Jump to content
Ridler
Verberg

Handelsbelemmeringen voor data?

vraag

Naar aanleiding van een post van zrski in de thread personeel aannemen: hoe?

Als je voornamelijk ondersteuning nodig hebt in de software-ontwikkeling dan zou ik zeker ook even kijken in de voormalig oostbloklanden. Voor een appel en een ei kan je daar ontwikkel ondersteuning of projecten neerleggen bij specialisten met dubbele universitaire titels en 7+ jaar ervaring. (neem bijvoorbeeld eens contact op met SAGA team: http://www.saga-software.com/)
Heb ik de volgende vragen:

 

Zijn er in zo'n geval handelsbelemmeringen zoals exportheffingen voor data van toepassing?

 

Betaal ik extra belasting over deze in het buitenland uitgevoerde diensten?

Link to post
Share on other sites

11 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ander punt dat mij hierbij naar boven komt: hoe stuur je die mannen GOED aan en BIJ? Als ik een ontwikkelaar/programmeur in NL heb, stap ik in de gemotoriseerde pedaalemmer, en bekijk de boel en sruur hier en daar wat bij. ALs ik iemand in, zeg, Tsjechie heb, ga ik er niet zomaar even langs. Toch wil ik 1 op 1 met de man/vrouw communiceren....

 

Get my point??


CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat probleem is goed op te vangen met bijvoorbeeld MSN of ICQ en goede afspraken vooraf.

 

Je hebt ook wat minder risico, ga er van uit dat je in nederland 50 euro per uur betaald om een ontwikkelaar iets te laten ontwikkelen. In b.v. de ukraine betaal je gemiddeld een euro of 2 per uur.

 

Een mogelijke backup procedure is bijvoorbeeld het twee keer laten ontwikkelen van een bepaald product.

 

BTW, ik heb TaxAdvisor gemailed en gevraagd of hij zijn expertise even kan laten schijnen op dit vraagstuk.

edit>


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ten aanzien van het inhuren van diensten van een ondernemer die in het buitenland is gevestigd, kunnen zich twee situaties voordoen:

 

- de buitenlandse ondernemer verricht de prestatie in het buitenland: er is dan geen Nederlandse BTW verschuldigd;

 

- de buitenlandse ondernemer verricht de prestatie in Nederland: er is dan Nederlandse BTW verschuldigd. Deze BTW wordt echter, als gevolg van de verplichte toepassing van de zogenaamde verleggingsregeling niet geheven van de buitenlandse ondernemer, maar van de (Nederlandse) afnemer. De afnemer dient derhalve 19% van de vergoeding ter zake van de dienst af te dragen aan de Nederlandse fiscus, echter kan deze in dezelfde aangifte weer verrekenen.

 

Indien de diensten worden verricht in het buitenland, zal de dienstverlener buitenlandse BTW in rekening brengen aan de hier te lande gevestigde afnemer.

 

Deze BTW kan slechts worden verrekend, als de Nederlandse ondernemer/afnemer ook in het betreffende buitenland ondernemer is en daar uit dien hoofde omzetbelasting verschuldigd is.

 

Nederlandse ondernemers kunnen de aan hen in rekening gebrachte buitenlandse omzetbelasting terugvragen bij de betreffende buitenlandse belastingdienst, voorzover het omzetbelasting betreft uit een ander EU-land.

 

Dit verzoek om teruggaaf dient te geschieden door middel van een zogenaamd OB 68 formullier, dat te verkrijgen is bij de Nederlandse belastingdienst. Voorts dient dit verzoek nog te voldoen aan een aantal voorwaarden, waarover ik hier niet zal uitweiden.

 

Of de aan een Nederlandse ondernemer in rekening gebrachte BTW uit een niet-EU land kan worden teruggevraagd, hangt af van de concrete wetgeving van dat land.

 

Indien teruggave niet mogelijk is, wordt de Nederlandse ondernemer geconfronteerd met een extra BTW-last.

 

De aan de buitenlandse dienstverlener betaalde vergoeding is voor de Nederlandse ondernemer overigens gewoon aftrekbaar van de winst.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor deze uitgebreide reactie. Een ding is me nog onduidelijk:

Deze BTW kan slechts worden verrekend, als de Nederlandse afnemer ook in het betreffende buitenland ondernemer is en daar uit dien hoofde omzetbelasting verschuldigd is
Is het nu verplicht om in het buitenland als onderneming ingeschreven te staan, omdat anders geen belasting geheven kan worden? In de case van zrski is dit niet het geval. Dan zou er dus geen nederlandse belasting betaald hoeven worden en geen buitenlandse belasting betaald kunnen worden.

