• 0

Voorraad beschermen tegen gijzeling bij faillissement fulfilmentpartner

Onze voorraad met handelsartikelen staat opgeslagen bij een fulfilment partner. Zij verzorgen de inslag van de artikelen en zorgen er voor dat pakketten worden ingepakt voor onze webshopklanten.

 

Een deel van de voorraad staat in een speciaal voor ons ingericht deel. Dat stukje magazijn is afgescheiden van de rest van het magazijn en exclusief voor ons. Een ander deel van onze voorraad staat op pallets in palletstellingen. Deze staan gewoon tussen pallets van andere klanten.

 

Wij zijn bang voor het volgende scenario:

- Fulfilment partner gaat failliet

- Hier komen wij achter doordat de dienstverlening wordt gestaakt

- Curator houdt de vestiging gesloten

- Curator houdt pallets voor langere tijd vast om uit te zoeken wie de eigenaar is

 

Wij zouden echter graag binnen enkele dagen na faillissement onze goederen uit het magazijn willen halen. Hoe kunnen we dit oplossen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Ik neem aan dat de goederen jouw eigendom zijn en dat jouw partner nog niet failliet is?

 

Wellicht is het mogelijk de goederen tijdig terug te halen of mocht dat niet mogelijk zijn, alle goederen alsnog te voorzien van een aanduiding waaruit blijkt dat deze in eigendom toebehoren aan jou(w onderneming). Bijvoorbeeld door een sticker, stempel, etc.

 

Indien je in geval van een faillissement niet kunt aantonen dat de goederen jou toebehoren, dan loop je het risico dat de curator de goederen niet zal afstaan en deze als eigendommen van de failliet beschouwt.

 

Hetzelfde gebeurt bij zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd. Als je als verkoper niet kunt aantonen welke specifieke, individuele zaken jou toebehoren, dan verliest het eigendomsvoorbehoud zijn werking. In dat laatste geval kun je de verkochte zaken niet terugnemen en heb je slechts een concurrente vordering op de failliete boedel.

 

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat de goederen jouw eigendom zijn en dat jouw partner nog niet failliet is?

Klopt. De goederen zijn ons eigendom. De partner is zeker niet failliet, maar we willen rekening houden met het ergste.

 

Stel dat we alle pallets bestickeren met de naam van onze zaak en de zaak gaat failliet. Hoe groot is dan de kans dat we de goederen binnen enkele dagen in ons bezit hebben?

 

Modedit: op verzoek, bedrijfsnaam verwijderd.

Link naar reactie
  • 0

 

Wellicht is het mogelijk ... alle goederen alsnog te voorzien van een aanduiding waaruit blijkt dat deze in eigendom toebehoren aan jou(w onderneming). Bijvoorbeeld door een sticker, stempel, etc.

 

 

Geldt dat ook voor lease-auto's en -apparatuur?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me dat voor lease auto's de chassis nummers en kentekens, eventueel aangevuld met de lease contracten, makkelijk de rechtmatige eigenaar aanwijzen.

 

Met een stelling vol met producten is dat veel moeilijker. Maar volgens mij kan je je er wel voor verzekeren. Wij hebben in elk geval een aantal verzekeringen op onze voorraad, die ook bij een derde partij staat, afgesloten.

Link naar reactie
  • 0

Met een stelling vol met producten is dat veel moeilijker. Maar volgens mij kan je je er wel voor verzekeren. Wij hebben in elk geval een aantal verzekeringen op onze voorraad, die ook bij een derde partij staat, afgesloten.

Ik denk dat dit niet te verzekeren is. (??) Het grootste risico is dat we de producten voor een langere periode kwijt zijn. Dan kunnen wij ook niet aan onze verplichtingen voldoen, met alle gevolgen van dien...

Link naar reactie
  • 0

Met een stelling vol met producten is dat veel moeilijker. Maar volgens mij kan je je er wel voor verzekeren. Wij hebben in elk geval een aantal verzekeringen op onze voorraad, die ook bij een derde partij staat, afgesloten.

Ik denk dat dit niet te verzekeren is. (??) Het grootste risico is dat we de producten voor een langere periode kwijt zijn. Dan kunnen wij ook niet aan onze verplichtingen voldoen, met alle gevolgen van dien...

In principe is alles wat een risico draagt te verzekeren, of de premie op te brengen is is een tweede.

