• 0

Internetmarketing- E-mailing

Beste mede ondernemers,

Op korte termijn (sept-okt '12) wil ik een ludieke guerilla marketing actie op touw zetten. Het idee is om een leuk filmpje op te nemen waar uiteraard ons bedrijf herkenbaar in terug komt. (ik kan natuurlijk nog niet te veel vertellen) Hieropvolgend zal er ergens op een strand in Nederland een ''kapot'' object liggen met een QR code of gewoon een internet adres. Aan de hand hiervan worden mensen rechtstreeks doorgestuurd naar het bewuste filmpje waarin ze kunnen zien hoe dit ''kapotte'' object op het strand terecht komt. Nu wil ik dit in een bepaalde regio in nederland toe passen en via een adressen bestand het filmpje aan al mijn potentiële klanten doorsturen per e-mail. (spam).

 

Denken jullie dat, ondanks de humoristische inslag, het ongevraagd ontvangen filmpje niet zal worden gewaardeerd of juist wel? Hoe zit dit op juridisch vlak? Krijg ik dan gelijk de OPTA op mijn dak en mag ik een hoge boete betalen?

 

Wellicht dat iemand hier zijn mening over wilt geven?

 

P.S. Het betreft een flinke investering en ik hecht veel waarde aan de meningen op dit forum, dus ik zie jullie reacties graag tegemoet.

 

Groet,

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Spammen mag inderdaad niet.

 

Maak het de vinders ter plaatse mogelijk om het filmpje zelf door te sturen naar vrienden en bekenden (let dan ook op dat je aan de voorwaarden voldoet), als het zo humoristisch is als je doet vermoeden gebeurd dat vanzelf....

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Spam is spam, ongeacht hoe geinig je het zelf allemaal vindt. Je kunt natuurlijk wel reclame maken op billboards en dergelijke.

 

Ha Peter,

Bedankt voor je reactie. Het gaat mij niet om andere vormen van communicatie maar echt even puur om de e-mailing. Ik heb in ieder geval al één eerlijk antwoord.

@ Linda. Hier heb jij een goed punt. Dit was ook de 1e opzet alleen maak ik het risico op falen dan toch weer wat groter. Alleen als ik het massaal ga Spammen, wat ikzelf super irritant vindt, neemt men mij dit dan in dank af doordat de boodschap humoristisch is en er een hoop moeite in zit, lokaal karakter etc.?

Link naar reactie
  • 1

@ Linda. Hier heb jij een goed punt. Dit was ook de 1e opzet alleen maak ik het risico op falen dan toch weer wat groter. Alleen als ik het massaal ga Spammen, wat ikzelf super irritant vindt, neemt men mij dit dan in dank af doordat de boodschap humoristisch is en er een hoop moeite in zit, lokaal karakter etc.?

 

Toch zou ik daarvoor kiezen, als vrienden of bekenden het sturen is de kans groter dat ze het filmpje toch bekijken. De actie moet dan wel erg sterk zijn! Spam mag niet, en daarbij vraag ik me af wie er wel spam gaat lezen; laat staan een link openen van een onbekende afzender om een filmpje te bekijken?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Alleen als ik het massaal ga Spammen, wat ikzelf super irritant vindt, neemt men mij dit dan in dank af doordat de boodschap humoristisch is en er een hoop moeite in zit, lokaal karakter etc.?

Hoeveel bijlagen van spam-mailtjes heb jij in de afgelopen periode geopend om te zien of ze misschien héél toevallig humoristisch waren? En bij hoeveel van die mailtjes had je daar achteraf geen spijt van?

Link naar reactie
  • 0

Je gaat een sloopschip het strand op laten varen ala Alang? ;D

 

Ben wel benieuwd naar het idee achter deze actie, vraag mij af of zo'n soort guerilla actie wel geschikt is, vooral als het een grote investering betreft.

 

Ja zoiets ja :) Ik zal een linkje plaatsen (als dit is toegestaan) naar het filmpje zodra deze af is..

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de lancering via social media combineert met een "onafhankelijk en neutraal" persbericht (daar en daar ligt iets wat de moeite waard is), dan hoef je toch geen e-mail te sturen?

 

Uiteraard is hetgeen jij omschrijft, kwalitatief de beste manier. Maar ik wil het bericht ook een beetje pushen om niet helemaal afhankelijk te zijn van het onderling doorsturen, liken, tweeten etc met als risico dat het niet het bereik krijgt wat ik zoou willen. Ik ga nadien namelijk telefonische acquisitie gebruiken en wil dan refereren naar het bewuste filmpje

Link naar reactie
  • 0

Ik ga nadien namelijk telefonische acquisitie gebruiken ...

Waarbij je naar ik aanneem rekening houdt met het bel-me-niet register?

 

Precies mijn gedachte ;)

 

Als je het toch in deze trent wil doorzetten dan is een mailing per post wellicht iets?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0
Als je het toch in deze trent wil doorzetten dan is een mailing per post wellicht iets?

Het hele gedoe rond spam en bel-me-niet is omdat mensen het vervelend vinden benaderd te worden over iets waar ze niet om gevraagd hebben. Het gaat dus niet om de manier van contact, maar om het contact zelf, dus ook een mailing per post zal net zo slecht ontvangen worden.

