• 0

Fraude of niet?

Ik heb zaken gedaan met een automonteur die een inschrijving had bij de kvk. Door zijn fout heeft mijn auto een hoop schade opgelopen. Civiele zaak gestart en gewonnen. Meneer in kwestie schrijft zich uit bij de kvk en vraagt een uitkering aan. Ik krijg geen cent, echter is meneer net zo actief op internet en heeft ondertussen ook een website. Op zijn website staat dat je netjes een BTW factuur krijgt? Hoe kan iemand met een uitkering en geen KVK inschrijving, BTW doorrekenen aan zijn klanten?

FIOD gebeld en een melding gemaakt. FIOD zegt dat hij niet verplicht is om een KVK inschrijving te hebben?? WTF??

Ik heb zelf ook een eenmanszaak gehad en een BTW nummer. Ondertussen ook uitgeschreven. Betekent dat ik nog steeds mijn BTW nummer kan gebruiken om facturen te maken? Ik snap er niks meer van. ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW nummer en KVK inschrijving zijn twee heel veschillende dingen. De eerste is namelijk bij de belastingdienst, en die is verplicht als je BTW-plichtig bent. De tweede is optioneel.

 

En waar komt deze wijsheid vandaan? Paar jaar terug moest je je inschrijven om überhaupt een BTW nummer te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

En waar komt deze wijsheid vandaan? Paar jaar terug moest je je inschrijven om überhaupt een BTW nummer te krijgen?

Nee dat is niet waar. Je kan ook zonder KVK inschrijving BTW plichtig zijn, zoals Peter al zei. Dat was een paar jaar terug ook al zo.

 

Dus ik mag ook gewoon facturen uitschrijven ondanks dat ik me heb laten uitschrijven bij de kvk? Waar kan ik dit nalezen?

Ik vind het een wazig verhaal omdat als ik hier op het forum zoek naar btw zonder kvk, zegt iedereen wat anders.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En waar komt deze wijsheid vandaan? Paar jaar terug moest je je inschrijven om überhaupt een BTW nummer te krijgen?

Nee dat is niet waar. Je kan ook zonder KVK inschrijving BTW plichtig zijn, zoals Peter al zei. Dat was een paar jaar terug ook al zo.

Precies. De vraag of je BTW plichtig bent wordt beantwoord aan de hand van de feitelijke situatie. Kans is wel groot dat wanneer je BTW plichtig bent en niet ingeschreven, er sprake is van een economisch delict.

 

En wat TS betreft: follow the money. Ik begrijp dat je een vonnis hebt, dus laat de deurwaarder daarmee aan het werk gaan. met ' fraude' roepen krijg je je geld niet.

Link naar reactie
  • 0

Jantje, jou onbekendheid met de btw wetgeving maakt een ander nog geen fraudeur! zelfs niet als je een conflict met hem hebt gehad..

 

de btw wetgeving beoordeelt je veel sneller als ondernemer als de handelswet ( op basis waarvan je je moet inschrijven), voor de btw is het al genoeg als je een paar keer per jaar een auto repareert buiten je directe familie, bij de kvk word in twijfel gevallen ook gekeken of hoeveel uur je aan het ondernemen besteed en als je onder de 15 uur per week gemiddeld zit word je vaak niet ingeschreven omdat er dan onvoldoende omvang is.

 

Of jij je btwnummer nog kunt gebruiken? ik denk het niet als jij aan de belastingdienst hebt doorgegeven dat je gestopt bent is je btw nummer inactief, alleen als je nog elk kwartaal aangifte moet doen dan is je nummer nog actief.. dus het antwoord kun je zelf bedenken dan..

 

Het lijkt mij voor een automonteur helemaal niet raar dat hij zonder kvk inschrijving werkt maar wel een btw nummer heeft. Heel garagebedrijven hebben het erg moeilijk en kunnen nauwelijks het hoofd boven water houden.. Vele worden gedwongen te stoppen, maar stoppen met je onderneming betekent ook verlies aan inkomen en waar is nu altijd wel vraag naar? precies iemand die voor verstand heeft van auto's en die voor niet al te veel geld je auto wil repareren. Dus voor een automonteur met eigen bedrijf is een stapje terug stoppen met het eigen bedrijf en de daarbij komende (vaste) lasten. Maar nog wel auto's onderhouden voor oude trouwe vaste klanten om wat extra inkomen te vergaren. En 1x in de 3 maanden een btw aangifte doen is niet zo veel werk maar is wel voordelig om zakelijke klanten die btw kunnen terugvragen te blijven helpen en om zelf btw op de onderdelen terug te kunnen vragen.

