• 0

Drukwerk inkopen - BTW terugkrijgen?

Hallo,

 

Ik heb een vraag. Ik ben grafisch student en heb mijn eigen eenmanszaak opgericht.

Ik heb op hallo.kvk, op de belastingdienst.nl en op dit forum de zoekfunctie gebruikt, maar geen goed relevante informatie kunnen vinden.

 

Ik heb nu een aantal klanten, en daar heb ik drukwerk voor ontworpen.

Ik laat dit drukken bij een internetdrukkerij waar ikzelf goeie ervaringen mee heb.

Het drukwerk is voor de klanten.

Het wordt op hun adres afgeleverd in dozen, en ik ontvang de factuur, want ik betaal de drukkerij en de klant betaalt mij.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk: mag ik de btw over het drukwerk op het factuur (19% en 6% (vrijstellingen belastingdienst: Belastingdienst vrijstellingen drukwerk ) terugvragen bij de belastingdienst?

 

De kleine ondernemersregeling is op mij van toepassing.

 

Alvast bedankt voor uw informatie en moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja. Je moet btw in rekening brengen op je facturen naar je klanten, en je mag de btw die aan jou in rekening is gebracht weer aftrekken in je aangifte.

Een van de voorwaarden is dat de factuur aan JOU gericht is (dus jouw naam en adres bovenaan de factuur) en niet aan jouw klant.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ja. Je moet btw in rekening brengen op je facturen naar je klanten, en je mag de btw die aan jou in rekening is gebracht weer aftrekken in je aangifte.

Een van de voorwaarden is dat de factuur aan JOU gericht is (dus jouw naam en adres bovenaan de factuur) en niet aan jouw klant.

 

Hallo,

 

Allereerst bedankt voor uw reactie.

Even als samenvatting als ik het goed begrijp: de bestelling en factuur staan op mijn bedrijfsnaam, en het afleveradres is van de klanten. Als dat zo is, mag ik de btw terugvragen, toch?

 

In ieder geval bedankt voor uw snelle goede reactie!

 

Prettige avond verder!

 

Link naar reactie
  • 0

De kleine ondernemersregeling is op mij van toepassing.

 

Het antwoord van Marcel klopt, maar dit zinnentje in de post van TS moet misschien nog even toegelicht worden.

 

Als je BTW saldo over een kalenderjaar negatief uitvalt en je hebt de aftrek kleine ondernemersregeling (KOR) toegepast, dan moet je dit in de laatste aangifte van het jaar rechttrekken zodat je BTW-saldo over dat jaar op 0 uitkomt,

Er is een aantal uitzonderingen, zoals bij verlegde heffing. maar da's hier niet aan de orde, dus laat ik dat even buiten beschouwing.

 

groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

De kleineondernemersregeling is een belastingvermindering voor ondernemers die jaarlijks minder dan € 1883 aan btw moeten betalen. Blijf je onder de € 1345, dan hoef je helemaal geen btw te betalen. Wel moet je btw-aangifte doen.

 

Ook als je onder de kleineondernemersregeling valt, bereken je volgens de normale regels btw aan je klanten en trekt de aan jou berekende btw af. Vervolgens bereken je de juiste btw-vermindering volgens de kleineondernemersregeling en vult deze in op de aangifte. Hoe de regeling precies werkt en wat de voorwaarden zijn, lees je op onze website: http://bit.ly/Q0OApL

 

Met vriendelijke groet,

 

William

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Misschien een stomme vraag, maar:

 

Ik ben in oktober 2011 begonnen en heb dus vorig jaar alleen Q4 btw hoeven aan te geven. Hierbij heb ik geen gebruik gemaakt van de kleine ondernemersregeling. In deze drie maanden was de door mij betaalde btw nog niet zo hoog dat deze boven de 1300 euro uitkwam.

 

Kan ik de kleine ondernemersregeling op 2011 alsnog van toepassing laten gelden en dus de door mij betaalde btw betaald in 2011, alsnog in 2012 terugvorderen?

 

Ik meen daar een tijd geleden iets over gelezen te hebben maar kan het niet meer vinden.

Link naar reactie
  • 0

Je mag de kleineondernemersregeling voor 2011 alsnog toepassen op de eerste aangifte van 2012. Heb je deze al ingediend? Dan corrigeer je de btw-aangifte over 2011 via een 'Suppletie omzetbelasting'. Deze kun je elektronisch indienen op je persoonlijke domein, onder 'Overige formulieren'. Het formulier 'Suppletie omzetbelasting' is ook te downloaden als pdf-bestand.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

William

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.