• 0

Afschrijving en kortingsbonnen

Ik vroeg mij af als ik een nieuwe printer koop van 500 euro excl. btw en toevallig heb ik heb een kortingsbon van 75 euro bij de betreffende computerwinkel waardoor ik alleen 425 euro ecxl. btw betaal voor de printer. De printer wordt betaald en gebruikt voor de zaak. Kan je dan in dit geval de printer in 1 keer afschrijven? Of wordt er gekeken naar de waarde van de printer (dus boven 450 euro) en moet deze over 5 jaar afgeschreven worden?

| IT-student | interesse in startups and e-commerce

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe heb je de kortingsbon gekregen?

 

Bij een eerdere zakelijke aankoop of via een privé-aangelegenheid?

Als je die bon al had, kun je het ook als een privé storting zien.

Ten minste, als je in de beurt van de € 2.300 aan totaal investeringen komt gedurende het jaar.

Anders is het inderdaad een directe kostenpost van € 425,-

 

Alhoewel, als je creatief bent kun je ook zeggen dat de kortingsbon toeziet op de eerdere aankoop dus dat je het daar al van af moet trekken. Ja ja, makkelijke vragen moeilijk beantwoorden is een gave :P

 

Over het afschrijven is al veel geschreven, gebruik daar de zoekfunctie voor.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wat heb je moeten doen of laten om die bon te kunnen gebruiken voor de aanschaf van printer? Heb je de bon 'zomaar' gekregen en is deze alleen voor die printer te gebruiken, of kreeg je hem bij een aankoop, of omdat je vaste klant bent, of krijg je met die bon korting op alles wat je daar koopt?

 

Dat kan namelijk verschil maken. maar ook: wat heb je liever: ineens ten laste van het resultaat, of 5 jaar afschrijven en investeringsaftrek (dat is waar HeRaFin namelijk op doelt met die 2300)?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening blijft de aanschaffingswaarde van de computer gewoon € 500 (excl BTW). Dat is het bedrag dat op de factuur staat en dat is het bedrag waarover je al dan niet versneld afschrijft.

 

De kortingsbon, die je in privé hebt gekregen, moet je gewoon zien als een storting in je onderneming.

 

Wellicht kun je ook nog gebruik maken van de WASO. Dan speelt het probleem niet zo.

 

Odeon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.