• 0

eenmans naar VOF man/vrouw ivm auto

In verband met de aanschaf van een busje, wil ik graag precies de gevolgen weten als ik mijn eenmanszaak omzet naar een VOF met mijn man. Ik heb al heel wat gelezen over het oprichten van een VOF en heb al een idee hoe ik het wil. Maar ik kan niet helemaal de gevolgen overzien, dus als jullie willen checken of ik het allemaal goed heb, graag!!

 

Probleem: het bedrijf heeft een busje nodig want ik & manlief moeten steeds meer bier rondbrengen, maar ik heb als huidige eigenaar van het bedrijf geen schadevrije jaren opgebouwd. Mijn man heeft 7 schadevrij jaren opgebouwd en verlies dat allemaal na 1 jaar geen auto hebben. Als het busje onze gezinsauto wordt op zijn naam met >10% zakelijk gebruik, dan kunnen we tegen goedkoop wegenbelastingtarief rijden en behoudt hij zijn jaren. Het busje kopen we privé. Maar het BTW nummer is nu alleen van mij ivm mijn eenmanszaak.

 

Oplossing: ik verander de eenmanszaak naar een VOF. Manlief komt daar met 10% max in. In de VOF houden we het simpel en is ook 10% van de winst/verlies voor manlief en 10% vermogensaandeel. Manlief heeft dan ook een BTW nummer op zijn naam.

 

(Situatie: Ik heb geen werk en ben 100% ondernemer. Manlief werkt bijna fulltime en zal dus nooit ondernemer worden voor de belastingdienst. Getrouwd onder huwelijksevoorwaarden maar met vermogensverrekening 50/50 eind vh jaar)

 

Gevolgen:

1) BTW nummer verandert

2) vermogen in eenmanszaak verschuift volledig naar VOF. Ik moet uitzoeken of ik die doorschuifregeling kan gebruiken.

3) Manlief moet nu ook IB aangifte ondernemers invullen ipv gewone IB. 10% vd winst/verlies komt bij zijn salaris.

4) Mijn urencriterium blijft hetzelfde voor de ondernemersaftrek. Manlief hoeft niets bij te houden, want voldoet toch niet.

 

Mag dat wat ik wil??

 

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik lees net boven je vragen dat jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.. dat is meestal toch met een reden gedaan..

 

Maar nu voor een paar tientjes besparing op de wegenbelasting ben je bereid je man te betrekken in volledige hoofdelijke aansprakelijkheid waardoor de hele huwelijkse voorwaarden ook waardeloos word? Want of hij nu niets doet of zich de blubber werkt voor de VOF zodra jullie de inschrijven is hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en verplichtingen uit de VOF.

 

Dat lijkt me iets relevanter en ingrijpender vraagstuk dan of je btw nummer verandert of niet en of je man een ander formuliertje in moet vullen en dan ga in nog maar even voorbij aan de ongebruikelijke samenwerking, wat ook ficale problemen op kan leveren en het feit dat je de verzekering ook niet alle informatie krijgt wat de nodige risico's meebrengt. lang niet elke polis dekt zakelijk gebruik

 

kortom ik denk dat er nog een paar kleine gaatjes in dit plannetje zitten.. ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik lees net boven je vragen dat jullie op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd.. dat is meestal toch met een reden gedaan..

 

Maar nu voor een paar tientjes besparing op de wegenbelasting ben je bereid je man te betrekken in volledige hoofdelijke aansprakelijkheid waardoor de hele huwelijkse voorwaarden ook waardeloos word? Want of hij nu niets doet of zich de blubber werkt voor de VOF zodra jullie de inschrijven is hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden en verplichtingen uit de VOF.

 

Dat lijkt me iets relevanter en ingrijpender vraagstuk dan of je btw nummer verandert of niet en of je man een ander formuliertje in moet vullen en dan ga in nog maar even voorbij aan de ongebruikelijke samenwerking, wat ook ficale problemen op kan leveren en het feit dat je de verzekering ook niet alle informatie krijgt wat de nodige risico's meebrengt. lang niet elke polis dekt zakelijk gebruik

 

kortom ik denk dat er nog een paar kleine gaatjes in dit plannetje zitten.. ;D

Ja ik denk inderdaad dat ik een beetje overdrijf en moet wennen aan het idee dat hij zijn schadejaren kwijt is en ik ze op ga bouwen. Soms draaf ik een beetje door in mijn constructies verzinnen ;-)

 

We houden het simpel. Ik koop de bus van ons privé geld.

(qua wegenbelasting gaat het niet om een paar tientjes, als je praat over geel of grijs rijden...)

En die huwelijksevoorwaarden had eigenlijk geen reden. Leek ons wel makkelijk 12 jaar geleden, toen we beide niets bezaten als studenten....

 

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
  • 0

Overigens wat is dat trouwens voor verzekeringsmaatschappij, die na 1 jaar zonder autobezit de opgebouwde schadevrije jaren weer allemaal door het toilet heen spoelt? Bij de meeste maatschappijen blijft dat toch gewoon staan?

Nee. 1 jaar zeker en afhankelijk van de maatschappij meer. Daar vergissen veel mensen zich in ;D

Het leven is te kort om slecht bier te drinken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.