Graag zou ik advies willen hebben welke vervolgstappen te ondernemen mbt het volgende probleem:
1. er is een toiletpot (merkloos en waarschijnlijk ouder dan 5 jr) vervangen door de loodgieter voor een aanzienlijk duurdere merktoilet met softclose zitting zonder toestemming van de eigenaar van het bedrijfspand.
2. De eigenaar beweert dat de pot niet vervangen had hoeven worden. Dat het doorspoelmechanisme wel vervangen had kunnen worden en dat het een nieuwe pot betrof die 4-5 jr geleden was geplaatst. Hij weigert dus de factuur te betalen (a 1108 euro, incl btw, waarvan 2.5 uur arbeidsloon).
3. Het installatiebedrijf beweert dat wij als huurder mondeling toestemming hebben gegeven en heeft nu ons een rekening gestuurd. Tevens beweert het installatiebedrijf dat het tekenen van de werkbon gezien kan worden als toestemming/opdracht geven.
4. Wij als huurder zijn niet accoord gegaan met de originele factuur en na enige correspondentie over en weer hebben wij op verzoek van het installatiebedrijf een passend voorstel gedaan. Op basis van een vergelijkbare gespecificeerde offerte opgevraagd bij een ander loodgietersbedrijf hebben wij een tegenvoorstel gedaan van 500 euro incl btw.
5. Het installatiebedrijf gaat daar niet mee akkoord maar is wel bereid om de kosten te verlagen naar 600 euro inclusief.
Additionele info:
1. de eigenaar vh pand, ie. de verhuurder is van mening dat het spoelmechanisme wel vervangen had worden, itt de monteur die dus beweert dat dit onmogelijk was.
2. de desbetreffende loodgieter/installatiebedrijf gebeld is op verzoek van de eigenaar
3. het gaat om een erkend installatiebedrijf bij wie de eigenaar een contract heeft. Achteraf blijkt dit echter te gaan om een contract voor alleen het onderhoud van de CV.
4. er zijn aan ons nog aan de eigenaar geen kosten overlegd of duidelijk toestemming gevraagd
5. De loodgieter heeft gezegd dat het doorspoelmechanisme niet vervangen/gerepareerd kon worden omdat het een oude toilet betrof, dus de hele toilet moest vervangen worden. Zijn woorden waren toen: "je vind het vast niet erg als de toilet wordt vervangen?" Dat is volgens de monteur en het installatiebedrijf het moment geweest waarop ik toestemming heb gegeven.
6. in ons huurcontract wordt verwezen naar de algemene bepalingen huurovereenkomst kantoor/bedrijfsruimte. In art 13.4d daarvan staat dat kosten voor herstel en vernieuwing van oa sanitair voor rekening van de huurder zijn.
>> De vraag is nu in hoeverre het installatiebedrijf verkeerd heeft gehandeld. Moeten wij als huurder van het bedrijfspand accoord gaan met een verlaging naar 600 euro of bij het standpunt blijven dat wij maximaal 500 euro willen vergoeden?
>> moeten wij een persoonlijk gesprek aangaan met het installatiebedrijf en proberen het bedrag omlaag te krijgen naar 500 euro?
>> En hoe groot is de kans dat het installatiebedrijf deze zaak voor de rechter laat komen en wat is dan onze rechtspositie als wij niet ingaan op het bod van 600 euro?
>> En als we te lang wachten met reageren, in hoeverre moeten wij rekening houden met additionele kosten van een incassoburo?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lilo
Lilo
Graag zou ik advies willen hebben welke vervolgstappen te ondernemen mbt het volgende probleem:
1. er is een toiletpot (merkloos en waarschijnlijk ouder dan 5 jr) vervangen door de loodgieter voor een aanzienlijk duurdere merktoilet met softclose zitting zonder toestemming van de eigenaar van het bedrijfspand.
2. De eigenaar beweert dat de pot niet vervangen had hoeven worden. Dat het doorspoelmechanisme wel vervangen had kunnen worden en dat het een nieuwe pot betrof die 4-5 jr geleden was geplaatst. Hij weigert dus de factuur te betalen (a 1108 euro, incl btw, waarvan 2.5 uur arbeidsloon).
3. Het installatiebedrijf beweert dat wij als huurder mondeling toestemming hebben gegeven en heeft nu ons een rekening gestuurd. Tevens beweert het installatiebedrijf dat het tekenen van de werkbon gezien kan worden als toestemming/opdracht geven.
4. Wij als huurder zijn niet accoord gegaan met de originele factuur en na enige correspondentie over en weer hebben wij op verzoek van het installatiebedrijf een passend voorstel gedaan. Op basis van een vergelijkbare gespecificeerde offerte opgevraagd bij een ander loodgietersbedrijf hebben wij een tegenvoorstel gedaan van 500 euro incl btw.
5. Het installatiebedrijf gaat daar niet mee akkoord maar is wel bereid om de kosten te verlagen naar 600 euro inclusief.
Additionele info:
1. de eigenaar vh pand, ie. de verhuurder is van mening dat het spoelmechanisme wel vervangen had worden, itt de monteur die dus beweert dat dit onmogelijk was.
2. de desbetreffende loodgieter/installatiebedrijf gebeld is op verzoek van de eigenaar
3. het gaat om een erkend installatiebedrijf bij wie de eigenaar een contract heeft. Achteraf blijkt dit echter te gaan om een contract voor alleen het onderhoud van de CV.
4. er zijn aan ons nog aan de eigenaar geen kosten overlegd of duidelijk toestemming gevraagd
5. De loodgieter heeft gezegd dat het doorspoelmechanisme niet vervangen/gerepareerd kon worden omdat het een oude toilet betrof, dus de hele toilet moest vervangen worden. Zijn woorden waren toen: "je vind het vast niet erg als de toilet wordt vervangen?" Dat is volgens de monteur en het installatiebedrijf het moment geweest waarop ik toestemming heb gegeven.
6. in ons huurcontract wordt verwezen naar de algemene bepalingen huurovereenkomst kantoor/bedrijfsruimte. In art 13.4d daarvan staat dat kosten voor herstel en vernieuwing van oa sanitair voor rekening van de huurder zijn.
>> De vraag is nu in hoeverre het installatiebedrijf verkeerd heeft gehandeld. Moeten wij als huurder van het bedrijfspand accoord gaan met een verlaging naar 600 euro of bij het standpunt blijven dat wij maximaal 500 euro willen vergoeden?
>> moeten wij een persoonlijk gesprek aangaan met het installatiebedrijf en proberen het bedrag omlaag te krijgen naar 500 euro?
>> En hoe groot is de kans dat het installatiebedrijf deze zaak voor de rechter laat komen en wat is dan onze rechtspositie als wij niet ingaan op het bod van 600 euro?
>> En als we te lang wachten met reageren, in hoeverre moeten wij rekening houden met additionele kosten van een incassoburo?
Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/37799-geschil-met-leverancier-en-verhuurder/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag