• 0

vof met personeel moet stoppen

Ik heb op dit forum al heel veel gelezen de laatste tijd en ook veel bruikbare informatie gevonden. Maar ik zou graag ons verhaal willen vertellen en van (ervarings)deskundigen horen of we dingen over het hoofd zien e.d. Verder weet ik niet of ik dit op de juiste plek schrijf maar Herrie in de zaak leek me wel toepasselijk.

 

Onze situatie: samen met mijn partner hebben wij een vof met vier personeelsleden. Het bedrijf is eigenlijk al een aantal jaren niet financieel gezond. Er is een hoge financieringsdruk (bank, bbz lening). Nu is het zo dat er na de vakantie geen werk meer is voor het personeel. We hebben gekeken (samen met bank en gemeente) naar de mogelijkheid om zonder personeel verder te gaan maar dit is financieel gezien niet haalbaar. De schulden zijn intussen flink opgelopen, veel betalingsregelingen maar er komt onvoldoende geld binnen om dit af te betalen.

We hebben een eigen woning.

Nu kunnen we wachten tot een ander faillissement aanvraagt maar dan lopen in die tijd de kosten nog verder op.

Andere mogelijkheid is zelf faillissement aanvragen, maar wij kunnen moeilijk inschatten of de verkoop van ons huis en bedrijfsmiddelen voldoende zal opbrengen om daarna schuldenvrij te zijn.

Over de wsnp heb ik op dit forum ook al veel gelezen, voordeel daarvan lijkt me dat (als er restschuld) is je na drie jaar (of langer) wel schuldenvrij bent.

We kunnen ons huis natuurlijk nu ook al te koop zetten, maar gezien de situatie op de huizenmarkt is de kans niet zo groot dat je dit op redelijke termijn kunt verkopen.

Nog ter info: de woz waarde van de woning met bedrijfsgebouwen is 533.000, waarvan 340.244 met hypotheek belast (bank en bbz lening). Verder is er aan crediteuren, belastingdienst een schuld van 75000.

 

Wij moeten op korte termijn een beslissing nemen maar vinden het heel lastig. Ik snap dat niemand de beslissing voor ons kan nemen maar reacties zijn erg welkom.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi JanPan,

 

Ik ga er vanuit dat jullie er alles aan gedaan hebben om de v.o.f. levensvatbaar te maken en dat dit niet gelukt is. In dat geval is stoppen beter dan door blijven modderen.

 

Ik zie dat er nog voldoende overwaarde in het onroerend goed zit, dus WSNP lijkt me nog niet direct aan de orde.

 

Is het een mogelijkheid dat de hypotheek met € 75k wordt verhoogd en daarmee de bedrijfsschulden worden afgelost?

 

Vervolgens een ontslagvergunning aanvragen voor het personeel en de v,o.f. staken.

 

Wellicht is het mogelijk om het onroerend goed te verhuren, zodat de hypotheeklasten dragelijk zijn.

 

Tenslotte een baan op de arbeidsmarkt zoeken.

 

Ik begrijp dat dit allemaal gemakkelijker gezegd is, dan gedaan, maar ergens moet je een eerste stap zetten. Door blijven modderen maakt de zaak er niet beter op.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

Bedankt voor je snelle reactie. Verhoging van de hypotheek is niet mogelijk. En als we stoppen met de vof zal de gemeente de bbz lening terugvorderen. Dat we het huis moeten verkopen (zelf of executie) lijkt niet te vermijden.

Ik ben zelf al vanaf april aan het solliciteren, maar gezien onze leeftijd valt dat ook niet mee.

 

We blijven nog even denken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op dit forum al heel veel gelezen de laatste tijd en ook veel bruikbare informatie gevonden. Maar ik zou graag ons verhaal willen vertellen en van (ervarings)deskundigen horen of we dingen over het hoofd zien e.d. Verder weet ik niet of ik dit op de juiste plek schrijf maar Herrie in de zaak leek me wel toepasselijk.

 

Onze situatie: samen met mijn partner hebben wij een vof met vier personeelsleden. Het bedrijf is eigenlijk al een aantal jaren niet financieel gezond. Er is een hoge financieringsdruk (bank, bbz lening). Nu is het zo dat er na de vakantie geen werk meer is voor het personeel.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat er geen ontslag is aangevraagd voor je personeel. Ik raad je eigenlijk aan om dat deze week nog te doen. Er is geen werk, de cijfers zijn slecht dus zijn er gerede bedrijfseconomische omstandigheden om ontslag aan te vragen. Er gaat een tijd overheen voordat de aanvraag is verwerkt en dan heb je ook nog een opzegtermijn. Op zijn vroegst ben je drie maanden verder voordat je je mensen hebt ontslagen (en dat is optimistisch) en al dit tijd ben je verplicht om het loon te betalen. Dat kun je er niet bij hebben.

Het snelst gaat het als je er samen met het personeel uit komt. Je kunt dan een vaststellingsovereenkomst opstellen en op basis daarvan de overeenkomst in overleg opzeggen. Op deze manier behoud het personeel het recht op WW en ben je op een snelle manier van ze af (opzegtermijn is er wel maar omdat je de weg naar de ontslagvergunning niet hoeft te volgen spaar je zeker twee maanden uit).

Het is wellicht mogelijk dat het UWV de loondoorbetalingsverplichting overneemt (zie deze informatie) maar daarvoor is echt advies op maat nodig.

 

We hebben gekeken (samen met bank en gemeente) naar de mogelijkheid om zonder personeel verder te gaan maar dit is financieel gezien niet haalbaar. De schulden zijn intussen flink opgelopen, veel betalingsregelingen maar er komt onvoldoende geld binnen om dit af te betalen.

 

Misschien dat doorgaan op de lange termijn nu geen optie lijkt, maar het kan zo zijn dat dat over een paar maanden heel anders ligt. Als je de personeelslasten weg snijdt komen er meer middelen vrij die je kunt inzetten voor je onderneming. Gezien het feit dat zolang je doordraait je in ieder geval niet de BBZ hoeft terug te betalen kan daar enig licht in zitten. Ik zou dus eerst het personeel ontslaan en pas daarna verdere stappen nemen op het gebied van de ontmanteling van je organisatie.

 

We hebben een eigen woning.

Nu kunnen we wachten tot een ander faillissement aanvraagt maar dan lopen in die tijd de kosten nog verder op.

Andere mogelijkheid is zelf faillissement aanvragen, maar wij kunnen moeilijk inschatten of de verkoop van ons huis en bedrijfsmiddelen voldoende zal opbrengen om daarna schuldenvrij te zijn.

 

Je kunt er veilig vanuit gaan dat als de bank gedwongen gaat verkopen dat opbrengst waarschijnlijk lager zal zijn dan in de vrije verkoop. Ik zou dus de nodige stappen nemen om de bezittingen liquide te maken. Ik kan je garanderen dat afwachten en niets ondernemen het rendement lager maakt en de verwijtbaarheid groter. Neem in ieder geval stappen.

 

Over de wsnp heb ik op dit forum ook al veel gelezen, voordeel daarvan lijkt me dat (als er restschuld) is je na drie jaar (of langer) wel schuldenvrij bent.

 

Dat is inderdaad een optie, maar als je er zelf uit kunt komen dan verdient dat altijd de voorkeur.

 

We kunnen ons huis natuurlijk nu ook al te koop zetten, maar gezien de situatie op de huizenmarkt is de kans niet zo groot dat je dit op redelijke termijn kunt verkopen.

 

Zie boven: gewoon doen.

 

Nog ter info: de woz waarde van de woning met bedrijfsgebouwen is 533.000, waarvan 340.244 met hypotheek belast (bank en bbz lening). Verder is er aan crediteuren, belastingdienst een schuld van 75000.

 

Maar dat ziet er niet ongunstig uit, en het is bijna zonde om het te laten lopen. In de reactie op Odeon schrijd je dat verhoging van de hypotheek niet mogelijk is, maar op basis van deze cijfers vermoed ik dat er wel nog ruimte zou moeten zitten. Je hebt maar 63% van de WOZ-waarde verhypothekeerd. Een goede adviseur zou je daar mee moeten kunnen helpen.

De schuld lijkt mij ook wel te overzien. Als ik kijk naar het vermogen en ik zet dat af tegen de schuld dan moet daar nog wel wat te halen zijn. Ten eerste weet een crediteur dat indien je failliet gaat ze het nakijken hebben - de boedel moet nog maar het nodige opbrengen. Vaak is het mogelijk om te werken naar een crediteurenakkoord waarin je aanbied dat je een deel van het openstaande slado betaalt. Dat deel is vaak veel groter dan dat de crediteur bij een faillissement of na de WNSP krijgt. Zeker als je aantoont dat je de nodige harde stappen in je onderneming hebt gemaakt (personeel ontslagen) is er begrip en onderhandelingsmogelijkheid.

 

Wat voor schuld heb je aan de Belastingdienst?

 

Wij moeten op korte termijn een beslissing nemen maar vinden het heel lastig. Ik snap dat niemand de beslissing voor ons kan nemen maar reacties zijn erg welkom.

 

Vreselijk moeilijk, maar ik zou vechten om te kunnen behouden wat ik heb. Op basis van wat je hier schetst zie ik nog wel licht, maar het is echt afhankelijk van de specifieke situatie. Ik vraag mij ook oprecht af of de bank en de gemeente de juiste partijen zijn om te kijken naar je levensvatbaarheid. De bank heeft het minste probleem (overwaarde is vrij groot) en lijkt te winnen te hebben bij een verkoop. En ambtenaren hebben toch een andere bril dan ondernemers.

Ik zou alleen niet dralen met je personeel. Snijd deze kostenpost meteen weg, zeker als er na de vakantie geen werk meer voor ze is. Dat is een last die je er niet bij kunt hebben.

 

Heel veel sterkte en succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik kon een eigen topic starten maar dit verhaal komt mij zo bekend voor en zet hem even hier tussen.

