• 0

Horecavergunning Amsterdam: alléén mogelijk door overname van bestaande horeca?

Na een bezoek van een Mikrofinaciering Workshop,kreeg ik te horen dat er geen nieuwe Horeca vergunningen meer worden afgegeven in Amsterdam

Betekent dit dan,dat je dan nu alleen nog maar een al bestaande Horeca onderneming kan overnemen.

En waar kan ik dan controleren dat je deze explotatie vergunningen dan kan overnemen.

Ook schrik ik soms van de overname-bedragen en vraag mij af hoe je daarin kan onderhandelen.

Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft.

vr.gr.An

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henkh,

 

Er gaat nu al een hele wereld voor mij open.

Wat ik een moeilijk aspect vind is,dat ik alleen een Pand zou kunnen Huren,waardoor de overname,wat voor een groot deel inventaris is,vaak erg hoog is.

Ik had al eerder een pand op het oog,wat qua onderneming het al goed deed,maar nog beter zou kunnen lopen.

Wat mij toen opviel,dat er erg veel gevraagd werd voor de inventaris,die aan waarde veel lager lag.

Maar door de grote belangstelling,je eigenlijk weinig kans maakte,als je onder de gevraagde prijs ging zitten.

Dit is misschien altijd de harde werkelijkheid,maar daardoor vroeg ik mij af,hoe je je eigen onderhandelings positie kan versterken.

Ik ga zeker nog verder kijken op "het forum".

Link naar reactie
  • 1

An, hoge prijzen heeft toch vooral met marktwerking te maken..

 

een hoge prijs voor inventaris ten opzichte van de dagwaarde kun je mee wegkomen als de aanschaf van nieuwe inventaris nog duurder is of zorgt dat het bedrijf langere tijd gesloten is en daardoor veel (seizoensomzet) misloopt.

 

stel even een theoretisch geval.. de dagwaarde van een keuken in een restaurant is nog maar 10.000 euro en ze vragen er 30.000 euro voor

 

een nieuwe keuken kost 80.000 euro het slopen van de huidige keuken en verbouwen / installeren van de nieuwe keuken kost een maand, elke dag dat je dicht bent voor verbouwen kost je 2.000 euro omzet dan is dat dus een omzet verlies van 60.000 euro (30x 2.000)

Als je de keuken overneemt voor 30.000 euro en je hoeft dan alleen maar 5 dagen dicht om even te schilderen en de tafelkleedjes te vervangen dan scheelt je dat dus al 25 dagen omzet. natuurlijk moet uit die omzet ook nog de inkoop en personeel betaald worden dus je kan niet helemaal de besparing toerekenen aan de inventaris maar het verklaart wel waarom je vaak meer kan vragen voor de inventaris als de feitelijke dagwaarde, zonder die inventaris kun je namelijk niet draaien en moet je ook nog eens een hoop financieren aan de aanschaf van nieuwe keuken en aanloopverliezen omdat je al wel huur of hypotheek betaald maar nog geen omzet genereert.

 

zo zijn er heel veel factoren die de prijs van een locatie en bedrijfsonderkelen kunnen bepalen. Een andere reden dat inventaris hoog word geprijsd kan zijn dat een zaak beter verkoopt als je verschillende onderdelen qua prijs bij elkaar in de buurt liggen of het bedrag van de goodwil ogenschijnlijk te drukken.

 

een overnamevoorstel met

- inventaris 30.000, bedrijfsbus 15.000 en goodwill 55.000 klinkt een stuk beter dan

- inventaris 5.000, bedrijfsbus 10.000 en goodwill 85.000.

In beide gevallen betaal je 100.000 euro maar in het 2e geval sla je stijlachterover van de goodwill en bij de eerste denk je mwah goodwill is wat hoog maar ja de rest is ook wat waard..

 

 

Kortom als je op zoek gaat naar een bedrijf om over te nemen dan moet je vooral zelf goed weten wat je kan betalen en hoe je het wilt financieren. Daarna is het een kwestie van de gevraagde prijzen goed uitpluizen, te onderhandelen over onderdelen maar vooral te kijken of de totaal prijs je aanstaat en een haalbaar ondernemingsplan oplevert. Vaar je eigen koers en laat je niet beinvloeden of afleiden door onderhandelingstactieken van anderen.

 

Als jij in je basis ondernemingsplan al 4 weken uittrekt voor de verbouwingen en de financiering van (nieuwe) inventaris al grotendeels hebt gedekt dan hoef je dus niet heel veel te betalen voor ouwe zooi van een ander..

Heb je echter geen financiele ruimte om je eigen (nieuwe) inventaris te kopen, dan zul je deels moeten accepteren dat je wat meer als de dagwaarde voor die inventaris betaald, zolang de totaalprijs maar goed is.

