• 0

Advies ondernemingsvorm student

Beste,

 

Als freelance programmeur verdien ik leuk bij met mijn eenmanszaakje. Hiernaast ben ik nog student en moet ik ook nog een aantal jaar. Vanwege mijn vooropleiding ben ik al erg beoefend in het vak en heb hierin genoeg werk.

 

Als student is het echter zo dat je maximaal: 13215,83 mag bijverdienen.

Zodra je je studiefinaciering niet stopzet en over dit bedrag heen gaat moet je je studiefinaciering terugbetalen.

 

Hierdoor leek het mij handig om een BV op te richten. Zodra er wat verdiend wordt gaat dit naar de BV en zo zou ik mijzelf kunnen uitbetalen. Hierdoor kom ik dus niet over de bijverdiengrens en blijft het niet uitbetaalde geld van de BV. Verder leek het mij handig mocht er ooit iets mis gaan dat ik niet direct prive aansprakelijk ben.

 

Is dit een verstandige keus? Kijk ik dingen over het hoofd of zit ik helemaal fout?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is dit een verstandige keus? Kijk ik dingen over het hoofd of zit ik helemaal fout?

 

Je zit inderdaad fout, want het minimaal loon voor een DGA (Directeur Groot Aandeelhouder, jijzelf) is 42.000 euro. Dat is meer dan de grens die je in gedachte hebt.

 

Bovendien is een kapitaal van 18.000 euro nodig om een BV op te richten. Dat kan ook nog een knelpuntje zijn.

 

Een emz (eenmanszaak) is de beste keus. Stel dat je inderdaad meer verdient dan de grens die je stelt, dan is het terug betalen van de stufi geen groot probleem meer, denk ik.

 

Bovendien heb je met een emz diverse leuke regelingen en aftrekposten zoals de KOR en dergelijk. Dat scheelt je in belasting die je moet afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Je moet 2 zaken rekening houden:

Van belang is je verzamelinkomen. Bij de BV moet je voldoen aan de eisen van gebruikelijk loon. Hier is voldoende over te vinden op het forum. Ik kan me voorstellen dat als student programmeur de 42.000 euro aanvaardbaar is bij een fulltime dienstverband. Misschien dat je naar rato een partime dienstverband kunt aangaan, dat onder de norm blijft. Let op dat bij programmeurswerkzaamheden vaak aan het gefactureerde bedrag af te leiden is hoeveel uur er gewerkt is.

 

Het andere punt is dat bij de eenmanszaak de belastbare winst beperkt wordt door de ondernemersaftrek. Het werkelijke inkomen ligt dus (veel) hoger dan het verzamelinkomen.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.