• 0

Opvoeren winst VOF in privé aangifte inkomstenbelasting: WAAR??

Hi,

 

Ik ben vennoot in onze VOF, wat inhoudt dat ik elk jaar een winstbedrag toegewezen krijg in lijn met geleverde inspanningen voor de VOF (verdeling zoals gespecificeerd in het vennootschapscontract dat ik heb met mijn 2 medevennoten).

 

Op mij is het volgende van toepassing:

 

Bron: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/soorten-belasting/inkomstenbelasting/

 

2. Nee, u bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

Als u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar u bent ook niet in loondienst, dan heeft u resultaat uit overige werkzaamheden

 

Ik heb dus resultaat uit overige werkzaamheden. Dat moet ik nu opgeven bij mijn eigen aangifte inkomstenbelasting (uitstel tot 1 september is mij verleend.)

 

Mijn vraag is nu: WAAR (welke categorie in het aangifteprogramma) vul ik dit in in mijn aangifte????

 

Kan dit echt nergens vinden, alvast dank voor de hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben vennoot in onze VOF, wat inhoudt dat ik elk jaar een winstbedrag toegewezen krijg in lijn met geleverde inspanningen voor de VOF (verdeling zoals gespecificeerd in het vennootschapscontract dat ik heb met mijn 2 medevennoten).

 

Op mij is het volgende van toepassing:

 

Bron: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/soorten-belasting/inkomstenbelasting/

 

2. Nee, u bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

Als u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar u bent ook niet in loondienst, dan heeft u resultaat uit overige werkzaamheden

 

Ik heb dus resultaat uit overige werkzaamheden. Dat moet ik nu opgeven bij mijn eigen aangifte inkomstenbelasting (uitstel tot 1 september is mij verleend.)

 

Mijn vraag is nu: WAAR (welke categorie in het aangifteprogramma) vul ik dit in in mijn aangifte????

 

Kan dit echt nergens vinden, alvast dank voor de hulp.

 

Waarom zou jij als vennoot in een VoF geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als je de resultaten van een VOF moet invullen als ’resultaat uit overige werkzaamheden’, doe je dat bij ‘Box 1: andere inkomsten’. Daarna vink je de derde optie aan ‘Inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter’. Vervolgens klik je op akkoord. Nu kun je jouw deel van de omzet en kosten invullen bij ‘Overig werk’.

 

Ruud

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vennoot in onze VOF, wat inhoudt dat ik elk jaar een winstbedrag toegewezen krijg in lijn met geleverde inspanningen voor de VOF (verdeling zoals gespecificeerd in het vennootschapscontract dat ik heb met mijn 2 medevennoten).

 

Op mij is het volgende van toepassing:

 

Bron: http://www.kvk.nl/ondernemen/belastingen/soorten-belasting/inkomstenbelasting/

 

2. Nee, u bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

Als u geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar u bent ook niet in loondienst, dan heeft u resultaat uit overige werkzaamheden

 

Ik heb dus resultaat uit overige werkzaamheden. Dat moet ik nu opgeven bij mijn eigen aangifte inkomstenbelasting (uitstel tot 1 september is mij verleend.)

 

Mijn vraag is nu: WAAR (welke categorie in het aangifteprogramma) vul ik dit in in mijn aangifte????

 

Kan dit echt nergens vinden, alvast dank voor de hulp.

 

Waarom zou jij als vennoot in een VoF geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

 

Hi Dennis,

Dank voor je reactie, het is niet zo dat ik dit zelf heb bedacht, dit heb ik begrepen van de belastingdienst...

 

ERvan uitgaande dat dit correct is hoop ik dat iemand mij kan vertellen waar in het aangifteprogramma ik dit kan opvoeren?

Groetjes

PIM

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Als je de resultaten van een VOF moet invullen als ’resultaat uit overige werkzaamheden’, doe je dat bij ‘Box 1: andere inkomsten’. Daarna vink je de derde optie aan ‘Inkomsten uit overig werk, zoals bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter’. Vervolgens klik je op akkoord. Nu kun je jou deel van de omzet en kosten invullen bij ‘Overig werk’.

 

Ruud

Webcareteam Belastingdienst

 

Ruud, veel dank hiernaar was ik op zoek!

Dennis ook jij veel dank!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even gekeken naar de link naar de KvK en kan mij daar niet in vinden ::)

 

Er staat dat de BD bij aanmelding bepaalt of iemand al dan niet ondernemer voor de inkomstenbelasting is. Dat is niet waar, de belastingdienst maakt bij de aanmelding een inschatting of een ondernemer ondernemer voor de inkomstenbelasting zal zijn of niet. Bij een positieve inschatting wordt er een ondernemersaangifte klaar gezet. Als dat niet zo is staat een aangifteformulier particulieren klaar.

 

Echter, de fieiten en omstandigheden bepalen of iemand al dan niet ondernemer voor de inkomstenbelasting ís. Dus als bij het begin van het ondernemerschap ingeschat is dat iemand geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zal worden betekent dat geenszins dat iemand dat ook daadwerkelijk niet is. Zeker bij een vennoot in een VoF gaan er bij mij allerlei alarmen af als deze zegt dat hij geen ondernemer voor de IB is.

 

Uit het rijtje van de KvK:

 

Winst: verdient u geld met uw bedrijf? --> blijkbaar;

Zelfstandigheid: bent u degene die de beslissingen neemt? --> inherent aan vennoot zijn;

Kapitaal: als ondernemer moet u investeren in uw bedrijf. Heeft u voldoende geld om uw bedrijf te starten en een tijd draaiende te houden --> om te starten zeker

Tijd: hoeveel tijd besteedt u aan uw bedrijf? --> onbekend

Klanten: heeft u meerdere klanten? --> onbekend

Promotie: hoe maakt uw bedrijf zich bekend naar buiten? Heeft u bijvoorbeeld eigen briefpapier of een logo? --> onbekend

Risico: loopt u ondernemersrisico, bijvoorbeeld als klanten niet betalen of als de vraag naar uw producten afneemt? --> kan bjna niet anders

Aansprakelijkheid: bent u aansprakelijk voor schulden van uw bedrijf? --> dacht het wel, hoofdelijk en met je hele vermogen...

 

Ik zie dus de nodige aanknopingspunten waarom jij ondernemer voor de IB zou zijn. Vandaar mijn vraag: waarom zou jij geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

 

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dus de nodige aanknopingspunten waarom jij ondernemer voor de IB zou zijn. Vandaar mijn vraag: waarom zou jij geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn?

 

Ik ben het – uiteraard en zoals (bijna) altijd – roerend met Dennis eens.

 

Als professional kijk je helemaal niet naar de uitkomst van wat ‘hulpmiddelen’ (zoals invuldingetjes op internet bij KvK of BD) aangeven over welke type aangifte vereist is voor belastingplichtigen, maar je oordeelt de situatie naar de feiten.

 

Wanneer iemand ondernemer is, dan stuur je een elektronische winstaangifte (met geïntegreerde jaarstukken) voor de ondernemer. Dat doe je zodat de ondernemer gebruik kan maken van de ondernemersfaciliteiten.

En dat doe je ongeacht of de BD een aangifte voor ondernemers of particulieren klaargezet heeft.

Belastingplichtigen zijn namelijk ook wettelijk verplicht om een juiste aangifte te doen, dus het is ook wel zo verstandig om niet de verkeerde aangifte in te sturen.

 

Overigens moet je wél een ondernemersaangifte doen als deze klaargezet is door de BD, ook zou je geen ondernemer zijn. Maar dat is meer een technisch ding, want alle ‘ondernemerszaken’ zijn dan leeg.

 

Voor ondernemers die zelf aangifte willen doen is het lastiger om een elektronische winstaangifte te doen wanneer de BD deze niet klaargezet heeft (professionals hebben daar software voor, doe-het-zelvers moeten de applicatie van de BD gebruiken – althans als zij niet dure software willen kopen).

Dan moet je dus de BD er van ‘overtuigen’ zodat zij een ondernemersaangifte klaarzetten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.