• 0

Prive EO rekening toegankelijk voor schuldeisers?

Hallo,

Ik ben Ralph Brecheisen van Arcus Solutions en ben nieuw op dit forum. Mijn zakerpartner en ik willen binnenkort een VOF oprichten welke vooralsnog (onder zijn naam) als eenmanszaak te boek staat. Ik probeer mezelf een beetje te informeren over aansprakelijkheid binnen een VOF. Het is mij bekend dat beide vennoten volledig aansprakelijk zijn (ook bij verschillend winstrecht). Echter, ik was benieuwd waar potentiele schuldeisers zoal bij kunnen. Mijn priverekening neem ik aan. Maar bijvoorbeeld ook de gezamelijke en/of rekening die ik met mijn vriendin heb?

Alvast bedankt!

Rlp

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Welkom :)

Toegankelijk is een groot woord. Je bent persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de VOF. Bij een faillissement vallen en/of rekeningen dus vaak ook onder het faillissement want dit is privé-vermogen.

Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd dan kun je met huwelijkse voorwaarden het risico wat beperken. Dit geldt natuurlijk niet als je een VOF hebt met je vrouw.

Laat je voordat je start goed informeren door een goede adviseur en leg afspraken vast. Zeker op het gebied van aansprakelijkheid maar dat had je al wel begrepen.

• 0

Welkom :)

Toegankelijk is een groot woord. Je bent persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de VOF. Bij een faillissement vallen en/of rekeningen dus vaak ook onder het faillissement want dit is privé-vermogen.

Een rekening is niets meer dan een vordering op een bank (of een schuld aan een bank, maar dan treft een beslag geen doel).

Bij een en/of rekening is het afhankelijk van de precieze inhoud van het contract of en in hoeverre die rekening door een schuldeiser aangesproken kan worden. Want bij een beslag onder een bank wordt er aan de bank gevraagd 'hoeveel heeft luuceu nog van uw bank tegoed?'. Stel nu dat de onderliggende rekening-courant verhouding niet met luuceu maar met zijn partner is, dan zal het antwoord van de bank 'niets' luiden, ongeacht of luuceu ook toegang heeft tot die rekening en vrij over dat geld kan beschikken.

En een faillissement is feitelijk een algeheel beslag op alle bezittingen en vorderingen, dus daarvoor geldt dan hetzelfde.

Let wel: op het moment dat luuceu zijn eigen geldstromen over de rekening van zijn partner laat lopen, dan is het goed mogelijk dat de bank zegt 'niets', maar de curator zal dan tegen de partner van luuceu zeggen: 'volgens mij heeft luuceu een vordering op jou. Leg eens rekening en verantwoording af' .

En dat laatste is bij gedeelde eigendommen en gedeelde vorderingen zo essentieel: als mensen samen iets delen, of het nu een huis, een rekening of een VOF is, leg dan vast welk deel van wie is.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Goedemorgen Ralph,

Bekijk ook zeker de mogelijkheid om de VOF om te zetten naar een BV. In een BV zijn zaken formeler geregeld (aandelen, rechtspersoon etc) en heb je die aansprakelijkheid niet. Tenzij je de BV natuurlijk verkeerd of frauduleus bestuurt natuurlijk.

Vriendelijke groet,

Mark

Vriendelijke groet,

Mark

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar