• 0

Luxe probleem, nieuwe financier

Beste Allen,

 

Sinds drie maanden ben ik bezig om een vernieuwend idee in Nederland van de grond te krijgen. Voor dit idee heb ik via mijn eigen netwerk een investeerder gevonden die een X-bedrag in de onderneming heeft gepompt.

 

Daarnaast heeft deze investeerder nu 10% van de aandelen in handen (het overgrote deel van de investering is gedaan via een lening aan mijn holding).

 

Echter, gaandeweg heb ik twee mogelijk nieuwe investeerders gevonden die met meer geld over de brug kunnen komen. Dat betekent dat ik mijn plannen versneld kan uitvoeren en toch nog de meeste aandelen op naam kan houden.

 

Het liefst zou ik zien dat de investeerder die ik drie maanden geleden bereid heb gevonden volledig wordt uitgekocht. Maar wat voor bedrag zou hij moeten krijgen, wat zou redelijk zijn? In principe zijn de 10% aandelen voor 1.800 euro volgestort, maar het zou niet reeel zijn om hem voor datzelfde bedrag een voorstel te doen. Zonder deze seed-financiering had ik niet eens kunnen beginnen.

 

De lening van hem, waarmee ik feitelijk mijn bedrijf financier wil ik gewoon door laten lopen, ook wanneer een nieuwe investeerder aantreed. Hier betaal ik overigens een marktconforme rente over.

 

De nieuwe investeerders kunnen een aandelenkapitaal krijgen van ca. 20% gezamenlijk.

 

Wat voor voorstel kan ik nu het beste maken naar zowel de investeerder die ik nu uit wil kopen als de mogelijk nieuwe investeerders?

 

Kleine toevoeging: Een medewerker heeft ook nog 25% van de aandelen, ik wil zelf graag de meerderheid behouden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vraag je het hem niet gewoon hoeveel hij voor z'n aandelen wil? Misschien vind hij het wel relaxt om in een paar maanden 15% over de investering te verdienen ... (Maar je kan hem ook héél dankbaar zijn dat hij je in het begin opweg heeft willen helpen en hem gewoon die 10% gunnen en laten meedelen in het succes)

 

Groeten Arie

Link naar reactie
  • 0

Hi Arie,

 

Dank je! Dat laatste is ook een serieuze mogelijkheid.

 

Wat ik vergeten ben toe te voegen is dat een medewerker ook 25% in de werkmaatschappij heeft. Ik wil zelf graag de meerderheid behouden (iets psychologisch), maar ook niet ten koste van alles.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.