 

Ik dacht heel even dat ik dit verhaal in mijn slaap had geschreven. Dit verhaal is identiek aan de onze alleen hebben wij 9 man in dienst, een BBZ regeling van 65k, rekening courant van 60k en overige debiteuren zijn 220k. Geen omzet te verwachten voor de aankomende 6 weken maar wel salarissen door te betalen zonder enige buffer. Gisteren een gesprek gehad bij de Gemeente. Hun zijn nog steeds bereid een extra 40k los te wrikken uit het laatste stukje overwaarde van de hypotheek van mijn ouders ( vennoot ). We zitten inmiddels al ruim 4 jaar alle dubbeltjes om te draaien en de schuldeisers van ons af te weren! Ik heb daar serieus een fulltime baan aan. De doorstart ( BBZ ) heeft niet geholpen om schoon te beginnen door allerlei wurgcontracten af te sluiten die onze hofleverancier heeft opgedwongen in tijden van nood waardoor onze marge 20% tekort schoot het afgelopen jaar. Dit contract hebben wij dan wel van tafel kunnen vegen 2 maanden terug maar ik ben er echt helemaal klaar mee!! Ik wil niet meer en ik kan gewoonweg niet meer. We zitten nu ruim 4 jaar te knokken om alles op de rails te krijgen en als we weer een reorganisatie en een doorstart willen doorzetten duurt het waarschijnlijk ( als alles goed gaat ) nog 5 tot 10 jaar voordat we eindelijk zijn. Ik ben echt helemaal opgebrand. Hier zit dan direct ook een enorm knelpunt namelijk, mijn ouders ( moeder is vennoot in gemeenschap van goederen getrouwd met mijn vader ), zullen in de WSNP alles kwijt zijn zoals hun huis,levensverzekeringen en noem het maar op. De instancies geven in principe dus nog een kans, alle deurwaarders kunnen nog wel een paar maanden geremd worden door de schulhulpverlening en dus wilt mijn vennoot het dus nog wel even proberen met een blik op 5 tot 10 jaar. Ik verwacht binnenkort een kindje en wil gewoon de WSNP in en een nomaal gezond leven beginnen. Nu komt de brandende vraag die ik werkelijk nergens terug kan vinden op internet; is het mogelijk dat een VOF met schulden verlaten kan worden en dat ik de 50% schulden mee neem en de WSNP in kan? Alle borg ligt bij mijn ouders. Ik heb in de 13 jaar dat wij bestaan nooit iets voor mezelf op kunnen bouwen. Geen eigen huis ( huur woning ) geen auto in de al die jaren gehad etc. Ik ben heel erg benieuwd naar het antwoord. Liever morgen als vandaag stap ik uit de VOF met alle gevolgen van dien.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Nu komt de brandende vraag die ik werkelijk nergens terug kan vinden op internet; is het mogelijk dat een VOF met schulden verlaten kan worden en dat ik de 50% schulden mee neem en de WSNP in kan?

 

Dag Woppie79,

 

Wat een een vervelende situatie! Ik kan hem helaas niet minder vervelend maken.

 

Het is in principe niet mogelijk om 50% van de schulden mee te nemen. De vennoten zijn ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld en de schuldeisers kunnen zelf bepalen bij welke vennoot ze de schuld gaan verhalen. In dit geval zou ik als schuldeiser als eerste bij jouw moeder aankloppen.

Het is mogelijk dat een schuldeiser een van de vennoten vrijwaart. Maar dat gebeurt meestal als de helft van de schuld voldaan wordt. Die vrijwaarding zal jouw moeder waarschijnlijk niet krijgen, als jij de WSNP in gaat is de kans dat de schuldeisers van jou nog iets van hun vordering zien gering. Als jij de WSNP in zou gaan worden jouw schulden uiteindelijk doorgehaald (de schone lei) en zullen de schuldeisrs het restant op jouw moeder verhalen. Deze weg lijkt mij dan ook geen optie, tenzij jouw moeder akkoord gaat.

 

Zoals gezegd, ik kan het niet leuker maken :(

 

Heel veel sterkte!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op dit forum al heel veel gelezen de laatste tijd en ook veel bruikbare informatie gevonden. Maar ik zou graag ons verhaal willen vertellen en van (ervarings)deskundigen horen of we dingen over het hoofd zien e.d. Verder weet ik niet of ik dit op de juiste plek schrijf maar Herrie in de zaak leek me wel toepasselijk.

 

Onze situatie: samen met mijn partner hebben wij een vof met vier personeelsleden. Het bedrijf is eigenlijk al een aantal jaren niet financieel gezond. Er is een hoge financieringsdruk (bank, bbz lening). Nu is het zo dat er na de vakantie geen werk meer is voor het personeel.

 

Ik begrijp uit jouw verhaal dat er geen ontslag is aangevraagd voor je personeel. Ik raad je eigenlijk aan om dat deze week nog te doen. Er is geen werk, de cijfers zijn slecht dus zijn er gerede bedrijfseconomische omstandigheden om ontslag aan te vragen. Er gaat een tijd overheen voordat de aanvraag is verwerkt en dan heb je ook nog een opzegtermijn. Op zijn vroegst ben je drie maanden verder voordat je je mensen hebt ontslagen (en dat is optimistisch) en al dit tijd ben je verplicht om het loon te betalen. Dat kun je er niet bij hebben.

Het snelst gaat het als je er samen met het personeel uit komt. Je kunt dan een vaststellingsovereenkomst opstellen en op basis daarvan de overeenkomst in overleg opzeggen. Op deze manier behoud het personeel het recht op WW en ben je op een snelle manier van ze af (opzegtermijn is er wel maar omdat je de weg naar de ontslagvergunning niet hoeft te volgen spaar je zeker twee maanden uit).

