• 0

Rechtzaak !

Beste ondernemers !

 

Hier ben ik weer ;) Ik heb even een vraagje over een rechtzaak. Ik ben niet vanplan om een rechtzaak te starten oid maar vroeg me wel een aantal dingen af. Sommige mensen dreigen zomaar met een rechtzaak. Wat ik me nou afvroeg:

 

Als ik nou een rechtzaak tegen iemand aanspan en ik win die rechtzaak voor wie zijn dan de gemaakte kosten?

 

Dus ik win. Moet ik dan mijn eigen kosten betalen en krijg ik wat ik wou of zijn de kosten dan ook voor de verlieser? En werkt dit omgekeerd ook zo? Dus iemand start een rechtzaak tegen mij. Ik heb dan een advocaat. Ik win die rechtzaak. Voor wie zijn dan die kosten van de advocaat?

 

Ik hoop dat dit me wat duidelijker wordt.

 

Met vriendelijke groet,

René Scholten

www.web2host.nl - Kies voor kwaliteit & bereikbaarheid.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een rechtzaak aan wilt spannen moet je griffierechten en deurwaarderskosten betalen. Daarnaast heb je wellicht een advocaat nodig. Echter tot 5000 euro kan je zelf procederen.

 

Ik heb zelf een rechtzaak aangespannen voor een openstaand bedrag van ongeveer 1200 euro. Daarvoor moest ik 140 euro griffierechten en 60 euro deurwaarderskosten betalen. Als ik win dan betaald de gedaagde (de verliezaar) deze kosten (terug) + het bedrag waar het om gaat. Als ik verlies ben ik deze kosten kwijt. De rechter kan overigens altijd anders beslissen... bijvoorbeeld allebei een beetje gelijk: iedereen betaald zijn eigen kosten.

 

Ik kan je niet helpen met dingen mbt advocaat maar hoop dat je hier toch iets aan hebt.

Link naar reactie
  • 0

Tot 5000 euro -> zelf procederen -> Kantonrechter

Vanaf 5000 euro -> advocaat nodig -> Arrondissementsrechtbank

 

In een civiele procedure bij de kantonrechter kun je overigens wel gemaakte advieskosten (door juridisch advies in te winnen) terugeisen. De rechter bepaalt dan of je hier recht op hebt.

 

Wanneer de gedaagde partij reageert middels een conclusie van antwoord, kan de procedure al snel een half jaar gaan duren! Houd daar dus rekening mee.

 

Vergeet ook niet dat de deurwaarder altijd extra kosten in rekening brengt wanneer hij voor de uitvoering van het vonnis bij de gedaagde moet langskomen (lees: wat goederen in beslag moet nemen). Deze kosten zijn niet (bij voorbaat) verhaalbaar op de gedaagde en gaan dus af van het door hem verschuldigde bedrag.

 

Ik zou, mede gezien alle rompslomp rondom een rechtszaak en de hieraan verbonden kosten, nooit overgaan tot dagvaarding wanneer het op te eisen bedrag lager dan 500 euro is.

Link naar reactie
  • 0

In een civiele procedure bij de kantonrechter kun je overigens wel gemaakte advieskosten (door juridisch advies in te winnen) terugeisen. De rechter bepaalt dan of je hier recht op hebt.

 

Niet helemaal juist. Advieskosten vallen niet onder het liquidatietarief. Bij de toewijzing van een eis In een civiele procedure bepaalt de Kantonrechter aan de hand van een staffel welk bedrag de verliezende partij moet betalen aan de winnende partij als compensatie voor de kosten die gemaakt zijn voor een rechtshulpverlener en griffierechten. Bij een kostenveroordeling wordt het salaris van de rechtshulpverlener begroot volgens het zogenaamde liquidatietarief. Het bedrag dat wordt toegekend is afhankelijk van de verrichte werkzaamheden en van het belang van de zaak. Een belangrijke beperking in de hoogte van de vergoeding is gelegen in het feit dat de werkzaamheden zijn genormeerd, tot een maximum puntenaantal. Weliswaar zijn deze tarieven niet bindend, maar in het merendeel van gevallen wordt deze door de rechter gevolgd. In praktijk betekent dit dat diegene die verhaal zoekt veelal nog een belangrijk deel van de kosten zelf moet dragen.

 

Tot zover nog niet genoemd, maar de rechter kan naast een proceskostenveroordeling ook een verzoek tot vergoeding van de buitengerechtelijke kosten toewijzen. Het gaat hierbij specifiek om de kosten die iemand maakt om zijn vordering buiten een procedure om te innen. Voordat de rechter die vordering toekent past hij de zogenaamde dubbele redelijkheidstoets toe. Daarbij wordt gekeken of de kosten in verhouding staan tot het belang en de complexiteit van de zaak. In praktijk worden de buitengerechtelijke kosten vaak door de rechter gematigd.

 

Verder dient te worden opgemerkt dat een kantonrechter, indien het een vordering op tegenspraak betreft, in veel gevallen aanstuurt op een zogenaamde comparitie van partijen. In dat geval dragen partijen de eigen kosten.

 

Aldus is de vraag of procederen loont afhankelijk van een groot aantal zaken. Het bedrag van de vordering is één aspect, maar ook de vragen: of verplichte procesbijstand noodzakelijk is; of het een vordering op tegenspraak betreft; of de procedure leidt tot een kostenveroordeling; welk bedrag de kostenveroordeling oplevert. Uiteraard is ook van belang welke waarde je hecht aan de relatie met de wederpartij en de vraag dan wel de vraag of het niet aanhangig maken van de zaak een precedentwerking kan oproepen. De afweging wel of niet procederen is altijd lastig. Dit is een persoonlijke keuze en hangt dus zeker niet alleen af van de hoogte van de vordering.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.