• 0

durfkapitaal-tanteagaathlening.

Beste L.S

 

Ik heb iemand gevonden die financieel mij wil helpen met het opstarten van een Lunchroom/eetcafe.

Dit zou dan het Durfkapitaal zijn.( tanteagaathlening).

Het probleem is dat hij het niet op deze manier wil,want hij wil niks met de Nederlandse Belasting te maken hebben.

Hij woont ook niet in nederland.

Ik had begrepen dat het voor mij beter zou zijn,ook i.v.m dat ik hiermee naar de bank zou kunnen gaan voor een lening.

Volgens mij is het voor hem ook gunstig qua kwijtschelding van de schuld,mocht het verkeerd gaan.

Op wat voor basis zou ik met hem een regeling kunnen treffen,zonder elkaar te kort te doen.

Ik wil deze onderneming op starten via de WW,maar volgens mij ,moet ik de rest van de finaciering toch eerst bij de bank vragen.

vr.gr.An7

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi An7,

 

De mogelijkheid om het verlies op een Tante Agaath lening (durfkapitaal) af te trekken van je persoonlijk inkomen is per 1 januari 2011 komen te vervallen. Er geldt nu nog een vrijstelling in box 3, maar aangezien je kennis in het buitenland woont en de belastingheffing over zijn vermogen dus is toegewezen aan dat buitenland, zal hij daar niet veel aan hebben.

Daarnaast is er ook nog een heffingskorting voor durfkapitaal, maar dan moet je vriend wel binnenlands inkomen hebben en belastingaangifte in Nederland doen om van die korting gebruik te kunnen maken. Uit je post begrijp ik dat dit ook niet het geval is.

 

Je kennis kan dus gewoon een lening aan je verstrekken, zonder deze in de vorm van een Tante Agaath lening te gieten. Fiscale voordelen kan hij er niet mee behalen, tenzij hij voornemens is op korte termijn te remigreren.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste Odeon,

 

Dat is op dit moment een beetje vaag.

Hij dacht zelf eerst dan een deel van de inboedel ( overnamekosten) op zich te nemen,en dan kan ik dit weer later terug kopen.

Zonder ondankbaar te klinken,maar daar heb ik niks aan.

Ik begrijp dat hij zich wil indekken voor het geleende bedrag.

Maar er moet toch een vorm te vinden zijn,dat hij zich zeker voelt en dat ik naar de Bank kan.

Ik weet verder niks van zijn finacieen,maar het is een oude huisvriend van mijn ouders.

Hij is voor een tijd naar Frankrijk gegaan,van oorsprong Duits en heeft al vaker in projecten geld gestoken,maar trok hierbij aan het kortste eind.

Vandaar dat hij natuurlijk voorzichtig is en er zelf nu niet slechter wil uitkomen.

Ik probeer nu een duidelijke vorm te vinden,waarbij hij zich ook kan indekken voor het geleende bedrag.

En dat het een open duidelijke overeenkomst kan worden.

vr.gr.An7

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Ik zit er mee,dat de overname vrij hoog is van het restaurant,en de Huur vrij hoog is.

Ik weet ook niet of het allemaal lukt,en het kan zijn,dat het allemaal te veel is.

Maar daardoor zal ik ook nog wat bij de Bank moeten lenen.

Bij elkaar heb ik dan 60.000,maar dan heb ik geen reserve meer en nog te kort voor de overname,die 90.000 is.

Nou begrijp ik zijn gedachte om de inboedel te kopen.

Ik kende deze vorm niet en ben het gelijk gaan opzoeken en zal mij daar even in verdiepen.

Dank je wel.

vr.gr.An7

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi An,

 

Wellicht is nog een alternatief dat je kennis instapt als commanditaire (stille) vennoot. Als het dan onverhoopt mis gaat, kan hij zijn inleg als verlies uit onderneming aftrekken. Hij moet dat verlies dan wel kunnen compenseren met andere inkomsten uit Nederland, anders heeft hij er niet zoveel aan. Het commanditair kapitaal is achtergesteld bij de lening die je bij de bank afsluit, dus dat geeft wellicht wat meer zekerheid voor de bank.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Odeon en marco,

 

Ik ben eigenlijk met alles tegelijk bezig.

