• 0

Verzekeringen prive en eenmanszaak

Hallo,

 

Ik heb een vraag,misschien voor jullie heel dom of logisch.

 

ik ben mijn eenmanszaak aan het opstarten. Nu heb ik een privé offerte openstaan via rabobank, voor mijn inboedel, aansprakelijkheid en rechtsbijstandverzekering.

 

ik vraag mij namelijk af, moet ik zowel voor privé en voor de zaak de verzekeringen afsluiten ? Of geld mijn privé verzekering ook voor de zaak of andersom?? aangezien ik bij een eenmanszaak ook privé aansprakelijk ben voor alles wat er met de zaak gebeurt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dankjewel Bart . het enige nadeel van Rabobank is dat ze altijd lange wachttijden hebben. En dat je voor privé en zakelijk nooit één persoon kan spreken, maar altijd meerdere afspraken moet maken. hihi

 

Maar ik ben zeker geholpen, ik zal dan voor beide apart de verzekeringen afsluiten.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik goeie ervaring met de adviseur van de rabobank. De vorige eigenaar zat al bij de rabobank (rekening en verzekeringen) en de adviseur reageerde vlot en kwam ook snel langs (maar dat was zijn liefde voor speciaal bier het vak ;D ).

 

Maar Joost heeft zeker gelijk dat de rabobank met interpolis komt en geen andere smaken kent. Misschien mijn verzekeringen eens op een rijtje zetten en Joost vragen of hij een beter aanbod heeft 8)

 

@Hayo Interpolis is geen slechte verzekeraar, maar ook niet goedkoop. Kijk dus verder dan alleen de rabobank/interpolis.

Link naar reactie
  • 0

Dat wil ik niet zeggen, maar Rabo volgt een simpel principe, ze bieden alleen producten van 1 verzekeraar aan.

Zo weet jij als ondernemer nooit of je bij een andere verzekeraar veel beter, goedkoper, prettiger, etc. verzekerd kan worden.

 

Ik kan geen andere verzekeraar aanraden, want dat ik mijn vak niet en al was het mijn vak wel, dan zijn nog steeds jouw specifieke omstandigheden en wensen maatgevend.

 

Lees bijv. eens het AOV topic en let vooral op de adviezen van de onvolprezen Norbert bakker.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nayo,

 

Je hebt nu privé dus 1 offerte gedaan bij de Rabobank, maar je kunt beter ook bij andere verzekeraars een offerte aanvragen. Kijk hierbij niet alleen naar de tarieven, maar ook de dekking. Ik vraag me af, wanneer jij een eenmanszaak hebt, waarom je voor je privé nog een rechtsbijstandsverzekering zou gaan afnemen. De meeste dekking in de particuliere rechtsbijstand (wat ik heb begrepen destijds van mijn adviseur) heeft dat vooral betrekking met arbeidsrelatieve zaken (als je nog in loondienst blijft, is het misschien nog te doen, maar je weet zelf hoe redelijk je werkgever wel of niet is) of gedane aankopen voor je privé. Echter ben je als particulier tegenwoordig zodanig beschermd, dat het bijna onzinnig is (en helemaal als zelfstandige) om daarvoor een rechtsbijstandverzekering voor te nemen. Vraag bijvoorbeeld voor je privé verzekeringen ook eens een offerte aan direct bij verzekeringen als InShared, OHRA, Nationale Nederlanden (die ken ik zo even uit mijn hoofd).

 

Voor je eenmanszaak heb je wel degelijk aparte verzekeringen nodig, omdat er wel onderscheid word gemaakt in zakelijke én privémiddelen. Afhankelijk van je startsituatie, kun je oordelen of je wel of geen AOV nodig bent. Begin je bijvoorbeeld vanuit een uitkeringssituatie, dan is een AOV niet noodzakelijk, omdat je inkomsten vanuit de uitkering worden aangevuld en onzinnig is om de AOV te betalen. Begin je naast je loondienst, dan heb je daar nog salaris uit en is een AOV ook onzinnig. Wat wel een basis is voor je bedrijf, is een aansprakelijkheidsverzekering, inventarisverzekering en rechtsbijstandverzekering, maar hier zijn ook verschillende maatstaven in. Ook hiervoor kun je diverse offertes aanvragen, bijvoorbeeld bij Interpolis (die de Rabobank min of meer distributeert), of bij Achmea, Nationale Nederlanden (ook even zo uit mijn hoofd).

