• 0

winstdeling correct berekend ?

Hallo,

 

In het bedrijf waar ik werk geldt een winstdelingsregeling, die onderdeel uitmaakt van de arbeidsvoorwaarden.

 

Volgens deze voorwaarden wordt een derde deel van de in de jaarrekening behaalde winst voor belasting gereserveerd voor de winstdeling, mits de winst meer dan 3% bedraagt van de eigen productie. Dit bedrag wordt vervolgens onder de werknemers verdeeld.

 

Ik ben een gewone werknemer, die belang heeft bij de winstdeling. Nu is het zo, dat de directie een lagere winst heeft getoond aan de werknemers, dan blijkt uit de publicatiestukken die ik bij de KvK heb opgevraagd. Ik werk in een kleine onderneming, dus de publicatiestukken omvatten alleen de balans met een toelichting. De directie heeft aan de werknemers een winst voor belasting getoond die ruim lager is dan de winst na belasting die in de publicatiestukken vermeldt staat. Daardoor ontstaat het vermoeden dat aan de werknemers een lagere winst is getoond om winstdeling te vermijden. De winst na belasting die in de KvK stukken staat is ruim hoger dan de 3% drempel.

 

Mijn vraag is: kan ik ervan uitgaan dat de in de publicatiestukken genoemde winst na belasting overeenkomt met de winst, waarop de winstdeling gebaseerd moet zijn ? Ik heb geen inzicht in de jaarrekening.

 

Hartelijk dank voor je reactie !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is een ondernemersforum en dit is een werknemersvraag - de mods zullen hier snel een slotje op gooien.

 

Jouw vraag is onmogelijk te beantwoorden zonder inzage in de verlies- en winstrekening en de gemaakte afspraken m.b.t. De winstdeling. Het is heel goed mogelijk dat de uiteindelijke winst op de balans een totaal andere winst is dan de winst die de grondslag is voor de winstdeling. Alleen een boekenonderzoek kan daar uitsluitsel over geven. Eventueel zou je de directie kunnen vragen de accountant een verklaring omtrent de winstdeling af te laten geven.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik reageer ook nog even kort:

 

Het publicatieverslag dat bij de KvK binnenkomt kan onmogelijk aantonen wat de winst is geweest. De pubstukken bevat namelijk alleen een balans met vergelijkende cijfers. Als je denkt dat de winst het verschil is tussen de algemene reserve op 1-1 en 31-12 dan help ik je meteen uit die droom.

 

Daar zitten nog legio opties tussen:

- compensabel verlies;

- resultaten van dochter maatschappijen;

- dividenduitkeringen

- beperkt aftrekbare kosten;

- fiscale aftrekposten;

 

En zo zijn er nog veel meer posten die van invloed zijn op de winst, welke je niet kunt afleiden uit de publiicatiestukken.

 

Daarnaast is dit inderdaad geen forum voor werknemersvraagstukken, zodat ik het topic hierbij sluit.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.