

Ik denk zelf dat een stoffenzaak anno nu vernieuwend moet zijn, workshops draaien, en inhoudelijk, ach ideeen zijn er genoeg gaat wat ver ze hier te benoemen, in ieder geval proberen onderscheidend te zijn. Ik denk echter dat een webshop onontbeerlijk is. 1/3 van de omzet in deze branche gaat nu ook via internet. maar, krijg ik een winkel opgezet en tegelijk een webshop? Het vullen van die shop kost tijd, alle stoffen moeten op de foto en beschreven........tegelijkertijd, wil je de tijd tussen inkoop stoffen en start winkel zo kort mogelijk houden en bovendien zal de eigenaar ook geen maanden willen wachten met de verhuur van het pand.

 

Ik vind later starten met de webshop dan met de winkel eigenlijk niet zo n goed plan, maar misschien zit er niets anders op, hoe zien jullie dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe ik dit zie... Stoffenwinkels zijn booming... Kijk alleen maar wat er allemaal verkocht word op de Cuyp....

 

Is je stenenwinkeltje in bepaalde periodes wat minder booming dan heb je tijd genoeg om die foto's te maken.

 

Ik zelf denk ook, dat als je eenmaal het een paar hebt gedaan, foto-uploaden-omschrijving-prijzen-live dat het je maar een paar minuten kost. (en anders een andere website/shop nemen)

 

Misschien een leuk idee om ook mensen via een online aanvraag een klein stukje stof als sample toe te sturen...

 

suc6!

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Een webshop en stenen winkel samen is een prima combinatie. Alleen de uitdaging is ze tegelijk op te starten. Maar begin dan met een simpele webshop die je later mooier gaat maken (foto's later toevoegen/vervangen, alleen basisassortiment)

 

Zeker met stoffen kan ik me ook voorstellen dat men toch even langskomt om het in het echt te bekijken (heb zelf regelmatig klanten die binnenkomen met: op het internet zag ik dat...)

Link naar reactie
  • 0

Een webshop en stenen winkel samen is een prima combinatie. Alleen de uitdaging is ze tegelijk op te starten. Maar begin dan met een simpele webshop die je later mooier gaat maken (foto's later toevoegen/vervangen, alleen basisassortiment)

 

Zeker met stoffen kan ik me ook voorstellen dat men toch even langskomt om het in het echt te bekijken (heb zelf regelmatig klanten die binnenkomen met: op het internet zag ik dat...)

 

Ik denk dat eerst steen en dan web in deze branche weleens een betere volgorde kan zijn.... stof is letterlijk en figuurlijk heel veel gevoel. Daarbij de kans op een voor jou "unieke" locatie.... en wie wil er nou geen geschikte buurman :-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Klinkt als de ideale combinatie. Beginnen met steen en dan doorschakelen naar webwinkel. Er zijn legio verloren uurtjes die benut kunnen worden om online assortiment af te stemmen. Niet alleen stoffen maar de totale habberdash. Wellicht kun je zelfs (tweedehands) naaimachines van je buurman verkopen. En later naaisterdiensten toevoegen. Gordijnen op maat, Afrikaanse gelegenheidskleding. Genoeg te ontwikkelen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag lijkt me of je dit alleen moet willen doen, als je ook nog administratieve taken en twee kinderen hebt, maar ja... als je daar zelf kans toe ziet...

 

...is de ruimte groot genoeg en de huur daadwerkelijk redelijk? Heb je verstand van e-commerce?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

ik zal je eerlijk zeggen dat ik het het liefst niet alleen wil doen. Ik heb ook iemand die graag in de winkel een plekje zou willen om te borduren, zij borduurt voor 'de buurman' maar nu vanuit huis en daar kan ze geen klanten ontvangen. Zij zou kunnen meehelpen in de winkel. Maar klinkt makkelijker dan het is, want hoe regel je dit? zij een plekje in ruil voor hulp, dat zal de belastingdienst vast niet goed vinden, bovendien denk ik dat je harde afspraken moet maken, anders loopt het vast spaak.