Link naar reactie
  • 0

Jantje, jou onbekendheid met de btw wetgeving maakt een ander nog geen fraudeur! zelfs niet als je een conflict met hem hebt gehad..

 

de btw wetgeving beoordeelt je veel sneller als ondernemer als de handelswet ( op basis waarvan je je moet inschrijven), voor de btw is het al genoeg als je een paar keer per jaar een auto repareert buiten je directe familie, bij de kvk word in twijfel gevallen ook gekeken of hoeveel uur je aan het ondernemen besteed en als je onder de 15 uur per week gemiddeld zit word je vaak niet ingeschreven omdat er dan onvoldoende omvang is.

 

Of jij je btwnummer nog kunt gebruiken? ik denk het niet als jij aan de belastingdienst hebt doorgegeven dat je gestopt bent is je btw nummer inactief, alleen als je nog elk kwartaal aangifte moet doen dan is je nummer nog actief.. dus het antwoord kun je zelf bedenken dan..

 

Het lijkt mij voor een automonteur helemaal niet raar dat hij zonder kvk inschrijving werkt maar wel een btw nummer heeft. Heel garagebedrijven hebben het erg moeilijk en kunnen nauwelijks het hoofd boven water houden.. Vele worden gedwongen te stoppen, maar stoppen met je onderneming betekent ook verlies aan inkomen en waar is nu altijd wel vraag naar? precies iemand die voor verstand heeft van auto's en die voor niet al te veel geld je auto wil repareren. Dus voor een automonteur met eigen bedrijf is een stapje terug stoppen met het eigen bedrijf en de daarbij komende (vaste) lasten. Maar nog wel auto's onderhouden voor oude trouwe vaste klanten om wat extra inkomen te vergaren. En 1x in de 3 maanden een btw aangifte doen is niet zo veel werk maar is wel voordelig om zakelijke klanten die btw kunnen terugvragen te blijven helpen en om zelf btw op de onderdelen terug te kunnen vragen.

 

Ok een duidelijk verhaal. Met andere woorden. De belastingdienst moet kijken of zijn BTW nummer nog actief is of niet. Als deze actief is en hij dus nog steeds aangifte doet, fraudeert hij niet.

Link naar reactie
  • 0

even nagaan wat zijn ondernemingsvorm was voorheen.

Was dat een eenmanszaak of VOF dan is hij gewoon prive aansprakelijk voor de schade. En aangezien je een Vonnis hebt kan je dus gewoon bij hem prive beslag laten leggen op zijn inboedel, zijn auto maar ook op zijn uitkering en natuurlijk op bankrekeningen

Link naar reactie
  • 0

Ok een duidelijk verhaal. Met andere woorden. De belastingdienst moet kijken of zijn BTW nummer nog actief is of niet. Als deze actief is en hij dus nog steeds aangifte doet, fraudeert hij niet.

Je verliest hier wel een beetje het doel uit het oog. Je lijkt hem nu, waarschijnlijk onterecht, als fraudeur te willen aanmerken.

Terwijl je gewoon, zoals Steven al zei, achter je geld aan moet en er een deurwaarder op moet zetten.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij voor een automonteur helemaal niet raar dat hij zonder kvk inschrijving werkt maar wel een btw nummer heeft. Heel garagebedrijven hebben het erg moeilijk en kunnen nauwelijks het hoofd boven water houden.. Vele worden gedwongen te stoppen, maar stoppen met je onderneming betekent ook verlies aan inkomen en waar is nu altijd wel vraag naar? precies iemand die voor verstand heeft van auto's en die voor niet al te veel geld je auto wil repareren. Dus voor een automonteur met eigen bedrijf is een stapje terug stoppen met het eigen bedrijf en de daarbij komende (vaste) lasten. Maar nog wel auto's onderhouden voor oude trouwe vaste klanten om wat extra inkomen te vergaren. En 1x in de 3 maanden een btw aangifte doen is niet zo veel werk maar is wel voordelig om zakelijke klanten die btw kunnen terugvragen te blijven helpen en om zelf btw op de onderdelen terug te kunnen vragen.

