• 0

3 tips om succesvol gebruik te maken van de combinatie WBSO en Innovatiebox

3 tips om succesvol gebruik te maken van de combinatie WBSO en Innovatiebox

 

Als je innoveert binnen je bedrijf en gebruik wilt maken van de WBSO in combinatie met de Innovatiebox, lees dan eerst deze drie tips door!

 

Afstemming WBSO – Innovatiebox

 

Veel ondernemers zijn bekend met de WBSO en zijn van plan de Innovatiebox aan te vragen. Dat de WBSO het toetsingskader is voor de Innovatiebox is over het algemeen bekend, maar dat het rendement van deze regeling sterk verhoogd kan worden door de WBSO aanvraag hier inhoudelijk op af te stemmen is minder bekend. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk dat de adviseur verstand heeft van beide regelingen en dat is meestal niet het geval. De WBSO wordt vaak aangevraagd door een subsidie adviseur en de Innovatiebox door een fiscalist of accountant, die beide relatief weinig van elkaars vakgebied afweten. Hierdoor ontstaat een hiaat aan kennis die het rendement van de Innovatiebox sterk verlaagd. Vraag dus door aan de adviseur hoe de WBSO aanvraag rekening houdt met de toetsingseisen van de Innovatiebox en laat je goed informeren over de extra risico’s die verbonden zijn aan de koppeling van deze regelingen want de eindverantwoordelijkheid en financiële gevolgen ligt te allen tijde bij de ondernemer.

 

Aanvraag Innovatiebox

 

Laat de Innovatiebox aanvragen door een fiscalist met kennis van transfer pricing en AANTOONBARE Innovatiebox ervaring (voor een wortelkanaalbehandeling zoek je ook geen pionierende tandarts). En mijn advies: vraag de Innovatiebox pas aan als de kosten voor aanvraag (= kosten fiscalist) volledig betaald kunnen worden uit het voordeel van het eerste jaar. Reden hiervoor is dat de meeste ondernemers geen zekerheid hebben over winstverwachtingen op een termijn van twee tot drie jaar. Bovendien ben je als ondernemer het voordeel altijd aan het voorfinancieren en hoe korter die periode, des te beter voor je liquiditeit.

 

Administratie

 

Het toetsingskader van de Innovatiebox is de WBSO: wees hier heel goed van bewust! Op welke manier veranderingen in je WBSO gevolgen hebben voor de Innovatiebox na goedkeuring, is (nog) niet bekend. Wat gebeurt er als de WBSO tijdens een controle wordt afgekeurd? Wat betekent dit voor het voordeel dat is toegekend middels de Innovatiebox? En wat als je stopt met de WBSO, maar wel de Innovatiebox toegewezen hebt gekregen? Op dit moment is niet duidelijk wat er dan gaat gebeuren en/of welke financiële correcties zullen worden toegepast, met of zonder boete. Dit kan grote gevolgen hebben voor de liquiditeit van je bedrijf. Zorg dus voor een strakke en sluitende WBSO administratie en laat je vooraf en zolang als je er gebruik van maakt, goed informeren door een adviseur die op de hoogte is van beide regelingen en in staat is strategisch over dit soort zaken te adviseren.

 

Tot slot

 

Subsidies zijn een middel en géén doel op zich! De Nederlandse overheid zet stevig in op de regelingen WBSO, RDA en Innovatiebox waardoor het voor innovatieve bedrijven daadwerkelijk aantrekkelijk wordt om in Nederland te ontwikkelen, maar wees ook bewust van de consequenties voor je organisatie. Je administratieve organisatie moet strak zijn ingericht om veilig en duurzaam gebruik te kunnen maken van deze regelingen, zeker als je de Innovatiebox combineert met de WBSO. De gevolgen bij eventuele correcties en boetes kunnen gigantisch zijn afhankelijk van de liquiditeit van je bedrijf. Doe het dus goed voor de lange termijn OF begin er niet aan, maar geen half werk!

 

Hopelijk geven deze drie tips je wat meer armslag als je in gesprek gaat met een subsidieadviseur & fiscalist. Het belangrijkste is dat een goede selectie op termijn een hoop ellende en teleurstelling kan voorkomen. Want linksom of rechtsom, de eindverantwoordelijke is de ondernemer zelf.

 

Succes met innoveren,

Lana Langmuur

 

 

Subsidie bedrijven begeleidt u bij het verkrijgen van subsidies, innovatiekrediet, fiscaal voordeel en andere financieringsvormen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lana,

even ter aanvulling

Jouw verhaal is duidelijk bedoeld voor mensen die geen octrooi hebben. Als je wel over een octrooi beschikt heb je niets te maken met de wbso. Het toetsingskader voor de Innovatiebox is dus alleen ingeval je geen octrooi (of kwekersrecht) hebt de toekenning van de WBSO.

Link naar reactie
  • 0

Beste Herman,

 

Klopt, die toevoeging heb ik weggelaten om het verhaal zo duidelijk mogelijk te houden voor een specifieke doelgroep: ondernemers die de Innovatiebox krijgen toegekend obv de WBSO.

 

Daarbij ben ik geen expert op het gebied van octrooien, dus waag ik me niet aan uitspraken op dat gebied. Ben trouwens wel benieuwd wat de risico's zijn als een bedrijf de Innovatiebox krijgt toegekend obv een octrooi en het octrooi wordt bijvoorbeeld nietig verklaard...

Subsidie bedrijven begeleidt u bij het verkrijgen van subsidies, innovatiekrediet, fiscaal voordeel en andere financieringsvormen.

Link naar reactie
  • 0

Dat weet ik niet. Maar een octrooi wordt bijna nooit in zijn geheel nietig verklaart. Meestal is het op één of enkele claims. Verder is meestal bij een octrooi al binnen een jaar duidelijk of het octrooi zal worden verleend.

Heb je ook octrooi in het buitenalnd dan gelden daar de desbetreffende procedures. En meestal blijft het octrooi wel in een of ander land in stand.

Uiteraard is het zo dat op twee paarden wedden (zowel octrooi als WBSO) natuurlijk de veiligste weg is.

Link naar reactie
  • 0

Met verbazing lees ik dat het binnen een jaar meestal wel duidelijk is of een octrooi wordt verleend. Dat is misschien wel zo bij een Nederlands registratieoctrooi dat zo goed als geen waarde heeft, behalve dan voor de octrooibox.

 

Ga je met je octrooiaanvrages de PCT route in (dus internationaal) dan is het heel normaal dat de verleningsprocedure bijvoorbeeld 6 jaar duurt. Zelf heb ik aanvrages in Europa, Canada, Australie, China, India en Brazilie, allemaal lopende sinds 2006 en allemaal nog steeds in de verleningsprocedure. De verklaring hiervoor is dat de octrooiverlenende instanties te kampen hebben met grote achterstanden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Lana,

 

Heel goed artikel van je. Hoe kom je er echter achter of je accountant aantoonbare ervaring heeft. Als je het hem vraagt zegt hij namelijk 'Ja'. Pas een paar jaar later en vele facturen van de accountant verder blijkt dat hij/zij er niets van bakt. Deze situatie heb ik inmiddels 2 x doorlopen. Mijn oplossing is nu alles zelf uit te zoeken. Dan gaat er in het begin ook een paar keer wat mis, maar uiteindelijk ontstaat meerwaarde en ik hoef de factueren voor foute-accountantsadviezen niet te voldoen.

 

Mijn voorkeur zou overigens zijn dat de website van de belastingdienst net zo gebruikersvriendelijk gaat worden als die van bol.com.

 

Mvg

 

circulatie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.