• 0

Afboeken van crediteuren wegens faillissement of onenigheid

goede dag.

 

Hoe boek je crediteuren af die niet meer bestaan. met namen in de volgende situaties.

 

1. crediteuren waarmee onenigheden zijn ontstaan. De betalingen zijn gestaakt en vanuit de management is besloten om deze volledig weg te boeken.

 

2. Crediteur die door de wetgeving is gedwongen per direct te stoppen. Aldus geen verplichtingen meer naar deze crediteru.

 

in beide gevallen is er geen spraken van een creditfactuur om deze tegenover de openstaande nota te boeken.

 

Alvast bedankt voor uw tijd.

 

groeten

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

goede dag.

 

Hoe boek je crediteuren af die niet meer bestaan. met namen in de volgende situaties.

 

1. crediteuren waarmee onenigheden zijn ontstaan. De betalingen zijn gestaakt en vanuit de management is besloten om deze volledig weg te boeken.

 

Als ik het goed begrijp bestaan deze crediteuren nog wel maar is er besloten ze niet meer te betalen. Tja, dan kun je er op wachten dat de crediteuren actie ondernemen om alsnog tot invordering van de facturen te komen. Mocht dit een wederzijds besluit zijn dan moet er gewoon een creditfactuur komen.

Mocht er geen reactie komen van de crediteur dan kan deze binnen een bepaalde termijn verjaren. Meestal is dat vijf jaren na de laatste actie van de crediteur. Pas na het verstrijken van die periode mag de crediteur afgeboekt worden. Houd er wel rekening mee dat dat dan een winstpost wordt.

 

2. Crediteur die door de wetgeving is gedwongen per direct te stoppen. Aldus geen verplichtingen meer naar deze crediteru.

 

Ook dan lijkt het mij dat er een creditfactuur aan de orde is. Een crediteur die door de wetgeving is gedwongen direct te stoppen heeft of geen schulden / heeft al zijn schulden kunnen betalen of staat onder bewind. De bewindvoerder zal de openstaande vorderingen innen om de schuldenaren te kunnen betalen. Een crediteur verdwijnt niet zomaar...

Maar stel dat ook deze vorderingen verjaren dan kun je ze tegen die tijd afboeken en als winstpost opvoeren.

 

in beide gevallen is er geen spraken van een creditfactuur om deze tegenover de openstaande nota te boeken.

 

In de eerste situatie lijkt het mij onwaarschijnlijk dat je er zo mee weg komt. Dat er vanuit jullie eenzijdig besloten is om niet meer te betalen betekent niet dat er geen betalingsverplichting is. Die wordt pas opgeheven met een creditfactuur of door vernietiging door de rechter. Tot dat moment blijft het gewoon een crediteurenpost en dus vreemd vermogen.

In de tweede situatie lijkt het mij niet dat een crediteur zomaar verdwijnt. Mocht dat wel zo zijn dan nog zou ik mij houden aan de verjaringstermijn van vijf jaren.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

1. crediteuren waarmee onenigheden zijn ontstaan. De betalingen zijn gestaakt en vanuit de management is besloten om deze volledig weg te boeken.

 

In aanvulling: als je een factuur niet betaalt, heb je ook recht op aftrek van de btw op die factuur (voor zover dat bij jullie speelt.

Sowieso vervalt je recht op aftrek van btw als je twee jaar na factuurdatum nog steeds niet hebt betaald.

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 1

In aanvulling: als je een factuur niet betaalt, heb je ook recht op aftrek van de btw op die factuur (voor zover dat bij jullie speelt.

Sowieso vervalt je recht op aftrek van btw als je twee jaar na factuurdatum nog steeds niet hebt betaald.

 

Volgens mij is er tussen 'ook' en 'recht' het woordje 'geen' weggevallen bij Marcel.

 

Die BTW is op basis van de factuur al afgetrokken neem ik aan. Als je nu al weet dat je niet gaat betalen, moet je de inspecteur inlichten en vragen om een aanslag als bedoeld in art.. 29, lid 2 van de Wet op de OB voor het bedrag van de afgetrokken BTW.

Indien er gesteggel is en blijft over de schuld dan is, zoals Marcel al zegt, de BTW iig na twee jaar verschuldigd als er dan nog steeds niet betaald is.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.