 

Een kvk inschrijving is tegenwoordig toch verplicht ?

(Even los van het feit dat dit geen zaak voor de FIOD is)

Link naar reactie
  • 0

Jantje.

 

Wat wil je nou kerel? Jezelf nog meer ellende op de hals halen door te proberen bewijzen dat meneer fraudeert? Schakel een deurwaarder in en volg het geld, zoals al eerder is aangegeven. Spendeer je tijd aan positieve zaken.

 

Laat die kerel lekker verder werken en facturen sturen. Daar heb jij alleen maar profijt van. Boeiend voor jou dat hij zich niet heeft ingeschreven in de kvk. Hij loopt vanzelf wel een keer tegen een deur op.

 

Laat beslag leggen op zijn rekening. Hij heeft jou ooit een factuur gestuurd waarschijnlijk. Daar staat netjes een rekeningnummer op. Laat daarop beslag leggen.

 

Laat hem lekker verder in de stront zwemmen. Ga verder met je leven en met positieve dingen :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Een kvk inschrijving is tegenwoordig toch verplicht ?

(Even los van het feit dat dit geen zaak voor de FIOD is)

 

Dat is al tientallen jaren verplicht maar alleen als je aan alle criteria voldoet, zie Wanneer heb ik een onderneming

 

Bij inschrijving in de kamer van koophandel is er eigenlijk altijd sprake van btw ondernemerschap.

maar bij btw ondernemerschap hoeft er geen sprake te zijn van een KvK inschrijving want ook de exploitatie van een bedrijfspand of een vakantiewoning kan onder btw heffing vallen terwijl daarvoor geen kvk inschrijving verplicht is.

Link naar reactie
  • 0

Jantje.

 

Wat wil je nou kerel? Jezelf nog meer ellende op de hals halen door te proberen bewijzen dat meneer fraudeert? Schakel een deurwaarder in en volg het geld, zoals al eerder is aangegeven. Spendeer je tijd aan positieve zaken.

 

Laat die kerel lekker verder werken en facturen sturen. Daar heb jij alleen maar profijt van. Boeiend voor jou dat hij zich niet heeft ingeschreven in de kvk. Hij loopt vanzelf wel een keer tegen een deur op.

 

Laat beslag leggen op zijn rekening. Hij heeft jou ooit een factuur gestuurd waarschijnlijk. Daar staat netjes een rekeningnummer op. Laat daarop beslag leggen.

 

Laat hem lekker verder in de stront zwemmen. Ga verder met je leven en met positieve dingen :)

 

We zijn al een jaar bezig met gerechtsdeurwaarders. deze meneer rijdt in een auto die niet op zijn naam of die van zijn partner staat. Dus beslag niet mogelijk. Beslag op zijn bankrekening heeft niks opgeleverd. Beslag op zijn spullen laten leggen maar deurwaarder weigert de spullen te veilen ondanks dat deze meneer geen cent betaald heeft.

Beslag op zijn uitkering en toeslagen is wettelijk onmogelijk gezien de geldende beslagvrije voet.

Dat is mijn probleem. Ik zie geen cent van zijn inkomsten omdat die inkomsten zwart zijn.

Link naar reactie
  • 0

Dat is mijn probleem. Ik zie geen cent van zijn inkomsten omdat die inkomsten zwart zijn.

OK. Maar als hij facturen stuurt dan zal dat niet in het zwart zijn lijkt me. Probleem is misschien dat het niet op zijn rekening komt te staan? Heb je zicht op het bankrekeningnummer dat hij nu gebruikt op zijn facturen?

 

Als de deurwaarder zijn spullen niet wil veilen, dan zal dat betekenen dat hij niet veel meer heeft dan een bank een bed en een koelkast.

 

Ik zou het fraudedeel lekker laten. Ga op zoek naar waar hij dan dat geld incasseert. Als hij een onderneming runt zal er toch wel iets op zijn naam staan?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dat is mijn probleem. Ik zie geen cent van zijn inkomsten omdat die inkomsten zwart zijn.

OK. Maar als hij facturen stuurt dan zal dat niet in het zwart zijn lijkt me. Probleem is misschien dat het niet op zijn rekening komt te staan? Heb je zicht op het bankrekeningnummer dat hij nu gebruikt op zijn facturen?

