• 0

Klant van klant failliet; klant betaald daarom niet; toch BTW afdragen?

In het tweede kwartaal van 2012 heb ik als freelancer een opdracht voor een grote klant gedaan, via twee tussenpartijen. Ik noem ze hier even:

* klant: aan wie ik factureer.

* klant-van-klant: die is failliet.

* eindklant: voor wie ik de werkzaamheden heb uitgevoerd.

 

'Klant' wil mij niet betalen omdat hun klant failliet is. In hun meest recente e-mail gaf 'klant' aan dat zij de kans klein achten dat ze hun geld nog krijgen van de curator van 'klant-van-klant'.

Uiteraard is 'klant' gewoon verplicht mij te betalen, toch? Hoe vervelend ook voor hun omdat ze dat mogelijk uit eigen zak moeten betalen, toch? Ik wil indien nodig incasso maatregelen treffen.

Het gaat om een bedrag van bijna dertig duizend euro ex. BTW.

 

Nu mijn vraag:

* Ik moet voor 1 september BTW aangifte doen over 2012Q2. Ben ik verplicht om gewoon die BTW af te dragen?

 

Alvast bedankt voor het advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ten eerste: in de regel moet de aangifte over het 2e kwartaal gedaan worden voor 1 augustus. Bij jou is dit 1 september begrijp ik?

 

Wat je vraag betreft: als jij een factuurdatum in het t weede kwartaal hebt dan ben je inderdaad verplicht de BTW die je daarop in rekening hebt gebracht af te dragen. Dat jij nog niet bent betaald doet daar niet aan af. Pas al onomstotelijk vast staat dat jouw vordering niet geincasseerd kan worden kun je de BTW terugvragen.

 

M.i. is het faillissement van een klant van een klant van jou geen reden voor jouw klant om jouw factuur niet te betalen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Waar is de eindklant in dit verhaal?

 

Jij factureert aan bemiddelaar. Zij factureren weer aan volgende bemiddelaar (klant van klant?), die vervolgens factureren aan eindklant? Moet ik het zo zien?

 

BTW moet je zeker afdragen. En voor 31 juli op de rekening van de BD :)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

En voor 31 juli op de rekening van de BD :)

 

Ehm, vóór 1 augustus neem ik aan ;)

 

En verder gewoon aangetekend een ingebrekestelling versturen en betaling binnen vijf werkdagen eisen of anders uit handen en dan komen alle aanvullende kosten voor hun rekening. Indien betaling, of voorstel, uitblijft vordering uit handen geven aan gerechtsdeurwaarder.

€ 36k inclusief BTW is nogal wat... Ik zou ook beginnen met het rekenen van wettelijke rente - of de rente die in jouw algemene voorwaarden is vastgelegd.

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Staat er in de voorwaarden hierover niks?

 

Heb van iemand eens begrepen dat er bij dergelijke constructies vaak een voorwaarde staat opgenomen dat de opdrachtnemer enkel uitbetaald krijgt als opdrachtgever ook betaald is door diens opdrachtgever.

Dus zou de voorwaarden wel even goed doorlezen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de info!

 

Ik bedoelde inderdaad vóór 1 augustus (niet september), vandaar nu deze vraag.

 

@Yannick: inderdaad, een keten met twee tussenpartijen. Ik weet niet welke facturen eindklant al betaald heeft aan klant-van-klant (of na het faillisement aan de curator). Op zich het probleem van 'klant' om dit uit te zoeken en niet van mij.

Ik heb klant eerst wat tijd willen geven in de hoop dat ze nog geld zouden ontvangen en alles via een vriendelijke weg opgelost kon worden. Maar waarschijnlijk wordt het nu wel tijd voor het traject van aanmaningen en indien nodig incasso.

 

Een punt is wel dat ik geen getekend contract heb. Ik heb ze de ICT Office Voorwaarden gestuurd (met het idee dat ik de eerste wilde zijn die met algemene voorwaarden naar voren kwam). Volgens mij vóór de eerste werkdag, maar dat zou ik even moeten checken.

Maar ipv. die te tekenen hebben ze mij hun voorwaarden gestuurd (volgens mij een week of meer na mijn eerste werkdag) waar ik niet mee akkoord wilde gaan en die ik daarom niet getekend heb.

Helaas heb ik dus geen getekende overeenkomst tot opdracht, maar ik heb wel een betaling ontvangen over de eerste factuur.

Ik weet niet of dit alles nog negatieve invloed heeft op een mogelijk incasso traject?

Maar goed, dat is misschien iets voor een ander forum?