 

zij heeft een super achtergrond, is creatief en nu ook al zzp-er met kleuradvies en maatkleding zelf maken. Het kan elkaar mooi aan vullen maar ik twijfel. Het moet ook weer niet te rommelig worden, zo n winkel die alles doet......Ze zou ook workshops kunnen draaien. Eigenlijk is ze niet iemand voor borduurwerk, ze heeft veel en veel meer in haar mars.

 

Ik heb niet bijster veel verstand van e commerce. Ik ben zelf wel een aktieve twitter boerin, we hebben ook een, voor een boerderij redelijk unieke website, prive zit ik op facebook, ben aktief op een (het) zelfmaakforum en heb een blog. (mijn hemel wat doe ik toch allemaal). Maar ik besef heel goed dat dat niet hetzelfde is als e commerce. Ik heb er ook meer vertrouwen in dat ik klanten naar de winkel kan lokken dan naar de webshop. Tenminste met de kennis die ik nu heb. Dus op dat gebied moet ik zeker nog eens op zoek naar mensen met verstand van zaken.

 

Ik laat een bevriende makelaar nog eens goed naar het pand kijken en een bevriende adviseur voor startende ondernemers die hier verschillende winkels mee heeft opgestart gaat me ook nog adviseren. Oh ja over de huurprijs viel te praten, zei de eigenaar, kortom: daar gaan we nog over praten ;-) De winkeloppervlakte is 60m2, de groothandel vond dat heel redelijk (ik dacht aan de kleine kant, maar wel groot genoeg).

 

Die adminstratieve taken, is liefdadigheid hoor, uit angst voor de bedreiging die vrouwen vormen voor het bedrijf van hun man (link naar een of ander topic dat ik hier tegenkwam ;-)) ben ik hier heel zorgvuldig buiten het bedrijf gehouden. Wat ik onzin vind want als je op een boerderij woont, doe je links of rechtsom dingen voor die boerderij. Afijn, ik ben daar buiten gehouden, dit betekent simpelweg, dat zodra ik er geen tijd meer voor heb, het niet meer mijn pakkie an is. Ik vind dat trouwens helemaal geen slimme zet geweest destijd (van de bedrijfsadviseur) want ik heb nu weinig binding met dit bedrijf, er liggen voor mij geen kansen, los van dat ik niet zoveel heb met koeien, waardoor ik nu buiten de deur kijk en mijn man het daardoor uiteindelijk dus veel drukker krijgt, maar dat terzijde.

 

damn ik kan ook niet kort van stof zijn, (oh woordspeling, geheel bij toeval) maar ik kan uren vertellen over mijn ideeen en mogelijkheden etc

 

samples zijn nodig ja, moet ik ook nog op gaan zitten rekenen, diverse zaken vragen 1 euro per stuk is voor mij altijd een reden om ze niet te bestellen, maar ze zullen dat niet voor niets vragen!

 

toch lostrekken dus, die webshop en de stenen winkel, tja ik denk het in alle eerlijkheid ook, ik ben geen superwoman en kan niet alles tegelijk!

Link naar reactie
  • 0

Misschien die dame volgens het principe laten werken zoals kappers het ook doen "stoel huren" dan heeft zij een plekkie en jij bent niet alleen.... samen is leuker en handiger voor als je eventje weg moet etc...

 

 

suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de hoeveelheid werk van de webshop overschat. Ik zeg niet dat het niks is maar als je een stof eenmaal online hebt is het niet veel werk meer. Wellicht kun je foto's e.d. van de fabrikant krijgen en zo niet, dan nog is het een eenmalige actie waar je waarschijnlijk een paar jaar mee kan werken.

 

Webshops in stoffen lopen over het algemeen goed. Handig is het om een afhaalpunt te hebben, en dat heb je dus met je eigen zijn. Ik zeg, doen!

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben zelf nu 3 jaar een webwinkel en zijn daar gewoon met een aantal mensen full time mee bezig. Naar mijn mening is een serieuze webwinkel opzetten gewoon veel werk en wil je er geld aan verdienen dan zul je veel tijd kwijt zijn aan online bekendheid verwerven via linkjes, teksten, acties, aanwezigheid op fora, twitter, facebook enzovoort. Daarnaast kun je de webshop natuurlijk simpel en kort vullen maar google wil ook wat en als je gevonden wilt worden, is het toch wel erg belangrijk om goede, interessante teksten te hebben.