 

Als de deurwaarder zijn spullen niet wil veilen, dan zal dat betekenen dat hij niet veel meer heeft dan een bank een bed en een koelkast.

 

Ik zou het fraudedeel lekker laten. Ga op zoek naar waar hij dan dat geld incasseert. Als hij een onderneming runt zal er toch wel iets op zijn naam staan?

 

Zijn inkomsten zijn volledig zwart. Hij vangt een volledige uitkering van 1270 euro netto per maand. Het mag dan toch duidelijk zijn dat hij zwart werkt. Iemand die bijklust heeft geen recht op een volledige bijstandsuitkering, anders zou iedereen dat wel doen.

Hij heeft wel meer spullen staan, echter zijn er meerdere schuldeisers. Blijkbaar kunnen de deurwaarders niet samenwerken.

Mijn deurwaarder zegt dat als ze kosten moeten maken om een veiling te organiseren, dat deze kosten niet gedekt worden als de opbrengsten gedeeld moeten worden met andere schuldeisers.

Is toch onzin of niet? Andere schuldeisers hebben dus ook een vordering, maar willen niet overgaan tot veilen en dus niet delen in de kosten. Wel moet ik mijn opbrengsten delen? Klopt dit wel?

 

Ik heb ondertussen de uitkeringsinstantie bewijzen gestuurd waaruit blijkt dat hij zwart werkt, echter weinig vertrouwen dat ze daar echt iets mee doen. Als iemand nog tips heeft, hoor ik dat graag.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit draadje zo lees dan is er van alles aan de hand wat niet klopt. Maar zeker het laatste bericht doet mijn wenkbrauwen fronsen...

 

Zijn inkomsten zijn volledig zwart. Hij vangt een volledige uitkering van 1270 euro netto per maand. Het mag dan toch duidelijk zijn dat hij zwart werkt. Iemand die bijklust heeft geen recht op een volledige bijstandsuitkering, anders zou iedereen dat wel doen.

 

[*]Hoe kun je weten hoe hoog zijn uitkering is?

[*]Als dit de hoogte van de uitkering is kan er door de deurwaarder gewoon loonbeslag uitgevoerd worden. De maximale beslagvrije voet bedraagt immers meestal € 1.082,49 bij een gezinssituatie. Daar zit zijn inkomen dus boven en zou er iedere maand dus bijna € 190,00 aan jou afgedragen kunnen worden. Waarom gebeurt dat niet?

[*]Iemand mag best geld verdienen naast een uitkering in het kader van de WWB, graag zelfs. Hoeveel je daarvan mag houden is natuurlijk een tweede. Het kan goed zijn dat de WWB in dit geval doet waar het voor gemaakt is: fungeren als een vangnet,

 

Met betrekking tot deurwaarders en kosten, als jouw deurwaarder als eerste beslag gelegd heeft kunnen de anderen over het algemeen onderuit zitten en hun hand ophouden. Ik vermoed dat jouw deurwaarder hier een logische houding aanneemt die ook in het belang van de schuldenaar en van jou is: de veilingkosten worden gedekt door de opbrengst van de veiling (hij kan er waarschijnlijk van leven), maar de restant opbrengst moet verdeeld worden over de andere schuldeisers (waar jij in meedeelt) - het kan zijn dat jij hier dan nagenoeg niets van terug ziet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als ik dit draadje zo lees dan is er van alles aan de hand wat niet klopt. Maar zeker het laatste bericht doet mijn wenkbrauwen fronsen...

 

Zijn inkomsten zijn volledig zwart. Hij vangt een volledige uitkering van 1270 euro netto per maand. Het mag dan toch duidelijk zijn dat hij zwart werkt. Iemand die bijklust heeft geen recht op een volledige bijstandsuitkering, anders zou iedereen dat wel doen.

 

[*]Hoe kun je weten hoe hoog zijn uitkering is?

[*]Als dit de hoogte van de uitkering is kan er door de deurwaarder gewoon loonbeslag uitgevoerd worden. De maximale beslagvrije voet bedraagt immers meestal € 1.082,49 bij een gezinssituatie. Daar zit zijn inkomen dus boven en zou er iedere maand dus bijna € 190,00 aan jou afgedragen kunnen worden. Waarom gebeurt dat niet?

