• 0

hulp gevraag bij de belastingaangifte 2011 voor ondernemers

wie kan helpen bij de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers 2011?

ik krijg het saldo fiscalewinstberekening niet gelijk aan de winst-en verliesrekening, zeer frustrerend!

ik heb twee keer de belastingdienst gesproken en de aangifte gewijzigd maar nog altijd is er een groot verschil ca. € 4500,00!

ik heb een eenvoudige boekhouding, en die is als volgt:

 

ev 1-1-11 +/+ €10,00

verkoopkosten -/- €2749,00

netto omzet +/+ € 3544,00

privé storting +/+ € 2821,00

privé opname -// €3252,00

 

 

moet ik de €95,00 rente ontvangen op een zakelijke rekening bij de omzet optellen?

 

ik hoop dat iemand mij uit dit doolhof kan leiden.

voor het belastingjaar 2010 had ik de aangifte in een middag ingevuld en verzonden, maar 2011 is voor mij een raadsel!!

 

 

geen auto, geen afschrijving inventaris.

waar gaat het steeds fout?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

moet ik de €95,00 rente ontvangen op een zakelijke rekening bij de omzet optellen?

Ja. Je hebt de bankrekening zakelijk geëtiketteerd, dus alle kosten en alle opbrengsten van die rekening behoren bij je winst.

 

Je boekhouding ziet er dan volgens mij als volgt uit:

 

netto omzet +/+ € 3544,00

creditrente +/+ 95,-

verkoopkosten -/- €2749,00

 

saldo winst: 890

 

ev 1-1-11: +/- 10,-

bij: resultaat; 890,-

bij: privé storting +/+ € 2821,00

af: privé opname -// €3252,00

ev 31-12-2011: 469,-

 

 

Nu is de vraag: hoe ziet je eindbalans er uit? Of kun je wellicht aangeven waar je op vast loopt? Want "er is een verschil van 4.500,-" maakt het nogal lastig om te gokken.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je snelle antwoord!

 

ik heb de genoemde getallen in de winst- en verliesrekening gezet en

bij 'overzicht' geeft het programma aan dat 'het saldo fiscale winstberekening is €375,00 en het saldo winst- en verliesrekening €475,00.

dat moet in de passiva en activa te vinden zijn:

 

ik heb bij vorderingen voor btw 4e kw.2011: -€75,00

en bij liquide middelen het eindsaldo van de zakelijke bankrekening:€79,00 [ik vermoed dat dit verkeerd is...]

dan wordt de passiva €4,00.

Link naar reactie
  • 0

bij 'overzicht' geeft het programma aan dat 'het saldo fiscale winstberekening is €375,00 en het saldo winst- en verliesrekening €469,00.

Kun je mij uitleggen hoe dat komt? Ik bereken een winst van 890,- jij zegt dat je dezelfde getallen invoert en jouw winst-en-verliesrekening genereert 475,-?

 

 

ik heb bij vorderingen voor btw 4e kw.2010: -€75,00

en bij liquide middelen het eindsaldo van de zakelijke bankrekening:€79,00 [ik vermoed dat dit verkeerd is...]

Begrijp ik het goed, moest je op 31 december 2011 de btw van het vierde kwartaal van 2010 nog betalen? Of haal je nu begin- en eindbalans door elkaar?

Als je vermoed dat het saldo van je zakelijke bankrekening niet de genoemde 79,- is, controleer dat aub, je wordt geacht tot en met 2019 nog de juistheid van je boeken aan te kunnen tonen, dus het kan geen kwaad een paar ondersteunende stukken te verzamelen.

 

Ik denk dat het helpt als je meer vertelt over je eindbalans.

 

Als 'saldo fiscale winstberekening' (volgens mij is dat de vermogensvergelijking) aangeeft dat er ee winst van 375,- is, en je andere getallen kloppen, dan zou je eindvermogen dus -46 moeten zijn. Weet je zeker dat je privé stortingen en opnames kloppen?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

Bedankt weer voor je hulp.

In 2011 moest ik nog 75 euro btw afdragen over 2010, die -€75 heb ik bij de activa genoteerd.

Het eindsaldo van de zakelijke rekening was 79 euro, dat bedrag heb ik bij liquide middelen genoteerd, is dat juist?

 

Ik heb intussen de winst- en verliesrekening helemaal opnieuw ingevuld.

Het ev op 31/12/2011 is nu €469,00.

 

De fiscale balans [jij noemt het eindbalans?] is nu €425,00 dus nog een verschil van -€44,00 met de commerciële balans, die is namelijk €469,00.

Is dit wat je weten wil of begrijp ik het verkeerd?

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb het ondernemingsvermogen uitgerekend:

saldo bankrekening 1/1/2011 €10,--

+/+ winst €469,--

+/+ prive stortingen €2821,--

-/- prive opnames €3252,--

dan is het ondernemingsvermogen €48,-- en dit bedrag in de aangifte onder 'overzicht passiva' vermeld.