Het is wellicht mogelijk dat het UWV de loondoorbetalingsverplichting overneemt (zie deze informatie) maar daarvoor is echt advies op maat nodig.

 

We hebben gekeken (samen met bank en gemeente) naar de mogelijkheid om zonder personeel verder te gaan maar dit is financieel gezien niet haalbaar. De schulden zijn intussen flink opgelopen, veel betalingsregelingen maar er komt onvoldoende geld binnen om dit af te betalen.

 

Misschien dat doorgaan op de lange termijn nu geen optie lijkt, maar het kan zo zijn dat dat over een paar maanden heel anders ligt. Als je de personeelslasten weg snijdt komen er meer middelen vrij die je kunt inzetten voor je onderneming. Gezien het feit dat zolang je doordraait je in ieder geval niet de BBZ hoeft terug te betalen kan daar enig licht in zitten. Ik zou dus eerst het personeel ontslaan en pas daarna verdere stappen nemen op het gebied van de ontmanteling van je organisatie.

 

We hebben een eigen woning.

Nu kunnen we wachten tot een ander faillissement aanvraagt maar dan lopen in die tijd de kosten nog verder op.

Andere mogelijkheid is zelf faillissement aanvragen, maar wij kunnen moeilijk inschatten of de verkoop van ons huis en bedrijfsmiddelen voldoende zal opbrengen om daarna schuldenvrij te zijn.

 

Je kunt er veilig vanuit gaan dat als de bank gedwongen gaat verkopen dat opbrengst waarschijnlijk lager zal zijn dan in de vrije verkoop. Ik zou dus de nodige stappen nemen om de bezittingen liquide te maken. Ik kan je garanderen dat afwachten en niets ondernemen het rendement lager maakt en de verwijtbaarheid groter. Neem in ieder geval stappen.

 

Over de wsnp heb ik op dit forum ook al veel gelezen, voordeel daarvan lijkt me dat (als er restschuld) is je na drie jaar (of langer) wel schuldenvrij bent.

 

Dat is inderdaad een optie, maar als je er zelf uit kunt komen dan verdient dat altijd de voorkeur.

 

We kunnen ons huis natuurlijk nu ook al te koop zetten, maar gezien de situatie op de huizenmarkt is de kans niet zo groot dat je dit op redelijke termijn kunt verkopen.

 

Zie boven: gewoon doen.

 

Nog ter info: de woz waarde van de woning met bedrijfsgebouwen is 533.000, waarvan 340.244 met hypotheek belast (bank en bbz lening). Verder is er aan crediteuren, belastingdienst een schuld van 75000.

 

Maar dat ziet er niet ongunstig uit, en het is bijna zonde om het te laten lopen. In de reactie op Odeon schrijd je dat verhoging van de hypotheek niet mogelijk is, maar op basis van deze cijfers vermoed ik dat er wel nog ruimte zou moeten zitten. Je hebt maar 63% van de WOZ-waarde verhypothekeerd. Een goede adviseur zou je daar mee moeten kunnen helpen.

De schuld lijkt mij ook wel te overzien. Als ik kijk naar het vermogen en ik zet dat af tegen de schuld dan moet daar nog wel wat te halen zijn. Ten eerste weet een crediteur dat indien je failliet gaat ze het nakijken hebben - de boedel moet nog maar het nodige opbrengen. Vaak is het mogelijk om te werken naar een crediteurenakkoord waarin je aanbied dat je een deel van het openstaande slado betaalt. Dat deel is vaak veel groter dan dat de crediteur bij een faillissement of na de WNSP krijgt. Zeker als je aantoont dat je de nodige harde stappen in je onderneming hebt gemaakt (personeel ontslagen) is er begrip en onderhandelingsmogelijkheid.

 

Wat voor schuld heb je aan de Belastingdienst?

 

Wij moeten op korte termijn een beslissing nemen maar vinden het heel lastig. Ik snap dat niemand de beslissing voor ons kan nemen maar reacties zijn erg welkom.

 

Vreselijk moeilijk, maar ik zou vechten om te kunnen behouden wat ik heb. Op basis van wat je hier schetst zie ik nog wel licht, maar het is echt afhankelijk van de specifieke situatie. Ik vraag mij ook oprecht af of de bank en de gemeente de juiste partijen zijn om te kijken naar je levensvatbaarheid. De bank heeft het minste probleem (overwaarde is vrij groot) en lijkt te winnen te hebben bij een verkoop. En ambtenaren hebben toch een andere bril dan ondernemers.

Ik zou alleen niet dralen met je personeel. Snijd deze kostenpost meteen weg, zeker als er na de vakantie geen werk meer voor ze is. Dat is een last die je er niet bij kunt hebben.

 

Heel veel sterkte en succes!

Even iets heel anders. Ik zie in jouw bericht heel netjes een kader als je op een quote reageer. Ik weet helaas niet hoe dat moet dus mijn reactie staat een beetje slordig in jouw reactie.

 

Mod-edit: quote aangepast

Link naar reactie
  • 0

Nu komt de brandende vraag die ik werkelijk nergens terug kan vinden op internet; is het mogelijk dat een VOF met schulden verlaten kan worden en dat ik de 50% schulden mee neem en de WSNP in kan?

 

Dag Woppie79,

 

Wat een een vervelende situatie! Ik kan hem helaas niet minder vervelend maken.