 

Heb je deze vraag al neergelegd bij de fulfilment provider? Het kan namelijk heel goed zijn dat deze een constructie heeft die dit risico minimaliseert, zoals bijvoorbeeld een notaris een soortgelijk risico minimaliseert met een stichting derdengelden en een bijbehorende bankrekening.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Probleem is waarschijnlijk hoe snel de curator wil meewerken aan het "loslaten" van de goederen. Als je een duidelijk contract hebt afgesloten waar bijvoorbeeld de Nederlandse opslagvoorwaarden van de Fenex op van toepassing zijn dan is het "verhaal omtrent eigendom" duidelijk benoemd. Echter als het opslag bedrijf failliet gaat dan is de vraag hoe lang de curator nodig heeft vast te stellen van wie wat is. Kan me zomaar voorstellen dat men flink aantal dagen nodig heeft alvorens de curator de goederen vrij kan/wil geven. Daarbij is zoals door Lucien al is benoemd van belang dat het duidelijk wat van jullie is. Dit kan naast het markeren van jullie lading m.i ook doormiddel van een vooraad/opslag administratie dit samen met in/uitslag bewijzen zou voldoende moeten zijn om aan te tonen wat jullie eigendom is.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is er bij een fullfilment partner wel even een iets anders aan de orde dan normaal goederen eigendom.

 

De corebusiness van een fullfilment partner is namelijk het namens derden goederen beheren en verzenden die niet van de fullfillment partner zijn. ik denk dat je bijna de paralel kan trekken met een derdenrekening van een advocaat of notaris, als de notaris of advocaat failliet gaat valt de derdenrekening buiten het faillisment of althans buiten de beschikkingsmacht van de curator.

Met een fulfillment partner moet je denk ik zoeken naar een contractformulering die vergelijkbare zekerheid oplevert maar ik vraag me af of die niet impliciet er al aanwezig is.

 

De fullfilment partner is geen eigenaar van de goederen die hij opslaat, houd zeer minitieus de voorraad bij die zij ten behoeve van hun klanten (derden) beheren en bij een faillisement is dus bijna onmiddelijk inzicht in de actuele voorraad per klant. Zolang de fullfilment partner niet ook dezelfde goederen inkoopt voor eigen rekening waardoor vermenging kan ontstaan en meer tijd nodig is.

 

Ik heb zelf ook een faillisement meegemaakt van een fullfilment partner (die dat voor een kleine specifieke groep klanten deed) en het kostte mij / mijn klant met webwinkel meer moeite om een nieuwe fulfullment partner te vinden en de binnen 5 dagen de hele logistieke operatie in gang te zetten voor de verhuizing van 30.000 sku's, als de vrijgave van de goederen met de curator te regelen.

De curator was wel aanwezig bij het leeghalen van het magazijn en naast onze eigen goederenuitslag proces hielden zij ook minitieus bij wat het pand verliet en hij had wel bepaalde locaties wel geblokkeerd maar 98% van de voorraad kon snel weggehaald worden en de resterende 2% waarover onduidelijkheid was ging het om aangebroken pallets of goederen die door meerdere partijen gezamelijk waren ingekocht en dus lastiger vast te stellen wie wat moest krijgen maar uiteindelijk is alles toen binnen ca 14 dagen vrijgegeven.

 

Kortom, volgens mij is door de aard van een fulfillment bedrijf dit risico te overzien, maar toch goed om over na te denken en te kijken of je een "derdenrekening"-achtige constructie op kunt zetten in het contract.

Daarnaast zou ik ook zeker in het contract op laten nemen dat de fulfillmentpartner de voorraad op geen enkele manier mag bezwaren met zekerheden aan derden of overdracht eigendomsrechten.

 

Verder lijkt het mij een risico dat verzekerbaar moet zijn onder een bedrijfsschadeverzekering (ook wel brutowinst verzekering genoemd), dit is een verzekering die uitkeert bij calamiteiten waardoor je bedrijf stil komt te liggen waarvan de oorzaak buiten jou bedrijf ligt. Welke externe calamiteiten verzekerd zijn moet je bij een dergelijke verzekering wel goed bekijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Bij een fulfillment partner is je belangrijkste aandachtspunt goede afspraken te maken over hoe deze partner administreert welke goederen van jou zijn. Een mooi hulpmiddel daarbij zou zijn wanneer de partner dagelijks geautomatiseerd die inventarisatie aan jou zou verzenden. Een curator zal daarmee voldoende bewijs hebben om de goederen direct af te geven. Hou er wel rekening mee dat de curator uiteraard voor de handling daarvan kosten zal mogen rekenen.

 

Normaal gesproken bij een faillissement heb je het over eigendomsvoorbehoud en loop je - vaak - tegen het bodemrecht en bodemvoorrecht van de fiscus aan, waarbij niet naar de juridische eigendom, maar naar de reële eigendom wordt gekeken, zodat je ook in een faillissement met een eigendomsvoorbehoud nog geen steeds met lege handen kunt komen te staan. Bij een fulfillmentpartner is dat alles niet aan de orde, omdat er geen enkel oogmerk is dat de eigendom van de goederen over zal gaan naar de fulfillmentpartner.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.