• 0

Heeft linkbuilding ook effect op Facebook Pages?

 

Een kwestie waar ik niet uitkom. Ik vroeg me af wat het nut is om mekaars Facebook Pages te gaan liken wanneer een van beiden niet in dezelfde branche zit. Ik zie vaak dat er een discussie wordt gestart om mekaar te liken maar is dat wel zo verstandig? Afgezien van de reclame die je voor mekaar maakt weet ik geen ander voordeel te bedenken. Heeft het een positief of negatief invloed op je Facebook Edgerank en SEO? Op je website wil je toch ook kwailitatief goede links hebben om zo je Pagerank een handje de goede richting op te helpen? Ik wel in ieder geval. Iemand hier die wat verheldering kan bieden?

 

(misschien gebruik ik linkbuilding en backlinks door mekaar maar dat lijken mij zelfde termen, excuses als dat niet zo is)

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Facebook en Google zijn niet zo goeie vriendjes, Facebook "doet het" met Bing.

 

Meer of minder likes heeft voor zo ver ik weet en heb kunnen testen geen enkel effect op de SEO oftewel ranking van je facebook pagina.

 

Mensen liken elkaars pagina omdat ze denken dat veel likes beter is dan minder likes, maar ze weten vaak de definitie van beter niet uit te leggen aan mij.

 

Zorg er gewoon voor dat jouw klanten je facebook fanpage (what's in a name) liken, dat is namelijk beter omdat je zo binding kan maken met je klant en je bedrijf transparanter en menselijker kan maken. Plaats bijvoorbeeld foto's van je bedrijf of andere leuke berichten die te maken hebben met jouw bedrijf en/of branche.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Op mijn Facebook ben ik druk bezig elke dag goed content te plaatsen en het gaat goed moet ik zeggen.

 

Dan heb ik nog een vraag: Op mijn webshop wil ik goede backlinks hebben maar dan kom ik al gauw uit op concurrenten die in dezelfde branche zitten. Het lijkt mij weer niet verstandig om met hun te gaan linken als we in mekaars vaarwater zitten. Een concullega die mij als zijn directe concurrent ziet zal dan 3 keer nadenken voordat hij mij toevoegt als linkpartner. Hoe los ik dat op of zie ik het totaalplaatje niet?

 

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Op mijn Facebook ben ik druk bezig elke dag goed content te plaatsen en het gaat goed moet ik zeggen.

 

Dan heb ik nog een vraag: Op mijn webshop wil ik goede backlinks hebben maar dan kom ik al gauw uit op concurrenten die in dezelfde branche zitten. Het lijkt mij weer niet verstandig om met hun te gaan linken als we in mekaars vaarwater zitten. Een concullega die mij als zijn directe concurrent ziet zal dan 3 keer nadenken voordat hij mij toevoegt als linkpartner. Hoe los ik dat op of zie ik het totaalplaatje niet?

 

 

Er wordt gezegd dat je backlink moet staan op een pagina die te maken heeft met je zoekwoord. In praktijk is dat echter anders. De backlink moet gewoon binnen een betrouwbare website opgenomen zijn.

 

Het is zo dat bedrijven het extra moeilijk hebben, omdat ze zelf geen backlink kunnen opnemen. Maar daar is een oplossing voor. Voor uitleg stuur je gerust een e-mail.

 

En nog een tip: Ga niet aan linkruil doen (ik link naar jou en jij linkt naar mij). Google en andere zoekmachines geven hier geen waarde meer aan.

Link naar reactie
  • 0

Facebook en Google zijn niet zo goeie vriendjes, Facebook "doet het" met Bing.

 

Meer of minder likes heeft voor zo ver ik weet en heb kunnen testen geen enkel effect op de SEO oftewel ranking van je facebook pagina.

 

 

Het wordt juist wél belangrijk voor je SEO om facebook likes (of andere social beoordelingen) te hebben. Google wil graag relevante resultaten laten zien een belangrijk onderdeel in de beoordeling van relevantie is hoe internetgebruikers er over denken. Een pagina met veel likes, is blijkbaar een goede pagina en heeft wel degelijk invloed op je rankings.