 

 

Beste Dennis,

 

Ontzettend bedankt voor je snelle reactie. Ik zit dus helaas in een ontzettend beroerde situatie maar had dit eigenlijk wel verwacht, echter vond ik het een vraag waard. Ik zal dus moeten zoeken waar er opties liggen maar zoals het eruit ziet, is het dus zo dat als ik eruit zal stappen ( want dat kan natuurlijk altijd ) , de boel sowieso failliet word verklaard door schuldeisers. Na 13 jaar komen nu echt alle nadelen van een VOF tevoorschijn, ook al waren deze in beginsel natuurlijk grotendeels wel bekend.

 

In ieder geval bedankt voor je duidelijk antwoord in deze.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

Bedankt voor je snelle reactie.

Wij hadden wat het personeel betreft gekeken naar ontslag met wederzijds goedvinden (voor drie van de vier, want 1 werknemer is al meer dan een jaar ziek, nu nog voor 25% ziek). We hadden een snelle en voor ons de goedkoopste manier bedacht door ze bij wijze van spreken met ingang van volgende week te ontslaan en dan een ontslagvergoeding ter hoogte van het bedrag wat ze anders netto hadden gekregen tot einde opzegtermijn. Een probleem is dat de opzegtermijn volgens de cao lang is (resp. 21,13,13 en 4 weken). Het belangrijkste probleem is echter dat we dit niet kunnen betalen, want er komt weinig meer binnen als er geen werk is. Volgens de jurische afdeling van het uwv kon het uwv alleen de betalingsverplichting van de lonen overnemen als er een uitspraak van de rechter zou zijn (dat dit helemaal juist is kan ik echter lezen op hun website).

Wat betreft verhogen van de hypotheek: dit is twee jaar geleden al gedaan voor een bedrag van 27000. Dit was toen het maximum. Gezien het feit dat we er nu nog slechter voor staan dan twee jaar terug ben ik ervan uitgegaan dat de bank dit niet doet. Gisteren kreeg ik ook een mail van de bank als reactie op ons plan (begroting, liquiditeitsprognose) dat ze niet bereid zijn om iets te financieren.

De schuld aan de belastingdienst is 28000. Hiervoor is een betalingsregeling. Maar deze kon ik vorige maand niet nakomen en deze maand is ook nog onzeker. Verder is van belang dat ik aan de lopende verplichtingen moet blijven voldoen en ook dat is nog onzeker.

Je hebt gelijk dat er actie moet worden ondernomen. De verkoop van het huis in eigen hand zien te houden lijkt me dan de eerste stap.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat betreft verhogen van de hypotheek: dit is twee jaar geleden al gedaan voor een bedrag van 27000. Dit was toen het maximum.

 

 

Hoi Janpan,

 

Heb je geen vervolgafspraak kunnen maken met jou contactpersoon van de Gemeente omtrent verhoging van BBZ? Ik was gisteren bij de Gemeente en wilden de terugbetaling 6 maanden opschorten en zelfs als het niet anders kon de rente nota`s stoppen 6 maanden lang. Hij vertelde mij ook dat dit maximaal 36 maanden gedurende het hele project kan. Als je na 36 maanden 1 maand een misstap maakt, verkopen ze per direct je huis. Daarnaast werd de Woz waarde weer berekend en kon er in het ergste geval ook aanspraak gemaakt worden op de laatste cent overwaarde. Ik begreep wel uit jou verhaal dat de inkomsten na de zomer niet zeker waren, dat is bij ons echter wel het geval en wellicht speelt dat een rol. Aangezien we voor de rest in dezelfde situatie zitten wilde ik jou dit toch even meegeven.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hallo woppie79,

Wij hebben het bbz krediet sinds 2009. In 2011 is de aflossing al een jaar stilgelegd (net als overigens bij een zakelijk krediet van de bank) om wat meer liquide ruimte te krijgen. Rente moest wel doorbetaald worden. In januari 2012 is de betaling aan beiden weer hervat. Naar aanleiding van ons gesprek deze week met onze contactpersoon bij de gemeente hebben zij de betaling van de aflossing voor 8-12 maanden opgeschort.

Een verhoging van de bbz lening is niet reeel. De lening staat nu nog op 127000. Wij hebben in 2009 160000 gekregen. Maar omdat wij dit nu al niet kunnen betalen is een verhoging ook niet verstandig. Daarbij komt dat het rentepercentage hoog is (8%).

 

Groeten,

Janpan

Link naar reactie
  • 0

Hallo Janpan en Woppie79,

 

Ik kan op het vlak van de financien niet veel aan hetgeen door u al onderzocht is en door bijv. Dennis al aangereikt is toevoegen. Janpan, het verbaast mij wel enigszins dat met het huis niets te regelen valt op extra hypotheekgebied. Er zit namelijk zo'n gat tussen hetgeen gefinancierd is en de waarde, dat er toch iets van gelden vrijgemaakt moeten kunnen worden, en anders is de snelle eigen verkoopactie een overweging waard (hoe vervelend ook).

 

Wel wil ik u beiden (Janpan en Woppie) erop wijzen dat betalingsregelingen treffen met de fiscus, het pensioenfonds etc, niet hetzelfde is als het aangeven van "betalingsonmacht". Als de middelen gewoonweg de betalingen niet kunnen afdekken, hetgeen het geval is/lijkt, is expliciet "betalingsonmacht" aangeven noodzakelijk.