 

Link naar reactie
  • 0

Kun je niet klant van klant omzeilen in het geheel? Of is dat gewoon een klant van klant die totaal niets met jouw factuur te maken heeft?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Een punt is wel dat ik geen getekend contract heb. Ik heb ze de ICT Office Voorwaarden gestuurd (met het idee dat ik de eerste wilde zijn die met algemene voorwaarden naar voren kwam). Volgens mij vóór de eerste werkdag, maar dat zou ik even moeten checken.

Maar ipv. die te tekenen hebben ze mij hun voorwaarden gestuurd (volgens mij een week of meer na mijn eerste werkdag) waar ik niet mee akkoord wilde gaan en die ik daarom niet getekend heb.

Helaas heb ik dus geen getekende overeenkomst tot opdracht, maar ik heb wel een betaling ontvangen over de eerste factuur.

Ik weet niet of dit alles nog negatieve invloed heeft op een mogelijk incasso traject?

Maar goed, dat is misschien iets voor een ander forum?

 

 

Heb je wel al je werkzaamheden gefactureerd? En heb je vast liggen dat ze jou niet betalen omdat hun klant niet betaalt?

 

[*]Alles gefactureerd hebben en de klant reclameert niet op de factuur impliceert dat er inderdaad een betalingsverplichting ligt;

[*]Bevestiging van de klant dat jij niet betaalt wordt omdat zij niet betaald worden is ook een sterk signaal dat de betalingsverplichting erkend wordt - waarom zou je anders melden dat er niet betaald wordt.

 

Gewoon dossier voorleggen aan deurwaarder en advies vragen m.b.t. incasso. Je kunt ook een PM sturen naar Luuceu, die heeft er zijn werk van gemaakt ;)

 

En in het vervolg niets meer doen voordat er getekend is en je voorwaarden ter hand gesteld zijn. Een goede opdrachtgever heeft daar geen problemen mee. Wordt er wel moeilijk gedaan dan wil je niet eens voor die partij werken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb klant eerst wat tijd willen geven in de hoop dat ze nog geld zouden ontvangen en alles via een vriendelijke weg opgelost kon worden. Maar waarschijnlijk wordt het nu wel tijd voor het traject van aanmaningen en indien nodig incasso.

 

Helaas heb ik dus geen getekende overeenkomst tot opdracht, maar ik heb wel een betaling ontvangen over de eerste factuur.

Ik weet niet of dit alles nog negatieve invloed heeft op een mogelijk incasso traject?

Maar goed, dat is misschien iets voor een ander forum?

 

 

Om je alvast op weg te helpen met het aanmanen:

[Mod edit: geen links naar eigen sites en eigen documenten met naam en logo a.u.b. Graag in plaats daarvan een voorbeeld document zonder eigen bedrijfsgegevens als bijlage aan dit bericht toevoegen ]

 

Zie ook de huidige column over debiteurenbeheer en aanmanen:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/411

 

En het ontbreken van een ondertekende opdrachtbevestiging hoeft op zich geen beletsel te vormen bij incasso.

 

Succes in ieder geval met het incasseren

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Staat er in de voorwaarden hierover niks?

 

Heb van iemand eens begrepen dat er bij dergelijke constructies vaak een voorwaarde staat opgenomen dat de opdrachtnemer enkel uitbetaald krijgt als opdrachtgever ook betaald is door diens opdrachtgever.

Dus zou de voorwaarden wel even goed doorlezen.

Precies. Tussenbureaus hebben nogal eens de neiging dit soort fijne bepalingen op te nemen, waardoor het incassorisico niet bij hen ligt, maar bij hun onderaannemer.

 

Zodra helder is dat dit niet van toepassing is, direct actie (laten) ondernemen. Juist bij dit soort partijen werkt een conservatoir beslag onder één van hun grote klanten vaak erg goed...

Link naar reactie
  • 0

Staat er in de voorwaarden hierover niks?

 

Heb van iemand eens begrepen dat er bij dergelijke constructies vaak een voorwaarde staat opgenomen dat de opdrachtnemer enkel uitbetaald krijgt als opdrachtgever ook betaald is door diens opdrachtgever.

Dus zou de voorwaarden wel even goed doorlezen.

Precies. Tussenbureaus hebben nogal eens de neiging dit soort fijne bepalingen op te nemen, waardoor het incassorisico niet bij hen ligt, maar bij hun onderaannemer.

 

Zodra helder is dat dit niet van toepassing is, direct actie (laten) ondernemen. Juist bij dit soort partijen werkt een conservatoir beslag onder één van hun grote klanten vaak erg goed...

 

Verleggen van het debiteurenrisico is ook een van de factoren die de zelfstandigheid van de onderaannemer. Maar als er niets op papier staat of ondertekend is lijkt het mij sterk dat zo'n beperkende voorwaarde van toepassing kan zijn.

 

Kan best zijn dat dit muisje nog een lang staartje krijgt... Maar € 30k is natuurlijk de moeite waard om voor te strijden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.