• 0

Elektrisch rijden; walhalla voor ZZP'er?

Ewout attendeerde mij op dit artikel (waarvoor dank! :)):

http://www.laad.nl/nieuws/elektrisch-rijden-voordelig-voor-zzp-er-en-kleine-zelfstandige/

Gaat over elektrische auto's en dat het super zou zijn voor ZZP'ers omdat zij van de MIA, Vamil en KIA gebruik kunnen maken. Daarnaast 0% bijtelling. 1 + 1 + 1 + 1 = 10 zou je zeggen, toch? En laat ik nou een ZZP'er zijn...

In het artikel staat vervolgens dat je slechts een afschrijving hebt van 36 euro per maand op een aanschaf van 90k ex BTW. Dat deel snap ik niet. Breng je de afschrijving dan niet ten laste van je resultaat? Of gaat dat af van je winst voor belasting ofzo?

Er staat ter vergelijking een BMW M5 naast die wel 40k afschrijft waardoor je wel 700k per maand aan afschrijving kwijt bent.

Klopt het als ik zeg dat door die MIA, Vamil en KIA regelingen er minder afschrijvingskosten gemaakt worden maar die gewoon in een ander potje terecht komen? Vestzak, broekzak?

En waarom zou ik dan als ZZP'er die nu een oldtimer privé rijdt en zijn zakelijke kosten tegen 19ct/km declareert en 75% van de BTW terugvraagt een elektrische auto moeten gaan rijden? Als iemand mij die nog even kan uitleggen, dan maak ik morgen een afspraak met de Tesla dealer ;)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37536-elektrisch-rijden-walhalla-voor-zzper/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Tsja, beetje vaag verhaal - aan de ene kant 52% belasting betalen, en aan de andere kant de KIA kunnen gebruiken? Lijkt me puur theoretisch. Daarnaast is het een site die over electrisch vervoer gaat, dus met een redelijk WC-Eend gehalte.

Edit - daarnaast is het merendeel fiscaal voordeel, dus eigenlijk alleen maar van toepassing als je de BD normaal flink moet betalen.

• 0

Het lijkt niet alleen puur theoretisch, door toepassing van de MKB-winstvrijstelling is het ook praktisch onmogelijk. Je moet immers ondernemer zijn om van deze mogelijkheden gebruik te kunnen maken, dus verlies je effectief 12% van het fiscale voordeel. Ik kan uit de cijferbrij (ik zie er geen rekenvoorbeeld in, want een rekenvoorbeeld zou moeten laten zien hoe de berekening wordt gemaakt) overigens maar moeilijk afleiden welke begrippen nu worden gehanteerd en hoe de bedragen zijn berekend. Ik zie bijvoorbeeld geen verschil tussen KIA/MIA (aftrekposten, die beïnvloeden de afschrijving niet) en Willekeurige afschrijving milieubedrijfsmiddelen (hier VAMIL genoemd), wat alleen maar een verschuiving van de afschrijving inhoudt en in latere jaren dus weer wordt ingelopen.

Maar goed, het kan nog wel een aardige indicatie zijn van de verschillen die optreden en die dus van belang zijn bij de investeringsbeslissing.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Ronaldinho: ik snap de 12% niet zo goed waar je het over hebt? En iedereen is hier toch ondernemer? :)

Ik las iets in een ander topic over de elektrische auto en daar uit blijkt dat je inderdaad een groot deel kan aftrekken waardoor het toch een vestzak broekzak idee wordt. Je trekt af via VAMIL, KIA, MIA, whatever. Daardoor kun je meer aftrekken dan de boekwaarde zou toelaten, alleen die pak je weer terug op het moment dat je de auto weer verkoopt voor de reële waarde. Dan verlies je weer een deel van het voordeel?

Zie dit:

wacht even; dan wordt het nog mooier! 54% i.p.v. 36%? Nog even en ze geven ze gewoon weg...... :-)

Dan wordt de nieuwe berekening;

Aanschafwaarde auto € 40.000,- (excl. BTW)

Aftrek jaar 1:

54% van € 40.000,- = € 21.600

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 21.600 + € 30.000,- = € 52.600* 52% = € 27.352 belastingvoordeel jaar 1

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

Totale belastingvoordeel;

€ 27.352+ € 5.200,- = € 32.552!

Dat betekent dat je ca. 81% van de aanschafwaarde terugkrijgt aan belastingvoordeel in 2 jaar (los van overige zaken zoals onderhoud, voordeel geen bijtelling, e.d.)!

Hallo, ik ben bezig met de aanschaf van een Ampera en vond deze posting nog.

Lijkt helemaal geweldig, is volgens mij ook nog actueel, echter de berekening is volgens mij

niet geheel correct, voordeel is nog groter......

28% + 36 % = 64 % en geen 54%

Quote € 21.600 + € 30.000,- = € 52.600* 52% = € 27.352 belastingvoordeel jaar 1

bij mij is € 21.600 + € 30.000,- = € 51.600 (geen 52.600)

Volgens mij wordt de rekensom dan als onderstaand, graag reactie waar ik mogelijk de fout inga....

Aanschafwaarde auto € 40.000,- (excl. BTW)

Aftrek jaar 1:

64% van € 40.000,- = € 25.600

75% van € 40.000,- = € 30.000,-

€ 25.600 + € 30.000,- = € 55.600* 52% = € 28.912 belastingvoordeel jaar 1

Aftrek jaar 2:

25% van € 40.000,- = € 10.000,-.

€ 10.000 * 52% = € 5.200,- belastingvoordeel jaar 2

Totaal belastingvoordeel € 28.912,- + € 5.200,- = € 34.112,00

Met vriendelijke groeten,

Jan

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Ronaldinho: ik snap de 12% niet zo goed waar je het over hebt? En iedereen is hier toch ondernemer? :)

Door de mkb-winstvrijstelling is het toptarief voor winst uit onderneming niet 52%, maar 52%*0,88 = 45,76%. Een ondernemer betaalt dus maximaal 45,76% over zijn winst en daar moet je in het voorbeeld dan ook mee rekenen.

Odeon

• 0

Ah, natuurlijk! :) Duidelijk! :)

En als DGA betaal je wel 52% maar kun je weer via dividend dichter bij de 45% komen.

• 0

enne, Opel Ampera of Chevy Volt delen ook in deze winstpakkers van de overheid, dus die Tesla is leuk, maar heb je al eens opgezocht wat die doet in de lease? (vanaf +- 1,7K per maand) :-\

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

.... maar heb je al eens opgezocht wat die doet in de lease? (vanaf +- 1,7K per maand) :-\

is het niet zo dat lease bedrijven

...

Gaat over elektrische auto's en dat het super zou zijn voor ZZP'ers omdat zij van de MIA, Vamil en KIA gebruik kunnen maken. ....

niet al deze voordelen kunnen gebruiken? dat het daarom duurder uitpakt om het te leasen?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar