• 0

kleding aftrekbaar?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat mij verteld is bij mijn leverancier van mijn bedrijfskleding is dat bedrijfskleding aftrekbaar is op het moment dat het bedrukt is met jouw bedrijfsnaam en je niet snel in je vrije tijd zou dragen.

 

Zelf draag ik mijn bedrijfspolo's en T-shirts dan wel in mijn vrije tijd, maar ook omdat ik dan gewoon reclame voor mezelf op dat moment weer maak. Echter is daarin niet het onderscheid.

Link naar reactie
  • 0

Volgens de starterskrant van de BD moet het gaan om "kleding die je specifiek voor het uitoefenen van je bedrijf nodig hebt". Dus ik zou zeggen, een poloshirtje niet en een overall wel.

 

Nette kleding is een twijfelgeval. Ik kan mij herinneren dat buitendienstmedewerkers aftrek hadden voor een kostuum. Maar ik twijfel of dat echt het geval was of een broodje aap.

Link naar reactie
  • 0

zullen we de volgens mij's dan maar vervangen door een quote van de belastingdienstsite (de gekozen pagina geld voor werknemers maar evengoed voor ondernemers)

 

Criteria

Als u kleding ter beschikking stelt (u blijft de eigenaar) aan uw werknemer die hij geheel of gedeeltelijk op de werkplek draagt, is dit onbelast als de kleding aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

 

De kleding is uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt om tijdens het werk te dragen, zoals uniformen en overalls.

De kleding is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan (de bedrijfsorganisatie van) de werkgever gebonden beeldkenmerken (bijvoorbeeld een bedrijfslogo) met een oppervlakte van ten minste 70 cm² in totaal. Deze voorwaarde geldt per kledingstuk. Voor het bepalen van de oppervlakte gaat u uit van een denkbeeldig vierkant of rechthoek om de uiterste punten van het logo.

De kleding blijft aantoonbaar achter op de werkplek.

 

In de link zelf kun je dan weer een nadere aanduiding van een uniform vinden

 

maar om het ook even concreet te maken een gewoon wit poloshirtje kan niet als bedrijfskleding, een wit poloshirtje met je bedrijfslogo van ten minste 70 cm2 en om die open deur toch maar in te trappen het logo van het kledingmerk geld niet als bedrijfslogo ;)

En het is dus niet relevant of je ze feitelijk prive draagt of niet

Link naar reactie
  • 0

maar om het ook even concreet te maken een gewoon wit poloshirtje kan niet als bedrijfskleding, een wit poloshirtje met je bedrijfslogo van ten minste 70 cm2 en om die open deur toch maar in te trappen het logo van het kledingmerk geld niet als bedrijfslogo ;)

En het is dus niet relevant of je ze feitelijk prive draagt of niet

 

Wat Roel zegt is niet zonder meer onjuist. Ik wil wel een kleine nuance aangeven. Het is namelijk wel relevant dat de kleding met het logo voor het werk wordt gebruikt. Als de belastingdienst aannemelijk kan maken dat de kleding, ondanks logo's als koeien zo groot, vooral prive gebruikt wordt, zal de aftrek worden geweigerd.

 

De eis van het logo wordt gebruikt om te bepalen of kleding als werkkleding kan kwalificeren. Dit is een aanvullende eis op het feit dat de kleding ook daadwerkelijk voor het behalen van winst wordt gebruikt.

 

Zie ook de uitspraak van de rechter: HR 17 maart 2006, nr. 40.770.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

En wat vraagt de belasting als bewijsmateriaal?

 

Als mijn shirts versleten zijn, gaan ze de vuilnisemmer in, het enigste wat ik dan heb is de factuur van de leverancier.

Daar staan bedrukkingskosten op vermeld, 70cm2 is relatief klein. Dat is 10cm bij 7cm, dan is het bij een vermelding van bedrukkingskosten op een factuur al snel aannemelijk te maken dat het om een logo gaat groter dan 70cm2.

 

Link naar reactie
  • 1

En wat vraagt de belasting als bewijsmateriaal?

 

Als mijn shirts versleten zijn, gaan ze de vuilnisemmer in, het enigste wat ik dan heb is de factuur van de leverancier.

Daar staan bedrukkingskosten op vermeld, 70cm2 is relatief klein. Dat is 10cm bij 7cm, dan is het bij een vermelding van bedrukkingskosten op een factuur al snel aannemelijk te maken dat het om een logo gaat groter dan 70cm2.

 

Gewoon preforeren, inklapperen, en 7 jaar bewaren :)

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar heen lopen... (alleen voor de zzp-er)

 

1. De BTW op de bedrijfskleding is uitsluitend aftrekbaar als deze aan de voorwaarden voldoet zoals die beschreven zijn op de site van de belastingdienst.

2. De kleding die je als ZZP-er aanschaft voor je werkzaamheden, is aftrekbaar van de winst (met of zonder BTW verrekening) als deze eigenlijk alleen gebruikt wordt tijdens werk. De inspecteur mag namelijk niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten en beslissen wat jij als ondernemer in de uitvoering van je werkzaamheden draagt.

 

Dus als je een overall (voor de bouwende/sleutelende zzp-er) koopt bij de kledingsuper, dan is het volledige bedrag aftrekbaar in de winst. Alleen de BTW kan/mag niet verrekend worden. Behalve als je er een logo op laat zetten van >70 cm2.

Een net pak voor de consulent/verkoper zzp-er valt daar weer niet onder. Het verschil zit in het kunnen en willen dragen van de kleding buiten werk(uren). Al zijn daar ook weer uitzonderingen op aan te voeren: de zzp-er die bij een opdracht in driedelig rokkostuum moet werken, zal hier niet in zijn vrije tijd mee willen lopen.

 

Er is niet zo lang geleden een uitspraak geweest in een zaak waar een DGA (ook zzp-er) die een maatkostuum (heel duur) als bedrijfskosten had opgevoerd in zijn V&W door de rechter in zijn gelijk werd gesteld omdat de belanghebbende aan kon tonen dat het kostuum zijn bedrijf niet verliet (behalve tijdens werktijden).

 

Als je de 'baas' bent met personeel dan is het bovenstaande weer niet helemaal een-op-een. De belastingdienst heeft het dan meer over het ter beschikking stellen van kleding aan personeel, waar het wel of niet in de loonbelasting betrokken moet worden. Maar dat is weer een andere discussie...

Quote:

An expert is a person who has made all the mistakes that can be made in a very narrow field.

Niels Bohr

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.