• 0

90 criterium belaste verhuur gebaseerd op omzet ?

Hoi Allemaal,

 

Voorwaarde voor het toepassen van de optie tot belaste verhuur is dat de huurder het pand voor tenminste 90% voor met omzetbelasting belaste activiteiten moet verlenen, echter lees ik nergens duidelijk dat de 90% van de omzet is.

 

Bijvoorbeeld wat indien meer dan 90% ( 92%) van het personeel wel belastbare dienst verleend maar de totale omzet van de 92% personeel minder dan 90% van het gehele bedrijfsomzet is?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groet, Cimen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Allemaal,

 

Voorwaarde voor het toepassen van de optie tot belaste verhuur is dat de huurder het pand voor tenminste 90% voor met omzetbelasting belaste activiteiten moet verlenen, echter lees ik nergens duidelijk dat de 90% van de omzet is.

 

Bijvoorbeeld wat indien meer dan 90% ( 92%) van het personeel wel belastbare dienst verleend maar de totale omzet van de 92% personeel minder dan 90% van het gehele bedrijfsomzet is?

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

Groet, Cimen

 

 

Onze vrienden van de Belastingdienst geven zelf antwoord op jouw vraag:

 

U kunt kiezen voor belaste verhuur als de huurder de btw voor ten minste 90% kan aftrekken als voorbelasting.

 

In jouw geval is minder dan 90% van de omzet belast met BTW. Als alle bedrijfsactiviteiten vanuit deze locatie plaatsvindt is dus minder dan 90% van de BTW over de huur terug te vorderen als voorbelasting en is met BTW belate verhuur dus niet toegestaan.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Ik wil daar graag een mening naast zetten.

 

Dennis quote de Belastingdienst:

U kunt kiezen voor belaste verhuur als de huurder de btw voor ten minste 90% kan aftrekken als voorbelasting.

 

De huurder kan de btw op de huur voor ten minste 90% aftrekken als voorbelasting, als hij het gehuurde voor minimaal 90% voor belaste prestaties gebruikt.

Meestal wordt aangesloten bij de omzet-verhoudingen om dit percentage te meten, maar je kan ook aansluiten bij - bijvoorbeeld - de verdeling van vierkante meters. Als er een extreem succesvolle fysiotherapeut in het pand zit die op 5% van de vierkante meters 20% van de omzet weet te realiseren, terwijl de rest van het pand een matig renderende sportschool herbergt, zit je via het vierkante-meters-criterium nog aan de juiste kant van de 90%.

 

Als de vierkante meters ook geen soelaas bieden, kun je het op een andere manier proberen. Ik vind de 'personeelsoptie eerlijk gezegd wat zwak, omdat dat maar een beperkt raakvlak heeft met het gebruik van het pand. Als je denkt dat je een criterium gevonden hebt, zou ik het voorleggen aan een inspecteur om vervelende verassingen achteraf te voorkomen, weet jij en je huurder direct waar je aan toe bent.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips, dus ik gebruik dat ik wellicht een mix moet gaan nemen van en de omzet en de vierkante meter.

Vierkante meter lijkt me opzicht moeilijk gezien een deel facilitair is en een deel als opslag gebruikt wordt, maar het is uiteindelijk een berekening waar ik uit moet komen.

Link naar reactie
  • 0

Wees voorzichtig met het combineren van standpunten om te bereiken wat je wilt.

 

De quote van de site van de fiscus:

U kunt kiezen voor belaste verhuur als de huurder de btw voor ten minste 90% kan aftrekken als voorbelasting.

 

moet je heel letterlijk uitleggen. De verhouding belaste/onbelaste omzet kan een methode zijn, maar is niet bepalend. Als je bijvoorbeeld aankopen heel goed kunt duiden als gebruikt voor zuiver belaste prestaties, dan kan de verhouding belaste/onbelaste omzet losgelaten worden. De inzet van een X percentage van het personeel valt daar niet onder. Personeel geniet loon en dat is vrij van BTW. Het is dus niet relevant welk aandeel van het personeel zorgt voor belaste omzet. Hun kosten zijn namelijk niet van invloed op de vraag of de onderneming minstens 90% van de voorbelasting terug kan vragen.

 

Kun je de gehuurde ruimte niet splitsen in gebruik voor belaste en onbelaste omzet?

 

groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.