 

Wij verzuchten hier regelmatig dat we niet snappen hoe stenen winkels hun hoofd boven water houden. We zijn heel tevreden met onze cijfers, maar daar gaat dus geen huur vanaf.

 

Wat ik zelf een nadeel vind van een stenen winkel, is dat er altijd iemand moet zijn. Jij kunt die tijd dan nu wel heel goed opvullen met de webwinkel en als je voor de stenen winkel gaat, dan zou ik alleen al om die reden zeker de webwinkel erbij doen. Als je eigenlijk voor de webwinkel gaat, dan zou ik voor de stenen winkel echt een serieus financieel plannetje maken om te kijken hoeveel omzet je moet maken om uit de kosten te komen.

 

Je hebt absoluut een toplocatie gevonden voor jouw plan, dus wat dat betreft ook van mijn kant enthousiasme. Ik ben dus alleen wat huiverig voor het onderschatten van het werk dat bij een webwinkel komt kijken en voor de kosten die bij een stenen winkel extra zijn.

 

Succes met je plannen!

 

Link naar reactie
  • 0

Toen ik met mijn webwinkel begon was ik de 1ste jaren iedere dag van 's ochtends tot 's avonds aan het werk, ook in het weekend, het kost veel tijd. Nu heb je wel tegenwoordig meer software oplossingen en de leveranciers heb je wellicht al gevonden, maar toch. Misschien zou het een oplossing voor je zijn met een webwinkel samen te werken op provisie basis, dat jij zorgt voor de voorraad en verzending en de ander voor de webwinkel en marketing. Er is alleen kans dat de winstmarge op de stoffen te laag is om het zo samen te kunnen doen en voor beiden interessant te houden. Ook moet je iemand zien te vinden die je kan vertrouwen, die er genoeg tijd in stopt en goed werk van maakt. Voordeel is wel dat het je zelf minder tijd zal kosten en geen hoge investeringen dan hoeft te doen voor de webwinkel.

Mocht je toch een webwinkel gaan maken, als ik als gebruiker 'n tip mag geven, ik ben nog geen webwinkel tegen gekomen waar je makkelijk op kleur en stijl kan zoeken. Bv stofjes voor vrolijke babykamer of stofjes genre bloemen, of enige stijl (druk / vrolijk) maar kleur blauw. Juist bij honderden verschillende stof is dat handig vind ik.

Mocht je ook kleine lapjes stof voor patchwork gaan verkopen, ik weet toevallig een groothandel in Almere, kan adresgegevens doorgeven bij interesse.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de hoeveelheid werk van de webshop overschat. Ik zeg niet dat het niks is maar als je een stof eenmaal online hebt is het niet veel werk meer. Wellicht kun je foto's e.d. van de fabrikant krijgen en zo niet, dan nog is het een eenmalige actie waar je waarschijnlijk een paar jaar mee kan werken.

 

Webshops in stoffen lopen over het algemeen goed. Handig is het om een afhaalpunt te hebben, en dat heb je dus met je eigen zijn. Ik zeg, doen!

 

En ik denk dus dat het werk juist onderschat wordt ;D

Link naar reactie
  • 0
Wij verzuchten hier regelmatig dat we niet snappen hoe stenen winkels hun hoofd boven water houden. We zijn heel tevreden met onze cijfers, maar daar gaat dus geen huur vanaf.

 

Ook niet voor jullie magazijn? ;)

 

Zelf denk ik dat heel veel mensen een webshop (willen) starten vanwege de lage kosten. Maar met de groei van de omzet gaan de kosten vaak mee omhoog.

 

Uiteraard liggen huur van een a locatie of een magazijn op een industrieterrein vaak behoorlijk uit elkaar en ben je in het laatste geval goedkoper uit.

