• 0

Eenmanszaak aanhouden na emigratie EU-land; fysieke inrichting?

Mijn vriendin en ik (beiden dertigers) hebben allebei een eenmanszaak. Omdat onze werkzaamheden van achter de computer gebeuren, en er weinig tot geen fysiek contact met de klant nodig is, kunnen we ons werk vanaf elke plek ter wereld uitvoeren. Een bureau, computer en internetaansluiting zijn voldoende. We huren al een leuk, goedkoop huisje in Spanje en denken er nu over om daar grotere delen van het jaar te verblijven.

 

Als je langer dan 3 maanden aaneengesloten in een EU-land wilt verblijven (of meer dan 183 dagen per jaar), zul je je daar in moeten schrijven en dus in NL uitschrijven. We zouden dan dus moeten emigreren, maar willen heel graag onze eenmanszaken aanhouden, omdat onze klanten voor 99% in Nederland gevestigd zijn (en omdat een eenmanszaak duur is in Spanje; scheelt ons gauw 500-600 euro p/m). Waarschijnlijk zullen we vanaf dat moment slechts 1-2 maanden per jaar in NL verblijven. We zijn ons ervan bewust dat onze zorgverzekering en onze AOW-opbouw stopt (oftewel de uiteindelijke uitkering met 2% per jaar in het buitenland afneemt).

 

Nu begrijp ik dat het niet mogelijk is om je uit de GBA uit te schrijven en tegelijkertijd je eenmanszaak te behouden. Die is naar mijn weten gekoppeld aan je GBA-inschrijving.

 

Uit deze twee threads begrijp ik dat het wel mogelijk is mits je een "fysieke inrichting" aanhoudt in NL:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=31180

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=29675;start=msg273349#msg273349

 

Kan iemand mij uitleggen of dit inderdaad mogelijk is? Zou ik b.v. bij mijn ouders een kantoorkamer, inclusief internetaansluiting kunnen huren. Daar komt dan een bureau, computer en een internetserver te staan. Voldoet die kantoorkamer dan als fysieke inrichting (is dat hetzelfde als "vaste inrichting")? En kan ik dan mijn eenmanszaak aanhouden in NL.

 

Dan is gelijk de tweede vraag of het wel mogelijk is om een Nederlandse (zakelijke) bankrekening aan te houden zonder GBA-inschrijving?

 

Over fysieke inrichting vond ik de volgende tamelijk abstracte/vage beschrijvingen:

http://books.google.es/books?id=nrGZmOXWNBEC&lpg=PA96&ots=V8rwaZTYEJ&dq=eisen%20%22fysieke%20inrichting%22%20belastingdienst&hl=nl&pg=PA96

http://books.google.es/books?id=DOYVEfxfNYAC&lpg=PA36&ots=eTmUZgxr2_&dq=fysieke%20inrichting%20onderneming&hl=nl&pg=PA36

 

Oja, nog een andere vraag. Is het vanuit Spanje gezien legaal om in dat betreffende land te wonen (in te schrijven als resident) en je inkomsten in een ander land te hebben? Aangezien de klanten allemaal Nederlandse bedrijven zijn, zou dit moeten kunnen, denk ik.. Maar fysiek zullen we ons 90% van de tijd in Spanje bevinden.

 

Iemand tips of ervaringen hieromtrent?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich is het geen probleem om in het ene land te wonen en in het andere land een onderneming te hebben. Maar dan moet er, zoals je terecht stelt, sprake zijn van een vaste inrichting en/of vaste basis in dat andere land. Als jullie eenmanszaken netjes ingeschreven staan bij de KvK en beschikken over een vast adres in Nederland, zal de Nederlandse fiscus niet zo moeilijk doen, neem ik aan.

 

De problemen zie ik meer in Spanje. Als inwoner van Spanje geef je je wereldinkomen aan en dus ook je inkomsten uit de Nederlandse eenmanszaken. Spanje geeft op basis van het belastingverdrag met Nederland een voorkoming dubbele belasting. Maar wat nu als de Spaanse belastingautoriteiten erachter komen dat je eenmanszaken weliswaar in Nederland staan ingeschreven, maar feitelijk worden uitgeoefend vanuit Spanje. Dan heb je een probleem. Je loopt dan het risico dat Spanje geen voorkoming geeft en zowel Nederland als Spanje over je winst heft. (Dat jullie alleen voor Nederlandse klanten werken, is niet relevant voor de vestigingsplaats.)

 

Je valt onder het Spaans sociale verzekeringsrecht indien je meer dan 25% van je inkomen vanuit Spanje genereert. Maar dat laatste impliceert dat je dan ook bent onderworpen aan de Spaanse winstbelasting.

 

Ga in ieder geval praten met bv een fiscalist die ook kennis heeft van het Spaanse belastingstelsel. Kan een hoop gedoe achteraf schelen.

 

(Waarom Spanje? Spanje, dat op de rand van faillissement staat, lijkt me op dit moment niet het meest aantrekkelijke land om te ondernemen. Laatst las ik hier een stukje over Andorra. Blijkbaar hoeven Internetondernemers met buitenlandse klanten daar helemaal geen winstbelasting te betalen.)

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Excuses voor mijn late reactie.

 

Kent iemand een adviseur/fiscalist die ervaring heeft met het opzetten van een vaste inrichting voor een eenmanszaak? Of iemand met ervaring op dat gebied die ons tegen betaling de details, haken en ogen uit kan leggen.

 

Mijn klanten zijn 99% Nederlands en ik ben ook wel meerdere malen per jaar in NL, dus ik denk dat het aspect van dubbele belasting in Spanje geen probleem op gaat leveren.

 

(mogelijk wonen we binnenkort allemaal in "de Verenigde Staten van Europa", en dan spelen dit soort issues al helemaal niet meer)..

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.