 

Wat ook nog een overweging is, is gezien de hoge prijs van een AOV (en wat nog eens afhankelijk is van je eigen leeftijd) om zelf een bedrag in de maand op zij te zetten en dit als buffer gebruiken.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik heb een vraag,misschien voor jullie heel dom of logisch.

 

ik ben mijn eenmanszaak aan het opstarten. Nu heb ik een privé offerte openstaan via rabobank, voor mijn inboedel, aansprakelijkheid en rechtsbijstandverzekering.

 

ik vraag mij namelijk af, moet ik zowel voor privé en voor de zaak de verzekeringen afsluiten ? Of geld mijn privé verzekering ook voor de zaak of andersom?? aangezien ik bij een eenmanszaak ook privé aansprakelijk ben voor alles wat er met de zaak gebeurt.

 

 

De prijs van een verzekering wordt voor een groot deel bepaald door het dekkingsbereik. De juiste manier om te bepalen welke verzekeringen je af gaat sluiten is imho eerst bepalen welke risico's je loopt en daarna te bepalen welke van die risico's je niet zelf wilt of kunt dragen.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat ondernemen ook risico dragen is en dat je daarom voorzichtig moet zijn met het verzekeren van die risico's die het risico uit het ondernemen halen.

 

Je doet er ook heel goed aan naar je tussenpersoon vast te leggen welke risico's je precies wilt verzekeren. Op die manier voorkom je dat de dekking bepaald wordt door de verzekering die de tussenpersoon uitzoekt en zorg je ervoor dat de tussenpersoon verzekeringen uitzoekt die passen bij jouw behoefte.

Link naar reactie
  • 0
Wat ook nog een overweging is, is gezien de hoge prijs van een AOV (en wat nog eens afhankelijk is van je eigen leeftijd)

Hoog? Hangt af van wat je hoog noemt. Het is vooral omdat je de kosten als ondernemer zelf betaalt. De meeste ondernemers hebben geen weet van de kosten die er voor hun als werknemer betaald werden voor arbeidsongeschiktheidsrisico (circa 8-10% van het bruto salaris).

Dit is een 21-jarige eigenaar van een webwinkel. Inclusief inpak- en sjouwwerkzaamheden betaal je € 45,- bruto per maand voor een levenslange waardevaste uitkering van € 20.000,- per jaar met een wachttijd van 1 maand, beoordeling beroep en nog sommenverzekering ook .

 

om zelf een bedrag in de maand op zij te zetten en dit als buffer gebruiken.

Een buffer opbouwen naast de AOV is heel verstandig, een buffer in plaats van een AOV meestal niet De buffer is bedoeld voor kortdurende arbeidsongeschiktheid, de AOV voor langdurige of permanente. Als je buffer toeneemt kunt je de wachttijd van je AOV ook laten toenemen. Dit dempt de premiestijging. Je kunt in plaats van de buffer ook gebruik maken van een broodfonds. Belangrijk is in in beide gevallen te beseffen dat zowel een eigen buffer als een broodfonds alleen bedoeld is voor kortdurende arbeidsongeschiktheid.

Langdurige arbeidsongeschiktheid is een calamiteit waarvoor je niet kunt sparen. Raakt deze 21-jarige morgen permanent arbeidsongeschikt dan reserveert de verzekeraar morgen een bedrag van ruim € 900.000,- om de waardevaste uitkering van € 20.000,- per jaar te kunnen betalen. Dat is ook de reden waarom je voor dit risico niet kunt sparen: daarvoor is het omvang te groot.

 

Persoonlijk ben ik van mening dat ondernemen ook risico dragen is en dat je daarom voorzichtig moet zijn met het verzekeren van die risico's die het risico uit het ondernemen halen.