 

Momenteel werk ik vanuit huis en zijn de materialen opgeslagen in een "Citybox" die kosten zijn te verwaarlozen ;D

Link naar reactie
  • 0

Wij verzuchten hier regelmatig dat we niet snappen hoe stenen winkels hun hoofd boven water houden. We zijn heel tevreden met onze cijfers, maar daar gaat dus geen huur vanaf.

 

Ook niet voor jullie magazijn? ;)

 

Zelf denk ik dat heel veel mensen een webshop (willen) starten vanwege de lage kosten. Maar met de groei van de omzet gaan de kosten vaak mee omhoog.

 

Uiteraard liggen huur van een a locatie of een magazijn op een industrieterrein vaak behoorlijk uit elkaar en ben je in het laatste geval goedkoper uit.

 

Momenteel werk ik vanuit huis en zijn de materialen opgeslagen in een "Citybox" die kosten zijn te verwaarlozen ;D

 

Wij hebben magazijn, verpakking en verzending uitbesteed en vrijwel alles op variabele basis (dus per pakje) afgesproken. Dat geeft ons natuurlijk enorm veel flexibiliteit en helderheid omtrent de kosten. Maar ben met je eens dat er dus eigenlijk ook een soort 'huur' is die betaald wordt op deze manier. Bij een stenen winkel heb je natuurlijk ook je personeelskosten voor de momenten waarop er eigenlijk geen klanten zijn, wat dat betreft, is de combi met een webwinkel wel fijn want dan ben je iig nuttig bezig.

Link naar reactie
  • 0
Wij hebben magazijn, verpakking en verzending uitbesteed en vrijwel alles op variabele basis (dus per pakje) afgesproken. Dat geeft ons natuurlijk enorm veel flexibiliteit en helderheid omtrent de kosten.

 

Prima oplossing. Denk dat ik daar ook eens naar ga kijken. Heb je misschien tips hoe je het beste een partner daar voor kan vinden?

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben magazijn, verpakking en verzending uitbesteed en vrijwel alles op variabele basis (dus per pakje) afgesproken. Dat geeft ons natuurlijk enorm veel flexibiliteit en helderheid omtrent de kosten.

 

Prima oplossing. Denk dat ik daar ook eens naar ga kijken. Heb je misschien tips hoe je het beste een partner daar voor kan vinden?

Er zijn heel veel bedrijven die deze dienst (E-fulfilment) leveren. Wij gebruiken het ook. Voor een grotere webwinkel is het haast ondoenlijk om het zelf te blijven doen. Dan zul je flink moeten investeren in een groot magazijn en medewerkers, maar dat wordt nooit meer waard en betaalt zich ook niet uit in betere service naar je klant toe.. Waarom zelf het wiel uitvinden?

Link naar reactie
  • 0

Helemaal eens met Wouter. Daarnaast ook het feit dat je bedrijf gewoon doorgaat, terwijl jij er niet bent, dat iemand anders de verantwoordelijkheid heeft om dat deel te managen, is heerlijk!

 

En Henk ik stuur je een pm.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de hoeveelheid werk van de webshop overschat. Ik zeg niet dat het niks is maar als je een stof eenmaal online hebt is het niet veel werk meer.

 

Geweldige post! Wellicht overschat je je kennis op dit gebied?

 

 

@TS

 

De huisbaas wil je er graag in hebben. Zorg dan,naast de huurprijs, dat je ook in het huurcontract diverse exit momenten erin opneemt. Gewoon de optie om er na 12-18 maanden mee te kunnen stoppen. Dat moet absoluut kunnen qua nderhandeling en is een veilig gegeven voor je.

 

Succs!

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Dat is al geregeld Danny, hij kwam daar zelf al mee. Hij is zeer bereid mee te werken omdat een stoffenzaak voor hem ook een enorme meerwaarde heeft! Dit is echt een unieke kans en een unieke plek.

 

Enne:

Als mijn webshop ooit zo goed gaat lopen, geloof me dan ben ik de eerste om er andere voor in te schakelen! (ik zou bijna zeggen, laat die dag maar komen) ;)

Link naar reactie
  • 0

Dat is al geregeld Danny, hij kwam daar zelf al mee. Hij is zeer bereid mee te werken omdat een stoffenzaak voor hem ook een enorme meerwaarde heeft! Dit is echt een unieke kans en een unieke plek.