 

 

onder overzicht activa, heb ik vermeld:

btw 4e kwartaal 2010, verschuldigd -€75,--

liquide middelen, eindsaldo zakelijke bankrekening €79,--

dan is het activa fiscaal €4,--

 

en het activa fiscaal moet gelijk zijn aan het passiva fiscaal... hoe krijg ik dat gelijk?

is het activa overzicht wel compleet? wat is er niet vermeld?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

wie wil mij aub nog helpen??

 

ik heb de passiva en activa nu gelijk.

maar het programma van de BD wil de aangifte niet versturen omdat de fiscale winst €575,-- is en de winst- en verliesrekening is €525,--.

hoe kan ik dit corrigeren??

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je per 31-12-2011 een btw-schuld hebt die ziet op 2010, dan ga ik er vanuit dat dat er ook nog een btw-bedrag te betalen of te ontvangen is m.b.t. 2011, en die zie ik ook niet vermeld. Wellicht dat dat je balans weer recht trekt?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marjan,

in de winstberekening zag ik dat de privestortingen 2871,-- zijn [en niet 2821,--].

daarom is de winst nu €525,--.

 

Na correcties is het als volgt:

opbrengsten 3544,--

bedrijfskosten 2743,--

subtotaal 801,--

 

financiële baten €95,--

resultaat €896,--

 

prive stortingen 2871,--

prive opnames 3242,--

saldo winst- en verliesrekening €525,--

 

de vraag is: het programma berekent aan het einde van de aangifte het saldo fiscale winst op €575,--.

kan ik die 50 euro ergens corrigeren???

 

ik zie je reactie graag tegemoet!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik raak de draad kwijt (gelukkig hebben we Marcel nog).

Prive stortingen en opnamen hebben geen invloed op het resultaat (en horen dus niet thuis in de V&W rekening), wel op het eigen vermogen.

 

Wellicht zit het verschil in de BTW over het laatste kwartaal zoals Marcel al opperde? Die hoort wel op de balans thuis.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

In 2011 moest ik nog 75 euro btw afdragen over 2010, die -€75 heb ik bij de activa genoteerd.

 

Als je de btw nog moet afdragen dan is het een schuld en geef je deze bij de passiva op de balans aan (bij kortlopende schulden).

 

Verder klopt het wat Marjan hierboven aangeeft, de privestortingen en onttrekkingen horen niet thuis in de verlies- en winstrekening.

 

met vriendelijke groet,

 

Martijn

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Martijn,

het programma vraagt in de winst- en verliesrekening om 'buitengewone baten' en 'buitengewone lasten'

te vermelden.

Het is de Inhoudelijke Fiscale Dienst van de BD die mij vertelde dat ik daar respectievelijk de privestortingen en priveopnames te vermelden.

Ik zie je antwoord tegemoet,

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Yardenah,

 

Ook al ben je door de barrière van de ongelijke winst gekomen, dat wil nog niet zeggen dat de aangifte correct is, tenminste er kunnen veel bedragen nog op veel foute plaatsen staan. Uit jouw posten heb ik de indruk dat je het e-aangifteformulier hanteert als een computergame of flipperkast om door de foutmelding van de ongelijke winst te komen. Overigens geld dit niet alleen voor jou, maar merk ik dat bij meerderen die met de aangifte dit probleem hebben.

 

Echter de verantwoordelijkheid is nog steeds voor jou wanneer de belastingdienst de bedragen met je bedrijfsvoering zou controleren en niet goed vindt, waarmee ze (denk ik) niet accepteren dat je het door de belastingtelefoon of op HL hebt laten beoordelen. :(

 

Er zou dus sterk geadviseerd moeten worden dat je alsnog je aangifte door een deskundige (kennis, familie, etc.of professional ) laat controleren die in deze zaken beter thuis is of ervaring heeft.

 

Maar in ieder goed dat het je gelukt is en verder succes.

 

Link naar reactie
  • 2

wat Brood je gewoon wilt zeggen is dat hij (ik ook trouwens) denkt dat je de aangifte nu met 'kunst en vliegwerk' kloppend hebt gemaakt.

 

Ik denk dat ook omdat je eerst schrijft:

 

het programma vraagt in de winst- en verliesrekening om 'buitengewone baten' en 'buitengewone lasten'

te vermelden.

Het is de Inhoudelijke Fiscale Dienst van de BD die mij vertelde dat ik daar respectievelijk de privestortingen en priveopnames te vermelden.

 

en vervolgens roept dat je eruit bent.

 

Terwijl de privé opnames en onttrekking BESLIST NIET thuis horen bij de buitengewone baten en lasten.

Dan heeft de belastingtelefoon je verkeerd voorgelicht. Overigens ken ik de afdeling inhoudelijke fiscale dienst niet, maar dat is wellicht een naam die je er zelf aan gegeven hebt.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.