 

En dan "mijn werkgebied":

Personeel is via een gezamenlijke schritelijke beeindigingsovereenkomst te ontslaan rekening houdende met de verplichte opzegtermijn per werknemer. Omdat het initiatief voor het ontslag vanuit de werkgever komt, de reden een bedrijfsstopzetting is (of een gedeeltelijke stopzetting met een hele grote afvloeiing van personeel), zal de werknemer geen verwijt te maken zijn en komt deze gewoon in aanmerking voor een WW-uitkering.

 

Lukt dit niet, dan als-de-wiede-weerga een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV WERKbedrijf.

Als het gaat om een algehele bedrijfsstopzetting zal een dergelijke procedure niet lang duren (max 4 weken).

Wel geldt er na afgifte van de ontslagvergunning nog een opzegtermijn maar daarop mag een maand korting worden toegepast (als er maar minimaal een maand opzegtermijn overblijft en de CAO geen afwijkende regels kent).

 

Overigens is ziekte bij een totale bedrijfsstopzetting (of afstoting van een gehele bedrijfsactiviteit) geen belemmering voor een gezamenlijke deal, noch voor een opzegging na het verleend hebben gekregen van een UWV-ontslagvergunning. Er is niks voor de bewuste zieke werknemer om naar terug te keren dus geldt het opzegverbod tijdens ziekte niet.

 

Niets doen op het personele vlak zal betekenen dat alle personeelskosten gewoon doorlopen en dat een ingrijpen van buitenaf (faillissementsaanvrage, curator etc) voor de hand ligt. U heeft dan helemaal geen regie meer. De curator heeft overigens jegens de werknemers een korte opzegtermijn.

 

Heel veel sterkte aan beiden,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 18-7-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Janpan,

 

Na het lezen van deze informatie begrijp ik het inderdaad. 185000 is BBZ max en 8% vond ik bij het afsluiten van de lening ook bizar hoog in vergelijking met bijvoorbeeld de Rabobank waar onze rekening courant loopt van 60.000. De rekening courant staat al zeker 6 jaar op dit niveau en de rente per kwartaal zijn uiteraard ook niet misselijk. Ik heb het hele pakket met incasso`s en deurwaarders alweer bij het bedrijf liggen die mijn BBZ aanvraag hadden verzorgd zodat ik de aankomende 6 weken niet weer onder een grote steen hoef te verstoppen. Ik begrijp de situatie als geen ander waar jij je in verkeerd! Ik kan de aankomende 2 maanden het personeel ook niet betalen en dat is eigenlijk wel de allergrootste zorg inderdaad.

Link naar reactie
  • 0

 

Wel wil ik u beiden (Janpan en Woppie) erop wijzen dat betalingsregelingen treffen met de fiscus, het pensioenfonds etc, niet hetzelfde is als het aangeven van "betalingsonmacht". Als de middelen gewoonweg de betalingen niet kunnen afdekken, hetgeen het geval is/lijkt, is expliciet "betalingsonmacht" aangeven noodzakelijk.

 

 

Beste Hans,

Ontzettend bedankt voor je reactie. Het enige waar bij mij geen schuld loopt is de belastingdienst. Het pensioenfonds daarintegen staat op 45K. Ik heb sinds 2012 op terugwerkende kracht van 5 jaar een aanslag gehad. Wij vallen sinds begin 2011 onder Horeca en Catering. Hiervoor was er geen CAO maar wel pensioen inhouding door mijn boekhouder. Over mijn boekhouder ga ik maar niet beginnen, de eis van de Gemeente is dan ook dat ik hier direct opstap. De boekhouder heeft in maart 2012 wel een verklaring verstuurd per aangetekende post dat wij dit niet in 1 keer kunnen voldoen. Helaas heeft het Pensioenfonds daar lak aan en loopt dit nu via een deurwaarderskantoor. De lopende termijnen zijn wel voldaan. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe de door ons aangewezen schulhulpverlening dit gaat aanvechten. De rente en boete is 5K inmiddels.

 

Groetjes,

Wop

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft verhogen van de hypotheek: dit is twee jaar geleden al gedaan voor een bedrag van 27000. Dit was toen het maximum. Gezien het feit dat we er nu nog slechter voor staan dan twee jaar terug ben ik ervan uitgegaan dat de bank dit niet doet. Gisteren kreeg ik ook een mail van de bank als reactie op ons plan (begroting, liquiditeitsprognose) dat ze niet bereid zijn om iets te financieren.

 

Maar er zijn natuurlijk meer banken in Nederland. Volgens mij heeft Hans dezelfde verwondering als ik. Het zal niet eenvoudig zijn, maar wellicht is het mogelijk om onroerende zaken met zulk een overwaarde te herfinancieren. Daarvoor heb je een goede adviseur nodig die het nodige weet van hypotheken voor ondernemers - dit is dus niet iets voor de Hypotheker of zo. En het feit dat deze bank geen thuis geeft verbaast mij niet, vandaar dat het verstandig kan zijn om eens elders te kijken. Ik zeg niet dat het lukt, maar niet geschoten is altijd mis.

