• 0

Verzendkosten, 0% BTW doorrekenen aan de klant?

Hallo allen,

 

Om maar meteen met mijn vraag in huis te vallen:

 

Je hebt een webshop en moet natuurlijk producten verzenden!

Op pakketzegels of postzegels zit een BTW-tarief van 0%.

Stel je houdt een standaardtarief aan van 2,00 euro verzendkosten die je doorberekend aan de koper.

Natuurlijk kunnen de kosten hoger of lager uitvallen, afhankelijk van het gewicht van het product.

Bereken je deze 2,00 euro die je doorrekent aan de klant door als 0% of 19%?

 

Alvast dank!

Jochem

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

19% btw voor verzending tenzij je tante post heet ;D

 

 

En je goederen verkoopt die onder het hoge BTW-tarief vallen. Verkoop je bijvoorbeeld boeken dan zit er 6% BTW op de verzendkosten.

 

@JochemW

Hier zijn al de nodige draadjes over geschreven op HL. Wij hebben hier een geweldige zoekfunctie rechts bovenaan de pagina ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jochem,

 

Wat er al is gezegd klopt. Als je iets verkoopt met bijvoorbeeld 19% BTW en dit moet je verzenden, dan reken je over de verzendkosten ook 19% BTW. Verkoop je in één bestelling produkten met zowel 19% als 6% BTW, dan bereken je het BTW-percentage over je verzendkosten evenredig. Zie ook http://bit.ly/MsYbrA

 

Met vriendelijk groet,

 

René

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad fout.

 

Verzoek de leverancier om een juiste factuur en wijs ze eventueel op de verschillende topics op dit forum over BTW over verzendkosten. Je leverancier zal bij controle namelijk een naheffing krijgen als ze niet alle facturen uit het verleden alsnog corrigeren.

Link naar reactie
  • 0

0% BTW op verzendkosten is inderdaad een veel gemaakte fout.

Zelfs belasting inspecteurs hebben (of in elkgeval hadden) daar nog wel moeite mee met verkeerde adviezen die ik van ze gehad heb.

 

Gelukkig redelijk snel achter gekomen dat fout ging en kunnen herstellen.

Echter weet ik ook pas sinds eind vorig jaar dat bij bestellingen met producten van 6% ook 6% op verzendkosten zit en dat bij combinaties van 6 en 19% btw producten je mag middelen.

 

Ik heb daardoor ook jaren teveel btw afgedragen op veel orders.

Maar ik vermoed dat dit 1 van de meest gemaakte btw fouten is bij bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij bestaat (of bestond, dit is niet bepaald mijn expertise) er een mogelijkheid om de portokosten toch zonder btw bij de afnemer te krijgen. Daarbij moet het gaan om een doorlopende post of een rechtstreekse overeenkomst tussen de postbezorgen en de afnemer. In het geval dat daadwerkelijk losse postzegels worden gebruikt en de pakketten individueel worden aangeboden, zou je dan kunnen stellen dat de postzegels op naam en voor rekening en risico van de afnemer zijn gekocht (de verkoper is alleen maar een doorgeefluik, of vergelijkbaar met ondernemers zoals souvenirwinkels en horeca, die bij wijze van service postzegels verkopen tegen frankeerwaarde en daarover geen BTW hoeven te betalen).

 

Als het de verkoper is die een overeenkomst heeft met het postbedrijf (dus de verkoper krijgt de factuur, de stukken worden gebundeld aangeleverd, wellicht worden wat lagere tarieven (kwamtumkorting) gehanteerd, etc.), dan gaat dit uiteraard niet op en is gewoon btw verschuldigd over de verzendkosten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Klopt dat doorlopende posten niet tot de vergoeding behoren. Maar alle bedragen die je wegens de levering in rekening brengt wel.

 

Als je dus opdracht van je afnemer krijgt om twee postzegels te gaan kopen namens hem en vervolgens een ding op de post te doen, dan zou je geen BTW over deze twee postzegels verschuldigd zijn wanneer je hem vraagt om 92 cent (of is het een ander tarief op dit moment…) aan jou over te maken.

Maar zo gaat het in de praktijk natuurlijk niet. Want je koopt als leverancier zelf je postzegels in (of je hebt een andere oplossing voor porto).

En zoals je weet maakt het niet uit hoe je de vergoeding specificeert op de factuur:

Of je nou 90 euro voor je goed/dienst en 10 euro voor de portokosten op je factuur noemt, of je noemt alleen 100 euro voor je goed/dienst, maakt geen verschil:

Je moet BTW over 100 euro berekenen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 135 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.