 

Het is natuurlijk wel maar 1 onderdeel van het gehele algoritme en dus niet zo dat je met een paar likes meteen overal nr 1 op bent. Je kan je mijn inziens beter focussen op goede content op je pagina's en een goede technische opbouw. Heb je dat al op orde dan is facebook ( en google+ omdat het nou eenmaal van google is) en andere linkbuilding handig om naar te kijken

Denk graag mee met ondernemers, hoor dagelijks tientallen verhalen en oplossingen die ook voor andere interessant kunnen zijn. Als pinautomatenleverancier ( www.pindirect.nl) komen we iedere dag weer met enthousiaste ondernemers in aanraking

Link naar reactie
  • 0

Op mijn webshop heb ik nu 1 link staan en dat is van www.linktoevoegen.nl. Ik wist wel af van het fenomeen linkfarms maar zag in eerste instantie wel dat deze site relevante links voor mijn branche aanbood. Ik zag dat er in dit forum ook al een thread is geschreven over de eigenaar van Linktoevoegen die zijn site naar een hoger niveau wilde tillen: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=55;action=display;threadid=31068;start=msg286769#msg286769

 

Naar aanleiding van de reacties heb ik me bij hem aangemeld. Bij nader inzien weet ik niet of ik er goed aan heb gedaan om er (2,95 euro) voor te betalen. Het is niet mijn bedoeling om deze site als linkfarm te bestempelen maar ik wil het graag even zeker weten.

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie
  • 0

Google is heel goed is wat het zegt dat het doet,

 

Relevante zoekresultaten voor de ZOEKER, niet voor diegene die gevonden wilt worden, en daar worden ze steeds beter in (google)

 

Deel eens wat hoesjes uit op een drukbezocht Nederlands (bijv iphone) forum zodat mensen spontaan gaan vertellen wat voor een prachtig, mooi, sterk, ding ze hebben ontvangen van jou.

 

Natuurlijk niet aan jan en alleman, zoek uit wie regelmatig post, en bij welke forum leden "gerespecteerd" zijn in de communitie

Link naar reactie
  • 0

Het wordt juist wél belangrijk voor je SEO om facebook likes (of andere social beoordelingen) te hebben.

Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee. In het geval van facebook durf ik te stellen dat het aantal likes van je FB pagina in het geheel niet mee telt in de SEO van je pagina. Je kan dan beter naar G+ toe gaan, maar dat tellertje laten rollen zal ook minimaal effect geven.

 

Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)

 

Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.

Link naar reactie
  • 0

Het wordt juist wél belangrijk voor je SEO om facebook likes (of andere social beoordelingen) te hebben.

Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee. In het geval van facebook durf ik te stellen dat het aantal likes van je FB pagina in het geheel niet mee telt in de SEO van je pagina. Je kan dan beter naar G+ toe gaan, maar dat tellertje laten rollen zal ook minimaal effect geven.

 

Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)

 

Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.

 

Als deze websites met meer als 100k aan facebook likes alleen maar 'lege' FB accounts achter zich hebben staan, wat zou hier dan het voordeel van zijn? Of is dit gewoon één grote oplichtingspraktijk? Ik kwam iets tegen over het delen van URL's via facebook. Dit zou een positief effecthebben t.a.v. de rank van een pagina. Wel apart als een 'like' dan vrijwel geen effect zou hebben.

Link naar reactie
  • 0

Het wordt juist wél belangrijk voor je SEO om facebook likes (of andere social beoordelingen) te hebben.

Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee. In het geval van facebook durf ik te stellen dat het aantal likes van je FB pagina in het geheel niet mee telt in de SEO van je pagina. Je kan dan beter naar G+ toe gaan, maar dat tellertje laten rollen zal ook minimaal effect geven.

 

Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)

 

Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.

 

http://www.frankwatching.com/archive/2011/09/06/link-building-wordt-like-building/

http://twinklemagazine.nl/praktijk/2011/06/wat-is-het-effect-van-google-+1-op-zoekresultaten/

 

er wordt in beide artikelen toch duidelijk aangegeven dat er wél een belang is.

Je moet er niet vanuit uit gaan dat google blind likes telt. Een site met 100.000 likes is leuk, maar net als spamlinks etc wordt dit gewoon gefilterd.

 

Het leuke is natuurlijk dat niemand (behalve een paar mensen binnen google zelf) het exacte algoritme weet en dat deze continue wordt aangepast.

Denk graag mee met ondernemers, hoor dagelijks tientallen verhalen en oplossingen die ook voor andere interessant kunnen zijn. Als pinautomatenleverancier ( www.pindirect.nl) komen we iedere dag weer met enthousiaste ondernemers in aanraking

Link naar reactie
  • 0

Het wordt juist wél belangrijk voor je SEO om facebook likes (of andere social beoordelingen) te hebben.

Dingen waar je zelf makkelijk invloed op kan uitoefenen (het tellertje genaamd "likes" bij je FB pagina, het aantal inkomende links) tellen niet of heel weinig mee.

 

Laatst kwam ik al surfend uit bij een redelijk onbekende, Nederlandse shop. Tenminste, ik had er nog nooit van deze winkel gehoord en het kwam niet over als een grote of bekende winkel, in tegendeel zelfs. Maar ze hadden wel 118.000 likes op Facebook. Ik ben bij wijze van spreken gillend de winkel uit gerend. (ter referentie, bol.com heeft 72.000 likes, een shop zoals die van mij heeft er rond de 1000)

 

Juist als een relatief onbekende winkel, zoals die van de gemiddelde beginnende webwinkelier, een tiental likes heeft, dan komt dat (bij mij) betrouwbaar over. Dat aantal is namelijk logisch te verklaren.

 

Als deze websites met meer als 100k aan facebook likes alleen maar 'lege' FB accounts achter zich hebben staan, wat zou hier dan het voordeel van zijn? Of is dit gewoon één grote oplichtingspraktijk? Ik kwam iets tegen over het delen van URL's via facebook. Dit zou een positief effecthebben t.a.v. de rank van een pagina. Wel apart als een 'like' dan vrijwel geen effect zou hebben.

 

Het hebben van "veel" likes komt vaak psychologisch als betrouwbaar over, want je verwacht dat een pagina word geliked op basis van een echt profiel, dus een echt bestaand persoon. Nu dat het bekend is geworden dat veel bedrijven hun Likes kopen en met extreem hoge Like-aantallen zwaaien, is de Like nu een stuk onbetrouwbaarder geworden. Je kan namelijk niet altijd 1-2-3 aan een bedrijf zien of de Likes echt zijn of niet (uitzonderingen daargelaten).

 

Daarnaast is Like-ruilhandel een typische trend bij gebruikers die denken dat ze hiermee Facebook op een goede manier inzetten. Je schiet zowel met het kopen als onderling uitwisselen van Likes weinig op, want dit soort Likes (of vind-ik-leuks) zijn niet eens relevant voor jouw bedrijf. De intentie is niet om te volgen, sterker nog jouw dienst of product wordt vaak niet eens bekeken, het gaat hun puur dat je hun Liked en dan komen ze vervolgens nooit meer terug.

 

De relevante Like is van een persoon die jouw bedrijf/dienst of product sympathiek vindt of op de hoogte wil blijven van de vorderingen hieromtrend. Deze is met jouw marketinginspanningen o.a. te prikkelen om klant te worden of te blijven (in het geval die eerder klant was dan de Like). De echte Like is een ambassadeur van je bedrijf/merk. Daarom dat de waarde van een Like niet te vangen is, deze is namelijk voor elk merk/bedrijf of ondernemer verschillend.

Link naar reactie
  • 0

Google wil maar 1 ding en dat is zijn Google+ dienst succesvol maken. En dan pas kunnen de zoekresultaten voor een stukje beïnvloed worden door likes (Google + likes welteverstaan). Want om dit te bereiken moeten ze volledige controle hebben over de bron, vooral met het inzetten van een slimme algoritme.

 

Facebook en Twitter zijn te vervuild. Wat Google tot nu toe gedaan heeft is het toewijzen van waarde aan accounts van grote betrouwbare bedrijven, zoals CNN.

En bovendien is Facebook ook nog eens een grote concurrent met zijn Adwords tegenhanger (de grootste inkomstenbron van Google) en het streven om zelf dé zoekmachine van de toekomst te worden.

 

Maar zoals iedereen weet heeft Google+ meer iets van een flop dan een succes. Zo dwingt Google gebruikers om een Google+ account te nemen, om dan in de media valse gegevens te verspreiden over het aantal gebruikers van de dienst. >;(

Link naar reactie
  • 1

Het hebben van veel likes kan misschien wel betrouwbaarder overkomen maar het aantal fans die erover praten moet dan ook in proportie zijn. Nemen we als voorbeeld bol.com met ongeveer 73500 likes waarbij 5600 fans over hun praten. Zegt dat wat over de kwaliteit van hun page? De 'praten hierover' schijnt namelijk een KPI waaruit je moet kunnen afleiden dat bol.com toch een kwalitatief goede page is.

 

Onlangs kwam ik nog op een FB-site van een concullega die binnen 1 maand na oprichting van zijn Facebook al 1.055 fans had verzameld. Als je zijn pagina goed bestudeerd zie je dat hij bij 1 status update binnen 2 uurtjes wel 450 Likes had gekregen (voornamelijk accounts uit Verweggistan zoals Rusland of Kazachstan en haast geen een uit Nederland). Het lijkt me sterk dat Russen en Kazachstanen zijn Nederlandse status update snappen. Echter waren er maar 2 fans 'die over hem praten'. Wat zegt dat over deze concullega? Dat zoveel likes verder niks betekent omdat zijn fans na 1x geliked te hebben niet meer terugkomen. Zijn echte fans (50 stuks) zagen dat en spraken hem erop aan. goed dat de beheerder wel toegaf 1000 likes te hebben gekocht. Maar goed, daar gaat je imago!