 

De schuld aan de belastingdienst is 28000. Hiervoor is een betalingsregeling. Maar deze kon ik vorige maand niet nakomen en deze maand is ook nog onzeker. Verder is van belang dat ik aan de lopende verplichtingen moet blijven voldoen en ook dat is nog onzeker.

 

Maar om wat voor een soort belasting gaat het? Gaat het om omzetbelasting of bijvoorbeeld over inkomstenbelasting. Hoe dan ook, blijf in contact staan met de ontvanger. Dus als je niet kunt betalen, geef dat dan aan hem of haar door en vertel erbij waarom je neit kunt betalen. Dat werkt altijd veel en veel beter dan niets van je laten horen

 

Je hebt gelijk dat er actie moet worden ondernomen. De verkoop van het huis in eigen hand zien te houden lijkt me dan de eerste stap.

 

Precies. Gewoon een afspraak maken met een makelaar die het nodige afweet van bedrijfsonroerende zaken. Als ik het goed begrijp hoef je niet te gaan voor de hoofdprijs, met nog geen 80% van de WOZ-waarde (kk) zou je al uit de brand zijn en schuldenvrij verder kunnen. Dat is ook precies de reden waarom ik je met klem adviseer om ook de andere financieringsvormen te onderzoeken (herfinanciering hypotheek).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo woppie79,

Wij hebben het bbz krediet sinds 2009. In 2011 is de aflossing al een jaar stilgelegd (net als overigens bij een zakelijk krediet van de bank) om wat meer liquide ruimte te krijgen. Rente moest wel doorbetaald worden. In januari 2012 is de betaling aan beiden weer hervat. Naar aanleiding van ons gesprek deze week met onze contactpersoon bij de gemeente hebben zij de betaling van de aflossing voor 8-12 maanden opgeschort.

Een verhoging van de bbz lening is niet reeel. De lening staat nu nog op 127000. Wij hebben in 2009 160000 gekregen. Maar omdat wij dit nu al niet kunnen betalen is een verhoging ook niet verstandig. Daarbij komt dat het rentepercentage hoog is (8%).

 

Groeten,

Janpan

 

Beste Janpan,

 

Begrijp ik nu goed dat de bank er meer met een hypotheek van (€ 340.244 - € 127.000 =) € 213.244 in zit? Dat is nog geen 40% van de WOZ-waarde van het pand. Bij een eventuele verkoop van het pand springen zij, als eerste hypotheekhouder, er altijd gunstig uit en maakt hun motivatie om dit zinkende schip te redden ook veel minder groot.

Mocht het inderdaad zo zijn dat ik het goed begrepen heb dan zou ik heel hard op zoek gaan naar herfinanciering. Dat moet met dergelijke waarden realiseerbaar zijn. Even afhankelijk van jouw casus kan hier wel eens een heel interessant plaatje uit komen, maar dat wordt veel te specifiek om hier op een forum te bespreken.

Begrijp ik ook goed dat binnen de schuld van € 75.000,00 ook het rekening-courantkrediet bij de bank zit?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

@Woppie #14 (en misschien speelt dat ook voor Janpan):

 

Geen schuld bij de fiscus is een geluk bij een ongeluk, maar bedrijfs(tak)pensioenfondsen zijn meestal niets-ontziend in hun inningswijze.

 

Een schuldeiser levert nog geen faillissementsaanvrage op, maar meestal is er op CAO/bedrijfstakniveau ook nog zo iets als een O&O-fonds of Sociaal Fonds, en als aan dat soort van premieafdrachten ook niet voldaan kan worden (of als u daarin ook al achtergebleven bent) zijn er meerdere schuldeisers en dan komt een rechtszaak of faillissementsaanvrage iets sneller in beeld. Kijk dus ook naar die op zich kleinere bedrijfstakfondsen en eventuele betalingsproblemen.

 

Greetz,

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 18-7-2012

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

Antwoord op jouw vragen:

Andere bank zoeken is een optie. Daar heb ik op dit forum eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. Zelf heb je tegenwoordig zoiets van welke bank doet er nu nog wat. Maar je hebt gelijk, niet geschoten is altijd mis.

Wat de hypotheek betreft heb je gelijk: prive hypotheek op het pand is 129962, verder is er een zakelijke lening van 52500, de bbz heeft het pand met hypotheek verzwaard voor nu nog 127891. Dat is voor de bank 212462, inclusief rc krediet van max 30000.

Binnen die schuld van 75000 zit niet het rc krediet. Dit is de belastingdienst (omzet en loonbelasting), cordares, crediteuren, achterstallig vakantiegeld werknemers.

Groet,

Janpan

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

Antwoord op jouw vragen:

Andere bank zoeken is een optie. Daar heb ik op dit forum eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken. Zelf heb je tegenwoordig zoiets van welke bank doet er nu nog wat. Maar je hebt gelijk, niet geschoten is altijd mis.

Wat de hypotheek betreft heb je gelijk: prive hypotheek op het pand is 129962, verder is er een zakelijke lening van 52500, de bbz heeft het pand met hypotheek verzwaard voor nu nog 127891. Dat is voor de bank 212462, inclusief rc krediet van max 30000.

Binnen die schuld van 75000 zit niet het rc krediet. Dit is de belastingdienst (omzet en loonbelasting), cordares, crediteuren, achterstallig vakantiegeld werknemers.

