• 0

Voorbereidingen op weg naar faillisement

Er dreigt een faillisement voor een bv van mij.

De omzet is dit jaar enorm ingezakt,

de vooruitzichten slecht

en de broekzakken leeg.

 

Ik wil dus gaan werken aan een plan-B, voorbereidingen voor een faillisement..

In plan-B overweeg ik een bedrijfsnaamwijziging op te nemen.

De reden is dat een merknaam onderdeel is van de bedrijfsnaam.

De website (domainname =merknaam) heeft overigens de holding als eigenaar.

Door de bedrijfsnaam te wijzigen in "Gekke Henkie" of whatever

hoop ik te zorgen dat "Gekke Henkie" in het insolventieregister komt

en dat ik de merknaam kan sparen voor een eventuele doorstart.

en besmetting kan voorkomen.

Wat vinden jullie van dit idee ? Zie ik wellicht iets over het hoofd ?

 

Andere tips/aandachtspunten die jullie hebben voor mijn plan-B ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Plan B bevat sowieso de herkenning door de KvK database van de oude bedrijfsnaam in relatie tot de nieuwe bedrijfsnaam die daarop failliet gaat. Dus, de huidige naam is bedrijf X. Die wijzig je voor faillissement in bedrijf Y. Na faillissement van bedrijf Y, neem je de naam bedrijf X weer ter hand.

 

Als ik in de KvK vervolgens bedrijf X ingeef, dan vindt de KvK voor mij de bestaande onderneming, maar ook bedrijf Y omdat de naam bedrijf X daar in het verleden bij hoorde.

 

Denk nog eens goed na over je plan B.

 

(hoewel ik de naamswijziging in zicht van faillissement wel goed gevonden vind)

 

groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Plan B bevat sowieso de herkenning door de KvK database van de oude bedrijfsnaam in relatie tot de nieuwe bedrijfsnaam die daarop failliet gaat. Dus, de huidige naam is bedrijf X. Die wijzig je voor faillissement in bedrijf Y. Na faillissement van bedrijf Y, neem je de naam bedrijf X weer ter hand.

 

Bijna,

Ter indicatie,

Bij Philips Lighting is Philips de merknaam maar Philips Lighting bv de bedrijfsnaam.

De website "Philips.com" geef je in eigendom van je holding bv

Als je nu Philips Lighting bv wijzigt in "Gekke Henkie bv" alvorens je deze bv failliet laat verklaren

dan kun je later doorstarten met Philips Products bv (als voorbeeld) en daarbij de site "Philips.com"

weer gebruiken

Tenminste dat is het idee dus...

 

en staat de merknaam "Philips" volgens mij niet in het insolventieregister.

 

Link naar reactie
  • 0

Bijna,

Ter indicatie,

Bij Philips Lighting is Philips de merknaam maar Philips Lighting bv de bedrijfsnaam.

De website "Philips.com" geef je in eigendom van je holding bv

Als je nu Philips Lighting bv wijzigt in "Gekke Henkie bv" alvorens je deze bv failliet laat verklaren

dan kun je later doorstarten met Philips Products bv (als voorbeeld) en daarbij de site "Philips.com"

weer gebruiken

Tenminste dat is het idee dus...

 

en staat de merknaam "Philips" volgens mij niet in het insolventieregister.

 

Op grond van een ervaring het volgend:

Vorige jaar is er in NL een landelijk opererende modeketen failliet gegaan, de naam is gekocht door een investeerder en er zijn een aantal winkels opnieuw opgestart onder dezelfde naam en hetzelfde personeel.

 

Ik ben benaderd om de winkels weer in veilige staat terug te brengen, vandaar.

 

Als in jouw voorbeeld een investeerder een nieuwe start wil maken en daarbij gebruik wil maken van de bestaande naam zou de curator de naam wel op kunnen eisen, vermoed ik.

 

Link naar reactie
  • 0

Bijna,

Ter indicatie,

Bij Philips Lighting is Philips de merknaam maar Philips Lighting bv de bedrijfsnaam.

De website "Philips.com" geef je in eigendom van je holding bv

Als je nu Philips Lighting bv wijzigt in "Gekke Henkie bv" alvorens je deze bv failliet laat verklaren

dan kun je later doorstarten met Philips Products bv (als voorbeeld) en daarbij de site "Philips.com"

weer gebruiken

Tenminste dat is het idee dus...

 

en staat de merknaam "Philips" volgens mij niet in het insolventieregister.