[*]Iemand mag best geld verdienen naast een uitkering in het kader van de WWB, graag zelfs. Hoeveel je daarvan mag houden is natuurlijk een tweede. Het kan goed zijn dat de WWB in dit geval doet waar het voor gemaakt is: fungeren als een vangnet,

 

Met betrekking tot deurwaarders en kosten, als jouw deurwaarder als eerste beslag gelegd heeft kunnen de anderen over het algemeen onderuit zitten en hun hand ophouden. Ik vermoed dat jouw deurwaarder hier een logische houding aanneemt die ook in het belang van de schuldenaar en van jou is: de veilingkosten worden gedekt door de opbrengst van de veiling (hij kan er waarschijnlijk van leven), maar de restant opbrengst moet verdeeld worden over de andere schuldeisers (waar jij in meedeelt) - het kan zijn dat jij hier dan nagenoeg niets van terug ziet.

 

De tegenpartij wilde een regeling treffen van 50 euro per maand en heeft daarbij ingevuld wat zijn inkomsten en kosten zijn.

Echter op een regeling is het nooit gekomen, omdat hij de nodige bewijzen nooit heeft opgestuurd.

 

We hebben een berekening gemaakt op:

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php?bCalc=0&printIt=0

 

Hieruit komt naar voren dat we eigenlijk geen aanspraak kunnen doen op zijn inkomen.

We dachten eerst ook dat we beslag konden leggen op 10% van zijn uitkering, maar dat is niet het geval omdat men ook kijkt naar de kosten voor huur en zorgverzekering.

Link naar reactie
  • 0

Ga er maar van uit dat je je geld nooit zult zien. Hij heeft op papier dus geen geld, en dat zal zo wel blijven. Als de belasting erachter komt dat hij zwart werkt heeft hij een nog groter probleem, en jij ook (belastingdienst gaat altijd voor, en dan blijft er helemaal niets meer voor je over). Misschien is het gewoon beter om je verlies te nemen. Dit soort dingen kosten alleen maar negatieve energie, en die tijd kun je beter elder in steken.

 

De volgende keer toch naar een gerenomeerde garage/techneut?

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Ga er maar van uit dat je je geld nooit zult zien. Hij heeft op papier dus geen geld, en dat zal zo wel blijven. Als de belasting erachter komt dat hij zwart werkt heeft hij een nog groter probleem, en jij ook (belastingdienst gaat altijd voor, en dan blijft er helemaal niets meer voor je over). Misschien is het gewoon beter om je verlies te nemen. Dit soort dingen kosten alleen maar negatieve energie, en die tijd kun je beter elder in steken.

 

De volgende keer toch naar een gerenomeerde garage/techneut?

 

Dat is inderdaad een optie. Maar die meneer licht andere mensen op. Mensen die net als ik vertrouwen hebben in de medemens. Ik ben ondertussen in contact gekomen met 3 andere gedupeerden die ook allemaal veel schade hebben geleden maar geen factuur. Dus ze kunnen niks.

Het is gewoon een principe kwestie geworden. Als hij het geld echt niet had, had ik het misschien ook losgelaten. Maar hij loopt bewust de boel te belazeren en geen enkele instantie wil zijn vingers aan de zaak verbranden.

Link naar reactie
  • 0

Ga er maar van uit dat je je geld nooit zult zien. Hij heeft op papier dus geen geld, en dat zal zo wel blijven. Als de belasting erachter komt dat hij zwart werkt heeft hij een nog groter probleem, en jij ook (belastingdienst gaat altijd voor, en dan blijft er helemaal niets meer voor je over). Misschien is het gewoon beter om je verlies te nemen. Dit soort dingen kosten alleen maar negatieve energie, en die tijd kun je beter elder in steken.

 

De volgende keer toch naar een gerenomeerde garage/techneut?

 

Dat is inderdaad een optie. Maar die meneer licht andere mensen op. Mensen die net als ik vertrouwen hebben in de medemens. Ik ben ondertussen via Marktplaats in contact gekomen met 3 andere gedupeerden die ook allemaal veel schade hebben geleden maar hebben niet eens een factuur ontvangen. Dus ze kunnen niks.

Het is gewoon een principe kwestie geworden. Als hij het geld echt niet had, had ik het misschien ook losgelaten. Maar hij loopt bewust de boel te belazeren en geen enkele instantie wil zijn vingers aan de zaak verbranden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.