Het gaat meestal fout bij dit soort overnames omdat de verkopende ondernemer in elk onderdeel van zijn prijs "lucht" heeft zitten om te kunnen zakken in de onderhandelingen en de overnemende ondernemer er onvoldoende in slaagt die "lucht" uit de prijs te onderhandelen maar toch de deal niet wil laten schieten.

 

Link naar reactie
  • 0

beste Roel,

 

Wat ben ik blij met je bericht.

Nou begrijp ik een stuk beter hoe je hier tegen aan kunt kijken.

En dat het een kwestie is van geven en nemen.

Maar wat erg verhelderend was,dat ondanks een overname van een "oude"inventaris waar je iets te veel voor betaald dit compenseert met het feit dat je hierdoor wel sneller kan draaien.

Ik zie nu ook weer een gelijk een aspect wat ik in mijn ondernemingsplan kan uitwerken.

Dank je wel.

vr.gr.An

 

Link naar reactie
  • 0

Ls,

 

Ik ben een beetje in het duister over het volgende:

 

Als ik een exploitatievergunning aanvraag, doe ik dat op basis van bestaande locatie?

B.v: ik wil een pandje waar al een vergunning voor is maar ter overname wordt aangeboden aavragen.

Moet ik dan al de eigenaar zijn van dit pand?

Als ik de vergunning eerst vraag, dan moet ik er voor betalen maar ben ik nog helemaal niet zeker dat ik het pand in bezit zal krijgen?

Hoe gaat dit eigenlijk in de werkelijkheid?

De vraag is dus eigenlijk,wanneer en op welk moment vraag je een exploitatie vergunning aan,om een bestaande horecaondernemening over te nemen.

Krijg je alleen de vergunning op het moment als de zaak wordt overgedragen.

Hoe wordt bepaald dat je alle vergunningen die je nodig hebt voor dat restautant wat je wil overnemen,ook daadwerkelijk krijgt.

Vanuit gaande dat de vorige ondernemer hierop goed draaide,kan je er dan vanuit gaan,als je bijna met het zelfde concept doorgaat,hier als nieuwe ondernemer ook weer de vergunningen voor krijgt.

Je voldoet aan de daarvoor gestelde regels die een exploitaitievergunning vereist.

vr.gr.An

 

 

.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank je wel.

Ik merk nu ook,hoeveel aspecten met elkaar samenhangen.

Ik zag onder het onderwerp Horeca dat er meer vragen waren,die hier ook mee te maken hebben.

Net zoals het Parkeerbeleid in Amsterdam,daar moet je eerst een auto hebben,voordat je een Parkeervergunning kan aan vragen,terwijl het onzeker is wanneer je deze krijgt,zodat het parkeren flink in de papieren loopt.

Nou kan je met de auto wel al gaan rijden.

Maar een zaak mag je dan nog niet open gooien.

 

vr.gr.An

Link naar reactie
  • 0

Bij een overname van een horeca onderneming komt zoals altijd veel bij kijken. Daarom adviseer ik je een horeca makelaar. Zo'n persoon brengt vaak meer op dan wat het kost en weet alles over de belanghebbende partijen van een horeca onderneming.

 

Vaak staat een horeca onderneming (cafe's, kroegen, koffiehuizen, coffeeshops) strak van de contracten van derden die alle belang hebben om op jou locatie te mogen staan. Denk hierbij aan een brouwerij van wie de bar en koelkasten zijn. Een speelautomaten exploitant die vaak contracten heeft voor 5 jaar en daarvoor staangeld heeft betaald. Muziek installaties die zijn soms ook van een derde partij. Ook is er een partij die de toilet voorzieningen regelt en denk aan de sigaretten leverancier.

 

Als je een bestaande horeca onderneming wil overnemen moet je dus letten welke contracten meegaan na de overname.

 

Is het pand van een speelautomaten exploitant dan gaat het niet lukken om daar een andere exploitant te laten plaatsen. In het huurcontract is dan vermeld dat er alleenrecht van plaatsen voor een desbetreffende exploitant is. Hierdoor kan je bijvoorbeeld veel minder staangeld ontvangen.

 

Is het pand van een brouwerij, bijvoorbeeld Bavaria? En jij drinkt liever geen Bavaria maar Heineken dan kan je moeilijk tot niet een ander brouwer laten plaatsen. Ook heeft dan de brouwer er minder voor over om jou hun bier te laten schenken wat je dan toch wel moet doen. Ook komen hectoliter kortingen mee kijken.

 

Dus wil je zoveel mogelijk vrijheid en plaatsing/staan geld ontvangen van derden dan raad ik je aan om zoveel mogelijk te gaan onderzoeken welke beperkingen een onderneming met zich mee brengt. Veel is te vinden in het huurcontract. Een horeca makelaar,brouwerij of een goede speelautomaten exploitant kan hierbij uitstekend helpen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.