Roerend mee eens. Verzekeren moet je beperken tot calamiteiten die je niet kunt dragen en niet (tegen acceptabele ) kosten kunt vermijden of beperken

Overigens kun je daar ook te ver in gaan: je willens wetens niet verzekeren tegen calamiteiten als brand of arbeidsongeschiktheid terwijl je niet beschikt over ander vermogen of inkomen heeft niets met ondernemerschap te maken, maar is gewoon dom. Ondernemen is risico lopen, verstandig ondernemen is verantwoord risico lopen.

Ondernemen heeft vooral te maken met de z.g.n. "dynamische" risico's : kansen die zowel positief als negatief kunnen uitpakken, zoals marktrisico's.

Dynamische risico's verzeker je zelden, of er is geen product voor. Verzekeringen zijn vooral bedoeld voor de z.g.n. "statische" risico's: dit zijn risico's met alleen maar een negatieve kant, zoals brand of inbraak.

 

risico's die het risico uit het ondernemen halen.

Frappant is overigens dat de verzekering die het meeste risico uit het ondernemen haalt, de beroepsaansprakelijkheidsverzekering, voor veel beroepsgroepen een wettelijke verplichting is :)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

super veel info, Ik ben zeker geholpen.

 

Je hebt nu privé dus 1 offerte gedaan bij de Rabobank, maar je kunt beter ook bij andere verzekeraars een offerte aanvragen. Kijk hierbij niet alleen naar de tarieven, maar ook de dekking. Ik vraag me af, wanneer jij een eenmanszaak hebt, waarom je voor je privé nog een rechtsbijstandsverzekering zou gaan afnemen. De meeste dekking in de particuliere rechtsbijstand (wat ik heb begrepen destijds van mijn adviseur) heeft dat vooral betrekking met arbeidsrelatieve zaken (als je nog in loondienst blijft, is het misschien nog te doen, maar je weet zelf hoe redelijk je werkgever wel of niet is) of gedane aankopen voor je privé.

 

Prive rechtsbijstand wilde ik inderdaad erbij doen omdat mijn werkgever niet echt blij is met dat ik mijn eigen webwinkel wil openen. ik heb mijn arbeidsvoorwaarden gelezen en er stond geen info over, echter hebben ze ergens nog een regel boek met concurrentiebeding etc etc. Dat wordt nog allemaal uitgezocht, echter denk ik niet dat ik er heel erg achteraan zal gaan zitten. Ik zal waarschijnlijk een andere baan zoeken indien er echt moeilijk over gedaan wordt. Dus rechtsbijstandsverzekering privé? Haal ik waarschijnlijk van mijn lijst af indd.

 

Interpolis is geen slechte verzekeraar, maar ook niet goedkoop. Kijk dus verder dan alleen de rabobank/interpolis.

 

- Ik ben al verder aan het zoeken en aan het vergelijken, Er zijn er heel veel....

 

Voor je eenmanszaak heb je wel degelijk aparte verzekeringen nodig, omdat er wel onderscheid word gemaakt in zakelijke én privémiddelen. Afhankelijk van je startsituatie,

 

- Dat was eigenlijk het antwoord op de vraag die ik zocht!!! Ik zal voor beide de benodigde verzekeringen apart doen, als ik eenmaal mijn keuze heb gemaakt tussen al het aanbod.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
- Ik ben al verder aan het zoeken en aan het vergelijken, Er zijn er heel veel....

Op basis waarvan ga je vergelijken? Zakelijke verzekeringen zijn heel divers, pas op voor appels met peren vergelijken.

 

Je schrijft dat je een webwinkel gaat beginnen. Een paar vragen;

[*]Importeer je zelf goederen van buiten de EU of koop je alles in Europa in?

[*]Heb/houd je zelf voorraad?

[*]Ga jij zelf verpakken of herverpakken

[*]Loop je zelf transportrisico's. Hoe is o.a. het vervoer/transport reregeld van importeur/fabrikant naar jou toe?

[*]hoe regel je het vervoer/transport naar jouw klant?

[*]Hoe ga je om met retourzendingen?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@norbert

 

- ik importeer zelf binnen de eu.

- Ik houd zelf de voorraad

- Ik ga zelf herpakken

- transport risico's : ik haal zelf de voorraad op

- vervoer naar klanten via tnt of dpd

- verzendskosten worden laag of helemaal niet in rekening gebracht.

Retourzendingen zijn voorlopig op eigen kosten van de klant.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.