• 0

Domeinnaam met of zonder streepje ?

Misschien niet helemaal op zijn plek. Maar het kiezen van een domeinnaam is immers toch belangrijk.

 

Heb overigens gezocht op het forum maar kon genoeg vinden over SEO en domeinnamen, maar niet specifiek over de streepjes. Vandaar de vraag:

 

Wat is vanuit SEO oogpunt verstandiger, werken met of zonder streepje ?

 

Bijvoorbeeld: huiskamer-verbouwen of huiskamerverbouwen ?

 

Natuurlijk kan je zeggen registreer beide domeinnamen. Maar het gaat mij meer om wat SEO technisch het meest verstandig is.

 

Ook voor analytics is het handiger om 1 uitgangspunt kiezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor SEO maakt het niets uit, omdat de link met een (populaire) zoekwoord anders bepaald wordt. Een domeinnaam op zich gaat je dus geen top10 positie geven. Daarvoor moet je je hele zoekmachine optimalisatie strategie op afstellen.

 

Naar de klant toe kan je beter voor de domeinnaam zonder streepje kiezen.Een domeinnaam met streepje wordt vaak geregistreerd als die met zonder al bezet is.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

soms is het beter om met een streepje te kiezen omdat voor google verschillende woorden dan duidelijker is.

Maar registreer dan ook altijd de naam zonder streepje.

 

Een naam met streepje gebruiken terwijl de naam zonder streepje al door een concurrent of gewoon een andere site in gebruik is is met zekerheid heel veel terugkerende bezoekers missen.

 

Dus kies je voor een naam met streepje laat je de naam zonder streepje doorverwijzen naar die met streepje zodat je geen terugkerende bezoekers mist.

 

Link naar reactie
  • 0

Als het zonder streepje verkeerd gelezen kan worden wèl een streepje gebruiken natuurlijk. Bijvoorbeeld expertsexchange.com, is dat nou 'experts exchange' of 'expert sex change' ;) Ze gebruiken hem met streepje, die zonder is reclamerommel maar google eens op 'expertsexchange' en je vindt alleen 'experts exchange'.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat is vanuit SEO oogpunt verstandiger, werken met of zonder streepje ?

 

Beide domeinen registreren, al is het maar dat de concurrent dat niet doet. En zorgen dat op beide domeinen je web site staat. Welke van de twee je dan in je eigen commerciele uitingen gebruikt kun je zelf weten.

 

 

 

Het is idd aan te raden om beide domeinnamen te registreren maar vanuit SEO standpunt zou ik zeker niet dezelfde content op beide url's gaan plaatsen. Dubbele content is een 'red flag' voor google. Beide domeinen zullen zakken in de ranking.

Wat je wel kan doen is het niet gebruikte domein laten doorverwijzen naar je website.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is vanuit SEO oogpunt verstandiger, werken met of zonder streepje ?

 

Met streepje. Google heeft bevestigd dat een gewoon streepje (min-teken) als woordscheider wordt gezien.

 

De kans lijkt me ook groter dat de schrijfwijze met streepje in de ankertekst van links naar je site terecht komt, zodat het ook langs die weg bijdraagt aan de ranking op de woordcombinatie.

 

En dan het domein zonder streepje doorverwijzen (redirecten) naar het hoofddomein met streepje.

Link naar reactie
  • 0

Google heeft de domeinnaam met streepje pas later gelijkgesteld met die zonder. De voorwaarde is dat er niet meer dan 2 woorden gebruikt mogen worden. De waarde is dus hetzelfde.

 

Twijfel je nog, dan zou ik een aantal belangrijke zoekwoorden in google typen en kijken welke soort domeinnamen het meest voorkomen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Het is idd aan te raden om beide domeinnamen te registreren maar vanuit SEO standpunt zou ik zeker niet dezelfde content op beide url's gaan plaatsen. Dubbele content is een 'red flag' voor google

Verschillende content afhankelijk van het wel of niet aanwezig zijn van streepjes in de domeinnaam, lijkt me vrij intensief om te beheren. Redirecten lijkt me makkelijker en als daar geen penalty op staat heeft dat mijn voorkeur.

 

Overigens is het goed om te zien dat dit onderwerp redelijk leeft bij het HL forum en ben ik blij met alle reacties.

SEO lijkt dan ook iets dat continue in beweging is.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is vanuit SEO oogpunt verstandiger, werken met of zonder streepje ?

 

Met streepje. Google heeft bevestigd dat een gewoon streepje (min-teken) als woordscheider wordt gezien.

 

Dat is achterhaald, wat je goed moet onthouden bij SEO is dat het elke dag veranderd, iets van 2 jaar geleden heeft nu geen waarde meer. Google kan bij inmiddels makkelijk onderscheid maken tussen een domeinnaam met streepje en een domeinnaam zonder streepje.

 

@TS,

Het maakt voor Google niet zoveel uit of je een domeinnaam met streepje of zonder streepje hebt. Wat er wel toe doet is de CTR, oftewel de klik frequentie. Mensen zullen eerder op een domeinnaam zonder streepje klikken dan een domeinnaam met streepje. (hierdoor krijg je dus meer bezoekers)

 

Conclusie: Gebruik een domeinnaam zonder streepje mits (!) het goed te lezen is zonder een streepje. (zie eerder genoemde voorbeelden)

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is toch dat mensen eerst kijken naar de titel, dan de omschrijving, en dan pas de domeinnaam. Bij een korte titel wordt er automatisch gekeken naar de omschrijving. Bij een duidelijke titel hebben ze geen verdere informatie nodig.

 

Ik lanceer maandelijks testwebsites en daaruit komt het volgende naar voren:

- Duidelijke titels worden het meest aangeklikt.

- Pagina's met enkel het keyword als titel, en een relevante omschrijving (extract van de webpagina), krijgt ook kliks. Maar aangezien een keyword alleen niets verteld over de inhoud, hebben ze de rest van de informatie wel van de omschrijving...

- Bij longtail keywords waarvan de titel er helemaal niets mee te maken heeft, maar omschrijving wel (extract van de pagina), krijgt de pagina ook kliks maar enkel als het om moeilijk te vinden informatie is.

- enzovoort

 

Bij het testen gebruik ik zelden een mooie domeinnaam. Ik gebruik zowel lange als korte domeinnamen met of zonder streepje.

Link naar reactie
  • 0

Bij het testen gebruik ik zelden een mooie domeinnaam. Ik gebruik zowel lange als korte domeinnamen met of zonder streepje.

 

Gewoon uit nieuwgierigheid: als jij (voor jouw klanten?) SEO tests uitvoerd. Hoe zorg je er dan voor, dat die zoekresultaten naar de echte domeinnamen niet worden vervuild ? De links zullen dan toch naar de test domeinnaam verwijzen of mis ik hier iets.

Link naar reactie
  • 0

Ik persoonlijk vind namen met een streepje vaak beter leesbaar, maar bij het samenvoegen van woorden krijg je vaak wel hele lange domeinnamen en dat is dan wel weer lelijk.

 

Groeten Arie

 

P.S is on-site seo niet iets achterhaalds? (is een vraag van mijn kant, geen poging tot onrust stoken) en een beetje 2008, volgens mij is het nu veel belangrijker wat de bezoekers van je site vinden. (bv respons vanuit socialmedia)

Link naar reactie
  • 0

Mensen zullen eerder op een domeinnaam zonder streepje klikken dan een domeinnaam met streepje. (hierdoor krijg je dus meer bezoekers)

 

???

Is hier onderzoek naar gedaan? En door wie? Heb je een bron?

 

 

Het is maar een heel simpel iets, omdat mensen niet automatisch de streepjes in de browser gaan intypen komt een domeinnaam zonder streepjes licht betrouwbaarder over. Een persoon zou eerder Goedkopevakantie.nl intypen dan Goedkope-vakantie.nl.

 

Antwoord op je vraag: Er is geen universitair onderzoek naar gedaan maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het de CTR helpt.

 

Ik persoonlijk vind namen met een streepje vaak beter leesbaar, maar bij het samenvoegen van woorden krijg je vaak wel hele lange domeinnamen en dat is dan wel weer lelijk.