???

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik snap de bovengenoemde vraag niet helemaal, maar het volgende nog even ter verduidelijking.

 

De Nederlandse ondernemer (afnemer van de dienst)kan de aan hem in rekening gebrachte buitenlandse BTW verrekenen, als hij/zij in het betreffende buitenland ondernemer is voor de omzetbelasting en uit dien hoofde aangifte omzetbelasting doet (in het betreffende buitenland).

 

Een Nederlandse ondernemer die slechts in Nederland een onderneming drijft en alleen diensten afneemt in het buitenland, zal geen BTW-ondernemer zijn in het betreffende buitenland en komt dan ook niet toe aan verrekening van de buitenlandse BTW.

 

Terugvragen van de buitenlandse BTW is dan de enige optie.

 

Ik hoop dat een en ander nu wat duidelijker is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Ridler,

 

Raadpleeg ook even een IT jurist. Handelsbelemmeringen zijn aan de orde als data de privacy van personen kan aantasten.

 

Er is bijv. jaren onderhandeld tussen de EU en de VS omdat het dataverkeer vanuit Europa naar of via (IT leveranciers in) de VS door privacywetgeving werd belemmerd en pas sinds ik meen 2 jaar door middel van de inde VS ingevoerde "safe harbor" regelgeving is opgelost. Dit houdt in dat amerikaanse bedrijven zich moeten houden aan bepaalde spelregels zodat de privacy op hetzelfde niveau wordt gewaarbord als in de EU.

 

Ook heb je recent in de media kunnen lezen dat in China bepaald dataverkeer via websites wordt geblokkeerd indien locale wetgeving wordt overtreden.

 

Hoe het thans in bepaalde landen in Oost-Europa is geregeld weet ik niet maar je zou kunnen starten bij prof. mr. Corine Prins van de Univ. Brabant te Tilburg die als ik mij goed herinner wetgevingsadviseur is geweest van diverse wetgevingsinstanties in Oost-Europa. Als je over meer midelen beschikt kan je terecht bij de grote advocatenkantoren. M.n. Landwell (mr Kees Stuurman) en Baker & McKenzie, beide in Amsterdam hebben veel (internationale) kennis op dit werkterrein.

 

Lawman

 


Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ander punt dat mij hierbij naar boven komt: hoe stuur je die mannen GOED aan en BIJ? Als ik een ontwikkelaar/programmeur in NL heb, stap ik in de gemotoriseerde pedaalemmer, en bekijk de boel en sruur hier en daar wat bij. ALs ik iemand in, zeg, Tsjechie heb, ga ik er niet zomaar even langs. Toch wil ik 1 op 1 met de man/vrouw communiceren....

 

Get my point??

 

Er zijn vele wegen om de communicatie problemen te voorkomen (ik werk zelf in Vietnam).

 

Grotere Project

Als het om grotere projecten gaat dan kan het efficiënt zijn om tijdelijk 1 van je teamleaders naar de programmeur te sturen. Op dit moment betaal je wel de teamleader tegen een duur tarief maar als deze persoon de leiding geeft over bijvoorbeeld 8 programmeurs dan heb je

 

a) Voordeel van de lagere kosten

b) Je houd 10% de communicatie en kwaliteit in eigen handen.

 

Kleinere Project

Voor kleinere projecten wordt o.a. gebruik gemaakt van MSN Messenger (met voice), e-mail, een zelf ontworpen online collaboration tool, etc...

 

Toen wij 3 jaar geleden de business opzett hadden we aardig wat communicatie problemen die opgelost moeten. Nu, 3 jaar later en uitgegroeid tot 82 man personeel is dit probleem aanzienlijk minder dankzij de implementatie van de hierboven beschreven communicatie oplossingen. Uiteraard is het zeer belangrijk dat de klant/programmeur van te voren strenge afspraken maakt m.b.t communicatie.

 

Ik hoop deze uitleg (vooral die m.b.t grotere projecten) interessante informatie bevat. Indien je verdere vragen hebt stel ze gerust!

