• 0

Buffer opbouwen en Inkomstenbelasting

Hallo,

 

ik had een vraag over het opbouwen van een buffer voor moeilijke tijden / onvoorziene uitgaven en de inkomstenbelasting.

 

Momenteel maak ik maandelijks een variabel bedrag over van mijn zakelijke naar mijn prive rekeing om van te leven.

De te verwachten af te dragen inkomstenbelasting maak ik vanaf mijn zakelijke rekening over naar een spaarrekening.

 

Nu is mijn vraag, wanneer ik een maand wat meer inkomsten heb, zou ik graag een deel gebruiken om een buffer op te bouwen.

 

Volgens mij kan dit niet anders dan over het buffer ook inkomstenbelasting te betalen omdat de belastingdienst mijn inkomen bepaald via de som inkomsten - uitgaven = bruto inkomen.

 

Kan iemand mij vertellen of mijn redenatie klopt?

 

Groet,

 

Wilrik

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wilrik,

 

Nee, je redenering klopt niet. Je bent ondernemer dus de term inkomen kun je beter laten varen. Een ondernemer maakt winst of verlies.

 

De bedragen die je overboekt van je zakelijke naar privé rekening zijn onttrekkingen en hebben in principe geen invloed op je winst.

 

Je winst wordt bepaald door van je omzet je kosten af te trekken. Dat is iets anders dan inkomen minus uitgaven.

 

Wel kan het zo zijn dat als je spaarrekening boven het vrijgestelde bedrag uitkomt, je belasting bent verschuldigd in box 3 (inkomen uit sparen en beleggen).

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Odeon,

 

hartelijk dank voor je reactie.

 

Als ik jou redenatie volg zou ik dus enkel die 'onttrekkingen' moeten zien als belastbaar inkomen?

 

De opbouw van een buffer kan dus buiten de IB om geboekt worden (volgens mij gewoon op de post Eigen Vermogen)?

 

 

Groet,

 

Wilrik

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, je betaalt belasting over je winst. Winst = omzet - kosten, wat je daarna met die winst doet is niet relevant.

 

Dus of je de winst nou naar je privé rekening overmaakt of niet doet niet ter zake over de vraag of je winst maakt of niet. Je kunt zelfs winst maken zonder dat er een stuiver op één van je rekeningen wordt overgemaakt. Of fiscaal verlies draaien terwijl er duizenden euro's op je rekening worden bijgeschreven.

 

Het is overigens wel mogelijk om diverse reserveringen aan te leggen waar op dat moment dan geen IB over betaalt hoeft te worden. Maar een potje voor de IB valt daar echt niet onder ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis,

 

ook bedankt voor jou input.

 

 

Het gaat me niet enkel om een potje reservering voor de IB. Ik wil een buffer om zowel uitblijvende opdrachten mee op te vangen alswel incidentele uitgeven mee te betalen.

 

Ik kan me voorstellen dat ik, wanneer ik het buffer aanspreek voor mijn eigen inkomen, ik achteraf alsnog hier IB over verschuldigd ben. Wanneer ik het buffer gebruik voor een (incidentele) investering vind ik dit minder vanzelfsprekend.

 

Zou je me iet meer kunnen zeggen over de verschillende regelingen voor 'reserveringen' ? Ik ben met name geïnteresseerd in reserveringen voor uitblijven opdrachten en onverwachte investeringen.

 

Groeten,

 

Wilrik

Link naar reactie
  • 0
Ik kan me voorstellen dat ik, wanneer ik het de buffer aanspreek voor mijn eigen inkomen, ik achteraf alsnog hier IB over verschuldigd ben.

Het maakt voor de IB (in box 1) niet uit wat je met je prive-opnames doet. Bewaren voor slappe tijden, over de balk gooien, etc. Het maakt niet uit!

Zelfs als je niets opneemt of apart zet van je zakeliijke rekening moet je op basis van de winst inkomsten belasting betalen. Zoals gezegd: winst is omzet minus kosten. Prive-opnames, buffervorming of buffer aanspreken komen in die formule niet voor.

 

Zakelijk vermogen valt niet in box 3 zolang het zakelijk te verantwoorden is (en niet een verkapte omzeiling voor box 3). Wel valt evt. rente daarover onder je winst (in box 1). Zelf neem ik ook niet steeds alle winst op, maar hou ik wat reserve op de zakelijke rekening voor slappere tijden, jaarlijkse kosten en evt. investeringen. Los van die buffer betaal ik belasting over mijn winst en dat kan dus best zijn voordat ik het van m'n zakelijke rekening heb opgenomen.

Dus nogmaals: je betaalt geen IB over je opnames, maar over je winst!

 

Wil je vermogen reserveren voor de oude dag, dan hebben ondernemers de FOR, maar dat is dus niet echt een reserve voor slappe tijden op kortere termijn. Verstandig is dus om niet al je winst meteen op te nemen, maar alleen hetgeen je echt nodig heb om rond te komen.

 

Zelf maak ik maandelijks een gepast bedrag over naar m'n prive rekening met de omschrijving "voorschot" en een daaraan gerelateerd bedrag naar een aparte spaarrekening met de omschrijving "IB reservering". Pas nadat de aanslag IB is ontvangen kijk ik wat in het betreffende jaar mijn feitelijke winst was en maak ik het verschil met de voorschotten op soortgelijke wijze over naar de prive rekening en de spaarrekening. Het saldo van de spaarrekening gebruik ik dan om de IB mee te betalen en die jaarlijkse winstverrekening is dan een extraatje. Op deze manier heb ik nooit het idee achter de belasting aan te lopen, maar staat er iha. voldoende gereserveerd.

In rijke en slappe tijden kijk ik wel wat een passend maandbedrag is en pas het indien nodig aan, maar ik neem dus nooit het maximale op.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me voorstellen dat ik, wanneer ik het de buffer aanspreek voor mijn eigen inkomen, ik achteraf alsnog hier IB over verschuldigd ben.

Het maakt voor de IB (in box 1) niet uit wat je met je prive-opnames doet. Bewaren voor slappe tijden, over de balk gooien, etc. Het maakt niet uit!

Zelfs als je niets opneemt of apart zet van je zakeliijke rekening moet je op basis van de winst inkomsten belasting betalen. Zoals gezegd: winst is omzet minus kosten. Prive-opnames, buffervorming of buffer aanspreken komen in die formule niet voor..

 

Wat mmint zegt is juist. De reserveringen waar ik het over heb zijn niet de buffers die jij zou wensen, daar zijn saarrekeningen voor waar je je netto geld in spaart. Wat vanaf 2013 een optie zou kunnen zijn is het zogenaamde vitaliteitssparen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi mmint,

 

bedankt voor je reactie.

 

Als ik jouw goed begrijp geldt: Het maakt niet uit waarvoor ik mijn winst (inkomsten minus kosten) gebruik, ik moet sowieso de IB erover betalen, en winst is niets meer dan inkomsten minus uitgaven.

 

Ik ben dan alleen nog erg benieuwd naar de reserveringen waarover Dennis van Dijk het eerder had. Hieruit maak ik namelijk op dat je, voor sommige zaken, een investering buiten de IB kan houden. Dit is ook precies waar ik naar op zoek ben. Dus een buffer opbouwen en vooralsnog daar geen IB over te betalen. Pas als ik het buffer aan zou spreken om mezelf van een inkomen te voorzien zou ik de IB hierover verschuldigd zijn, maar niet wanneer ik het wil gebruiken voor een incidentele grote uitgave.

 

Groeten,

 

Wilrik

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Dennis van Dijk

 

Bedankt voor de PDF!

 

 

@iedereen

 

Een bedank aan alle vorige reacties.

Ik heb een hoop informatie en nieuw inzichten gekregen waar ik wat mee kan. Dank hiervoor!

 

Vriendelijke groet,

 

Wilrik Atsma

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi mmint,

 

bedankt voor je reactie.

 

Als ik jouw goed begrijp geldt: Het maakt niet uit waarvoor ik mijn winst (inkomsten minus kosten) gebruik, ik moet sowieso de IB erover betalen, en winst is niets meer dan inkomsten minus uitgaven.

 

Ik ben dan alleen nog erg benieuwd naar de reserveringen waarover Dennis van Dijk het eerder had. Hieruit maak ik namelijk op dat je, voor sommige zaken, een investering buiten de IB kan houden. Dit is ook precies waar ik naar op zoek ben. Dus een buffer opbouwen en vooralsnog daar geen IB over te betalen. Pas als ik het buffer aan zou spreken om mezelf van een inkomen te voorzien zou ik de IB hierover verschuldigd zijn, maar niet wanneer ik het wil gebruiken voor een incidentele grote uitgave.

 

Groeten,

 

Wilrik

 

Dan nog maar even voor de volledigheid:

 

- Fiscale Oudedags Voorziening - een deel van je winst gebruiken voor je oude dag;

- Voorziening dubieuze debiteuren - een voorziening die het debiturenrisico dempt;

- InvesteringsEgalisatiereserve - geld dat je reserveert mdat je in de toekomst een activum moet vervangen;

- Herinvesteringsreserve - de boekwinst op een verkocht activum kan gebruikt worden om een ander activum aan te schaffen;

- etc. etc.

 

Zulke reserveringen zijn mogelijk. Potjes zoals jij zoekt moeten gewoon gevuld worden met netto geld...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Als ik jouw goed begrijp geldt: Het maakt niet uit waarvoor ik mijn winst (inkomsten minus kosten) gebruik, ik moet sowieso de IB erover betalen, en winst is niets meer dan inkomsten minus uitgaven.

 

NEE! Kosten. (Sorry voor het schreeuwen ;) ) Als je 1000 euro uitgeeft aan een pc heb je wel 1000 euro uitgegeven maar zijn dat, even kort door de bocht, in dat jaar maar 200 euro kosten. Zoek even op kosten, investeringen en afschrijvingen.

 

edit: zie nu dat je het in het eerste deel van je zin wel goed omschrijft.

Link naar reactie
  • 0

@Willem Joosten

 

Bedankt voor de verduidelijking. Ik snap je punt uitgaven vs kosten. Zelf heb ik nog weinig te maken met dusdanige uitgaven dat de afschrijving over meerdere jaren geboekt kan worden. Vandaar dat ik dit niet had meegenomen in mijn post.

 

NEE! Kosten. (Sorry voor het schreeuwen ) Als je 1000 euro uitgeeft aan een pc heb je wel 1000 euro uitgegeven maar zijn dat, even kort door de bocht, in dat jaar maar 200 euro kosten. Zoek even op kosten, investeringen en afschrijvingen.

 

Af en toe schreeuwen vind ik helemaal niet erg, zeker niet wanneer het iets toevoegt. Indien correct gebruikt, zie ik het enkel als een intonatie in het lezen :-).

 

Vriendelijke groet,

 

Wilrik

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.