 

Op grond van een ervaring het volgend:

Vorige jaar is er in NL een landelijk opererende modeketen failliet gegaan, de naam is gekocht door een investeerder en er zijn een aantal winkels opnieuw opgestart onder dezelfde naam en hetzelfde personeel.

 

Ik ben benaderd om de winkels weer in veilige staat terug te brengen, vandaar.

 

Als in jouw voorbeeld een investeerder een nieuwe start wil maken en daarbij gebruik wil maken van de bestaande naam zou de curator de naam wel op kunnen eisen, vermoed ik.

 

 

Ik weet niet of die curator daar succes mee heeft als de domeinnaam en de merk of ook handels naam (ook) van de holding zijn...

 

Op zich een prima idee... je hebt in ieder geval 1 stapje gedaan. Kost allemaal niet zoveel dit stapje. En voor een gros werkt dit prima... De bedrijven de ECHT meer willen weten komen er toch wel achter en als je helemaal slim bent laat je de mensen die er toch wel zullen achterkomen dit al direct weten..

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

De website "Philips.com" geef je in eigendom van je holding bv

'geven', c.q. overdragen tegen minder dan de waarde, leidt in een faillissement tot problemen met de curator.

De domainhosting kosten zijn altijd betaald door de holding-bv

en de webhostingkosten zijn altijd betaald door de werkmij-bv.

 

Link naar reactie
  • 1

En als de holding geregistreerd staat bij het sidn wat zijn dan de zakelijke voorwaarden waaronder de werkmaatschappij van die registratie gebruik mocht maken?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

En als de holding geregistreerd staat bij het sidn wat zijn dan de zakelijke voorwaarden waaronder de werkmaatschappij van die registratie gebruik mocht maken?

Dat zou een veel mooiere situatie zijn, omdat de holding dan nog een vordering op de werkmaatschappij heeft.

Link naar reactie
  • 0

En als de holding geregistreerd staat bij het sidn wat zijn dan de zakelijke voorwaarden waaronder de werkmaatschappij van die registratie gebruik mocht maken?

Dat zou een veel mooiere situatie zijn, omdat de holding dan nog een vordering op de werkmaatschappij heeft.

 

Precies! Je kunt altijd hopen dat het goed geregeld is :)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

en wie heeft het contract getekend / wie staat er als eigenaar bij www.sidn.nl ?

@Iwan, Oeps...goed. De ned. versie van de site (die dus bij sidn.nl geregistreerd staat) heeft nog de werkmij als eigenaar.

Overdracht van domainnamen werkt soms nog zo moeizaam dat dat vaak naijlt.

Aandachtspuntje op m'n checklist dus dus.

 

Link naar reactie
  • 0

En als de holding geregistreerd staat bij het sidn wat zijn dan de zakelijke voorwaarden waaronder de werkmaatschappij van die registratie gebruik mocht maken?

Ja in een ideale situatie zou dit ook mooi geregeld moeten zijn

maar ik heb hierin niets geregeld

(en eigenlijk heb ik ook nog nimmer een concept gezien van een contract dat zoiets regelt).

Hebben jullie weleens een concept hiervan gezien ?

Link naar reactie
  • 0

Er dreigt een faillisement voor een bv van mij.

De omzet is dit jaar enorm ingezakt,

de vooruitzichten slecht

en de broekzakken leeg.

 

Wat valt er dan eigenlijk door te starten?

 

Als ik het verhaal zo volg krijg ik meer het idee dat er wat geloosd moet worden om dan met een schone lei weer verder te gaan en het liefst zonder dat iemand het ziet. Kan het natuurlijk helemaal mis hebben maar dat kun jij wellicht toelichten. Er worden hier namelijk ook best goede adviezen gegeven om een faillissement te voorkomen.

Link naar reactie
  • 0

Wat valt er dan eigenlijk door te starten?

Daar ben ik eigenlijk nog niet uit.

Wellicht is een doorstart onhaalbaar/onzinnig

maar als ik niet oppas heb ik zelf die keus niet meer straks.

 

 

Er worden hier namelijk ook best goede adviezen gegeven om een faillissement te voorkomen.

En met "hier" bedoel je dit HL-forum begrijp ik.

Link naar reactie
  • 0

Er worden hier namelijk ook best goede adviezen gegeven om een faillissement te voorkomen.

En met "hier" bedoel je dit HL-forum begrijp ik.

 

Klopt helemaal.

 

Misschien kun je wel een advies krijgen waardoor je helemaal niet failliet hoeft te gaan. Merknamen en (gewilde) domeinen veiligstellen is altijd goed natuurlijk maar je bent wellicht veel meer geholpen als je je faillissement kunt voorkomen ( en zo ook je crediteuren ).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.