Telefoonhoesjes blog: http://www.phonegeek.nl/blogs/blog/

Link naar reactie
  • 0

Doordat mensen kunstmatig de 'likes' opschroeven zal de waarde hiervan zakken.

Ook moet je je afvragen of het betrouwbaar overkomt op mensen die jou 'liken'. (het hierboven genoemde negatieve imago)

Het fenomeen van likes kopen is steeds bekender. Er zal hier dus vaker naar worden gekeken.

 

Zonder een strategie het aantal likes omhoog proberen te jagen is de grootste Facebook marketingfout die gemaakt wordt.

 

Een te laag aantal likes heeft echter een negatief effect:

 

Mensen kijken met betrekking tot een bepaalde beslissing vaak naar wat andere mensen doen.

Wanneer iets populair is vinden mensen dit vaak een belangrijke trigger om de beslissing te nemen.

 

Dus wanneer een Facebook campagne begonnen wordt op een pagina met weinig likes dan zou het best wel eens kunnen zijn dat mensen denken dat er niks te doen is. Zien ze echter een actieve pagina met meerdere likes dan lijkt het waarschijnlijker dat deze mensen op de vind-ik-leuk knop drukken.

 

Toch vind ik dat je uit moet gaan van je eigen 'kracht'.

Om snel een groeiend aantal gerichte likes te krijgen kun je beter een mooie wedstrijd of prijsvraag organiseren.

Je moet juist de interactie aangaan; een band ontwikkelen met je klanten.

Link naar reactie
  • 0

Toch vind ik dat je uit moet gaan van je eigen 'kracht'.

Om snel een groeiend aantal gerichte likes te krijgen kun je beter een mooie wedstrijd of prijsvraag organiseren.

Je moet juist de interactie aangaan; een band ontwikkelen met je klanten.

 

Helemaal mee eens, dat is in principe ook de waarde van een Fanpage, dat je wat zinvols hebt te melden waar een bezoeker of fan wat aan heeft (waardevolle content). Wat is anders het nut om te Liken?

 

Wat betreft het kunstmatig opschroeven zonder strategie is sowieso een "NO GO". Ook voor de inzet van Socialmedia heb je een strategie nodig om te weten waarop (kern focus) en op wie (je doelgroep) je je richt. Anders is het met hagel in de rondte schieten en wachten totdat de boodschap op goed geluk aankomt, dit kost tijd, geld en heel veel moeite die zich niet terugverdient. Een vaak gehoorde reactie is dan ook : "Facebook werkt niet, het is teveel moeite allemaal".

 

Je moet het nut van Socialmedia inzien dan zie je pas de waarde, iets met tegenzin beginnen geeft sowieso geen positief resultaat.

 

Facebook is bezig om een nieuwe functionaliteit uit te rollen, waarbij je gericht je doelgroep kan aanspreken op leeftijd, lokatie en geslacht. Nog meer is in de maak, maar het is afwachten wat in NL het levenslicht gaat zien.

Link naar reactie
  • 0

Kunstmatig je Facebook likes opkrikken? Niet doen, je krijgt er spijt van als je ziet dat de verhouding likes en comments/interactie niet klopt want iedereen kijtk daar doorheen en probeer dan nog maar eens van die kunstmatige likes af te komen.

 

Google heeft een steeds sterkere focus op social en een beter beeld van de samenhang van het web.

In de search ranking metrics van 202 kun je duidelijk zien dat Facebook de grootste invloed heeft.

 

http://blog.searchmetrics.com/us/2012/06/07/us-and-uk-seo-ranking-factors-2012/

 

Nu wil ik er wel bij zeggen dat onze ervaring is dat de traditionele linkbuilding nog steeds erg goed werkt zoals directories, guest blogging en goede blog comments.

SEO Linkbuilding Uitbesteden kan zeer kostenefficiënt bij www.LinkbuildingExpert.nl

Link naar reactie
  • 0

Een like heeft pas waarde als men oprecht geïnteresseerd is in de content die geliked wordt. Besteed dus vooral uw tijd en energie in het creeëren van content die door geïnteresseerden geliked kan worden.

 

Besef u tevens dat deelname aan alle black-hat SEO technieken u op den duur de kop kan kosten. Immers, een volgende verbetering van PR-berekening hoeft maar doorgevoerd te worden en al uw energie (of geld) is voor niets besteed aan het verkeerde doel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.