• 0

(verkoop)factuur met alleen diensten

Hallo!

 

Ik ben een beginnend ondernemer en heb me al een beetje verdiept in boekhouden. In een PDF'je op internet kwam ik ongeveer het volgende voorbeeld tegen:

 

Je hebt een fietsenwinkel met een voorraad van 1 fiets, ter waarde van 100 euro.

Op de 'voorraad' rekening is dus al 100 euro debet geboekt.

 

Bij het verkopen van de fiets (voor exact dezelfde prijs) gebeurt er het volgende na het versturen van de factuur:

Debiteuren: debet 100

Voorraad: credit: 100

 

Omdat debiteuren en voorraad beide bij activa horen, is het resultaat gelijk gebleven. De balans klopt dus nog.

 

Mijn vraag is wat er in het geval van een dienst zou moeten gebeuren. De voorraad rekening ontbreekt dan, dus is er volgens mij een onbalans totdat de factuur daadwerkelijk betaald wordt. Mag dat?? Dat lijkt me raar, want dan is je balans zo ongeveer altijd uit evenwicht.

 

Zou iemand mij op de goede weg kunnen helpen? De vraag is dus feitelijk: hoe boek je een verkoopfactuur van een dienst?

 

Alvast bedankt!!

Robert

Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robert,

 

Onbalans mag nooit, dat heb je goed door.

 

Bij diensten wordt niet gewerkt met de grootboekrekening voorraad. De boeking is dan anders:

 

- credit omzet diensten (zit ergens in de 8-serie): 100,00

- debet debiteuren: 100,00

 

Maar als je met dergelijke problemen al zit te worstelen is het echt verstandiger om een administrateur in te huren. Dat scheel jou veel tijd en geld en je weet zeker dat het goed gaat. Want we hebben het nog niet eens gehad over zaken als BTW en zo...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor je reactie!

 

Een dergelijke oplossing had ik zelf ook aan gedacht. Je zet het dus direct credit op een resultaatrekening.

 

Ik begrijp dat dit echt basic stuff is. Zodra het een rol gaat spelen zal ik zeker een boekhouder raadplegen, maar voorlopig is alles wat ik doe zo kleinschalig dat dit echt nog niet noodzakelijk is. Tóch vind ik het op een bepaalde manier wel leuk om uit te vinden hoe het allemaal écht moet, ipv genoegen te nemen met een flauwe excel sheet.Uiteindelijk ben je verplicht om een goede administratie bij te houden, en ook met kleine bedragen en heel weinig facturen kun je een balansje maken :)

 

Het BTW stuk begrijp ik wel al, ook met gesplitste boekingen. De software (GnuCash) helpt me hierbij. Ik ben echter nog geen voorbeeld tegengekomen waar het niet om fysieke producten gaat, maar om een dienst.

 

 

Nogmaals dank!

 

 

Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?

Link naar reactie
  • 0
Tóch vind ik het op een bepaalde manier wel leuk om uit te vinden hoe het allemaal écht moet, ipv genoegen te nemen met een flauwe excel sheet.Uiteindelijk ben je verplicht om een goede administratie bij te houden, en ook met kleine bedragen en heel weinig facturen kun je een balansje maken

 

In de basis is boekhouden niet zo ingewikkeld als iedereen denkt, alleen zal je jezelf er wel in moeten verdiepen. Zoek eens op basiskennis boekhouden. Aanbieders genoeg. En zoek anders een op marktplaats of andere advertentie sites. Aanbod genoeg van tweedehands cursussen voor weinig ;D

 

Gnucash ken ik zelf niet zo, kan er dus geen oordeel over geven. Kijk eens bij Speedbalance. Ook geheel gratis en met een hele uitgebreide helpfunctie en tutorials.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad heeft Speedbalance niet echt een debiteuren/crediteurenadministratie in het pakket hoewel er wel beperkte mogelijkheden zijn. debiteuren/crediteuren in speedbalance

 

Ik vind Speedbalance een leuk programma en ben er op dit moment mee aan het stoeien. Het is beperkt maar er zitten ook leuke dingen in die ik bij goedkope betaalde pakketten soms mis.

 

En nogmaals kennis op niveau van BKB moet je imho toch wel heben wil je de boekhouding (gedeeltelijk) zelf doen. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. De reden dat ik nu geen speedbalance meer gebruik is omdat GnuCash (ook gratis en bovendien open source) wel ondersteuning heeft voor crediteuren/debiteuren en facturen. Ik vind het fijn om dat in 1 programma te kunnen verwerken.

 

Om weer even on-topic te gaan:

Het totaalbedrag dat debet is geboekt bij debiteuren, moet credit op een winst/verliesrekening worden geboekt.

 

Is de balans dan wel in evenwicht??

Op een balans geldt toch altijd: activa = passiva = eigen vermogen + schulden

Of telt de resultatenrekening mee in deze formule?

 

 

Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?

