• 0

prive spaarrekening

Hallo mensen,

een vraagje:

kan ik een prive spaarrekening van bijna 250K Euro, (deze is gesteld op naam van mijn moeder, maar ik heb er fiscaal en onderhands en schriftelijk voor de bank volledige volmacht over), overzetten in mijn BV?

Dit alles om de Box-3 belasting te vermijden?

Zo ja hoe?

Of moet ik dan alles overhevelen naar een zakelijke spaarrekening met een (huidige) veel lagere rentevoet?

 

Met vriendelijke groet

Eastwood

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Eastwood,

 

Als je de spaarrekening inbrengt in de BV staat deze niet meer op naam van je moeder, maar op naam van de BV. In feite trek je dan de spaarrekening van je moeder leeg en boekt het saldo over op een andere spaarrekening. Ik weet niet of de volmacht zo ver gaat.

 

Interessant is hoe de fiscus hier tegenaan zal kijken. Ze zouden het kunnen zien als een schenking van je moeder aan jou in privé, waarna jij het bedrag in je BV stort. In dat geval ben je uiteraard wel schenkbelasting verschuldigd. Bij een dergelijk bedrag moet je al snel denken aan ruim € 35k.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Er zijn grofweg twee mogelijkheden om het geld in de BV te krijgen zonder dat dit gepaard gaat met bijvoorbeeld aandelenoverdracht van jou of verwatering door uitgave nieuwe aandelen, beide zijn echter niet geschikt om enkel jouw genoemde wens om het geld bij haar uit Box 3 te krijgen:

 

[*] Zij strot het rechtstreeks (of jij dat nou doet omdat je beschikking hebt of zijzelf maakt niet uit) en krijgt daarmee een vordering op de BV. Dat het zakelijk is vanuit jouw kant bekeken is wel helder, het gaat ook om zakelijkheid vanuit haar kant dus dit dient gepaard te gaan met een overeenkomst waar blijkt wat zij van de BV ontvangt en rente en zekerheden etc. Deze lening valt bij haar gewoon in Box 3.

[*] Het gaat eerst via jou, maar dan heb je het inderdaad over een schenking, schenkingsrecht en de storting van jou aan de BV valt onder de terbeschikkinsstellingsregeling (tenzij zij het aan jou leent in plaats van schenkt uiteraard maar dat komt op ongeveer hetzelfde neer als hierboven).

 

Andere opties zijn dat zij aandelen koopt in de BV maar de verschillende mogelijkheden en de gevolgen hiervan zijn allemaal vervelender dan het feit geld nu in Box 3 zit.

 

Simpelweg geld in een BV gooien om onder Box 3 uit te komen werkt natuurlijk niet, dat zou wel erg gemakkelijk zijn. Overigens is het maar de vraag of je dat uberhaupt zou willen want bij rendementen boven 3% is de totale belastingdruk over het geld in de BV hoger dan de vermogensrendementsheffing in box 3.

 

Link naar reactie
  • 0

Om problemen met de fiscus te voorkomen:

Ja, ik was er in mijn eerste post misschien niet duidelijk over: het is reeds mijn geld !

Ik betaal er al BOX3 belasting over. Al zeker 10 jaar. Daar wil ik nu van af.

 

Mijn moeder beheert dit op haar/(onze) spaarrekening en middels leningovereenkomst -met marktconforme rente- (met name voor de fiscus en de bank) wordt nogmaals expliciet duidelijk gemaakt dat dit buiten schenkingsrecht oid valt.

De voorwaarden van haar spaarrekening houden in dat ik een hoge rente heb, maar dat ik de eerst paar jaar niet boetevrij kan opnemen. Het geld overschrijven naar een (spaar-)rekening met huidige lagere rente van de BV is daarom momenteel geen optie. Is simpelweg te duur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.