• 0

Bestaande VOF geleidelijk overnemen

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Overname kan ineens of geleidelijk. Je neemt van een VOF de onderdelen over waar je interesse in hebt. Uiteraard na onderhandelen met de eigenaars. Neem je de VOF alleen over dan heb je in eerste instantie een eenmanszaak.

 

De VOF eerst omzetten naar een BV kan, maar is fiscaal complex, kost het nodige en vaak zit er een blokkade van drie jaar op de verkoop van de aandelen in de BV. Ik ben bewust even kort door de bocht hier.

 

De aandelen in een BV vervolgens gelijkdelijk overnemen, kan, maar dan moet je elke keer terug naar de notaris.

 

Kun je wat meer vertellen over je plannen?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er staat een administratiekantoor te koop waar ik interesse in heb.

De rechtsvorm van de onderneming is een VOF.

Ik heb nog geen zakelijke afspraak gehad, die komt binnenkort.

Ik weet ook nog niet hoeveel venoten er zijn.

 

Ik heb waarschijnlijk nog niet genoeg eigen vermogen om de hele onderneming te kopen.

De bedoeling is om de onderneming alleen voort te zetten , maar de eigenaren hebben al aangegeven enige tijd met het bedrijf verbonden te willen blijven. Gefaseerde bedrijfsovername leek mij daarom de juiste oplossing.

 

Binnenkort heb ik meer informatie.

Link naar reactie
  • 1

Je hebt het over een adminstratiekantoor,

 

Dan is het sowieso verstandig om het kantoor niet ineens over te nemen, maar geleidelijk in te stappen.

 

Er is immers tijd nodig om jou bij de cliënten van het kantoor te introduceren, het vertrouwen van de cliënten te winnen en je de manier van werken van het kantoor eigen te maken.

 

Je kunt zelf als vennoot instappen door inbreng van arbeid en vlijt (kapitaal is dan niet vereist) en geleidelijk vermogen op te bouwen (door je winstaandeel gedeeltelijk te reserveren). Na 3 jaar kun je de aandelen van de andere firmanten fiscaal vriendelijk overnemen. Zij hoeven dan (onder bepaalde voorwaarden) niet af te rekenen met de fiscus, waardoor jij een lagere overnameprijs kunt bedingen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt het over een adminstratiekantoor,

 

Dan is het sowieso verstandig om het kantoor niet ineens over te nemen, maar geleidelijk in te stappen.

 

Er is immers tijd nodig om jou bij de cliënten van het kantoor te introduceren, het vertrouwen van de cliënten te winnen en je de manier van werken van het kantoor eigen te maken.

 

Je kunt zelf als vennoot instappen door inbreng van arbeid en vlijt (kapitaal is dan niet vereist) en geleidelijk vermogen op te bouwen (door je winstaandeel gedeeltelijk te reserveren). Na 3 jaar kun je de aandelen van de andere firmanten fiscaal vriendelijk overnemen. Zij hoeven dan (onder bepaalde voorwaarden) niet af te rekenen met de fiscus, waardoor jij een lagere overnameprijs kunt bedingen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Bedankt voor deze waardevolle informatie Odeon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.