Link naar reactie
  • 0

Helemaal mee eens. De reden dat ik nu geen speedbalance meer gebruik is omdat GnuCash (ook gratis en bovendien open source) wel ondersteuning heeft voor crediteuren/debiteuren en facturen. Ik vind het fijn om dat in 1 programma te kunnen verwerken.

 

Om weer even on-topic te gaan:

Het totaalbedrag dat debet is geboekt bij debiteuren, moet credit op een winst/verliesrekening worden geboekt.

 

Is de balans dan wel in evenwicht??

Op een balans geldt toch altijd: activa = passiva = eigen vermogen + schulden

Of telt de resultatenrekening mee in deze formule?

 

Het eigen vermogen neemt toch toe met de omzet? Debet komt er een vordering bij, credit groeit het eigen vermogen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Het totaalbedrag dat debet is geboekt bij debiteuren, moet credit op een winst/verliesrekening worden geboekt.

 

De factuur boek je op een debiteurenrekening (moet je nog betaald krijgen) en de omzet op een opbrengstenrekening.

 

De winst en verliesrekening bestaat uit alle grootboekrekeningen waar kosten en opbrengsten op geboekt worden. Het verschil bepaalt of ver winst of verlies hebt gemaakt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allebei, het is me weer een stukje duidelijker!

 

Maar:

De factuur boek je op een debiteurenrekening (moet je nog betaald krijgen) en de omzet op een opbrengstenrekening.

De debiteurenrekening hoort bij activa, de opbrengstenrekening hoort niet bij activa en ook niet bij passiva. Dat is precies waar mijn vraag mee begon, want een beginner zoals ik concludeert dan dat activa niet meer gelijk is aan passiva op dit punt.

 

Waar vergis ik me nu?

Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?

Link naar reactie
  • 0

Als je omzet boekt op een resultatenrekening en je geen of lagere kosten dan laat de winst en verliesrekening een winst zien.

 

en dat bedrag wordt op je balans ook als winst toegevoegd. Bij de overgang naar een nieuw jaar wordt dat saldo dan toegevoegd aan het eigen vermogen. En omdat je debiteuren ook toenemen blijft de boel in balans.

Link naar reactie
  • 0

Wat is eigen vermogen? EV = bezittingen - schulden..

 

Wat gebeurt er bij jouw boekng? Bezittingen (debet) nemen toe met € 100,00. De debettelling neemt dus met € 100,00 toe.

Nu kijken we naar de creditzijde. Verandert er wat aan het vreemd vermogen (schulden)? Nee, helemaal niets.

 

Dan kan het niet anders dan dat het eigen vermogen verandert! Immers EV = bezittingen - schulden. Als de bezittingen mt € 100,00 toenemen en de schlden niet veranderen dan neemt het eigen vermogen gewoon met € 100,00 toe. Anders is er immers geen evenwicht en evenwicht gaat voor alles.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Weer super bedankt allebei!

 

Dan is de balans inderdaad in evenwicht. Mijn denkfout zat in het feit dat ik niet door had dat eigen vermogen ook hoort bij de passiva. Zowel activa als passiva stijgen dus met hetzelfde bedrag. Correct?

 

Als de factuur uiteindelijk betaald wordt, daalt de debiteuren rekening, en stijgt het tegoed op bijvoorbeeld de bankrekening of kas, en heb je dus weer evenwicht. :)

 

 

 

Clean and simple. Adressen opzoeken of de postcode database in uw site?

Link naar reactie
  • 0

Weer super bedankt allebei!

 

Dan is de balans inderdaad in evenwicht. Mijn denkfout zat in het feit dat ik niet door had dat eigen vermogen ook hoort bij de passiva. Zowel activa als passiva stijgen dus met hetzelfde bedrag. Correct?

 

Als de factuur uiteindelijk betaald wordt, daalt de debiteuren rekening, en stijgt het tegoed op bijvoorbeeld de bankrekening of kas, en heb je dus weer evenwicht. :)

 

Helemaal goed!

Mooi systeem hè ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dennis zou het uitgevonden kunnen hebben ;)

 

Ik had van Dennis meer een alternatieve methode verwacht:

4 schoenendozen:

 

[*]Een voor de bonnen,

[*]Een voor de facturen,

[*]Een voor de waardepapieren en overeenkomsten

[*]En een voor de bankafschriften met een fikse steekpenning ;).

 

Dit monteer je in balans op je fiets en rij je mee naar de boekhouder.

 

Link naar reactie
  • 0

Dennis zou het uitgevonden kunnen hebben ;)

 

Ik had van Dennis meer een alternatieve methode verwacht:

4 schoenendozen:

 

[*]Een voor de bonnen,

[*]Een voor de facturen,

[*]Een voor de waardepapieren en overeenkomsten

[*]En een voor de bankafschriften met een fikse steekpenning ;).

 

Dit monteer je in balans op je fiets en rij je mee naar de boekhouder.

 

 

*** LOL ***

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.