• 0

Salary split (interpretatie verschil Nederlandse en Indiase belastingdienst)

Hallo,

 

Ik ga 2 jaar voor een Indiaas bedrijf werken in India in een constructie 2 weken India 2 weken Nederland, hierbij is mijn beloning voor ca. 70% gebaseerd op het werk in India. Mijn hoofdverblijf blijft Nederland. Om de belastingdruk zo laag mogelijk te houden wil ik een salary split behandeling door de belasting dienst laten uitvoeren, zodat ik in India belast wordt voor het werk welke ik in India uitvoer en dus over dat deel geen belasting geheven wordt in Nederland.

 

India ziet mij als consultant (met als gevolg 10% belastingen en geen afdracht sociale zekerheidspremies) echter de Nederlandse belastingdienst zal mij als werknemer zien (zal slechts een opdrachtgever hebben).

 

Mijn vraag

Hoe zal de Nederlandse belastingdienst omgaan met mijn salary split aanvraag?

 

Worst case zou zijn ze accepteren de interpretatie van India niet en gaan gewoon over mijn hele wereld inkomen belasting heffen en blijf daarnaast ook nog in India belasting betalen.

 

Heeft iemand van jullie hier kennis over? Is de belastingdienst hierover te benaderen of is dat niet handig?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Hein,

 

Voor die dubbele belastingheffing hoef je in principe niet bang te zijn, want Nederland heeft een Belastingverdrag met India afgesloten ter voorkoming van dubbele belasting.

 

Voor de volksverzekeringen blijf je gewoon verzekerd in Nederland (woonland).

 

Je kunt inderdaad de Belastingdienst benaderen, zodat je van tevoren weet waar je aan toe bent.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Hein,

 

Je spreekt van salarysplit, maar ik vraag me af of je dit ook daadwerkelijk bedoelt. Ik denk in je vraagstelling te lezen, dat je niet in loondienst bent bij het Indiase bedrijf, maar dat je als zelfstandige daarvoor werkt ("zal slechts een opdrachtgever hebben").

Salarysplit kan eventueel toegepast worden als je bij een bedrijf op de loonlijst staat waarbij je de dienstbetrekking in meerdere landen uitoefent.

Als je als zelfstandige voor je Indiase opdrachtgever werkt, dan kunnen je verdiensten onder 2 bepalingen vallen volgens het belastingverdrag waar Odeon aan memoreert: artikel 7 Winst uit onderneming of artikel 14 zelfstandige arbeid.

Onder welke van de 2 het valt hangt van de specifieke omstandigheden af.

Is het winst uit onderneming, dan is de winst belast daar waar de onderneming gevestigd is (Nederland), tenzij de onderneming in India haar bedrijf uitoefent d.m.v. een aldaar gevestigde vaste inrichting. De winst zal dan geplitst moeten worden over de beide landen.

Is er sprake van voordelen uit zelfstandige arbeid, dan zijn deze voordelen belast in Nederland, tenzij je

a. ofwel in India over een vast middelpunt beschikt

b. ofwel in India verblijft voor meer dan 183 dagen (per belastingjaar te bepalen).

 

Al met al is dit een dusdanig ingewikkelde materie, dat het verstandig is als je enige professionele hulp inroept. (= geen sollicitatie, ik werk slechts nationaal.)

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.