En wat de mogelijkheden zijn om dit pand te kunnen overnemen.

Omdat ik geen overzicht krijg van de omzet,omdat ze zelf nog maar kort draaien,waardoor ik zelf nu een inschatting moet maken wat het zou kunnen gaan opleveren.

Ook moet ik nog een duidelijk kostenplaatje maken.

Degene die mij finacieel wil steunen,wil wel een zekerheid,dat dit pandje beter kan lopen dan het nu doet.

En de zekerheid dat hij niet financieel de boot in gaat.

Hij wil er verder nietzoveel mee te maken hebben.

Het blijft altijd deels een gok,maar naar mijn inziens kan dit zaakje al meer opbrengen,dan wat het nu doet.

Wat Joost schreef over Pandrecht zou een optie kunnen zijn.

En wat je schreef over commananditaire ( stille) vennoot,heb ik hem voorgesteld,maar dat wilde hij niet.

vr.gr.An7

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik geen overzicht krijg van de omzet,omdat ze zelf nog maar kort draaien,waardoor ik zelf nu een inschatting moet maken wat het zou kunnen gaan opleveren.

 

Gaan er nu geen alarmbelken af?

 

[*]zelf kort draaien;

[*]daarom geen cijfers;

[*]doe zelf maar een wilde gok.

 

Waarom willen ze verkopen als ze nog maar kort draaien?

En waarom zou je niet de cijfers van deze aanloopfase kunnen zien?

Deze cijfers zijn waarschijnlijk reëler dan de cijfers die je zelf bedenkt (de roze bril).

 

Degene die mij finacieel wil steunen,wil wel een zekerheid,dat dit pandje beter kan lopen dan het nu doet.

En de zekerheid dat hij niet financieel de boot in gaat.

 

Die zekerheden kun jij nooit bieden. Maar waarom heb jij er niets aan als hij de inventaris zou kopen? Ik vind het nog niet zo'n domme constructie.

 

Het blijft altijd deels een gok,maar naar mijn inziens kan dit zaakje al meer opbrengen,dan wat het nu doet.

 

Maar jij weet toch niet wat het nu opbrengt? Jij krijgt immers de boeken niet te zien omdat die niet representatief zouden zijn...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Juist omdat ik geen wilde gok wil nemen,ben ik van alles aan het uitzoeken.

En pandrecht in de vorm van de inventaris is zeker niet slecht.

Omdat er zeker wat alarm bellen afgaan,ben ik meerdere dingen aan het uitzoeken.

Waarom ik denk dat zou kunnen gaan lopen,omdat er niks mis is met de buurt en de ligging van het pand.

En de mogelijkheden die het geeft.

vr.gr.An7

Link naar reactie
  • 0

Omdat ik geen overzicht krijg van de omzet,omdat ze zelf nog maar kort draaien,waardoor ik zelf nu een inschatting moet maken wat het zou kunnen gaan opleveren.

 

Gaan er nu geen alarmbellen af?

 

 

In de horeca is het heel gebruikelijk dat er geen inzicht gegeven wordt van de cijfers. Hangt ook een beetje van de makelaar af, daarnaast heb ik van diverse tentjes cijfers gezien waarbij de waarheidsgehalte daarvan op zijn zachts gezegd onbetrouwbaar is. Verder heeft het over het algemeen ook weinig zin.

Door de overname heb je toch al andere getallen (financieringslasten/afschrijvingspotentieel/huurlasten/personeel evt).

 

Het belangrijkste is een globale indicatie van de omzet te hebben. Daar is ook achter te komen door alleen deze bonnen op te vragen etc. of erbij te zijn als ze gaan afsluiten. Ga regelmatig op visite en stuur vrienden daarheen (vooral op de drukke tijden) maar rij ook regelmatig gewoon langs om te zien of er klanten zijn of niet. Dat geeft een beter overzicht van een tent. Want cijfers geven het verleden aan.

Het is maar de vraag het heden dezelfde getallen weergeven.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.