• 0

Openstaande rekeningen nekken kleine MKB-bedrijven

Eén op de vijf MKB-bedrijven ( 60%) met zakelijke klanten (B2B-bedrijven) meldt problemen die het gevolg zijn van niet of te laat betaalde rekeningen. Vele kleinen ondernemers voelen dit ook in hun privé leven waarvan sommigen zelfs tot verkoop van de de woning over moeten.

 

Hoe kan dit voorkomen worden en waar zou u als ondernemer de grens trekken bij uw vaste klant waar u zo een goede band mee hebt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 op de 5 is 20%, niet 60%. ;)

 

Beste Wouter,

 

Uit onderzoek van Panteia/EIM: van de bedrijven met zakelijke afnemers heeft 60% te maken met te laat betaalde rekeningen.

Eén op de vijf MKB-bedrijven met zakelijke klanten (B2B-bedrijven) meldt dat hun klanten betaal problemen te hebben.

 

Gr ;)

Link naar reactie
  • 0
Hoe kan dit voorkomen worden en waar zou u als ondernemer de grens trekken bij uw vaste klant waar u zo een goede band mee hebt.

 

niet alleen in Nederland :'(

 

Bij enkele klanten merk ik dat ze het gewoon niet kunnen betalen, zij hebben ook last van mensen die niet betalen en zo komen we in een vicieuze cirkel. Voor enkelen heb ik het zo opgelost dat ze nu mij zaken en diensten kosteloos leveren om zo op hun schuld in te lopen.

 

Gewoon veel contact met je afnemers opnemen (en contact blijven houden) en praten naar een oplossing. Stug vol blijven houden dat je je geld wilt voor een bepaalde datum heeft natuurlijk geen zin als ze het gewoon niet hebben.

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Uit onderzoek van Panteia/EIM: van de bedrijven met zakelijke afnemers heeft 60% te maken met te laat betaalde rekeningen.

Eén op de vijf MKB-bedrijven met zakelijke klanten (B2B-bedrijven) meldt dat hun klanten betaal problemen te hebben.

Ik kan weinig chocola maken van dit bericht, dus ik heb even verder gezocht: uit de berichtgeving omtrent dit rapport maak ik juist op dat 60% van de bedrijven met zakelijke afnemers te maken heeft met te laat betalende klanten, en dat 20% van de MKB-bedrijven met zakelijke klanten meldt zelf in de problemen te komen door die openstaande facturen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Beste espen, het is inderdaad een ketting reactie waar een bank geen boodschap aan heeft jammer genoeg. Nu heb ik vernomen dat er orgainisaties bestaan die je debiteurenbestand geheel overnemen vanaf € 15.000,-

Vraag ik me af waarom banken dat niet doen? Daarmee is de last gefinancierd en zou je als ondernemer verder kunnen met je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Beste espen, het is inderdaad een ketting reactie waar een bank geen boodschap aan heeft jammer genoeg. Nu heb ik vernomen dat er orgainisaties bestaan die je debiteurenbestand geheel overnemen vanaf € 15.000,-

Die nemen ook het risico over ? en tegen welke prijs dan?

 

Vraag ik me af waarom banken dat niet doen? Daarmee is de last gefinancierd en zou je als ondernemer verder kunnen met je onderneming.

Dat heet factoring en dat doen ze wel, (alleen als de omzet voldoende is).

Link naar reactie
  • 0

 

Hoe kan dit voorkomen worden en waar zou u als ondernemer de grens trekken bij uw vaste klant waar u zo een goede band mee hebt.

 

Altijd lastig, maar de klanten waarvan je zeker weet dat het goed komt kun je op rekening laten betalen. Verder zitten wij er wel kort op, wakker houden en gelijk bij de bali als je voorwaarden goed duidelijk maken helpt erg goed. Nu ben ik er eerlijk in, wij hanteren vrij harde woorden in zo'n gesprek maar brengen het netjes. ;D

 

Zelf zijn we overigens ook aardig wat "vrienden" kwijtgeraakt door "vrienden" ook op rekening te laten betalen. Een "vriend" vragen om je eigen geld is lastig, maar het went wel helaas!