 

Enne:

Als mijn webshop ooit zo goed gaat lopen, geloof me dan ben ik de eerste om er andere voor in te schakelen! (ik zou bijna zeggen, laat die dag maar komen) ;)

 

Mooi!

 

Maar laat het wel zwart op wit zetten in het contract he ;) Je zal de eerste niet zijn waar het mondeling gebeurd en als puntje bij stofje komt dat ze je aan het contract houden...

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je de hoeveelheid werk van de webshop overschat. Ik zeg niet dat het niks is maar als je een stof eenmaal online hebt is het niet veel werk meer. Wellicht kun je foto's e.d. van de fabrikant krijgen en zo niet, dan nog is het een eenmalige actie waar je waarschijnlijk een paar jaar mee kan werken.

 

Webshops in stoffen lopen over het algemeen goed. Handig is het om een afhaalpunt te hebben, en dat heb je dus met je eigen zijn. Ik zeg, doen!

 

En ik denk dus dat het werk juist onderschat wordt ;D

 

Ik doelde met mijn opmerking met name op het toevoegen van producten en dergelijke. Bij een stoffenwinkel hoef je dat misschien 1x in de twee weken te doen en met een goed systeem kun je die stof er dan voor de rest van je bestaan inhouden en kun je simpel dingen wijzigen. Zelf voer ik 1x per maand nieuwe producten toe op mijn webwinkels maar mijn niche is waarschijnlijk ook uitzonderlijk. Ik kan zo een week niks met de webwinkels doen en dan draait de betaling en levering gewoon door. Maar dat is natuurlijk niet bij alle webwinkels zo.

 

Over het geheel denken mensen vaak: als ik een website heb, dan ben ik klaar. Maar dan begint het pas met SEO e.d. en haken de meesten binnen een jaar weer af.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Bericht @ Henneke,

 

Beste Henneke

ik worstel met dezelfde ideeen om een stoffenwinkel te openen in het Antwerpse ( Belgie)

Kan je mij enkele tips geven wat betreft leveranciers van leuke en niet te dure stoffen ?

Gebruik je enkel leveranciers vanuit Nederland/Belgie , of heb je internationale contacten?

Ben je eerst wat beurzen gaan aflopen?

Ik probeer zoveel mogelijk info te verzamelen ,zaodt ik een juist businessplan kan opzetten en een correcte kosten /baten analyse.

 

 

je mag mij altijd hierover emailen : petra.gijsen@gmail.com

Als ik er nog ander heb , zal ik je deze ook doorgeven

 

Alvast Bedankt

 

Pege

Link naar reactie
  • 0

hi pege,

 

haha die beurzen, he. je grootste angst, of drempel. in je eigen gestart onderwerp vroeg je dr ook al om.

wat je zegt, zoveel mogelijk info verzamelen , dus hup in die auto.

 

en henneke,

 

lijkt me goed idee. en wel eerst die winkel en dan de webshop.

contact met het product, 'echte' mensen, etc lijkt me goed.

 

ik kan me voorstellen dat die naaimachine man graag een stoffenzaak naast zich wil, maar als het zo'n goede business is, waarom doet hij het niet zelf ... ::)

 

stoel verhuren ook goed idee.

niet te ingewikkeld maken. zorg wel, dat je ook gemakkelijk van haar af kan. als ze bij je huurt of in loondienst is, gaat dat moeilijk. ook zorgen dat ze met haar 'rommel' geen halve winkel inpikt.

 

60 m2 lijkt mij klein, zeker als er ook nog iemand bij in komt. mss kan je het, bij succes, als meer sample winkel gebruiken en dan de voorraad in een magazijntje ergens. ja, een groothandel vindt iedere m2 goed. daar niet te veel waarde aan hechten.

 

kijk ook eens naar de bron van stoffen. italie, of hier in china of HK. dan maak je marge en dan kan je echt uitpakken met een webshop. kan je ook aan andere (web)winkels leveren.

 

succes,

 

willem

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.