 

Marcel


LenSoft International Ltd. - .NET, Mobile and Web Development

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Ronald,

 

Ik zal eerst beginnen met de problemen die je kunt verwachten bij het opzetten van een virtuele organisatie. (Mijn Nederlands is niet helemaal top dus mijn excuses voor eventuele taal en grammatica fouten!).

 

Ik heb vele bedrijven in Vietnam zien komen en gaan. Het verlaten van Vietnam had vaak te maken met één of meerdere factoren, waarvan o.a.:

 

* Geen start-up kapitaal aanwezig

* Niet bekend zijn met de locale cultuur en gewoontes

* Niet bekend zijn met de locale overheid en geen connecties hebben bij de locale overheid.

* Geen focus m.b.t core business van het bedrijf

* Geen tijd investeren in training

* Gebrek aan communicatie

* etc..

 

Start-up

Vele bedrijven denken dat het vanwege de lagere lonen zeer goedkoop is om een virtuele organisatie op te zetten. Dit is onjuist. De eerste 1.5 jaar zal er stevig geïnvesteerd moeten worden in working environment, marketing, recruitment, kwaliteit, trainingen, etc.

 

Achtergrond

Ons bedrijf, Atlas Industries, bleef in eerste instantie klein (20 mensen) en wij zaten tevens in een goedkope gezellige villa in Saigon. Het was moeilijk om werk binnen te krijgen doordat Europese bedrijven (raar maar waar) nog steeds denken dat Vietnam een land van bamboehutjes en oorlog is en dat ieder bedrijf dat zich in een lage lonenland gevestigd heeft automatisch een 'sweatshop' is. Eén van onze taken was dus om Vietnam te 'verkopen'. Wij hebben dit gedaan door te verhuizen naar het modernste office building in het centrum van Saigon. Hier was een grote investering voor nodig aangezien wij 1250m2 ter beschikking kregen in een zeer modern gebouw. Onze huidige werkomgeving is één van de beste die je kunt krijgen in Vietnam en iedereen die denkt met een sweatshop te maken te hebben kan bij ons langskomen.

Deze verhuizing heeft vruchten afgeworpen. Klanten keken anders tegen ons aan en we werden meer serieus genomen. Klanten zijn nu wel bereid om ons op te komen zoeken en hebben direct een hele andere kijk op ons bedrijf. Een aantal klanten wilde graag een 'Vietnam experience' hebben en daarom bij ons komen werken. We hebben één klant die reeds 16 maanden één van hun personeelsleden bij ons op het kantoor heeft. Dit werkt uitstekend want de klant houdt 100% de kwaliteit in handen, weet hoe wij werken en dat wij zeer goede relatie met ons personeel hebben (zowel tijdens als na kantooruren). De meeste huidige klanten zijn vaste klanten. Tenslotte eenmaal overtuigd van de voordelen en als kwaliteit geleverd wordt dan is er geen reden meer om ergens anders te kijken.

 

Training

Vietnamezen zijn zeer leergierig, hardwerkende en vriendelijke mensen. Dit zorgt voor een zeer prettige werksfeer. Echter, de eerste jaren zal het bedrijf voldoende Westers personeel in dienst moeten (ongeveer 1:5, wij zitten nu op 1:10) om:

 

* de Westerse manier van werken en verwachtinge van de klant bij te brengen (deadlines, kwaliteit, ...)

* les te geven in hoe te communiceren met klanten

* aanvullende opleiding met betrekking tot specifieke vakkennis

* etc..

 

Je moet de verwachtingen van het benodigde Westerse personeel niet te laag inschatten. Het Westerse personeel moet goed met de locale bevolking kunnen opschieten en bereid zijn om:

 

* geduld op te brengen om zaken herhaaldelijk uit te leggen

* begrip op kunnen brengen dat zaken niet direct gaan zoals het gewenst is

* gestructureerd te werk te gaan en een voorbeeld te zijn voor de lokale bevolking. Respect krijg je niet, je verdient het!

* Specifieke kennis kunnen toevoegen aan het bedrijf

 

Vooral dit laatste item is van belang. Een hoop bedrijven denken gewoon een toerist van de straat te kunnen plukken en die om te toveren in een manager die een bunch van bijvoorbeeld software ontwikkelaars kunnen aansturen. Dit werkt niet. Samengevat moet je mensen hebben die meer willen dan alleen maar van de zon genieten.:). Het kost geld maar de kwaliteitsverbetering die ervoor zorgt dat je je klanten behoudt betaald het dik en dwars terug.