Groet,

Janpan

 

 

Janpan,

 

Hoe meer ik naar deze casus kijk hoe meer licht ik zie. Ik zou dus voorlopig nog niet bij de pakken neer gaan zitten maar onderzoeken wat er mogelijk is. Kort gezegd: er is vermogen en dat vermogen is voldoende om je schulden te dekken. Alleen is het even niet liquide. Daar moet naar gekeken worden.

 

Ik zal even een PM naar je sturen.

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 4

Ik heb met TS afgesproken dat ik daar volgende week geheel vrijblijvend langs ga om de kwestie in kaart te brengen en om te onderzoeken wat de meest verstandige volgende stappen zijn. Op basis van wat ik hier lees zou het zonde zijn om dit te laten glippen.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met TS afgesproken dat ik daar volgende week geheel vrijblijvend langs ga om de kwestie in kaart te brengen en om te onderzoeken wat de meest verstandige volgende stappen zijn. Op basis van wat ik hier lees zou het zonde zijn om dit te laten glippen.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Klasse! Succes en sterkte!

 

Voor wat betreft mijn verhaal, ik ga per direct een baan zoeken en naast de VOF in loondienst. Mocht de VOF uiteindelijk toch nog klappen, dan ga ik wel de WSNP in. Dit hoop ik natuurlijk niet voor ze maar verwacht het helaas wel! Als ik er nu spontaan uit stap dan klapt de VOF direct en dat gun ik ze ook niet, ze willen er uiteraard alles aan doen om hun bezittingen te kunnen behouden. Ik vind dat er meer dan genoeg geprobeerd is en verkies mijn gezondheid boven matriaal. Uiteraard zal ik me uiterste best doen om ze te ondersteunen waar ik kan.

 

Bedankt voor alle reacties. Dat waardeer ik enorm.

 

Greetz,

Woppie

 

Link naar reactie
  • 0

Nu komt de brandende vraag die ik werkelijk nergens terug kan vinden op internet; is het mogelijk dat een VOF met schulden verlaten kan worden en dat ik de 50% schulden mee neem en de WSNP in kan?

 

Als jij de WSNP in zou gaan worden jouw schulden uiteindelijk doorgehaald (de schone lei) en zullen de schuldeisrs het restant op jouw moeder verhalen. Deze weg lijkt mij dan ook geen optie, tenzij jouw moeder akkoord gaat.

 

Zoals gezegd, ik kan het niet leuker maken :(

 

Heel veel sterkte!

 

Hey Dennis,

Ik heb toch nog 1 vraag. Wat bedoel je precies met "tenzij jouw moeder hier akkoord mee gaat"? Het is namelijk zo, dat er wel degelijk sprake is dat zij akkoord wilt gaan met het terugvloeien van schulden naar de VOF na mijn wnsp bijvoorbeeld maar in mijn ogen heeft een WSNP alleen dan totaal geen nut.

 

VOF met schulden

1 gevolmachtigde ( geldschieter ) vader

2 vennoten ( 50/50 basis )

 

Ik ben wettelijk verantwoordelijk voor de helft van de schulden. Stel, er zijn geen enkele discussies intern bij ons. Wat zijn dan de mogelijkheden om uit de VOF te stappen? Wat ik nu uit het vorige antwoord kan halen is dat als ik de WSNP in zou gaan, uiteindelijk de rest van de te verhalen schuld weer terugvloeid naar de VOF. Als dit nou echt de enige mogelijkheid zou zijn, dan is dit wel de beste manier om in ieder geval mijn toekomst veilig te stellen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0
VOF met schulden

1 gevolmachtigde ( geldschieter ) vader

2 vennoten ( 50/50 basis )

 

Ik ben wettelijk verantwoordelijk voor de helft van de schulden. Stel, er zijn geen enkele discussies intern bij ons. Wat zijn dan de mogelijkheden om uit de VOF te stappen? Wat ik nu uit het vorige antwoord kan halen is dat als ik de WSNP in zou gaan, uiteindelijk de rest van de te verhalen schuld weer terugvloeid naar de VOF. Als dit nou echt de enige mogelijkheid zou zijn, dan is dit wel de beste manier om in ieder geval mijn toekomst veilig te stellen.

 

je bent voor 100% van de schulden aan te spreken door de schuldeisers.

Dat je 50% venoot bent betekend enkel dat als de schuldeiser 100% van de schuld weet te incasseren dat jij daarna 50% daarvan weer op je andere venoot kan (proberen te) verhalen.

 

Beide venoten zijn dus 1005 aansprakelijk voor de schulden en de schuldeisers zullen het geld halen daarw aar ze het makkelijkst kunnen krijgen. verhoudingen kwa percentages binnen VOF zijn dus enkel belangrijk voor onderlinge verhaalbaarheid.

Link naar reactie
  • 0

Beste Daniël,

 

Ontzettend bedankt voor je antwoord. Het is nu helemaal duidelijk voor me. Dan ga ik voor een baan en daarnaast blijf ik vennoot. Ik wil tenslotte dat ze de kans krijgen die ze willen hebben om hun eigendommen te redden, ook al heb ik daar geen enkel vertrouwen meer in. De wnsp rent tenslotte niet weg.

 

Greetz,

Woppie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.