Link naar reactie
  • 0

Het hele gedoe rond spam en bel-me-niet is omdat mensen het vervelend vinden benaderd te worden over iets waar ze niet om gevraagd hebben. Het gaat dus niet om de manier van contact, maar om het contact zelf, dus ook een mailing per post zal net zo slecht ontvangen worden.

 

Klopt, maar ik proef aan zijn reacties dat hij het toch in dezelfde toon wil doorzetten zoals hij het in eerste instantie bedacht heeft. Per post heb je dan niet met die instanties te maken, maar inderdaad nog wel met het feit of mensen erop zitten te wachten ;)

 

Maar wellicht kunnen we brainstormen over een passend idee, als de TS daar voor openstaat, zodra het filmpje klaar is (of juist daarvóór aangezien je hebt aangegeven een hoop kosten te moeten maken)?

Marketing & Communicatie

Link naar reactie
  • 0

Het hele gedoe rond spam en bel-me-niet is omdat mensen het vervelend vinden benaderd te worden over iets waar ze niet om gevraagd hebben. Het gaat dus niet om de manier van contact, maar om het contact zelf, dus ook een mailing per post zal net zo slecht ontvangen worden.

 

Klopt, maar ik proef aan zijn reacties dat hij het toch in dezelfde toon wil doorzetten zoals hij het in eerste instantie bedacht heeft. Per post heb je dan niet met die instanties te maken, maar inderdaad nog wel met het feit of mensen erop zitten te wachten ;)

 

Maar wellicht kunnen we brainstormen over een passend idee, als de TS daar voor openstaat, zodra het filmpje klaar is (of juist daarvóór aangezien je hebt aangegeven een hoop kosten te moeten maken)?

 

Het filmpje wordt a.s. vrijdag (Als het goed is) opgenomen. Het monteren etc. duurt 2 weken. Zal ik een notitie in mijn agenda maken dat ik dan een EXCLUSIEF ;) linkje plaats naar het filmpje? Wellicht dat dit beter is?

Link naar reactie
  • 0

Hieropvolgend zal er ergens op een strand in Nederland een ''kapot'' object liggen ....

 

Het is niet voor niets guerillamarketing: ergens iets neer leggen mag per gemeente zeker niet zomaar, daarvoor is de Algemene Plaatselijke Verordering (APV) van kracht.

 

... met een QR code of gewoon een internet adres. Aan de hand hiervan worden mensen rechtstreeks doorgestuurd naar het bewuste filmpje waarin ze kunnen zien hoe dit ''kapotte'' object op het strand terecht komt. Nu wil ik dit in een bepaalde regio in nederland toe passen...

 

Heel handig om het naar een adres te wijzen: dan weet je zeker dat je een mogelijke factuur kan verwachten voor het plaatsen van het object op basis van de gemeentelijke lasten + een boete omdat de gemeente deze waarschijnlijk zal verwijderen.

 

... en via een adressen bestand het filmpje aan al mijn potentiële klanten doorsturen per e-mail. (spam).

 

Nou, je weet inmiddels drommels goed dat het spam is, dus het mag niet.

 

Denken jullie dat, ondanks de humoristische inslag, het ongevraagd ontvangen filmpje niet zal worden gewaardeerd of juist wel? Hoe zit dit op juridisch vlak? Krijg ik dan gelijk de OPTA op mijn dak en mag ik een hoge boete betalen?

 

Die kans is toch wel zeer aannemelijk dat je een boete zou krijgen, naast van de gemeente, maar het spammen mag niet, ondanks dat het leuk of humoristisch is, doet het niet ter zake. Echter; als iemand het wel leuk vind, dan zou die persoon niet zo snel een klacht indienen bij de OPTA. Vind iemand het storend, of ben je inmiddels de zoveelste (wat niet ongebruikelijk is tegenwoordig), dan is men sneller geneigd je bericht aan te geven bij de OPTA. Maar dan nog zullen er tientallen klachten moeten binnen komen.

 

Uiteraard is hetgeen jij omschrijft, kwalitatief de beste manier. Maar ik wil het bericht ook een beetje pushen om niet helemaal afhankelijk te zijn van het onderling doorsturen, liken, tweeten etc met als risico dat het niet het bereik krijgt wat ik zoou willen. Ik ga nadien namelijk telefonische acquisitie gebruiken en wil dan refereren naar het bewuste filmpje

 

Dat pushen zitten mensen niet echt op te wachten, er zijn niet voor niets dingen als het bel-me-niet register gekomen, de brievenbusstickers met ja/nee en nee/nee en tenslotte de spam-wetgeving rondom e-mailverkeer. Je geeft steeds aan dat je wil pushen: maar heb je je al afgevraagd of mensen zitten te wachten op jouw dienst of product? Heb je al een gedegen markt-onderzoek gedaan? Weet je wie jouw doelgroep is?

 

Als jouw actie echt zo geweldig, grappig en leuk is, dan stuur je een persbericht en dan komen de vliegen vanzelf op de stroop af.

 

Vraag me ook niet af; waarom koppel je er geen actie aan waarmee mensen iets kunnen winnen, in de actievoorwaarden zet je dat je eenmalig contact mag opnemen, of twee keer, net wat jij wilt. Dan krijg je tenminste ook mensen die zich open hebben gesteld voor jouw bedrijf en maak je een mooie boog om de communicatiewetten, omdat men dan toestemming heeft verleent dat jij contact mag opnemen. Daarnaast spaar je ook nog eens tijd uit van de mensen die niet op jouw zitten te wachten, je toch al een "nee" terug krijgt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.