 

Groeten Arie

 

P.S is on-site seo niet iets achterhaalds? (is een vraag van mijn kant, geen poging tot onrust stoken) en een beetje 2008, volgens mij is het nu veel belangrijker wat de bezoekers van je site vinden. (bv respons vanuit socialmedia)

 

Dat klopt inderdaad, echter is het nog steeds van belang. Het belangrijkste is dat de code er netjes uitziet. Zoals je zegt, moet de content van de website kwalitatief goed zijn voor de bezoeker. Hiermee bedoel ik dat de kwaliteit hoger moet zijn dan de SEO optimalisatie die eraan besteed is, Google meet namelijk ook wanneer een zoeker weer terug van jouw website komt om weer verder te zoeken. Als de content prut is dan zal de bezoeker snel op de knop vorige klikken en dat zal de website in Google niet ten goede komen. (komt er dus op neer dat de bezoeker je website niks vind, wat je zegt klopt dus helemaal)

 

Bij het testen gebruik ik zelden een mooie domeinnaam. Ik gebruik zowel lange als korte domeinnamen met of zonder streepje.

 

Gewoon uit nieuwgierigheid: als jij (voor jouw klanten?) SEO tests uitvoerd. Hoe zorg je er dan voor, dat die zoekresultaten naar de echte domeinnamen niet worden vervuild ? De links zullen dan toch naar de test domeinnaam verwijzen of mis ik hier iets.

 

SEO Tests doe je voor jezelf zodat je weet wat zoekers doen, dat kun je dan weer toepassen op je klanten.

Link naar reactie
  • 0

Mensen zullen eerder op een domeinnaam zonder streepje klikken dan een domeinnaam met streepje. (hierdoor krijg je dus meer bezoekers)

 

???

Is hier onderzoek naar gedaan? En door wie? Heb je een bron?

 

 

Het is maar een heel simpel iets, omdat mensen niet automatisch de streepjes in de browser gaan intypen komt een domeinnaam zonder streepjes licht betrouwbaarder over. Een persoon zou eerder Goedkopevakantie.nl intypen dan Goedkope-vakantie.nl.

 

Antwoord op je vraag: Er is geen universitair onderzoek naar gedaan maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het de CTR helpt.

 

Je had het over klikken, niet over het intypen van de url. Je beweert dat mensen eerder klikken op een url zonder - dan met streepje, op onderbouwing van de bewering ga je niet in. Het zoveelste SEO non argument dus.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat je wel kan doen is het niet gebruikte domein laten doorverwijzen naar je website.

 

Ehm, dat was toch wat ik zei?

 

niet helemaal, je zei:

En zorgen dat op beide domeinen je web site staat.

 

daaruit lijkt het meer alsof je bedoeld dat je de website 2 keer apart upload, dus op beide namen apart de website plaatst en dat is zeer onverstandig.

Link naar reactie
  • 0

Mensen zullen eerder op een domeinnaam zonder streepje klikken dan een domeinnaam met streepje. (hierdoor krijg je dus meer bezoekers)

 

???

Is hier onderzoek naar gedaan? En door wie? Heb je een bron?

 

 

Het is maar een heel simpel iets, omdat mensen niet automatisch de streepjes in de browser gaan intypen komt een domeinnaam zonder streepjes licht betrouwbaarder over. Een persoon zou eerder Goedkopevakantie.nl intypen dan Goedkope-vakantie.nl.

 

Antwoord op je vraag: Er is geen universitair onderzoek naar gedaan maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het de CTR helpt.

 

Je had het over klikken, niet over het intypen van de url. Je beweert dat mensen eerder klikken op een url zonder - dan met streepje, op onderbouwing van de bewering ga je niet in. Het zoveelste SEO non argument dus.

 

Misschien was mijn uitleg iets te moeilijk. Wat ik bedoel is dat mensen eerder naar iets betrouwbaars gaan. (daar ben je het denk ik mee eens?) Doordat ze zelf haast nooit een domeinnaam met streepje intypen en dus ook veel minder vaak zien, zal een domeinnaam zonder streepje betrouwbaarder overkomen. (hopelijk kun je het nog volgen) Daardoor klikken ze vaker op de zoekresultaat van de domeinnaam zonder streepje. (snap je?)

 

Dat is puur een verklaring van de tests die ik gedaan heb waaruit blijkt dat een domeinnaam zonder streepje de CTR verhoogt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.