• 0

factuurstelsel en automatisch inboeken

Beste HL-ers

 

ik boek tegenwoordig heel handig met automatisch inboeken. Dus de bankafschriften worden automatisch geboekt. Nog los van het feit dat ik niet veel boekingen heb en me afvraag of dit nu sneller gaat heb ik het volgende probleem.

Door dit systeem ben ik eigenlijk automatisch via het kasstelsel gaan boeken. Het gaat namelijk op datum van wanneer het geld op de rekening staat of afgeschreven wordt.

Echter dien ik het factuurstelsel te gebruiken. Hoe ga ik hier mee om ? Heb ik nu niets aan het automatisch boeken ?

 

Mvg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag navajiva

 

Alleen de boekingen van de banktransacties volgen de datum van betaling, wat ook logisch is. Dat wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen met de facturen die je inboekt. Die boek je nl. in op datum factuur. Zodoende ontstaat een post debiteuren en een post crediteuren. Oftewel, een post te ontvangen bedragen van klanten en een post te betalen aan leveranciers.

 

Die lopen er vanzelf uit als je de banktransacties wegboekt tegen de debiteuren en crediteuren.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Die lopen er vanzelf uit als je de banktransacties wegboekt tegen de debiteuren en crediteuren.

 

 

Anders gezegd alleen banktransacties bijhouden is onvoldoende, je zult ook een debiteurenadministratie voor je omzet / verkoopfacturen en een crediteurenadministratie voor je kosten/ inkoopfacturen bijhouden.

 

Maar wat voor activiteiten doe je? verkoop je aan bedrijven of vrijwel uitsluitend aan consumenten.. dat kan ook nog van invloed zijn op het mogen of zelfs moeten toepassen van het kasstelsel

Link naar reactie
  • 0

alvast bedankt voor deze antwoorden. En ik krijg alleen rekeningen van bedrijven en schrijf af en toe een rekening naar bedrijven. Ook hoor ik niet in de lijst voor kasstelsel ondernemers dus hoor ik volgens mij bij de factuurstelsel bedrijven.

Maar ik begrijp hoe het zit en moet dus kiezen of ik het spul op factuurdatum boek in mijn bankboek, of een debiteuren/crediteurenadministratie bijhoud.

Weer wat geleerd ! :)

Link naar reactie
  • 0

Maar ik begrijp hoe het zit en moet dus kiezenof ik het spul op factuurdatum boek in mijn bankboek, of een debiteuren/crediteurenadministratie bijhoud.

 

Zoals Roel al stelde: je hebt geen keuze, je moet een vorm van debiteuren- en crediteurenadministratie bijhouden. Dat hoeft niet per se in een boekhoudpakket maar als je dat toch al hebt waarom zou je je dan meer werk op de hals halen?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga ik hier mee om ? Heb ik nu niets aan het automatisch boeken ?

 

Mvg.

 

Natuurlijk kun je automatische de bankontvangsten en uitgaven laten boeken. Maar eerst boek je de inkoop- en verkoopfacturen in waarna je de bankmutaties download en door het boekhoudprogramma automatisch laat verwerken.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zit toch een beetje in een spagaat. Mijn vorige boekhouder(die ik maar heel even heb gehad) gebruikte nooit het in en verkoop boek maar alles werd zo in het bankboek geboekt. Nu heb ik het automatische inlezen van de bank en dat gaat op dezelfde voet door. Nu had ik een bon die ik graag voor de btw nog had meegenomen. Alleen de datum is van 16-7 dus die kon zoiezo niet mee. Maar dan begin je na te denken en kom je tot de conclusie dat er ergens iets niet helemaal klopt.

Doordat het een paar bonnen zijn is alles wel in de juiste periode geboekt maar dat is dan meer toeval.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit toch een beetje in een spagaat. Mijn vorige boekhouder(die ik maar heel even heb gehad) gebruikte nooit het in en verkoop boek maar alles werd zo in het bankboek geboekt. Nu heb ik het automatische inlezen van de bank en dat gaat op dezelfde voet door. Nu had ik een bon die ik graag voor de btw nog had meegenomen. Alleen de datum is van 16-7 dus die kon zoiezo niet mee. Maar dan begin je na te denken en kom je tot de conclusie dat er ergens iets niet helemaal klopt.

Doordat het een paar bonnen zijn is alles wel in de juiste periode geboekt maar dat is dan meer toeval.

 

 

Er is geen reden om je in een spagaat te voelen: jouw voormalige boekhouder handelde gewoon tegen de regels van de omzetbelasting. Voor het terugvorderen van de voorbelasting is het in ieder geval niet toegestaan om op basis van het kasstelsel te werken (wat je feitelijk doet door alleen met bankafschriften te werken). Als je al onder het kasstelsel zou vallen mag je dat dus enkel voor de BTW die jij moet afdragen doen - en dat is ook niet het geval.

 

Bij sommige (oudere) boekhouders zie ik nog wel eens dat ze gedurende het jaar met het kasstelsel werken (zoals jij nu ook doet). Pas aan het eind van het jaar wordt er een debiteuren- en crediteurenlijst opgemaakt (wat moet er ngo betaald worden over het afgelopen jaar) en dat wordt dan in de laatste aangifte omzetbelasting meegenomen - en natuurlijk in de debiteuren- en crediteurensaldi van de balans). Dat is ook niet toegestaan maar in ieder geval acceptabeler dan de BTW over het boekjaar heen tillen (dus BTW van november pas in januari of februari verwerken omdat er toen pas betaald was).

 

Feitelijk heb je dus geen keus en dien je te werken met een debiteuren- en crediteurenadministratie. Nogmaals, dat hoeft niet in het boekhoudpakket maar kan op op de achterkant van een sigarendoosje. Als je BTW maar in het goede tijdvak gedeclareerd wordt (of op zijn minst in het goede jaar).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.