• 0

Bedrijfsovername

Prima site. Ik heb al flink rondgesnuffeld bij bedrijfsovername maar ik wil toch mijn specifieke vraag hier neer leggen.

Ik heb 2 complete verschillende bedrijven. Nu nader ik de 60 en heeft een medewerker van het ene bedrijf aangegeven, dat hij de zaak wel wil overnemen. In dit ambachtelijke bedrijf doe ik zelf niets, ik stuur slechts aan, ik kan het werk niet eens. Het andere bedrijf is mijn echte werkbedrijf. Beide bedrijven zijn eenmanszaken. Het te verkopen bedrijf zit in een pand van 2 etages, waarvan het bovenste deel privé is en door mij wordt verhuurd en de benedenverdieping is een bedrijfs/winkelpand, dat bij het bedrijf hoort en op de balans staat. De medewerker wil/kan echter alleen de business en dus inventaris en goodwil en het personeel overnemen en het pand huren.

Ik vind het een goed en prettig idee, want er werken 5 mensen en die behouden hun werk en de zaak kent een zeer stabiele omzet en winst.

 

Ik moet er echter fiscaal ook zo goed mogelijk uitspringen. Hoe kan ik dit nu het beste doen. Ik heb dus eigenlijk 2 vragen:

a. Ik ga dus het pand houden en verhuren. Blijft dit dan een bedrijf of wordt dat privé. Wat is de meest slimme strategie

b. Kan ik de overname ook over meerdere jaren uitsmeren zodat ik niet in één jaar heel veel winst behaal.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Hayjomen

 

Het pand verhuur je straks in zijn geheel. Dat maakt fiscaal geen onderneming, zodat je straks dient af te rekenen over het verschil tussen de waarde economisch verkeer en de boekwaarde van de onderste etage.

 

Je kunt de overname inderdaad over meerdere jaren uitsmeren. Om daarmee fiscaal voordeel te behalen, is het wel noodzakelijk dat je de jaarlijkse opbrengst van de verkoop afhankelijk stelt van de winst in het bedrijf na de overname. Anders gezegd: je kunt best 100K koopsom overeenkomen en deze in 10 jaar ontvangen, maar als dat een vaste afspraak is, dan heft de fiscus toch over 100K in het jaar van de bedrijfsoverdracht. Wil je de belastingheffing kunnen uitsmeren, dan moet er sprake zijn van een soort van huurkoop met een onzeker element (de winstgevendheid in de toekomst).

 

Let wel: dit is beslist maatwerk en geen advies dat je zomaar even op papier pent. Het is bij bedrijfsoverdrachten sowieso raadzaam om tijdig een adviseur in de hand te nemen. Het gaat iimmers niet alleen over euro's, maar ook over juridische gevolgen, verzekeringskwesties, de fiscus, je bedrijf verkoopklaar maken, etc.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.