 

Communicatie

De frequentie van communiceren en de kwaliteit van het communiceren is zeer belangrijk. Kwaliteit houdt in dat communicatie op een effectieve manier moet geschieden en dat antwoorden eenduidig op papier wordt gezet. Goede afspraken hierover kunnen een hoop problemen voorkomen. Als een voorbeeld van onze interne afspraken kan je hieronder het e-mailing gedeelte vinden van onze 'communications conventions document'.

 

*** START E-MAIL CONVENTIONS ***

 

GENERAL

 

1) E-mail content must be organized. Don't create long letters without using paragraphs or making a clear distinction between different elements. If a sender expects an answer on different items in the e-mail, those items must be clearly indicated. This could be done by using item numbering, paragraphs or bullet lists.

 

2) Copy any e-mail to which you are replying, below the new e-mail message you are writing. This will immediately make clear which e-mail you are referring to.

 

 

TIMING

 

3) E-mails received before 3:30PM on normal working days (Mondays till Friday, holidays not included) for which a response is required / requested, should be replied to WITHIN 2 HOURS.

 

4) If a full response to the question is not possible within 2 hours, the receiver should reply within 2 hours with an acknowledgement of receipt and an indication of WHEN that full response will be forthcoming.

 

5) E-mails received after 3:30PM on a normal working day or during the weekend should be answered before 10:00AM local time the next working day.

 

6) WHEN means TIME + DATE + TIME ZONE. We are an international company so a reply stating: “I will answer your question on Friday” is NOT good enough.

Instead it should read, for example: “I will answer your e-mail on Friday, 21 May before 14:30 PM GMT”, or “I will answer your e-mail on Friday, 21 May before 14:30 PM EST”.

 

7) If e-mails do not receive a reply within the agreed timing as stated in items 3,4 and 5 it should be assumed that the intended receiver did not

receive the e-mail.

 

8) If an urgent reply is required from a UK or US rep, then a text SMS should be sent to alert them. This SMS should include the name (and if appropriate) the phone number of the person in HCMC needing to be contacted and the project identifier.

 

 

EMAIL SUBJECT HEADER

 

9) If an e-mail is referring to a particular project, the subject header

should be in the following format:

 

"project number",":",": Description of E-mail"

 

SAMPLE: 7061-WSD/04: Punch list V1.1

 

10) Try to avoid (not always possible) referring to two or more different projects in one single e-mail. It is better to send two messages instead of one.

 

11) If an e-mail is not related to a particular project, use an appropriate descriptive text in the subject header. NEVER leave the subject header empty.

 

*** EIND E-MAIL CONVENTIONS ***

 

Zoals je ziet zijn het geen hi-tech richtlijnen maar het maakt het velen malen gemakkelijker als iedereen weet waar hij/zij aan toe is en wat er wordt verwacht. Het hebben van duidelijke afspraken helpt ook voorkomen dat e-mails die niet aankomen zorgen voor een ongewenste verassing later.

 

Atlas-Synapse

Wij gebruiken een intern ontworpen online collaboration system (Atlas-Synapse). Dit system maakt het mogelijk om data naar onze server in de US te versturen en te downloaden. Dit systeem voorkomt dat e-mails met grote bestanden moeten worden verzonden en niet aankomen. Wij kunnen zien wat er op de server staat en de klant ziet precies hetzelfde. Hierdoor weten wij (en onze klanten) altijd precies welke bestanden verzonden zijn. Tevens wordt automatische file versioning toegepast.

 

PC to Phone en PC to PC

Met vaste klanten maken wij zo nu en dan gebruik van de PC to phone. De kwaliteit van onze huidige provider (www.iconnecthere.com) laat zo nu en dan nog te wensen over maar het het is een aanzienlijker goedkoper dan de normale telefoon (ongeveer U$0.06 cents in verhouding tot de normale U$3,00 per minuut). Het is belangrijk om communicatie niet alleen er e-mail te doen maar ook verbaal.

Een andere mogelijkheid is om gebruik te maken van PC to PC. Wij gebruiken hiervoor MSN-Messenger. De kwaliteit hiervan is zeer goed en gratis. Dit stelt ons in staat om lange gesprekken met klante te voeren via de tekst chat of via voice. Vanaf Vietnam hebben wij een uitstekende verbinding.

 

Cheers, Marcel


LenSoft International Ltd. - .NET, Mobile and Web Development

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 177 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept