• 0

Ophalen pakketten bij de klanten om vervolgens weer retour te sturen

Wij zijn momenteel bezig met het opzetten van een nieuwe bedrijfsactiviteit te noemen een zeilmakerij. Voor deze zeilmakerij zouden we graag een pick-up service aanbieden richting klanten. Idee is als volgt:

 

Klant meld reparatie online aan

Klant plant via onze website pick-up in en draait barcode uit

Pakket wordt opgehaald door vervoerder en bij ons bezorgd

Wij bezorgen het pakket vervolgens weer terug

 

Biedt iemand soortgelijke diensten aan toevallig? En via welke transporteur en tegen welke kosten?

Het zal hoofdzakelijk gaan om zendingen binnen Nederland.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben bezig met soortgelijk iets. DPD lijkt vooralsnog de beste oplossing (+/- 10 euro ex)

 

zie in pdf : " Collection request: Als een verzonden pakket moet worden geretourneerd naar u of als een pakket voor u op een ander adres

moet worden afgehaald, kunnen wij dit eenvoudig voor u uitvoeren. De tarieven zijn gebaseerd op een levering van uw Collection

request binnen Nederland. Opdrachten dienen elektronisch te worden aangemeld via MyDPD. Hiervoor dient u een gebruikersnaam

en wachtwoord aan te vragen bij uw Sales Support Agent."

DPD_CLASSIC_en_DPD_HOME_NL_2012_04012012.pdf

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Let op want dit lijkt het handig maar hou ook met praktische zaken rekening. Denk bijvoorbeeld aan gebruiksgemak voor de consument, foutvrachten voorkomen (wie aansprakelijk voor de schade, (bijvoorbeeld pakket niet klaar of sticker/barcode niet geprint enz.).

 

Zorg dat je op dit soort zaken ook een antwoord hebt voordat je start en niet meer terug kunt.

 

Groeten,

 

Roy

 

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties! De ophaalservice van DPD klinkt inderdaad niet verkeerd, de enige vraag is in hoeverre het systeem te koppelen valt aan de site zodat een klant direct een ophaling kan inplannen bij het plaatsen van een reparatieverzoek, een barcode kan uitprinten en de zending kan bevestigen!

 

@Roy: Je opmerking is zeker terecht en ik dacht dit alsvolgt te ondervangen:

Klant geeft aan wat de schade exact is, systeem calculeert reparatiekosten, klant bevestigd kosten en vinkt middels checkboxes aan dat reparatietarieven kunnen wijzigen bij foutieve opgave van klant en dat de klant verantwoordelijk is voor juiste verpakking, aanwezigheid bij pick up etc, idealiter krijgt de klant pas na afrekenen via ideal/paypal barcode en kosten door foutieve afhandeling klant kunnen dan worden ingehouden... Dit is ook exact de reden dat ik op zoek ben naar iemand met ervaring in pick-up and delivery diensten en de haken en ogen hieraan!

 

Wij werken niet alleen met particulieren maar verwachten 50 procent van onze reparaties ook uit te voeren voor winkels, scholen e.d. die reparaties voor ons inzamelen. Voor hun is het zaak dat de afhandeling van deze reparaties effortless is en vandaar dat we op zoek zijn naar een oplossing waarbij de spullen worden opgehaald en weer thuisgebracht!

 

Nog meer tips en adviezen zijn heel erg welkom! Niet alleen over vervoerder maar ook over praktische uitvoering, vulkuilen etc!

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi KLaas,

 

Let op wat ga je doen als een pakket kwijt is. DPD (BIJVOORBEELD) is goed in massa en kan dus ook goed met de prijzen mee. Maar hoe zit het met de verzekering van je "kapot" product? Wat gaat er gebeuren als de verpakking op gaat en er komt schade bij (of juist niet??). Hier hebben hun allemaal vaste afspraken over maar kun jij die ook zo een op een bij je klant kwijt? Begrijpt je klant dat wel?

 

Tevens denk ik dat alles ik jouw verhaal lees dat je beter je pijlen kunt richten op de tussenhandel als op de particulier want die gaat dit te ingewikkeld vinden verwacht ik.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Het probleem van alle pick-up and return diensten die worden aangeboden is dat ze er allemaal vanuit gaan dat er eerst vanuit ons een zending verstuurd wordt naar de klant en dat wij deze graag retour willen hebben.

Onze wens ligt exact omgekeerd, dus eerst een zending ophalen bij de klant om vervolgens weer retour te sturen aan de klant. Ik heb dit nog nergens kunnen ontdekken helaas...

Wat betreft aansprakelijkheid, dit valt toch te verzekeren bij de verzendmaatschappij tot een bepaald bedrag per zending. In mijn ervaring met b.v. Fedex wordt het aangegeven bedrag terugbetaald bij verlies.

 

Het blijft inderdaad een lastige kwestie maar wel eentje die wij heel erg graag willen tackelen!

 

@Riccardo, ik heb je even een mail gestuurd!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden allemaal.

Het probleem van alle pick-up and return diensten die worden aangeboden is dat ze er allemaal vanuit gaan dat er eerst vanuit ons een zending verstuurd wordt naar de klant en dat wij deze graag retour willen hebben.

Onze wens ligt exact omgekeerd, dus eerst een zending ophalen bij de klant om vervolgens weer retour te sturen aan de klant. Ik heb dit nog nergens kunnen ontdekken helaas...

Wat betreft aansprakelijkheid, dit valt toch te verzekeren bij de verzendmaatschappij tot een bepaald bedrag per zending. In mijn ervaring met b.v. Fedex wordt het aangegeven bedrag terugbetaald bij verlies.

 

Het blijft inderdaad een lastige kwestie maar wel eentje die wij heel erg graag willen tackelen!

 

@Riccardo, ik heb je even een mail gestuurd!

 

 

 

UPS biedt ontzettend veel mogelijkheden voor je returns in allerlei smaken:

 

UPS Premium services:

UPS 1 Attempt Return

Je vult de pickup online in, UPS gaat de dag hierop met het label naar de klant en haalt het pakket op, pakket wordt hierna bij jou afgeleverd.

Is de klant niet thuis dan kan de klant de de aanwijzingen op het label volgen om alsnog het pakket op te laten halen.

 

UPS 3 Attempt Return

Hetzelfde als 1, maar hier worden er 3 pogingen gedaan. Lukt het na de derde poging niet dan wordt de label verscheurd ipv achtergelaten.

 

UPS Regular Return services:

 

Print Return Label:

Een retouretiket bij een binnenkomende zending steken, op de website van uw bedrijf zetten of later aan uw klant geven.

 

Electronic Return Label:

U laat UPS per e-mail een retouretiket naar uw klant sturen.

 

Prints & Posts Return Label:

U laat UPS per post een retouretiket naar uw klant sturen.

 

En dan zijn er nog een aantal speciale oplossingen zoals een Exchange (swappen van product) en Pack & Collect (UPS neemt zelf ook verpakking mee bv voor smartphones en laptops).

 

Final note:

Zelf de returns aanmaken via ups.com is vrij gemakkelijk en vereist geen integratie.

Maar als je een oplossing hiervoor in je website wil programmeren dan heb je wel XML kennis nodig, dan zou je de Verzend API en Pickup API kunnen integreren in je website en dan zouden je klanten zelf een Return kunnen aanmaken.

De APIs stelt UPS gratis beschikbaar maar je moet dus wel de IT kennis hebben of huren.

 

Linkje:

http://www.ups.com/content/nl/nl/bussol/browse/returns_on_the_web.html

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.