Geef jezelf altijd voor 100%, dan kan het daar niet aan liggen!

Link naar reactie
  • 1

Beste espen, het is inderdaad een ketting reactie waar een bank geen boodschap aan heeft jammer genoeg. Nu heb ik vernomen dat er orgainisaties bestaan die je debiteurenbestand geheel overnemen vanaf € 15.000,-

Die nemen ook het risico over ? en tegen welke prijs dan?

 

Vraag ik me af waarom banken dat niet doen? Daarmee is de last gefinancierd en zou je als ondernemer verder kunnen met je onderneming.

Dat heet factoring en dat doen ze wel, (alleen als de omzet voldoende is).

 

De factoring die door banken geboden wordt is traditionele factoring. Om factoring voor de bank interessant te maken, is een hoge omzet een vereiste. Naast de omzet wordt er natuurlijk gekeken naar het aantal debiteuren en het aantal facturen, ook wordt er gekeken naar de kredietwaardigheid van de partij die factoring aanvraagt.

 

Tegenwoordig zijn er tal van andere vormen van factoring. American factoring of discount factoring is momenteel in opmars. Hierbij wordt er voornamelijk gekeken naar de kredietwaardigheid van de debiteur en wordt er per factuur gekocht. Er zijn geen mimimale omzet vereisten, echter door de vaste kosten is factoring bij een geringe omzet niet aan te raden.

 

American factoring kost vanzelfsprekend geld, echter bied het ook tal van voordelen. De liquiditeit van de onderneming stijgt, facturen worden vaak verzekerd, dus het risico op niet betalen vervalt, bij aankoop ligt het risico bij de factormaatschappij. Doordat de onderneming snel over geld beschikt kunner er vaak inkoopkortingen bedongen worden. Het debiteurenbeheer wordt uit handen genomen (minder administratie) en de ondernemer heeft inzicht in de kredietwaardigheid van nieuwe debiteuren.

 

Factoring wordt vaak gebruikt om tijdelijke financiele behoeften in te vullen of groei van de onderneming te bevorderen.

 

Iedere ondernemer moet voor zichzelf de afweging maken of de baten opwegen tegen de lasten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet een mega hoge omzet, maar de gemiddelde openstaande posten zijn toch 15.000 euro.

Vooral overheid gerelateerde instanties (ministeries, stichtingen, politieke partijen etc) betalen langzaam. Maar om nou geld uit te geven aan factoring vind ik persoonlijk zonde van mijn geld, ik bel er zelf wel achteraan.

Nu is mijn omzet toch te laag, dus heb ik weinig mee te maken, maar ik ben van mening dat je soort contacten niet moet uitbesteden, je weet immers nooit hoe dit gaat.

 

Ik denk dat factoring wel heel goed kan werken voor bedrijven die anders een aparte afdeling moeten oprichten voor de betalingen.

 

Ik heb wel een mooi voorbeeld:

Halverwege dit jaar zijn er 3 van mijn klanten falliet gegaan, schadepost 35.000 euro en een hoop zenuwen.

Ik ben toen gaan praten met mijn leveranciers en heb met een aantal een langere betalingsregeling afgesloten, waardoor de druk van ketel was.

Ik zie me nog niet gaan praten, met een paar heren in pak die veel verstand hebben van factureren, maar niet van ondernemer in onze branche.

Inmiddels is alles opgelost en kunnen we met frisse moed gaan kijken waar we in willen investeren. En als klap op de vuurpijl is er inmiddels 1 bedrijf, waar weer leven is is geblazen en waar men een betalingsregeling wil aangaan.

Denk dat wanneer er geen persoonlijk contact zou zijn geweest of erger nog dat een kantoor hun niet netjes had behandeld dat de betalingsregeling nooit van de grond was gekomen.

 

Voor sommige dingen moet je als ondernemer niet weglopen. Maar dat is slechts mijn eigen mening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 140 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.